Дослідницький квест-прогулянка "У світі осені"

Про матеріал

Даний квест в цікавій ігровій формі сформує в дітей уявлення про осінь, як пору року, розвине інтерес до змін, що відбуваються в живій та неживій природі восени.

Перегляд файлу

 

У світі Осені

Дослідницький квест – прогулянка

Мета. Формувати в дітей уявлення про осінь, як пору року; розвивати інтерес до змін, що відбуваються в живій та неживій природі; систематизувати та узагальнити знання про дерева, особливості їхньої будови, їхнє значення в природі та в житті людей; ознайомити з причинами зміни кольору листя, його опадання восени; розвивати вміння обстежувати об’єкти природи, аналізувати, описувати їх, встановлювати взаємозв'язок, робити висновки, формувати пошуково-дослідницькі вміння; виховувати любов до природи, бережливе і дбайливе ставлення до неї.

Матеріали. Корзина для листочків, квадрати з білої тканини та паперу, камінці, стрічки, відерце з водою, шишки, лупи, корзина з фруктами.

Хід

Вихователь.  Густими туманами, полум’яною ковдрою листя щедро встилає землю осінь. Хочеться зупинитися на мить! Відчути яка урочисто-прекрасна атмосфера панує навкруги. Щоб продовжити це неймовірне почуття та створити чудовий осінній настрій, запрошую вас взяти участь у грі та знайти, які подарунки приготувала для вас чарівниця Осінь. А знайдемо ми їх, коли виконаємо завдання від Осені. Виконавши перше завдання, ви отримаєте підказку куди рухатися далі. І так після кожного завдання, аж поки не знайдемо дарунки Осені.

– Чи готові, малята, шукати щедрі дарунки пані Осені? Не лякають вас труднощі? Ви, малята, молодці! Я впевнена у ваших силах.

Час у похід нам вирушати

Грибочки, листочки збирати,

Траплятимуться й перешкоди …

Готові? Почнемо пригоди.

Щоби шлях важкий здолати

Треба м’язи розім’яти.

Потренуємо наші ноги –

Хай звикають до дороги. (Крокують)

Вище ноги піднімайте

На мурах не наступайте! (Високо піднімають ноги)

У подорож вирушаємо 

Крок у крок ступаємо. (Перехресна ходьба)

Що в дорозі нас чекає?

Ще цього не знаємо.

                         (О. Дмитрієєва) 

Вихователь. Діти, перш ніж вирушити  в подорож, ми повинні з вами  знати яка сьогодні буде погода, щоб будь-яка негода нам не зіпсувала подорожі. Як ви вважаєте чи не буде сьогодні сильного вітру, а дощу? (Припущення дітей).

  •   А чи знаєте ви, що вітри як і люди мають свій характер. Є вітри добрі і злі. Буває вітер слабкий, ледь помітний, у спекотний день приємний і прохолодний, він розвіює насіння рослин, приносить тепло чи холод. Його називають лагідно вітерець.

Дослід ”Вітерець чи вітрище?“ 

Діти з допомогою вітрячків визначають силу вітру.

  •   Гілки ялинки та шишки можуть послугувати нам гігрометром, вказуючи на вологість повітря. На похмуру і дощову погоду гілки ялини опускаються, а шишки стуляють лусочки, на погожу днину гілки піднімаються, а шишки розкриваються. Діти вирушають до ялинки та визначають чи буде дощ, обстеживши її.

Дослід ”Гігрометр з шишки“ 

Вихователь пропонує опустити шишку до відерця з водою і поспостерігати, що трапиться з шишкою та як вона буде реагувати на воду. (Шишки закриваються, щоб захистити насіння від вологи).

На ялинці діти знаходять підказку кленовий листочок, залишений чарівницею Осінню. Вирушають в пошуках клена, але спочатку вихователь нагадує правила поведінки в природі.

Перш ніж рушити в дорогу

Друже пам’ятай!

Правила тут необхідні

Їх не забувай!

Йди уважно й обережно

І не поспішай.

Ні тваринам, ні комахам

Ти не заважай.

Не ламай гілля знічев’я

Квітів не зривай,

Всі вони – й квітки й дерева –

Прикрашають край!

Вихователь. Біля якого дерева ми з вами стоїмо. (Біля клена). Давайте послухаємо про що шепоче нам кленовий листочок. Клени дуже раді, що ми прийшли до них. Адже вони охороняють наш дитячий садок від брудних газів та пилу з машин. Листя вбирає погане повітря, а натомість дає нам чисте, свіже. Так, клен є добрим фільтром для забрудненого повітря. Тому ми можемо сказати, що наш садочок розміщений в чистій зоні. А ось і завдання від Осені – дослідити листочки клена.

Дослід ”Таємничий листочок“

– Зберіть кілька кленових листочків різного кольору. Роздивіться: чи однакової вони товщини? Який з листочків здається товщим? Зірвіть зелений листок і порівняйте його з опалим (жовтим). Розгляньте, з допомогою лупи, на листку якого кольору прожилки більше виражені?

 – Візьміть спочатку зелений, а потім жовтий (червоний) листки і спробуйте розірвати їх на дві частини, розтягуючи в різні боки. Який листок розірвати легше? Повторіть кілька разів експеримент. Зробіть висновки.

Виконавши завдання діти отримують підказку (листок липи), та вирушають в пошуках липи. З кожного дерева діти збирають листочки та кладуть в корзинку.

Вихователь. Біля якого дерева ми з вами стоїмо? (Липа). Липа – найсолодше дерево для бджіл. Корисним і лікувальним є чай із квітів липи. Дерево буває висотою до 30м, а віком до 120 років. Але є й старіші дерева, яким 800 і навіть 1000 років. На що схожі листочки дерева? Які осінні зміни у цього дерева? Завдання від Осені – дослідити чому листочок зелений.

Дослід ”Чому листя восени змінює колір?“

  •            Візьміть зелений листочок, зігніть навпіл, покладіть його всередину шматочка білої тканини. Тепер камінцем постукайте по листочку через тканину. Що ви побачили? (На тканині з’явилися плями). Якого вони кольору? (Зеленого). Зелені зернятка  пофарбували листочок у зелений колір.
  •   У кожному листочку живуть невидимі зернятка: зелені, жовті, червоні. Зелені зернятка люблять тепло і щедре сонячне проміння. І найкраща пора для них – літо. Їх багато, вони граються. І листочки на всіх рослинах зеленого кольору. А коли приходить осінь, стає холодно, коротшає день, зелені зернятка перетворюються у жовті і червоні. Листочки стають різнокольоровими.

Діти, отримавши березовий листочок, шукають берізку.

Вихователь. Ось, ми з вами підійшли до берізок. Всі ми звикли до берізок і навіть не помічаємо, наскільки вони красиві: білосніжний стовбур з чорними плямами – ніби срібло з чорнотою, гнучкі пониклі віти. Живе берізка близько 50 років. Березою здавна лікувалися від багатьох хвороб, використовуючи її бруньки, молоде листя, зовнішню частину кори, сік, березовий гриб. Береза – ціла фабрика фітонцидів. Її ніжні листочки виділяють їх стільки, що на всьому просторі від берези вбиті всі збудники хвороб.

– Якого кольору листочки на березі? Уважно роздивіться дерева. Чи є на них червоні листочки? Погладьте стовбур берези. Який він у неї? (Гладкий, шовковистий з чорними

цятками). Який за кольором? (Уточнити, що тільки у берези такий чорно-білий стовбур).

Який стовбур на дотик? (Холодний, навіть у спеку не нагрівається, а все тому, що білий колір відбиває світло). Як ви гадаєте, яка берізка найстарша? (Припущення дітей).               Завдання від Осені – знайти найстарше дерево.

Дослідницько-практична діяльність ”Вимірювання товщини стовбура“

Діти з допомогою стрічечок вимірюють товщину стовбурів берізок. Потім порівнюють стрічки за довжиною, визначаючи найтовще (найстаріше) дерево. 

Отримавши листочок горобини, діти відшукують це дерево.

Вихователь. Помилуйтесь горобиною. Яка вона красива. Чим вона гарна? Кого вона вам нагадує? Уміє осінь причепурити природу. Навіть намистом прикрасила дерево. Якого кольору ягоди у горобини? Як ви гадаєте, чому їх називають намистинками?  Чому не можна обривати ягоди?

Налетів тут вітерець,

Непосидько-пустунець.

Заходився коло хати

Жовте листя піднімати.

Вихователь. Ви, мабуть, помічали під час прогулянок, що листя з дерев опадає по-різному.  Діти, як ви вважаєте, які листочки вітер довше кружляє, а які швидше лягають на землю, вкриваючи її пишним килимом? (Припущення дітей). Завдання від Осені –  з’ясувати, яке листя опадає швидше, яке повільніше, а який листочок кружляє найгарніше в повітрі.

Дослід ”Листя осіннє в повітрі кружляє“ 

  •   Візьміть до рук різні листочки з нашої корзини. Підніміть руки до гори з листочком і відпустіть його. Поки він падає, уважно стежте за його польотом і запам’ятовуйте, швидко чи повільно він падав, одразу полетів униз чи закружляв. Діти роблять висновки.

Діти отримують листочок горіха і вирушають в його пошуках.

Вихователь. А ось і горіх – найбільше садове дерево. Він може виростати до 35 метрів. З давніх-давен казали – здоровий як горіх, так кажуть про того хто має високий ріст та дуже здоров’я. Давайте підійдемо до горіха поближче і роздивимося його.

  •       Який стовбур у горіха? (Рівний і гладенький на дотик, кора сіра). Яке листя? (Листя велике, складається із кількох листків). Завдання від Осені - дослідити чим корисний горіх.

Дослід ”Охоронець саду“

  •   Візьміть листя горіха в руки, розімніть його. Який запах відчули? Цього запаху не переносять шкідливі комахи. А ще листя горіха застосовують для лікування. Його висушують і перетирають на порошок і ним засипають ранку.

Дослід ”З горіха зерня“ 

– Дістанемо з горіха зерня, покладемо його на аркуш паперу і розітремо. Що ми бачимо на аркуші? (Жирну пляму). Це з горіха виділилася олія. Вона дуже смачна і корисна. Використовують її не лише для харчування, вона є чудовим засобом для лікування опіків і ран, які довго не загоюються.

Діти під листочками знаходять корзину з дарунками Осені.

Вихователь.

Ми прогулянку кінчаємо

І до групи повертаємо.

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
23 лютого 2022
Переглядів
2107
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку