Дослідницький проект "Який материк ти мрієш відвідати?"

Про матеріал
Мета: Продовжувати формувати уміння працювати з картою півкуль; уявлення про материки, їх географічне положення,природні умови, особливості рослинного та тваринного світу. Розвивати пізнавальний інтерес, уміння планувати свої дії, працювати з додатковою літературою та різними джерелами інформації; вибирати потрібну інформацію, виділяти найголовніше та узагальнювати результати роботи. Збагачувати словниковий запас дітей, вміння висловлювати свої думки. Удосконалювати навички проектної діяльності, культури спілкування роботи в групах. Виховувати уміння спостерігати за навколишнім середовищем, почуття відповідальності, любов до природи, бажання охороняти її.
Перегляд файлу

                             Природознавство  4  клас

Тема: Дослідницький проект «Який материк ти мрієш відвідати?»

Мета: Продовжувати формувати уміння  працювати з картою півкуль; уявлення про материки, їх географічне положення,природні умови,  особливості рослинного та тваринного світу.

 Розвивати пізнавальний інтерес, уміння планувати свої дії, працювати з додатковою літературою та різними джерелами інформації; вибирати потрібну інформацію, виділяти найголовніше  та узагальнювати результати роботи.

Збагачувати словниковий запас дітей, вміння висловлювати свої думки.

Удосконалювати навички проектної діяльності, культури спілкування роботи в групах.

Виховувати уміння спостерігати за навколишнім середовищем, почуття відповідальності, любов до природи, бажання охороняти її.

Обладнання: фізична карта півкуль ,мультимедійна презентація, завдання  для груп , ілюстрації, ментальні карти.

                                                Хід уроку

I.Організація класу ( діти стоять в колі)

II. Повідомлення теми і завдань уроку

  1. Бесіда

---  Діти, ви любите мандрувати?

--- Сьогодні у нас урок незвичайний, ми будемо мандрувати .               Сьогодні на нас чекає втіха:

               Навколо Землі ми зможем об'їхать.

               І зробимо це не за довгії роки,

              А за 40 хвилин уроку.                                              

---    Ми здійснимо уявну кругосвітню подорож на нашому уявному кораблі по материках нашої планети.

--- Ми побуваємо в різних куточках нашої Землі. Адже на нашій планеті так багато місць, які так і манять до себе.

--- А що треба мати під рукою, щоб уявно мандрувати?

 --- Так. Карту, глобус і трішки фантазії.

--- А який материк ви б хотіли відвідати? Чому?

--- От сьогодні у вас буде можливість помріяти про те, на якому материку ви б хотіли побувати  і в кінці нашого уроку висловите свої думку.

---До сьогоднішнього уроку ми готувалися заздалегідь. Нові знання  ви  здобували самостійно. Ви працювали в групах. Кожна з яких отримала своє завдання. Ви готували інформацію та ментальну карту про певний материк.  І пройде наш урок  у формі захисту проекту «Який материк ти мрієш відвідати?».

--- Що б ви хотіли  дізнатися про материки?

(- Де знаходяться материки. Які тварини і рослини є на цих шматочках суші? Якомога більше інформації? )

--- А ще ми хочемо  отримати задоволення від уроку.

--- У нашої подорожі є певна мета. Ми будемо пізнавати і досліджувати. Ми дізнаємося розташування  материків на карті, діслідимо рослинний і тваринний світ. Дізнаємося цікаві факти про материки,  будемо  вчитися зберігати багатства Землі.

          --- А щоб урок пройшов насичено, повчально, запам’ятався цікавими фактами – ви будете виступати в ролі таких фахівців, як історики, географи.

Візьмімось за руки!

Надійно і дружно

Корабель ми уявимо

Міцний і дужий.

Корабель, що єднає

Знання й уміння,

Збудуймо, додавши

Наснаги й терпіння. ( діти сідають за парти)

2.Фенологічна хвилинка

---А чи сприятлива погода для наших мандрів?

---  Спочатку дізнаємося які погодні умови в нашому регіоні?  Прослухаємо повідомлення нашої метеослужби .

--- Надаю слово черговому  метеорологічної служби.

          Сьогодні 11 грудня ,п’ятниця. Небо (ясне, хмарне, похмуре). Температура повітря  … . Вітряно ( вітру немає). Опади у вигляді дощу, снігу не передбачаються (передбачаються).

--- Для нашої подорожі дуже важлива тривалість світового дня. Отже сонце зійшло в 7 год 30 хв, а зайде в 15 год 46 хв. Яка ж буде сьогодні тривалість дня? (8 год 16 хв)

--- Дякую, бажаю нам погожих днів.

--- Діти ,а хто ще вчора ввечері міг передбачити, що саме сьогодні буде така погода? Які  прикмети народного календаря вам допомагають це зробити?

* Нічне небо безхмарне, з великою кількістю зірок – на хорошу погоду.

* Нічне небо захмарене – сподівайся дощу.

* Кіт  в хаті гріється біля батареї, бути морозу.

ІІІ. Актуалізація знань

1.Прийом «Кластер». Порт « Інформаційний»

--- Отже, погода сприятлива для подорожі , тому 

Вітер весело вітрила надуває,

Корабель швидкість набирає,

Попереду порт «Інформаційний»

---Давайте пригадаємо всю , ту інформацію, яку ми  вже знаємо  про материки ( великі ділянки суші, оточені з усіх сторін водою, омиваються океанами). Ми з вами протягом уроку будемо доповнювати цю схеми отриманими знаннями.

 Різні: за розміром                 

за формами земної поверхні                          П.Льодовитий   Індійський

за кліматом                                            Оточені з усіх                 Атлантичний

Велика ділянка суші                              сторін водою      океанами    Тихий  

                                                                                                                                                                Євразія   

                                                                   Континенти    їх шість    Африка                     

                                                                         Антарктида                  Австралія

за рослинним                                               Північна     Південна                   

і тваринним                                                            Америка          Америка    

світом

 

IV. Презентація проектів. Порт « Рекламний»

Вітер знову весело вітрила надуває,

Корабель знову швидкість набирає,

Попереду порт «Рекламний»

--- Я пропоную вам уявити свої групи туристичними фірмами. Ваше завдання: зробити рекламу, тобто  цікаво розповісти про свої материки, щоб у всіх інших учнів  виникло бажання побувати там.. Ілюструвати свої розповіді будете за допомогою ментальних карт, які ви виготовляли,а я буду допомагати вам своєю  презентацією. Будьте дуже уважними, адже після кожного повідомлення ми з вами будемо визначати головну ознаку даного материка, тобто те, чим цей материк відрізняється  від інших. Але перш,  ніж ми почнемо говорити про материки скажіть, будь ласка, хто знає синонім до слова «материк»( континент) Давайте запишемо це слово до нашого «Кластера»

  1. Туристична фірма «Євразія»

Вони мов дві сестри,
Що разом зросли.
Слово "Азія" схід означає.                            
Так віддавна її називають.

Багата вона мальовничими місцями,
Розливами рік та високими горами!
Заходом сонця,  мороком, тьмою
Давні народи її   так уявляли,
І щоб протиставити із сестрою,
Назву Європа подарували.

Євразія.

Найбільший материк на Землі – Євразія. Цей материк поділяється на дві частини – Європу та Азію. Тому і назва материка походить від двох назв частин світу  « Європа» та « Азія» Євразія знаходиться у Північній півкулі й омивається всіма океанами  земної кулі Євразія, займає 36 % всієї суші. На цьому материку живемо і ми, тут знаходиться наша країна Україна. На території материка є три теплових пояси. Тому клімат Євразії дуже різноманітний: від холодного до жаркого

Рослинний  і тваринний світ Євразії багатий і різноманітний. Тут ростуть сосни, ялини, дуби, каштани,  кипариси, магнолії і багато інших дерев. У тундрі , тайзі степах живуть олені, ведмеді, вовки.  А на півдні континенту – слони, тигри, крокодили.

У Євразії знаходиться найглибше озеро світу – Байкал, а також найменше море – Мармурове та наймілкіше море – Азовське. Євразія багата на такі корисні копалини як кам’яне вугілля, нафту, природний газ, залізні руди.

2.Математична хвилинка

--- В повідомлення було сказано, що Євразія займає 36 % суші. Давайте спробуємо обчислити приблизну площу нашого материка в мірах довжини. Площа всієї суші нашої планети 150 000 000км квадратних. Європа займає 36 %.

( 150 000 000 : 100 * 36 = 54 000 000 км квадратних)

Вчитель: --- Давайте виділимо найголовніше з даної інформації: *Найбільший материк.

                    * Поділяється на дві частини – Європу і Азію.

3.Туристична фірма «Африка»

Перші її поселенці                                
Ще у печерах жили.
"Афри" печери ці звались
Й Африці назву дали!

   Африка – другий за розміром материк землі. Він весь лежить у жаркому поясі і омивається Індійським і Атлантичним океанами Африка - материк , поділений  екватором навпіл. Там сонце завжди над головою і весь рік гріє дужче , ніж у нас в Україні у найжаркіші дні липня або серпня.

В Африці є пекучі пустелі, густі тропічні ліси і вкриті травою рівнини. Висота дерев у тропічних лісах досягає 16-поверхового будинку. У африканських степах пасуться зебри, жирафи, слони, антилопи, буйволи. Там живе страус ему - найвищий птах і найкращий бігун.

У річках Нілі, Конго , Лімпопо живуть величезні крокодили бегемоти, а по берегах – безліч птахів.

Восени до Африки прилітають багато птахів з країв, де взимку холодно. З У країни туди відлітають лелеки, журавлі, ластівки…. В Африці знаходиться найжаркіше місце на Землі – пустеля Сахара. Пісок тут нагрівається так, що в ньому можна пекти яйця. Верблюди, які живуть у цій пустелі, можуть обходитися без води більше двох тижнів. Часто саме на верблюдах люди мандрують пустелями. Пустелю Сахару  перетинає найдовша річка на планеті - Ніл. Найбільший острів Мадагаскар.

Африка багата на такі корисні копалини як кам’яне вугілля, нафту, природний газ, залізні руди, золото, алмази.

Вчитель: * Найспекотливіший материк.

4. Туристична  фірма « Північна Америка»

Це два материки,
А назва в них одна.
Світ новий Колумб відкрив,
Перший він сюди приплив.                                                                     

А торговця Америго
Увінчали в картах, книгах.
З того часу і донині
Дві Америки єдині!

Північна Америка – третій за величиною материк. Береги Північної Америки омивають води трьох океанів: Північного Льодовитого, Тихого та Атлантичного. . На  півночі материка холодно, там багато лісів і озер. На півдні лежать спекотні пустелі і густі тропічні ліси.

Південна Америка це батьківщина картоплі, кукурудзи, помідорів, арахісу, бавовни і ананаса.В Північній Америці водяться пуми,ведмеді гризлі, скунси, тюлені, моржі. Ростуть секвої, тюльпанові дерева, їстівні каштани.

- Тут знаходяться найвищий на Землі Ніагарський водоспад.

По материку протікає  одна з найбільших річок світу  Міссісіпі. Біля берегів цього материка лежить найбільший острів у світі Гренландія.

Північна Америка багата на такі корисні копалини як кам’яне вугілля, нафту, природний газ, залізні руди, золото, срібло.

Вчитель: * В озерах   накопичено найбільший запас прісної води.

 5. Фізкультхвилинка

--- Купатися любите в озері чи річці? Ну то попірнаємо ?

1, 2 – всі пірнають,
3, 4 – виринають,
5, 6 – на воді кріпнуть крильця молоді.
Покупались у воді, як дельфіни – пустуни,
Над водою політали, наче риби – літуни,
7, 8 – що є сили всі до берега приплили
9, 10 – своє тіло обсушили
І за парти тихо сіли.

7. Туристична фірма «Південна Америка»

              Південна Америка – четвертий за величиною материк. На заході височать гори Анди з них видобувають мідь , вони часто вивергаються. На материку  протікає найдовша річка світу Амазонка.

На материку ростуть дивовижні рослини: гевея - дерево, із соку якого виробляють гуму, кавове дерево, трава банан.

 У річках водяться крокодили, водяні змії – анаконди, а у лісах мавпи,ягуари,деревні жаби, лінивці, мурахоїди.

Південна Америка багата на корисні копалини, але найбільше в ній мідних руд.

Вчитель: * Дощові дні бувають найчастіше на планеті.

                 * Найбільший постачальник кисню на Землі.

( дуже багато вологих лісів). Материк називають « легеням» нашої планети.

8. Туристична фірма  « Австралія»

Аustralis" у перекладі з латини                              
"Південна" означає.
Австралією материк звуть і понині,
Бо на півдні він проживає.

Австралія – найменший  материк. Він омивається Індійським і Тихим океанами.

Материк, де все «навпаки»: у липні – зима, а у січні – літо.

 Дерева скидають не листя, а кору. Тут водяться звірі, які вилуплюються з яєць - качкодзьоб і єхидна. Австралія – найсухіший материк Землі, пустелі займають близько його половини.

До таких умов життя пристосувалися рідкісні рослини – евкаліпт, пляшкове дерево, бамбук, а також тварини - сумчастий ведмідь коала, кенгуру, качконіс, папуги.

Вчитель: *Найменший і найпосушливий материк.

9. Туристична фірма  «  Антарктида»

Ночі полярні, крига довічна.                                                 
Це Антарктида – земля не північна.

   Антарктида – найхолодніше місце на Землі. Більша її частина – замерзлий океан. Тут найнижчі температури повітря на Землі. Уся поверхня Антарктиди покрита потужним шаром льоду На узбережжі морів і океанів живуть пінгвіни - птахи, які літати не вміють, буревісники, мартини. Зате добре плавають. У морях навколо багато риби. Є також тюлені, кити, морські слони.

В Антарктиді люди не можуть жити постійно. Там розміщені дослідні станції.Серед них є і українські станції. Вчені з усього світу спостерігають за погодними умовами, вимірюють товщу криги та вивчають дику природу.

Вчитель: * Найхолодніший материк.

*  Єдиний материк, де намає постійних поселень людей.

IV. Закріплення вивченого матеріалу

1. Доповнення прийому «Кластер»

  • ---  Давайте доповними нашу схему отриманними знаннями.
  • Давайте підсумуємо отриману інформацію.

--- Що спільного і відмінного між материками?

(спільне: материки – це окремі великі ділянки суші, що омиваються водою; відрізняються  материки розмірами,  формами земної поверхні ,кліматом і природою)

2.Проблемне запитання

--- Ви всі прослухали рекламні проспекти.Так давайте повернемося до нашого запитання, яке прозвучало на початку уроку.

--- Який материк ви б хотіли відвідати і чому саме цей материк?

  1. Робота в групах

---  Увага! Сигнал  «SOS!» . Заблукалі кораблі не можуть потрапити до своїх материків. Вони просять вашої допомоги.У вас на партах у файлах лежать завдання, які вам необхідно виконати. А саме з’єднайте стрілками з материком  тільки правильні твердження.

4. Порт «Природоохоронний»

            Вітер знову весело вітрила надуває,

Корабель знову швидкість набирає,

            Попереду порт «Природоохоронний»

--- Чи зможе існувати все живе на планеті Земля, якщо ми не будемо бережно ставитися до природи? 

---  Минає час. Але забруднення материків,океанів, морів, річок не зменшується, а, навпаки, збільшується. На узбережжі туристи топчуть і винищують рослинність. Пляжі після завершення курортного сезону часто нагадують сміттєзвалища. Від забруднення страждає наша планети. А це веде до знищення рослинного і тваринного світу  на Землі.

--- Я не буду питати у вас ,що ж треба робити людям, щоб зберегти природу нашої планети. Бо це ви добре знаєте. Я запитаю у вас, що ви вже робите для збереження природи нашого міста.

--- Я сподіваюся, що будете і далі дбайливо ставитися до природних багатств нашої планети.

5. Порт « В гостях у боцмана» .Робота в групах                         

 --- Попереду порт «В гостях у боцмана»

--- На який з материків нам потрібно взяти такі речі: парасольку, валянки, літак, воду, панаму?

Парасолька– Південна Америка – найвологіший материк.

Валянки–Антарктида – найхолодніший материк.
Вода – Австралія – найсухіший материк.
Панамка – Африка – найжаркіший материк.

V. Підсумок

Інтерактивна гра «Сніжна грудка»     

--- Я пропоную вам пограти в цікаву гру.

Умова гри: слово – речення – питання – відповідь.

Н –д: Південна Америка.

        Цей материк найбільший постачальник кисню на Землі.

        Чому Південну Америку називають «легенями» нашої     планети?

         Дуже багато вологих лісів міститься на цьому материку.

Н –д: Антарктида

  Найхолодніший материк на Землі.

 Чому тут найнижчі температури повітря?

 Уся поверхня Антарктиди покрита потужним шаром льоду

Мандрували ми успішно, Знаєм всі материки.

І додому повернулись.  Ось які ми молодці!

 

 

 

20239367 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

20048957 

 

 

 

 

2155231420239391

 

 

 

 

14524527 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3042632 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Євразія

 

 

 

 

 

 

 

Африка

 

 

 

 

 

 

Північна

Америка

 

 

 

 

 

 

Південна Америка

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Австралія

 

 

 

 

 

 

 

Антарктида

 

 

 

 

docx
Додано
9 грудня 2020
Переглядів
3894
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку