Інтегрований урок
«Досліджуємо рідний край. Михайлівська цілина»
в рамках шкільного STEM- проєкту «Досліджуємо рідний край»
4 клас
Похтель Олена Іванівна
вчитель початкових класів,
вчитель вищої категорії,
старший учитель
комунальної організації
«Шосткинська спеціалізована
школа І ступеня №13
Шосткинської міської ради
Сумської області»
Шостка - 2023
Тема уроку: «Досліджуємо рідний край»
Очікувані результати:
- Розширювати знання дітей про значення природи для життя людей;
- Ознайомити школярів із заходами щодо відтворення і збереження природи;
- Обговорити правила поведінки в природі;
- Розширювати кругозір;
- Розвивати уміння працювати групами;
- Виховувати бережливе ставлення до природи.
I.Організаційний момент.
1.Вітання
Доброго ранку, сонце привітне!
Доброго ранку, небо блакитне!
Доброго ранку, в небі пташино!
Доброго ранку, маленькі дубки!
Доброго ранку, добрії люди.
Я вас вітаю, люблю, пізнаю,
Бо живемо
В однім ріднім краю.
2. Вправа «Сонечко побажань»
- У мене в руках Сонечко. (До нього прикріплено жовті стрічки-промінчики.)
Промовте побажання рідній Землі.
II.Повідомлення теми і мети уроку.
- Прочитайте вірш.
Нас за всякої погоди
Учить мудрості природа:
Вчать птахи нас співу,
Павучок – терпіння.
Бджілки в полі повсякчас
Працювать навчають нас.
І у їхньому труді
Все по справедливості.
Відображення в воді
Учить нас правдивості.
Сніг навчає чистоти.
Ну а сонце – доброти,
Бо щодня, узимку й літом,
Нам тепло дарує й світло.
І за це не просить плати –
Навзамін йому щось дати.
Нам за всякої погоди
Треба вчитися в природи!
Нас дерева всіх порід –
Лісовий міцний нарід,-
Що гіллям увись сягають.
Жити в дружбі научають!
-Розкажіть, чого, на думку автора Володимира Орлова, учить нас природа?
- Сьогодні ми розглянемо тему «Заповідні території. Охорона природи України. Досліджуємо рідний край»
III.Вивчення нового матеріалу.
- Як природа потерпає від діяльності людини?
- Які природоохоронні заходи проводяться в Україні з метою збереження та примноження її багатств?
- Що таке заповідник?
Людини, великі, шкоди, ділянки лісів, забороняється, полів, будь-яка, луків, степів, на яких, діяльність, що завдає, людини, природі, шкоди.
(Великі ділянки лісів, полів, луків, степів, озер, на яких забороняється будь – яка діяльність людини, що завдає шкоди природі.)
- Яка мета створення заповідників?
( Збереження зникаючих для даної місцевості рослин, тварин.)
- Чого не можна робити тут?
( Вирубувати дерева, орати землю, осушувати водойми, полювати на тварин.)
- У заповідниках тварини живуть на волі у природних умовах, самі влаштовують свої житла, виводять дитинчат. У заповідниках проводиться велика наукова робота.
3) Актуалізація опорних знань
Помандруєм класом вдаль.
Де лісів зелених низка
Змінює безлісий край.
Наддніпрянщина Поділля –
Всюди люди в нас живуть.
Край, де ліс є і безлісся, -
Лісостепом люди звуть.
- Сьогодні ми побуваємо в зоні лісостепу. Лісостеп складається з 2 слів: ліс і степ. Це є перехідна зона між зоною мішаних лісів і зоною степів.
4) Робота з картою
- Знайдіть на карті зону, яка йде на зміну мішаним лісам.
- Яким кольором її позначено?
- Що ви можете сказати про її розміри? (Охоплює всю центральну частину території України).
- Де на території України розташована лісостепова зона?
- Знайдіть на карті природних зон України Заповідники, які є в природній зоні лісостепу, прочитайте їхні назви.
- У зоні лісостепу з метою охорони і збереження в природному стані лісостепових ділянок з унікальним рослинним і тваринним світом, було створено 4 природні заповідники: Канівський, Розточчя, Медобори та Михайлівська цілина.
- Заповідник «Михайлівська цілина» знаходиться в Лебединському районі. Тут під охороною перебуває єдина в Україні цілинна ділянка степу в лісостеповій зоні. Тут ростуть не лише степові рослини – ковила, типчак, стоколос, а й дзвоники, ромашка, волошка та інші, не властиві степам рослини.
Побачивши майже двохметровий глибинний зріз чорнозему Михайлівської цілини, професор Техаського університету, який побував у 37 країнах світу, сказав: «Такої землі не може бути, таку землю не зміг створити і сам Господь Бог»
5) Перегляд фільму «Михайлівська цілина»
- Поставте запитання до презентаціїї.
6) Гра «Так чи ні»
-Заповідники – великі ділянки лісів, полів, луків, степів, озер, на яких забороняється будь – яка діяльність людини, що завдає шкоди природі.
- У заповідниках дозволяється господарська діяльність людини.
- У заповідниках тварини живуть на волі, в природних умовах, самі влаштовують свої житла, виводять дитинчат.
7) Фізкультхвилинка – тренінг
- Якщо ви не смітите на вулиці – підстрибніть 3 рази.
- Якщо ви не спалюєте сміття на дворі та городі – сплесніть 3 рази в долоні.
- Якщо ви не спалюєте у дворі листя, дим якого забруднює повітря шкідливими речовинами, почухайте свої носики!
- Якщо ви не розбиваєте скляні пляшки, не кидаєте їх на землю, у травичку, в річку, погладьте себе по голівці!
- Якщо ви обговорюєте з батрьками екологічні проблеми міста, підніміть дві руки!
-Якщо болить душа, коли бачите понівечене дерево, зрубану ялинку, забруднену річку, покладіть руку на серце!
- Якщо хочете дружити з природою, жити з нею у злагоді, красі, мирі, візьміть одне одного за руки і підніміть їх угору!
8) Робота в парах
Вставте пропущені літери. Ви дізнаєтесь, які рослини Михайлівської цілини занесені до Червоної книги.
В…лошка с..мська, к…вила в..лосиста, г..ацинт блід..й, с..н ш..роколистий.
- Чому книга має назву «червона»?
Назва книги «Червона», бо вона. Подібно до червоного сигналу світлофора, має будити в людей тривогу за долю природи. Червона книга – це символ небезпеки, це заклик до всіх, дорослих, і дітей. – допоможіть!
9) Робота з таблицею. Створення лепбуку «Тварини Михайлівської цілини»
10). Вправа «Можна – не можна»
- Уявіть, що ви знаходитесь у заповіднику й пригадайте, як слід поводитися і чого не можна робити.
Можна: милуватися красою природи, саджати квіти, дерева, охороняти рідкісні рослини, берегти молоді рослини, підгодовувати птахів.
Не можна: рвати квіти, ламати гілочки дерев, кущів, ловити метеликів, руйнувати гнізда, мурашники, ловити жаб.
11) Робота в групах.
-Діти, попрацюйте в групах. Складіть листи-прохання для людей від рослин, які зникають. Почніть словами, які записані у вас на листочках.
- Я дерево. Хочу сказати…
-Я квітка. Хочу прохати…
-Я кущ. Хочу благати…
-Я підсніжник. Хочу закликати…
- Я сон-трава. Хочу просити…
-Я пролісок ніжний. Хочу сказати…
12) Робота в парах.
- Із запропонованих частин відновіть слова, складіть з них речення. Утворене речення запишіть.
Спра- -рони
Охо- -ва
Дов- -кілля
Обов’ -дянина
Кож- -ного
Грома- -язок
(Справа охорони довкілля – обов’язок кожного громадянина).
, жити з нею у злагоді, красі, мирі, візьміть одне одного за руки і підніміть їх угору!
ІV. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Технологія «Коло ідей»
Проблемне питання – забруднення навколишнього середовища.
Намальовано 3 кола.
1 коло – Чому люди забруднюють довкілля? (Записати коротку відповідь на стікерах, зачитати і приклеїти)
2 коло – Пошук рішень. ( Записати ідеї, озвучити, приклеїти)
3 коло – Індивідуалізація ідей.
(Що особисто я зроблю впродовж цього року, щоб змінити екологічну ситуацію на краще?) Записати, приклеїти.
2. Гра «Знаю, умію, ціную»
-Продовжіть речення:
- Я знаю…
- Я умію….
- Я ціную…
- Людина – частина природи. Для нашого здоров’важливо, яку воду ми п’ємо, яким повітрям дихаємо, на якому грунті вирощуємо рослини, як користуємося природою для зміцнення здоров’я. У хворій природі не можна залишатися здоровим!