Криворізька гімназія №130 КМР
Доповідь на тему:
Провідна роль класного керівника щодо патріотичного виховання особистості в умовах онлайн-навчання. Здобутки. Проблеми
Підготувала:
Пащенко Т.М.
вчитель географії та трудового навчання
2022 н. р.
В умовах реалій сьогодення, коли Україна зусиллями українських військових, добровольців, волонтерів виборює свободу і незалежність, національно-патріотичне виховання молоді набуває пріоритетного значення.
Почуття патріотизму, відданість державі, активна громадянська позиція і готовність підтримати власну країну у нелегкі часи - нині розглядається на загальнодержавному рівні. Сьогодні роль класного керівника стає провідною щодо патріотичного виховання особистості. Вчитель власним прикладом, поглядами та практичними діями має стати взірцем для наслідування. Саме він та людина, яка має розвивати національну свідомість і патріотизм у молоді, адже саме вона є рушійною силою прогресу та розвитку усієї держави.
Основа становлення особистості, як громадянина, вбачається в активному залученні вихованців до виконання завдань, які стоять перед суспільством. Велике значення має усвідомлення учнями того, що значні справи починаються з маленьких вчинків – чи то посадженого дерева, чи допомоги ближньому. Все це розглядається не лише як конкретні дії, а і як набуття учнями позитивного досвіду громадянської співучасті.
Школа, клас – це простір життя дитини, у якому вона повинна мати можливість повноцінно розвиватися, адже вони стають другою домівкою для вихованців, у якій вони мають не лише вчитись, а й духовно зростати. У чому ж полягає завдання кожного вчителя?
Я вважаю, що пріоритетним напрямом виховної роботи в класі є формування особистості учня – патріота України, який усвідомлює свою приналежність до сучасного українського суспільства. Тому я, як класний керівник, намагаюся якнайбільше проводити різноманітних заходів щодо патріотичного спрямування, а саме: ранкові зустрічі, присвячені датам державного календаря, пам’яті визначних подій в історії України, заходи, спрямовані на духовну єдність поколінь. Якість такого виховного процесу залежить від рівня підготовленості як мене , як класного керівника, так і учнів класу.
У класі стало доброю традицією відзначати Шевченківські дні. Пам’яті Великого Кобзаря присвячуються тематичні квести, турніри шевченкознавців, літературно-музичні свята. Сьогодні українська мова у всьому світі - це тренд, а для нас це мова нашої боротьби й незламності. Тому я намагаюся прищеплювати учням любов і повагу до рідного слова. Діти залучалися до квесту «Збережемо наш скарб – рідну мову», години єднання «Українська мова – серце наше». Проводилася інтелектуально - філологічна гра до Дня української писемності та мови «Магія рідного слова». Учні брали участь у бібліотечному уроці «Світлиця слова у безмежжі часу». 9 листопада цього року учні були залучені до Всеукраїнського радіодиктанту національної єдності.
Рано чи пізно, кожна людина осмислює своє минуле. Голодомор 1932-1933 рр. – страшна трагедія в історії нашої держави. Ми маємо знати про неї, аби не допустити її повторення. У роковини пам'яті жертв Голодомору учням запам'ятався урок-реквієм «Не згасне свіча пам’яті». Також щорічно наш клас долучається до участі у Всеукраїнській акції «Запали свічку».
Виховання патріотизму – це невпинна робота із формування в учнів почуття гордості за свою Батьківщину і свій народ. До Дня Соборності була проведена тематична виховна година «Велика злука - велике сподівання».
Дорога до незалежності України була довгою і тернистою, і на цьому шляху український народ, на жаль, втрачав своїх найкращих синів і дочок. Не останніми у цьому довгому списку стали герої Небесної Сотні. Саме вони зуміли рішуче стати до боротьби із злом, віддавши своє життя за перемогу. На вшанування пам’яті Героїв Небесної сотні у класі було проведено урок мужності «Герої не вмирають».
Живим прикладом мужності й героїзму для учнів є захисники та захисниці, які сьогодні своєю відданістю рідній Україні захищають її від російської агресії. У класі було проведено патріотичний флешмоб «У єдності наша сила», майстер - клас «Оберіг для українського воїна», виставка дитячих малюнків та творчих робіт «Пишаємося захисниками та захисницями України».
Кожного ранку Загальнонаціональна хвилина мовчання за загиблими внаслідок російської агресії стала для дітей усвідомленим проживанням, де дитина відчуває свій внесок у загальну силу.
З особливою святковістю у нашому класі проходить Всесвітній день вишиванки – міжнародне свято, яке покликане зберегти споконвічні народні традиції створення та носіння етнічного вишитого українського одягу. Тому учні класу долучаються до акції «Одягни вишиванку», а на уроках праці дівчатка вчаться розвивати практичні вміння з виконання вишивки у техніці «хрестик», виготовляють ляльки-мотанки.
Чимало можливостей для формування у школярів патріотичної поведінки містить в собі туристично-краєзнавча робота. Тут з’являється простір для ознайомлення дітей з природними багатствами України. Юні туристи-краєзнавці розширюють свій світогляд, закріплюють і поглиблюють знання, здобуті на уроках географії, а також формують високі моральні якості громадянина України.
Особлива роль приділяється історико - етнографічним експедиціям з вивчення ріднокраю. Так, учні нашої школи брали участь у Всеукраїнських історико - етнографічних та еколого-географічних експедиціях, які проводяться в рамках руху учнівської та студентської молоді України за збереження і примноження традицій, звичаїв, обрядів народу, яка має назву «Моя Батьківщина – Україна». Вихованці нашої школи розробили цікаві туристично- екскурсійні маршрути нашим містом. Учні дізналися про те, що саме у Кривому Розі можна поєднувати індустріальний і зелений туризм, який спрямований на охорону природного й культурного середовища регіону. Нам іноді здається, що ми що знаємо рідне місто вздовж і впоперек, але учні дослідили, що Кривий Ріг - це не лише житлові масиви та шахти, гірничозбагачувальні комбінати та залізорудні кар’єри, а й ще й унікальні техногенні ландшафти, зазвичай приховані від очей більшості мешканців. Саме тому юні туристи-краєзнавці і розробили екскурсійний маршрут «Край промислового екстриму», у якому дослідили визначні місця Кривого Рогу, що презентують наше місто не лише як потужний промисловий центр країни, а й культурний та історичний осередок. Маршрут «Стежками героїзму Інгульця», розроблений учнями під моїм керівництвом, презентує Інгулець як історичний осередок. Його провідна тема - увічнення імен захисників України Другої Світової війни і сьогодення. Бо, Кривий Ріг – це не лише місто гірників і металургів , які стають героями біля доменних печей, у штольнях шахт, а й на полі бою. Тому на першому у місті пам’ятнику АТО вкарбовані імена ста двох загиблих військових з Кривого Рогу. Також розроблені й інші змістовно- пізнавальні маршрути: «Ландшафти Інгульця», «Індустріальна спадщина Рахманівки».
Останнім часом загострився інтерес до історичних назв вулиць, селищ. До цієї роботи залучаються як діти так і батьки, які разом збирають інформацію до теми «Твій родовід». Так учень нашої гімназії Міхарєв Олександр допоміг нам у дослідженні топонімічної назви міської вулиці імені Волосевича, яка назва на честь його прадідуся, Волосевича Петра Семеновича, визволителя Кривого Рогу у часи Другої світової війни.
Дуже захопливою і пізнавальною була подорож учнів на батьківщину Богдана Хмельницького – Чигирина, екстремальною до Карпат, незабутньою - до Києва.
В умовах сьогодення продовжуємо традиції нашого класу, вивчаємо рідний край вже в онлайн-форматі, а саме проводимо заочні екскурсійні подорожі, здійснюємо віртуальні туристичні походи історичними місцями та музеями України: Київ, Запоріжжя. Львів, Одеса, Полтава, Батурин, Канів, розробляємо туристичні маршрути.
Особливої уваги у теперішніх реаліях заслуговує волонтерська діяльність, до якої долучаються не тільки діти, а й батьки мого класу.
У складний для нашої країни час всі виявляють найкращі патріотичні почуття, моральну підтримку українській армії. Активно долучаються до збору та передачі захисникам продуктів харчування, теплого одягу, оберегів та малюнків. Учні класу брали активну участь в акціях «Оберіг захисникові України», «Смілива гривня», благодійному ярмарку для особливого складу військової частини А4067 Збройних сил України.
Наразі наші захисники потребують моральної підтримки й теплоти сердець співвітчизників. Бійцям вкрай важливо знати, що про них пам’ятають і на них чекають, бо є в цьому щось дуже зворушливе - дарувати іншому частинку душі, теплоту та віру в те, що все буде добре. Тож учні класу проявили ініціативу виготовити обереги до Різдва, аби передати їх батькові одного з учнів, який разом з побратимами захищає кордони нашої країни.
Коли діти бачитимуть і долучатимуться до волонтерської діяльності, то зростатимуть добрими, милосердними, готовими прийти на допомогу, усупереч усьому. Наша сила – в єдності. Ми віримо в ЗСУ, Україну та Перемогу. І робимо для цього все, що можемо – кожен на своєму місці. Щодня.
Підсумовуючи, хочу наголосити, що патріотичне виховання відбувається не лише на виховних годинах та позакласних заходах, але й у повсякденному житті. Синьо - жовті кольори – кольори нашого прапора – не лише гордо майорять на будівлях, мостах і парканах, а й на рюкзаках та одязі учнів. Українські візерунки дедалі частіше можна побачити у коридорах школи - учні свідомо одягають вишиванку не лише на свята, а й у звичайні дні, розуміючи її цінність. Вихованці більше говорять українською – рідною мовою, не лише на уроках, не лише для «оцінки», а й тому, що розуміють важливість національної свідомості і патріотизму.
Україна починається з українців, яких ми своєю щоденною і невпинною працею ростимо з кожного учня й учениці. Змінюватимуться часи, школа вирішуватиме нові завдання, проте актуальною є і буде одна проблема – виховання громадянина України, який знає і пам’ятає свій рід, мову материнську, цінує минуле і буде гідно творити майбутнє.
Війна та перехід на дистанційну форму освіти поставив перед нами багато викликів, але ми успішно на них відповідаємо!
1