М.А. ОМЕЛЬКО,
ВСП «Могилів-Подільський технолого-економічний фаховий коледж ВНАУ»
+380975629157
З досвіду роботи куратора групи
по формуванню національної свідомості
засобами родинно-патріотичного виховання
Національна свідомість здобувачів фахової передвищої освіти формується у відповідності до Плану національного виховання, а також планування виховної роботи в окремій навчальній групі. Саме тому колектив коледжу працює в напрямку виконання завдань, що спрямовані на: утвердження в свідомості й почуттях особистості патріотичних цінностей, переконань і поваги до культурного та історичного минулого України; виховання поваги до Конституції України, Законів України, державної символіки; культивування кращих рис української ментальності – працелюбності, свободи, справедливості, доброти, чесності, бережливого ставлення до природи; формування толерантного ставлення до інших народів, культур і традицій; усвідомлення взаємозв’язку між індивідуальною свободою, правами людини та її патріотичною відповідальністю; виховання поваги та любові до державної мови; культивування ставлення до солдата як до захисника Вітчизни, героя тощо.
З цією метою впродовж навчального року в групі нового набору проведено годину національного виховання «Жовто-блакитний колір нашої свободи», виховну годину «Немає вищої святині, ніж чисте сяйво доброти», урок державності «Громадянська відповідальність та обов’язок», годину спілкування на тему «Рідний край Подільський – вишнева гілка України». В жовтні відвідали Вечір до Дня захисника Вітчизни «Я єсть народ, якого Правди сила ніким звойована ще не була!» та ін. Проведено діалог на тему «Неприпустимість расової та національної ворожнечі», де також звернуто увагу на іноземних студентів.
З метою розвитку волонтерського руху студентів постійно залучаю студентів до різних акцій доброти, милосердя. Для ознайомлення з визначними історичними місцями проведено екскурсію до пам’ятки української історії та культури «Буша».
Для здійснення родинного виховання в навчально-виховному процесі з групою як куратор працюю для забезпечення гармонійного взаємовпливу на всебічний розвиток студентів зі сторони сім’ї та викладачів коледжу. Тому моя діяльність та й викладачів, які читають в групі, пов’язана з визначенням рівня виховної активності батьків, ступеня їх впливу на формування особистості студентів. Адже знання сім’ї означає вміння оцінити характер її впливу на особистість, виявити тенденції розвитку, які вона створює як первинний соціум, знайти психологічні основи встановлення контактів із сім’єю.
Ще з початку навчання в коледжі провела анкетування серед студентів щодо вивчення стосунків в сім’ї, а також серед батьків. За результатами анкетування склала соціальний паспорт групи, в якому відображено: всього студентів, з них юнаків, дівчат; неповні сім’ї, малозабезпечені сім’ї, багатодітні сім’ї тощо.
Психолого-педагогічна освіта в навчальному закладі спрямована забезпечити батьків необхідними знаннями, основами педагогічної майстерності, ознайомити з актуальними питаннями виховання з урахуванням вікових особливостей і вартісних інтересів, встановити контакти батьків з викладачами у виховній роботі. Форми її проведення різноманітні. Так, наприклад під час батьківських зборів обговорено питання, що стосуються ролі сім’ї в вихованні студентської молоді, моральних цінностей сім’ї і студента, шкідливих звичок, режиму дня і харчування тощо.
Досить цікава форма співпраці – це залучення батьків до проведення групових заходів, наприклад, у травні разом із батьками і студентами коледжу взяли участь у родинному святі до Дня Матері. Також залучала батьків до проведення конкурсу талантів та «Міс коледжу».
З метою утвердження в свідомості й почуттях особистості патріотичних цінностей разом із групою Б 62/9-20 проведено виховну годину до Дня Збройних Сил України, в якій взяли участь 19 здобувачів освіти (проведення заходу висвітлено в соціальних мережах https://m.facebook.com/groups/810012846072200/permalink/1170086536731494/ та місцевій пресі - Щотижнева газета «Краяни», № 49 (1287) від 09.12.2021р.). Ведучі заходу представили всім присутнім мужніх захисників, батьків та братів студентів групи, які завітали до коледжу, а також тих, хто не зміг бути присутній через виконання своїх військових обов’язків: Брухаль О.Л., Бурлаков В.А., Мельник В.М., Мамаєв Ю.О., Думанський О.А., Опольський Ю.О., Тименюк Д.А., більшість яких є учасниками АТО. На почесному місці вихованці зібрали всі нагороди та відзнаки, які засвідчують героїзм наших захисників. Виступи та музичні композиції патріотичного спрямування нікого не залишили байдужими. Здобувачі освіти дякували кожному захиснику, хто ризикуючи власним життям, з честю і гідністю виконує свій громадянський і військовий обов'язок. До молодого покоління із закликом в майбутньому стати мужніми захисниками України звернувся випускник коледжу, військової кафедри Вінницького національного аграрного університету, лейтенант Тименюк Д.А. Хвилиною мовчання вшанували пам'ять усіх, хто загинув, захищаючи свій народ, рідну Україну.
Всі учасники заходу зрозуміли основне – тільки глибока й усвідомлена любов до рідної землі, прагнення захищати її спонукає людину з повагою ставитися до почуттів інших, бути небайдужим до трагедій Вітчизни й народу. У пам'яті сьогоднішніх і майбутніх нащадків назавжди збережуться подвиги багатьох поколінь воїнів-захисників, їх безмежна відданість і любов до рідної землі, мужність та героїзм.
Крім того, зміцненню дружніх стосунків між студентами і батьками сприяють також індивідуальні консультації, бесіди, які проводяться педагогічними працівниками коледжу. В ході їх проведення батьки отримують реальне уявлення про студентські справи та поведінку, а викладачі – необхідні відомості для більш глибокого розуміння кожного студента.
На завершення, слід відмітити, що співробітництво коледжу і батьків є процесом цілеспрямованої співпраці, який починається з урочистої лінійки - посвяти в студенти і закінчується святом вручення дипломів випускникам і спрямований на підвищення рівня педагогічної культури батьків, на зміцнення взаємодії коледжу та сім’ї, на посилення її виховного потенціалу, а також на залучення батьків до виховання у студентів любові до обраної професії.
Список літератури:
1. Кобильченко В.В. Формування особистості як психолого-педагогічна проблема // Нові технології навчання. – 2001. – Вип.31.
2. Корольчук О., Поночовний М. Організаційно-виховна робота серед студентів // Освіта. – 2004.
3. Омелько М. Адаптація студентської молоді - важливий фактор формування свідомого ставлення до навчання, праці, громадських доручень / М. Омелько.–С .112-125 Виховна робота в технікумах, коледжах [Текст] : з досвіду роботи ВНЗ 1-2 р.а. Вип. 3 / ред. С. Ф. Світельська, Н. В. Цибенко, Н. М. Салмай. –К : НМЦ, 2005. –374 с.
4. Осипова Т.Ю., Бартенєва І.О., Біла О.О. та ін. Виховна робота зі студентською молоддю: Навч. посіб. / За заг. ред. Т.Ю.Осипової. – Одеса: Фенікс, 2006. – 288 с.
5. Романова С.В. Довідник-порадник куратора академічної групи: Навчальний посібник. – Слов’янськ: Видавничий центр СДПУ, 2006. – 60 с.
6. Романова С.В. Реалізація куратором академічної групи завдань виховання у вищих технічних закладах освіти //Рідна школа. – 2005.– № 6. – С. 36–39.
7. Романова С.В. Складові професіоналізму куратора академічної групи //Педагогічні інновації: ідеї, реалії, перспективи. Випуск 9: Збірник наукових праць /Ред. кол. Н.Ф.Федорова та ін. – К.: Інститут Реклами, 2005. – С. 27 – 32.