Районний методичний кабінет
Токмацької районної ради Запорізької області
Виступ
Тема: «Застосування елементів STEАM-освіти
на уроках природничо-математичних дисциплін
в початковій школі»
Підготувала:
вчитель початкових класів
Молочанської загальноосвітньої школи
І-ІІІ ступенів
Клименко Т.І.,
вищої кваліфікаційної категорії
Молочанськ - 2018
Сучасна освіта в Україні відчуває значні зміни, що стосуються не тільки змін у питаннях змісту навчальних матеріалів, а й технологій. Сучаснийучитель скоріше виступає «координатором» чи «наставником», ніж просто джерелом знань та інформації. Педагогу важливо підтримувати в дитині прагнення до самостійності, самопізнання, самоаналізу та самооцінки, «вирощувати» в неї здатності самопізнання, самовдосконалення.
У своїй роботі орієнтуюся на формування ключових компетентностей людини 21 століття - знання рідної мови, знання двох іноземних мов, інформаційно-цифрова грамотність, компетентність в природничих науках і технологіях, соціальні і громадянські компетентності, уміння працювати в команді, критично мислити і навчатись впродовж життя. Впровадження STEАM -освіти забезпечить формування всіх компетентностей випускника нової української школи (НУШ).Модель випускника (НУШ):
STЕАМ-освіта є одним із важливих трендів розвитку української освітньої системи. У цій системі навчання гармонійно поєднано вивчення науки(S), технології(T), інженерного підходу(E) та математики(M) не як окремих предметів, а в цілісності на засадах міждисциплінарної інтеграції. Вона передбачає інтегрований підхід до навчання, у рамках якого академічні та науково-технічні постулати вивчаються у контексті реального життя і дають можливість реалізувати інтегрований, міждисциплінарний і проектний підхід до навчання, формувати ключові компетентності у школярів. Новий підхід до навчання посилює дослідний і науково-технологічний потенціал школярів, розвиває навички критичного, інноваційного та творчого мислення, вирішення проблем, комунікації та командної роботи. Проблемам інноваційного, науково-дослідного мислення учителя та учня як бази STEАM-освіти присвячено роботи як вітчизняних, так і зарубіжних науковців: С.М. Бревус, В.Ю. Величко, С.А. Гальченко, Н.Л.Гончарової, С.Глоба,К.Д. Гуляева, В.В.Камишин, О.В.Лісового, Н.В.Морзе, Л.Г.Ніколенко, В.В.Приходнюк, М.Н.Рибалко, О.Є.Стрижак, І.С. Чернецького, Т.Журавель.
Впроваджуючи елементи STEАM-освіти на практичних заняттях демонструю школярам можливості застосування науково-технічних знань у реальному житті. STЕАМ - освіта надає можливість учням бути більш
впевненими у власних силах, йти до поставленої мети, долати поразки, не зупинятися перед перешкодами, вірити у свої сили, ухвалювати рішення, жити й працювати в колективі й зосереджувати свої зусилля на конкретних завданнях, виявляти проблему, вести самостійний чи спільний пошук способів її розв’язання, брати на себе відповідальність за результати дій і вчинків. Опираючись на власний досвід, роблю висновок: STEАM – нова, цікава тема, де відбуваються зміни в діяльності та мисленні учасників освітнього процесу з позитивним результатом. Крім того, стало зрозуміло, що не можна дати знання якоїсь окремої науки незалежно від інших наук, що інтеграція, тобто органічне поєднання відомостей інших навчальних предметів навколо однієї теми, є однією з найперспективніших інновацій, яка закладає нові умови діяльності вчителів та учнів, що має великий вплив на ефективність сприйняття учнями навчального матеріалу.
Працюючи над впровадженням STEАM-освіти, я визначила переваги:
Формування позитивної емоційної атмосфери під час уроку, перехід від традиційної системи до пошуково-пізнавальної, проектної діяльності: постановка проблеми – багато варіативний вибір колективного рішення– рішення винахідницьких задач; уміння навчатися впродовж життя – основні ключові компетентності концепції НУШ. Вони гармонійно входять в систему STEАM-освіти і створюють основу для успішної самореалізації випускника і як фахівця, і як громадянина. Формування в учнів цілісної картини світу та логічного мислення проходить моєму класі через інтеграцію навчальних предметів: природознавство, математика, трудового навчання. Намагаюся створити найсприятливіші умови для отримання очікуваних результатів завдяки впровадженню елементів STEАМ-освіти.
Завдання які я ставлю перед собою на 2018/2019 н.р..:
Отже, основним є створення умов для формування активної особистості, яка здатна самостійно мислити і орієнтуватися в нових ситуаціях, умов до саморозвитку й самовизначення особистості в час глобальних змін і викликів.
Оскільки в умовах швидкого росту об’єму інформації, можливості її сприйняття і осмислення різко зменшується, вихід із даної ситуації я знайшла у синтезі різних навчальних предметів, розробці інтегрованих уроків, взаємозв’язках всіх шкільних дисциплін. Підґрунтям для ефективного використання процесу інтеграції на трьох рівнях є: внутрішньо-предметний, міжпредметний та транспредметний зв'язок .
На основі вищезазначеного переконалася, що інтегрування навчальних предметів (як елемент STEАM-освіти) є ефективним способом системного викладання знань у нових органічних зв’язках.
На уроках використовую такі засоби STEAM – освіти: технічні; наочне приладдя (прилади, фотографії, плакати, схеми, таблиці); друковані методичні засоби (підручники, картки-завдання, навчальні інструкціїта алгоритми).
Вдале поєднання в навчальному процесі сучасних технічних засобів, демонстраційних дослідів, результатів спостережень створює передумови активної діяльності учнів.
Так, на інтегрованому уроці (природознавство та математика) за темами: «Обертання Землі навколо осі. Утворення тіні від непрозорих предметів. Доба.» та «Додавання і віднімання на основі десяткової нумерації. Доба. Тиждень.» - учні одержали цілісну картину таких понять, як доба, тиждень. Підсумком засвоєння матеріалу і його творчого осмислення став урок трудового навчання – учні виготовили сюжетну аплікацію «Мій режим дня».
Не менш ефективним був інтегрований урок з тем : «Вивчення часу за годинником. Місяць, рік, хвилина. Співвідношення між одиницями часу (математика), «Рух Землі навколо Сонця. Рік» (природознавство).Він дозволив учням відповісти на проблемні питання: навіщо потрібно знати одиниці вимірювання часу, з чим пов’язані одиниці вимірювання часу?
На уроці трудового навчання учніз акріпили теоретичні знання з математики та природознавства, змайструвавши свій годинник за відповідними розмірами та розрахунками .
Вивчення теми закінчується тематичним днем, коли всі предмети підпорядковані одній темі (урок математики, природознавства, трудового навчання). Готовим продуктом даних уроків став яскравий лепбук наповнений інформацією у вигляді малюнків, таблиць, карток, фото вчених, різних видів годинників. Реалізація міжпредметних зв’язків у процесі навчання активізує інтелектуальну і дослідницьку діяльність, яка сприяє успішності учня.
1