Досвід вчителя географії

Про матеріал
На сьогодні більш пріоритетними технологіями є ті, в яких у центрі освітньої системи стоїть особистість дитини, комфортність умов розвитку, максимальна реалізація її природних потенціалів, тобто особистісно орієнтовані технології. Навчальний тандем «учитель – учень» вимагає партнерських стосунків, але провідним, тим, хто завдає темп у ньому, є, безперечно, педагог. Навчити дитину мислити дуже важко, тому і працювати доводиться багато. І не просто працювати на репродуктивному рівні, а творити, імпровізувати, пропонувати. Учитель географії – це і сценарист, і декоратор, архітектор, творець освітнього процесу. Саме тому я і обрала для своєї роботи, вчителя географії, актуальну, на мою думку, методичну тему «Розвиток творчого мислення учнів шляхом формування їх медіаграмотності – запорука якісного навчання».
Перегляд файлу

Комунальний заклад «Краснопавлівський ліцей»

Лозівської міської  ради Харківської області

 

 

 

 

 

ОПИС ВЛАСНОГО ДОСВІДУ

 

ВЧИТЕЛЯ ГЕОГРАФІЇ  ОЛЕШКО Л.М.

 

В РАМКАХ

 

ФЕСТИВАЛЮ  «ДОБРИХ ПРАКТИК»


ОСВІТЯН ХАРКІВЩИНИ

 

 «МАЙСТРИ ПЕДАГОГІЧНОЇ

 

 СПРАВИ  ПРЕЗЕНТУЮТЬ»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

На сьогодні більш пріоритетними технологіями є ті, в яких у центрі освітньої системи стоїть особистість дитини, комфортність умов розвитку, максимальна реалізація її природних потенціалів, тобто особистісно орієнтовані технології. Навчальний тандем «учитель – учень» вимагає партнерських стосунків, але провідним, тим, хто завдає темп у ньому, є, безперечно, педагог. Навчити дитину мислити дуже важко, тому і працювати доводиться багато. І не просто працювати на репродуктивному рівні, а творити, імпровізувати, пропонувати. Учитель географії – це і сценарист, і декоратор, архітектор, творець освітнього процесу.

Саме тому я і обрала для своєї роботи, вчителя географії, актуальну, на мою думку, методичну тему «Розвиток творчого мислення  учнів шляхом формування їх медіаграмотності – запорука якісного навчання».

   Розвиток творчого мислення дітей не завжди забезпечується в їхніх сім’ях, оскільки економічна та соціально-політична нестабільність у нашому суспільстві обмежує можливість батьків займатися дітьми. Тому це складне завдання в основному випадає на долю освітян. У той же час, ускладнена шкільна програма та брак часу на засвоєння матеріалу вимагають від здобувачів освіти не механічного запам’ятовування, репродуктивної діяльності на уроці, а вміння творчо підходити до навчальних завдань.

У сучасному суспільстві наукам природничого циклу належить особлива роль, оскільки в процесі їх вивчення відбувається формування основ світогляду, становлення моральної соціально-політичної культури. У зв’язку з цим проблема інтеграції географії як предмету і інформаційно-комунікативних технологій продиктована самим життям і є дуже актуальною. З метою формування в дітей критичного мислення, вміння аналізувати і використовувати інформацію з різних джерел на заняттях з географії вирішуються проблеми ІКТ, а саме – самостійно сприймати та аналізувати інформацію; аргументувати свою думку; вміння розпізнавати пропаганду; наявність розумної долі скепсису, сумнівів; прагнення до пошуків оптимальних рішень; мужність, принциповість, відстоюванні власних позицій; відкритість до сприймання інших поглядів. Зміст ІКТ входить у контекст змісту географії, на основі тематичних, інструментальних, історико-логічних, фактологічних та інших взаємозв’язків.

Урок  – це основна форма отримання знань учнями. Провести урок на сучасному етапі стало набагато складніше і важче, ніж було раніше. Це творче поєднання інтелектуальної і практичної діяльності при вивченні матеріалу, новий підхід для підвищення ефективності освітнього процесу, а для  його оптимізації дидактичний принцип навчання – наочність. Мова йде про великий простір для творчої самостійної діяльності учнів на всіх етапах засвоєння знань, де багато невідомих, які потрібно розпізнати, розкрити, засвоїти. Сучасна наочність – це великий спектр інтернет-ресурсів для проблемно-пізнавальних запитань і завдань. Ілюстративний і дидактичний матеріал має велике значення в підвищенні ефективності уроку: пізнавальний інтерес, активна розумова діяльність дітей, певна конкретність й образність в абстрактному мисленні учнів, вміння шукати і знаходити спільне й відмінне в різних явищах і процесах.

У межах викладання географії, разом із традиційними технологіями навчання, закладено величезні можливості для застосування комп’ютерних технологій, насамперед, загальнодоступних засобів MS Office; сучасної веб-картографії, використання ГІС. Тобто здобувачі освіти не пасивно сприймають те, що говорить учитель, а активно діють під час вивчення матеріалу.

Кабінет географії підключено до мережі Інтернет плюс сучасне обладнання – все це дає можливість прямо на уроці проводити прийоми «Хвилинки з Інтернетом», «Шукайте в Інтернеті». Інформація про зображення об’єктів, унікальні форми поверхні, особливості природи, населення, господарства і культури країн світу, візуально добре запам’ятовується, можна щоразу відновити спогади чи повторити вивчене. До того ж така наочність завжди сприймається позитивно, і несе велике пізнавальне навантаження. Дуже подобається дітям різного віку,  коли вони під час уроку на своїх  сучасних пристроях знаходять переклад  слів, які запозичені з інших мов. Учні 6 класів мають можливість онлайн-перегляду в Інтернеті лічильника населення в реальному світі, тому зразу на уроці фіксуємо кількість людей на початку уроку та в кінці, порівнюючи дані робимо висновки. На моїх уроках вдало зарекомендували програма «Google Планета Земля» та сервіс «Гугл. Карти», саме вони надають учням можливості панорамного перегляду вулиць (Google Street View), аналізу трафіку у реальному часі (Google Traffic), прокладання маршруту, супутникове зображення поверхні.

Використовую інтерактивну карту. Це картографічний посібник є наочним навчальним засобом, який шляхом поєднання різних форм сприйняття допомагає у підготовці та проведенні уроків на базі мультимедійного проектора та інтерактивної дошки, які є в кабінеті, а учням – у поглибленні географічних знань. З її допомогою творчо опрацьовую тему уроку, піднімаю рівень викладання географії за рахунок збільшення інформативності карт з одночасним забезпеченням простоти й легкості сприймання картографічного матеріалу.

Використовуючи інтернет-ресурси (підготовлені мною чи дітьми) є унікальна можливість проаналізувати і порівняти процеси, ситуації; спрогнозувати наслідки або способи подолання різних процесів; отримати інформацію щодо районів поширення будь-яких об’єктів, процесів та явищ.

Офіційні портали та сайти урядових установ країн світу та нашої держави, ТНК, Державної служби статистики України в онлайн-режимі на уроці допомагають набути необхідних практичних навичок здобувачам освіти щодо актуальної інформації даних МВФ, про країни світу  під час обговорення проблемних питань, дискусій. Тоді вивчення  нового матеріалу йде успішніше, бо самі учні здобувають інформацію, використовують її для досліджень.

На будь-який урок створюю презентацію за темою. Це можуть бути також спільні проекти всього класу чи певної групи дітей. Презентація відображає ключові моменти уроку, схеми, фрагменти карт, визначення. До створення презентацій залучаю і окремих учнів для пошуку інформації, коротких повідомлень або відео, проведення досліджень. Здобувачі освіти реалізують своє бачення теми та демонструють наочний матеріал. Така форма роботи з учнями активізує їх пізнавальну діяльність, розвиває творче мислення, спонукає до пошукової роботи, формує вміння генерувати оригінальні ідеї, приймати нестандартні рішення, пізнавати нове.

Для успішного та цільового засвоєння навчального матеріалу використовую наукові та документальні фільми чи фрагменти з них. Після перегляду є обов’язковим обговорення матеріалу, співставлення його з відомими фактами та постатями. Висловлюється власна думка про переглянуте.

Органічно переплітаючи все вище сказане з навчальними та виховними завданнями, забезпечую засвоєння кожною дитиною не тільки  наукових знань, а й оволодіння самою навчальною діяльністю. Тобто, щоб кожен здобувач освіти вчився вчитися, і для нього комп’ютер у освітньому процесі виконував декілька функцій – засіб спілкування, створення проблемних ситуацій, партнер, інструмент, джерело інформації, контроль дій дитини, а головне – можливість пізнання нового, невідомого , цікавого.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Географія, Інші матеріали
Додано
20 березня
Переглядів
29
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку