про стан правовиховної роботи
Відповідно до річного плану роботи школи протягом ___________ навчального року адміністрацією вивчався стан правовиховної роботи . Питання профілактики злочинності та правопорушень визначено одним із пріоритетних напрямів виховної роботи школи. Робота з напрямку правової освіти та правового виховання планується та здійснюється на основі нормативної бази:
-Конституція України;
-Конвенція про права дитини;
-Закон України «Про загальну середню освіту»;
-Закон України «Про охорону дитинства»;
-Цивільний кодекс України;
-Національна доктрина розвитку освіти;
-Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)»;
Метою правовиховної роботи школи є:
-органічне поєднання навчання і виховання;
-підпорядкування організації та змісту освіти завданням формування цілісної та всебічно розвиненої високоморальної особистості з розвиненою правовою свідомістю і культурою;
-перетворення моральних та духовних цінностей на важливий чинник виховання підростаючого покоління;
-готовність дотримуватися й виконувати права та обов’язки, що виражають волю та інтереси народу;
-свідоме ставлення до своїх прав і обов'язків перед суспільством і державою, закріплених у Конституції України.
Дана мета дає можливість працювати над розв`язанням цілого комплексу взаємопов`язаних між собою завдань:
-закласти основи духовно і художньо розвиненої особистості з широким культурним кругозором шляхом відродження національних традицій;
-сприяти залученню кожного учня до участі в різних сферах соціальної та правової діяльності;
-створити максимальні умови для безперервного виховання засобами позакласної та позашкільної роботи;
-організовувати виховну діяльність, керуючись даними «Діагностичної програми вивчення рівнів вихованості учнів»;
-зміцнення життєвої позиції школярів;
-підвищення громадянської активності учнів;
-Основа діяльності –творчість та креативність.
-Побудова стосунків між школярами і дорослими на основі співдружності, взаєморозуміння та партнерства.
-Принцип самоорганізації, самостійності, самовиховання, самоврядування та рефлексіі.
-Зв`язок виховання з життям.
-Єдність свідомості та поведінки у вихованні.
-Виховання в праці.
Вирішення завдань правовиховної діяльності школи здійснюється за основними напрямками:
-правове виховання;-
соціальна реабілітація неповнолітніх;
-профілактика асоціальних проявів у поведінці учнів;
-пізнавальна діяльність;
-національно-патріотичне виховання;
-моральне здоров`я;
-формування здорового способу життя;
-виховання в сім’ї;
-педагогічна просвіта батьків;
-взаємодія з громадськими організаціями та громадою села.
Правове виховання та профілактична робота з учнями є окремим розділом у плані виховної роботи.
Відповідно до річного плану виховної роботи складаються плани виховної роботи на місяць, які включають проведення правовиховних та превентивних заходів. Адміністрацією було встановлено, що педагогічним колективом впроваджуються в практику навчальної та виховної роботи нові підходи, спрямовані на створення системи навчання та виховання на основі гуманізації життя навчального закладу.
Реалізація завдань і змісту правового виховання учнів _____школи здійснюється передусім у процесі навчання. Вивчення гуманітарних предметів спрямоване на формування в них високих ідеалів, морально-правових якостей, непримиренності до аморальних явищ, правопорушень і злочинності. Дисципліни природничого циклу дають змогу торкнутися кола питань з різних галузей права, зокрема його нормативних актів щодо охорони природи, охорони праці, охорони здоров'я людини та ін. Важлива роль у правовому виховання учнів належить курсу основ правознавства, у процесі вивчення якого вони знайомляться з усіма галузями права, здобувають знання, вміння і навички в системному вигляді. Основи правознавства в школі викладає _________ - вчитель вищої кваліфікаційної категорії. Стаж роботи ____ років. Викладання правознавства в школі проводиться за програмою МОН України.
Провідними завданнями у викладанні правознавства вчитель вважає формування правосвідомості та правової культури учнів, поєднання правових знань із внутрішньою позицією особистості, формування вмінь давати правову та моральну оцінку життєвих ситуацій, вміння діяти відповідно до вимог права, Закону, розвиток практичних умінь адаптуватися до життя, бути мобільним, соціально здібним, здатним до комунікації та захисту своїх прав.
Поурочні плани з правознавства написані методично грамотно з визначенням дидактичної, розвиваючої та виховної мети, зазначенням форм і методів роботи вчителя, прийомів організації навчальної діяльності учнів на уроці і вдома. Викладаючи курс «Основи правознавства», вчителька дотримується принципів цілісності та цілепокладання, створює «ближні» та «дальні» зони успіху учнів, навчальний матеріал відпрацьовує у ланцюжку «учитель-учень» –«учень-учень» -«учень-учитель», де вчителю відведено роль координатора, а учням – роль провідної дієвої особи. Нею широко застосовуються комунікативно-діалогові (добір аргументів, фактів), дискусійні (проблема, зіткнення точок зору), ігрові форми організації навчальної діяльності учнів. Правова освіта та превентивне виховання займають вагоме місце і у позакласній роботі. При цьому застосовуються групові та індивідуальні форми роботи із школярами (бесіди, лекційні заняття, диспути) та батьками (батьківські всеобучі, індивідуальні консультації), використовуються наочні форми пропаганди правових знань тощо. Велика увага приділяється формуванню в учнів належного рівня правових знань і навичок правомірної поведінки. Позакласні виховні заходи будуються так, щоб закласти фундамент правових поглядів і переконань учнів, виховати критичне ставлення до протиправної поведінки членів суспільства.
Проведення позакласної роботи з правових питань сприяють формуванню в учнів ключових компетенцій з предмета, підготовці їх до життя. Вже традиційним стало проведення Місячника правових знань , метою якого є формування правової культури підростаючого покоління, сприяння засвоєнню правових понять.
У рамках місячника проходять зустрічі з працівниками правоохоронних органів, заходи з питань торгівлі людьми, години спілкування на правову тематику до Дня прав людини, конкурс малюнків «Світова книга прав дитини», в бібліотеці оформлюється книжкова виставка «Закон обов'язковий для всіх».
Класні керівники 5-9 класів проводять бесіди, засідання круглого столу, конференції, відеопрограми, акції: «Діти вулиці», «Конвенція по правам дитини», «Злочини і кара», години відкритих думок «Ти і закон», «Правопорушення і юридична відповідальність», «Конституція -головний підручник життя».
Вагома робота проводиться під час акції «16 днів проти насилля», де діти та вчителі у різноманітній інтерактивній формі під час брифінгів, флешмобів, майстер-класів, відео-конференцій, зустрічей з представниками правоохоронних органів намагаються вголос сказати про права всіх і кожного, закликають боротися і не допускати різних видів насилля.
Питання правової освіти та профілактики правопорушень серед учнів постійно знаходиться на контролі адміністрації закладу. Питання з правового виховання регулярно заслуховуються на нарадах при директорові, педагогічних радах, виробничих нарадах, методичних та оперативних нарадах. Проблема профілактики правопорушень постійно розглядається на батьківських зборах та всеобучах. У закладі склалась своєрідна система роботи : контроль за відвідуваннями школи учнями; проводяться бесіди на правову тематику.
Ведеться постійна індивідуальна робота з учнями (класними керівниками, педагогом-організатором, заступником директора з навчально-виховної роботи).