Довідка про стан військово-патріотичного виховання у …… ліцеї №7
у 2022-2023 навчальному році
Формування патріотичних почуттів означає вироблення і зміцнення почуття обов’язку до трудового подвигу в ім’я процвітання своєї держави, прагнення бачити її незалежною. У зміцненні патріотичних почуттів велику роль відіграє героїко-патріотичне виховання, покликане формувати бойовий, морально-психологічний дух, спонукати до фізичного вдосконалення громадянина-патріота, виробляти глибоке розуміння громадського обов’язку, готовність у будь-який час стати на захист Батьківщини, оволодівати військовими і військово-технічними знаннями, а також вивчати бойові традиції та героїчні сторінки історії народу, його Збройних сил.
Організація освітнього процесу закладів освіти з національно- патріотичного виховання передбачає виховання всесторонньо розвиненої особистості, здатної творчо мислити, активно творити в духовній і матеріальній сферах, самостійно й колективно виконувати суспільно важливі завдання, адекватно реагувати на виклики сучасності, пов’язані з боротьбою українського народу за незалежність.
Для досягнення зазначеної мети рекомендуємо такі напрями роботи:
1. Формування української національної ідентичності.
2. Вивчення державної та етнічної території українського народу.
3. Військово-патріотичне виховання.
З метою посилення національно-патріотичного виховання здобувачів освіти проводились відповідні тематичні просвітницькі заходи . Заходи передбачають увічнення пам’яті воїнів, загиблих захищаючи Батьківщину; формування розуміння кожним громадянином своєї ролі і місця в служінні Україні, особистої відповідальності за для виконання військового обов’язку в рядах Збройних Сил України; виховання гордості за Україну: формування глибокої пошани і шанування символів, символіки і історичних святинь України. Актуальним залишається-проведення уроків мужності.
Під час організації та проведення військово-патріотичної роботи керуємось наступними нормативно-правовими актами:
1. Закон України “Про оборону України”.
2. Закон України “Про Збройні Сили України”.
3. Закон України “Про правовий статус та вшанування пам’яті борців за незалежність України у XX столітті”.
4. Закон України “Про увічнення перемоги над нацизмом у Другій світовій війні 1939–1945 років”.
5. Закон України “Про присвоєння юридичним особам та об’єктам права власності імен (псевдонімів) фізичних осіб, ювілейних та святкових дат, назв і дат історичних подій”.
6. Закон України “Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарного режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки”.
7. Постанова Верховної Ради України “Про вшанування героїв АТО та вдосконалення національно-патріотичного виховання дітей та молоді”.
8. Указ Президента України “Про впорядкування присвоєння почесних найменувань військовим частинам, установам, вузлам зв’язку, органам та підрозділам”.
9. Указ Президента України “Про деякі заходи щодо відзначення видатних подій національної воєнної історії”.
10. Указ Президента України “Про заходи щодо поліпшення національно-патріотичного виховання дітей та молоді”.
11. Указ Президента України “Про Стратегію національно-патріотичного виховання”.
12. Указ Президента України “Про шефську допомогу військовим частинам Збройних Сил України, Національної гвардії України та Державної прикордонної служби України”.
13. Указ Президента України “Про заходи з відзначення 100-річчя подій Української революції 1917–1921 років”.
14. Указ Президента України “Про Концепцію допризовної підготовки і військово-патріотичного виховання молоді”.
15. Постанова Кабінету Міністрів України “Про затвердження плану дій щодо реалізації Стратегії національно-патріотичного виховання на 2020–2025 роки”.
16. Розпорядження Кабінету Міністрів України “Про схвалення Концепції Державної цільової соціальної програми національно-патріотичного виховання на період до 2025 року”.
17. Розпорядження Кабінету Міністрів України “Про затвердження плану заходів з відзначення 100-річчя подій Української революції 1917–1921 років та вшанування пам’яті її учасників на період до 2021 року”.
18. Концепція воєнної історії України (затверджена Міністром оброни України 08.12.2017).
19. Положення про організацію діяльності військових музеїв, музеїв (кімнат) бойових традицій у Збройних Силах України (наказ Міністерства оборони України від 17.07.2018 № 343).
20. Положення про організацію та проведення у Збройних Силах України Міжнародного конкурсу з української мови імені Петра Яцика (наказ Міністерства оборони України від 29.08.2014 № 580).
21. Інструкція з організації національно-патріотичної підготовки у Збройних Силах України (наказ Генерального штабу Збройних Сил України від 28.03.2017 № 108).
22. Інструкція з організації інформаційно-пропагандистського забезпечення у Збройних Силах України (наказ Генерального штабу Збройних Сил України від 04.01.2017 № 4).
23. Інструкція про організацію виконання у Збройних Силах України Закону України “Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарного режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки” від 9 квітня 2015 року № 317-VIII (наказ Генерального штабу Збройних Сил України від 28.06.2018 № 240).
24. Програма заходів щодо відновлення та впровадження національних бойових традицій у Збройних Силах України (наказ Генерального штабу Збройних Сил України від 25.04.2018 № 166).
25. Положення про воєнно-історичну роботу у Збройних Силах України (наказ Генерального штабу Збройних Сил України від 29.03.2017 № 109).
26. Положення про Всеукраїнську дитячо-юнацьку військово-патріотичну гру “Сокіл” (“Джура”) (наказ Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 13.06.2012 № 687).
27.Концепція національно-патріотичного виховання в системі освіти України до 2025 року.
Патріотизм учнівської молоді повинен грунтуватися на знанні історико-культурних традицій, народу, героїзм його захисників, воїнів Київської Русі, українського козацтва, січових стрільців, борців із німецьким фашизмом.
Вихованець національної школи має виростати патріотом України. Головне у військово-патріотичному вихованні – це відродження духовності та моралі, що базується на системі загальнолюдських цінностей і вбирають у себе національні, культурні, професійні та інші інтереси щонайширших верст населення.
Військово-патріотичне виховання учнів – це комплекс заходів по формуванню в них особистих позитивних необхідних якостей.
І. Мета та основні завдання військово-патріотичного виховання
Головна мета військово-патріотичного виховання підростаючого покоління – підготовка та виховання самовідданих, свідомих захисників Батьківщини, готових у будь-яких умовах вступити на захист територіальної цілосності та незалежності України.
Основними завданнями є:
- виховання в учнів свідомого виконання свого громадянського обов’язку, вірності Військовій присязі, формування внутрішньої необхідності суворого виконання військових атрибутів, наказів командирів і начальників;
- формування духовної і психологічної готовності майбутніх воїнів зі зброєю в руках захищати Українську державу;
- виховання морально-бойових якостей, активної реакції на бойові ситуації, готовності до суворих іспитів та самопожертви в ім’я України та її народу;
- формування в учнів ведучих мотивів до оволодіння військовими знаннями, високого рівня фізичної підготовки та витривалості;
- підвищення престижу військової служби, створення необхідного конкурсу кандидатів на навчання у військово-навчальних закладах;
- розвитку в учнів загальнолюдських цінностей, національної гордості, культури міжнародних відносин, морально-психологічних якостей громадянина-патріота;
- удосконалювати організацію, форми і методи військово-патріотичного виховання допризовників.
Військово-патріотичне виховання у ліцеї організовується та здійснюється за такими основними напрямками:
вивчення героїчної історії українського народу, його духовної спадщини, культури, національних традицій, символів, звичаїв, вірувань та побуту українців;
- вивчення учнями основ державної незалежності та суверенітету, ролі і місця ЗС, значення військової служби та військового обов’язку;
- вивчення історії формування і будівництва ЗСУ, історичних та духовних джерел національної військової організації;
- пропаганда життя і діяльності видатних державних, військових та громадянських діячів;
- розвиток військово-шефської роботи, співпраця та надання допомоги ветеранам війни.
Кожний юнак і кожна дівчина повинен розуміти, що безпека Батьківщини зумовлюється не тільки зміцненням нашої військової організації, а й їх особистою участю в підготовці до захисту Батьківщини.
Для успішного виконання поставлених завдань вчителі дотримуються таких основних педагогічних вимог:
- здійснювати військово-патріотичне виховання з урахуванням вікових, індивідуальних та національних особливостей учнів;
- розглядати військово-патріотичне виховання як складову частину національного виховання і здійснювати у взаємозв’язку з основними ланками навчально-виховної роботи в школі;
- дотримуватися принципу наступності в навчанні та використанні форм і методів військово-патріотичного виховання;
- вміло поєднувати військово-патріотичне виховання з національним, моральним, трудовим і фізичним вихованням;
- сприяти розвитку військово-патріотичної роботи юнацьких суспільних організацій.
Організовуючи роботу з військово-патріотичного виховання необхідно враховувати, що рівень грамотності, інформованості та різносторонності інтересів сучасної молоді значно вищий, ніж у їхніх попередників.
У 2022-2023 навчальному році було проведено наступну роботу з реалізації вищеназваних документів
1.План роботи ліцею, виховні плани класних керівників розроблені відповідно до плану дій щодо реалізації Концепції національно-патріотичного виховання в системі освіти України до 2025 року.
2.Наочна агітація патріотичного характеру наявна на сайті ліцею у групі соціальних мереж, у групах Viber учасників освітнього процесу.
У 2022-2023 навчальному році в ліцеї проведено :
1. Єдиний урок «Ми - українці: честь і слава незламним!» 01.09.2022
2. Акція «Спільними зусиллями». Збір коштів, речей та продуктів харчування для забезпечення потреб військовослужбовців.
3. Конкурс фотоколажів «Я люблю рідне місто», участь в акції "Героям сучасності"
4. Фотомарафон «Присвята Рідному місту» 19.09.2022.
5. Урок мужності «Разом заради миру» 21.09.2022
6 .Віртуальна екскурсія «Сторінками історії», флешмоб «Підтримай захисника» 10.10.2022 - 14.10.2022
7. До Дня пам’яті до 78-ої річниці визволення України від нацистських окупантів. Урок пам’яті «Пам’ятаємо минуле заради майбутнього» 27.10.2022
8. До Дня української мови та писемності. Квест «Знавці української мови», участь у загальнонаціональному диктанті єдності «Мова - духовний скарб нації» 09.11.2022
9.До Дня Гідності та Свободи. Відеожурнал «Україна - країна нескорених» 18.11.2022
10 До Дня пам'яті жертв голодоморів: інформаційний вісник «Пам’ятаємо…», участь у Всеукраїнській акції «Запали свічку пам’яті» 21.11.2022 - 25.11.2022
11 До Дня збройних сил України: конкурс учнівських творів "Герої для нас як приклад..." 06.12.2022
12 Участь у Всеукраїнському етапі фотовиставки Дня Соборності України «Україна – це ми!» 20.01.2023
13 Участь у обласному етапі Всеукраїнського заочного конкурсу робіт юних фотоаматорів «Моя країна – Україна» 22.11.2022
15. Інформаційний вісник «Духовні зв'язки поколінь», до Дня пам'яті жертв Голокоста 27.01.2023
16. Участь в акції «Серце вдячності захиснику» 10.02-14.02.2023
17 До Дня вшанування учасників бойових дій на території інших держав. Урок-реквієм «Вогнем і полум'ям війни чужої, охрещені, обпалені навік» 15.02.2023
19. До Дня рідної мови. Конкурс читців «Мова нашого народу» 21.02.2023
21. Шевченківський тиждень. Брейн-ринг «І слово твоє буде вічно з нами» 09.03.2023 - 10.03.2023
22. Урок пам'яті «Чорнобильські дзвони» 26.04.2023
23. Патріотична мандрівка «Не загасити пам’яті вогонь…» Проєкт «Хочу, щоб мирним був завтрашній день!» 01.05.2023 - 09.05.2023.
24. Протягом року всі заходи проводилися дистанційно.
25.Налагоджено співпрацю ліцею з військкоматом (І півріччя).
26.Учні 10 класу беруть участь і перемагають в онлайн вікторинах Всеукраїнської дитячо-юнацької військово-патріотичної гри «Сокіл» («Джура»).
27.З метою підвищення ролі української мови як національної цінності у закладах освіти та культури проведено виховні заходи до Дня української мови (21 лютого), взяли участь у Всеукраїнському диктанті до Дня рідної мови, взяли участь у літературних конкурсах «Я – майбутнє України», ораторського мистецтва ( районний етап _ І місце) Шевченківській декаді (протягом І півріччя).
28.З метою розвитку у дітей та молоді почуття власної гідності, усвідомлення своїх прав і обов’язків у суспільстві протягом жовтня, грудня проведено Тижні правових знань із залученням представників юстиції, організовано виставки малюнків на тему «Правила і закони суспільного життя», шкільним бібліотекарем організована виставка «Знай і поважай закони України», на якій були представлені новинки правничої літератури, юридичних довідкових та підписних видань, проведено засідання шкільних методоб'єднань класних керівників щодо реалізації правопросвітницького проекту «Я маю право!» , правові години «Дитина має право», інтерактивні вправи «Які я маю права», виховні години «Свої права ти добре знай», взяли участь у всеукраїнському конкурсі малюнків «Я маю право».
29.Інформація про проведені заходи розміщена на сайтах закладів освіти та офіційному сайті ліцею.
РЕКОМЕНДОВАНО:
1.Здійснювати військово-патріотичне виховання з урахуванням вікових, індивідуальних та національних особливостей учнів;
2.Розглядати військово-патріотичне виховання як складову частину національного виховання і здійснювати у взаємозв’язку з основними ланками навчально-виховної роботи в школі;
3.Дотримуватися принципу наступності в навчанні та використанні форм і методів військово-патріотичного виховання;
4.Вміло поєднувати військово-патріотичне виховання з національним, моральним, трудовим і фізичним вихованням;
5.Сприяти розвитку військово-патріотичної роботи юнацьких суспільних організацій.
Організовуючи роботу з військово-патріотичного виховання враховувати рівень грамотності, інформованості та різносторонності інтересів сучасної молоді.
Довідку складено заступником директора з навчально-виховної роботи Петренко М.В. 27.06.2023.
Довідка затверджена на засіданні педради у серпні 2023 року протокол №1