Використані інтерактивні методи: вправа «Деформоване речення», «Незакінчені речення», «Закінчити прислів'я», «Займи позицію», «Криголам», метод «Квітка Дружби», робота в парах, групах, практична вправа «Пучок Єдності», тестування
Година спілкування
«Дружба – найцінніший скарб»
м.Вінниця– 2017 рік
Дата: 22.09.2017 р.
Тема. Дружба – найцінніший скарб
Мета. Розкрити зміст понять «дружба», «дійсний друг»; прищепити учням повагу до цінностей дружби; вчити дружити і толерантно ставитися до оточуючих; розвивати критичне ставлення до себе і своїх особистих якостей, терпимість і коректність в спілкуванні з друзями; удосконалювати вміння розмірковувати, аргументувати свою точку зору; сприяти вихованню моральних якостей, що формують уміння дружити і дорожити дружбою
Обладнання: сигнальні картки, скринька та мішечок, гілочки, макет квітки
Використані інтерактивні методи: вправа «Деформоване речення», «Незакінчені речення», «Закінчити прислів’я», «Займи позицію», «Криголам», метод «Квітка Дружби», робота в парах, групах, практична вправа «Пучок Єдності», тестування
Хід заняття
І. Оргмомент
- Хай сьогодні в кожне серце
Наша зустріч додасть тепла!
Всіх гостей ми привітаємо,
Побажаємо їм добра.
ІІ. Основна частина
- Наша зустріч дуже важлива, адже саме сьогодні, діти, ми будемо обговорювати надзвичайно цікаві та потрібні кожній людині речі. І зробити це ми зможемо, якщо подивимось на дошку. Про що буде йти мова на занятті ви дізнаєтесь прочитавши деформоване речення:
Якщодругутебеє,життярадіснимстає.
(Діти зачитують тему)
- Чи здогадались ви діти, про що ми сьогодні говоритимемо?
- Сьогодні ми будемо вчитися розуміти одне одного, жити в мирі і злагоді тому тема години спілкування називається «ДРУЖБА».
- А скажіть, у вас є друг чи подружка?
- Я рада за вас. Це дуже важливо мати справжнього друга. Недаремно в народі говорять:
«Немає друга – шукай, а знайдеш – тримай».
Інтерактивна вправа «Незакінчені речення» (Працює «Мікрофон»)
- Діти, я пропоную вам закінчити почате мною речення. Цим самим ви висловите свою власну думку.
«Дружити – це …»
«Цінувати дружбу треба так…»
«Без друга жити важко тому, що…»
- Молодці, діти, ви правильно розмірковуєте про дружбу.
- А розкрити правила дружніх стосунків нам допоможе Квітка дружби
- На дошці ви бачите тільки серединку цієї квіточки і вона незвична, адже має назву. Прочитайте яку:
«Дружба»
- Нам потрібно повернути їй пелюстки. І є вони всі у мене. Тільки повернути їх можна за умови виконання певних завдань. Чи готові ви?
- Тож складаємо «Квітку дружби».
«Згадай народну мудрість»
- Чи знаєте ви прислів’я? Пограємо в гру «Закінчи прислів’я». На екрані є тільки початок, а кінцівку вам слід додати самим порадившись із сусідом по парті і пояснити їх значення.
Робота в парах
Сила птаха в крилах, а людини… (… а людини в дружбі.)
Без вірного друга – велика… (… велика туга.)
Друга шукай, а знайшов… (… а знайшов – бережи.)
(Діти пояснюють кожне прислів’я).
- Молодці, знаєте прислів’я, тому прикріплюємо першу пелюстку «Мудрість»
«Поміркуй над вчинком!»
- А зараз, діти, я пропоную вам подивитися інсценізацію оповідання і дати відповідь на запитання, яке ви почуте пізніше.
Це було ранньою весною. Маринка вийшла до школи заздалегідь, адже жила далеченько. Дорога погана, а вона в черевиках. І наскрізь промочила ноги. Прийшла в клас. Дівчатка обступили її і занепокоїлись:
- Скоріше знімай черевики і грій ноги.
- Зачекайте, дівчатка, я можу допомогти Маринці.
Валя жила близько від школи, збігала додому і принесла чобітки.
- Тримай, Маринко, тепер твоїм ніжкам буде тепло і ти не захворієш!
- Дякую тобі Валю!
Хороше було Маринці в той день – ногам тепло і на душі радісно!
- Чому дівчинці було радісно?
- Чи доводилось комусь із вас бути в подібній ситуації?
- Як би вчинили ви, якби ваш друг потрапив у скруту?
(Відповіді учнів)
- Отже, друзі повинні допомагати один одному. Тож, прикріплюємо другу пелюстку «Допомога».
«Займи позицію»
- Послухайте вірш І. Кульської «Товариська допомога».
(Розповідає учень)
В Данька до математики
Незаперечний хист.
Данько моргає:
- Братики,
Та я ж не егоїст:
Кому списати? Прошу,
Ось мій домашній зошит!
Приємні в хлопця риси є:
Одверта він душа.
Три парти в нього списує,
І кожен поспіша.
Списали й кажуть:
- Класно!
Данько одвів біду!
І той радий:
- Ну, ясно,
Хіба я підведу?
По-товариськи начебто
Він друзям на письмовій
Шле в паперових м’ячиках
Розв’язання готові.
І клас шумить вдоволено
У радості одвертій
Врятовано контрольну
Напередодні чверті…
… А друзі – не обізнані
З рівняннями й кутами,
А друзі – прямо визнані
Незнайки і нетями
Це так Данько їм – скільки зміг
«По-товариські допоміг»…
- Чи можна назвати Данька товаришем?
- Саме зараз вам необхідно визначитись, тобто зайняти свою позицію так чи ні
(Учні визначають свою думку і показують сигнальною карткою)
- А як треба було допомогти?
- Чи траплялися такі ситуації в нашому класі?
- Звичайно допомагати потрібно щиро так, щоб учень зрозумів матеріал, бо списування, підказка не приносить користі.
- Тож, справжній друг має бути щирим і ми прикріплюємо третю пелюстку «Щирість».
Фізкультхвилинка
«Скажи правдиво!»
- Діти, на ваших партах лежать картки із словами ДОБРЕ та ПОГАНО. Вам необхідно протягом двох хвилин згадати та відверто написати дієслова, які говорять про ваші хороші та погані ваші вчинки по відношенню до свого друга
(Діти записують)
- А хто не соромиться назвати свої вчинки вголос?
(Діти зачитують за бажанням)
- Я пропоную всі гарні вчинки покласти а Скриньку дружби і зберігати в нашому класі, а погані вчинки скласти у мішечок та міцно зав'язати мотузкою і ніколи її не послаблювати. А Скринька дружби буде поповнюватися весь час і зберігатися в нашому класі.
- А я прикріплюю наступну пелюстку «Чесність».
«Криголам»
- Наступне завдання: на аркуші паперу написати ім'я друга вертикально і за початковими літерами охарактеризувати цю людину.
С |
сумлінна |
А |
активний |
- Я бачу діти, що більшість із вас розкрили позитивні риси характеру ваших друзів. І це свідчить про те, що ви доброзичливі з друзями. А я прикріплюю наступну пелюстку «Доброзичливість».
«Постараймося не сваритися!»
- Діти, як ви думаєте, а чи може дружба розпастися? Із яких причин вона може розпастися?
(Відповіді учнів)
- А зараз давайте трохи помалюємо. У вас на парті лежить чистий аркуш. Ваше завдання –
намалювати на ньому квітку протягом 1 хвилини, тримаючись разом за один олівець.
(Діти малюють)
- Скажіть, вам легко було виконувати це завдання? Вдалося здійснити задумане?
- Ось так і між справжніми друзями можуть виникнути непорозуміння, головне вміти
достойно вийти із неприємних ситуацій.
- Тож давайте поговоримо про те, якщо ви посварилися з другом, то як помиритися? Поділіться на групи та запропонуйте свої поради, а потім ми їх спробуємо об'єднати в один спільний Кодекс.
Робота в групах (Відповіді учнів)
- І ці пропозиції приймемо як Кодекс «Як миритися з другом»
Якою б не була причина, не затягувати сварку. Час не лікує такі рани.
Не боятися зробити перший крок. Твій друг очевидно також страждає.
Ніколи не говори під час сварки найпотаємніші секрети, які тобі в свій час довірив друг.
Зосередься на причині сварки, а не на недоліках друга. Уникай звинувачень.
Дотримуйся думки, що дружба – це велика і складна робота. Тут можуть бути і помилки. Тож терпимість і компроміси завжди мають місце в питанні примирення друзів.
- Як добре, коли друзі миряться. І їм добре, і всім радісно.
Отже, поповнимо нашу квіточку ще однією пелюсткою «Уміння вибачати».
«Об'єднаймося!»
- У кожного з вас на парті є заздалегідь приготовлені гілочки. Вам напевно цікаво - навіщо вони? Зараз я вам розповім казку «Батьківський заповіт»
Тяжко захворів батько. Перед смертю він покликав своїх синів, дав їм по гілочці у руки і попрохав їх переламати. Сини виконали батькову волю і переламали ці гілочки. Тоді батько зібрав ті гілочки докупи, перев’язав їх і знову попросив зробити те саме, але сини не змогли переламати цей оберемок. Тоді батько сказав: «Ось так і в житті кожного з вас окремо легко скривдити, образити, а якщо ви будете разом, то ніякі вороги вас не зламають і всі негаразди ви легко здолаєте».
- А тепер попробуйте ви зробити теж саме з гілочками.
(Учні ламають гілочки)
- Тож давайте зберемо гілочки в оберемок і хай він стане символом нашого класу, символом дружби і попробуйте чи зможете ви його зламати.
(Вихователь кладе свою гілочку. Зв’язування пучка стрічкою.)
- Ой, як добре! У дружбі необхідно бути завжди разом, об’єднуватись. І наступна пелюстка квітки, це
«Єдність»
ІІІ. Заключна частина
- Ось і утворилася наша чарівна Квітка дружби. Добре, коли у людини є надійний друг, але пам’ятайте, якщо ви хочете мати надійного, доброго, щирого, чесного друга, то і самі повинні бути такими.
- Зараз ми проведемо тест «Чи справжній ви друг? Що я роблю так, що ні»
- Підрахуйте свої позначки, якщо ви відповіли так, більш ніж у 5 випадках, то вашим друзям поталанило, якщо менше, то треба замислитися і щось в собі змінювати.
- Пам’ятайте: з гарним товаришем легше у біді, веселіше в радощах. Будьте завжди ввічливими з товаришем, допомагайте йому, виручайте, коли це потрібно.
Людина може жити й не тужити,
Коли умітиме по справжньому дружити.
Бо друг в житті – це вам не просто так,
А це, напевно, що від Бога знак.
Товариша не можна ображати,
Його потрібно вміти поважати.
Не кидайте ви друга у біді –
Він допоможе й вам колись тоді.
Умійте й порадіти ви за друга,
І ви забудете відтак, що таке сум і туга
Робіть добро й великі і малі,
І будуть друзями всі люди на землі.