Духовна деградація особистості в романі О.Уайльда "Портрет Доріана Грея"

Про матеріал
план-конспект уроку для вчителів, щоб допомогти учням зрозуміти образ головного героя; розвивати навички аналізу художнього образу
Перегляд файлу

Тема:   Духовна деградація особистості в романі О.Уайльда «Портрет

             Доріана  Грея»

 

Мета:  поглибити знання учнів про зміст роману; допомогти зрозуміти образ головного героя; розвивати навички аналізу художнього образу, переказу, виразного читання, зв’язне мовлення, логічне мислення; сприяти морально-етичному вихованню школярів.

Обладнання: підручник; портрет письменника; текст роману О.Уальда «Портрет

             Доріана Грея».

Тип уроку: комбінований

Очікувані результати: учні пояснюють, чому англійця О.Уальда називають письменником англійського раннього модернізму; характеризують « Портрет Доріана Грея» як інтелектуальний роман і вказують на головні філософсько-естетичні т моральні проблеми твору: співвідношення краси й моралі, чи може краса бути вільною від моралі, як це вивільнення діє на особистість; висловлюють особисте ставлення до проблем, що порушуються в творі, аргументуючи свою точку зору прикладами і цитатами з тексту.

 

                                                   Хід уроку

  1. Організаційний етап
  2. Слово вчителя з елементами бесіди

       Головне питання людства : що таке життя? До нього зверталося чимало письменників, філософів, науковців. Поглянемо, як про нього говорить О.Уальд «…Людське життя-це єдине, що варто вивчати…Проти цього решта світу-пусте.

То правда, що досліджуючи життя в його найхимерніших проявах страждань і насолод, людина не може пройти весь шлях зі скляною маскою на обличчі, так щоб задушливі випари не збурили мозку і не скаламутили уяву страхітливішими образами й моторошними марами…»

 

Завдання: дібрати епіграф до уроку.

Кожна думка, на якій зупиняється людина, незалежно від того, висловлює вона її чи ні, обов язково або зашкоджує, або допомагає її життю.

                                                                                                  Л.Маролі

 

Щоб запобігти усім гріхам і перемогти їх, насамперед потрібно визнати, що корінь кожного гріха-у поганих думках.

Ми всі-тільки наслідки того, що ми думаємо.

                                                                                                    Будда

Визначає долю людини те, як вона розуміє себе.

                                                                                                    Торо

Працюй над очищенням твоїх думок. Якщо не буде поганих думок, не буде й поганих вчинків.

                                                                                                  Конфуцій

Навряд чи є щось більш потрібне для знання, для спокійного життя і для успіху будь-якої справи, ніж уміння людини володіти своїми думками.

                                                                                                    Дж. Локк

 

О ти, який шукаєш істину, володій своїми думками, якщо бажаєш досягти своєї мети! Прямуй погляд своєї душі на те єдине чисте світло, яке вільне від пристрасті.

                                                                                                    Брамінська мудрість

  1. Оголошення теми й мети уроку
  2. Мотивація навчальної діяльності

Презентація роботи учениці 10-А класу Панчу А. « Не вспоминайте боле о любви»

  1. Засвоєння учнями нових знань, формування вмінь та навичок

 

  1. Бесіда з учнями .
  • Як співвідноситься між собою те, що потрібно чинити, і те, що бажаєш робити?
  • Чому слід віддавати перевагу: життю для людей чи життю для себе?
  • Чи існує взагалі життя для людей?
  • Хто має право визначити, що є гріх, а що не гріх?

 

  • Знайдіть опис портрета Доріана.
  • Чим він виражав людей? (Своєю дивовижною красою)
  • Скільки років було Доріанові на початку роману і в кінці? (20 на початку роману і 38 у кінці. Отже, дія роману тривала 18 років).
  • Які слова Доріана стали зловісними? («Який жаль! Я зістарюся, стану бридким і потворним, а цей портрет повік лишиться молодим. Він ніколи не буде старішим, ніж ось цього червневого дня…О, якби тільки можна було навпаки! Якби це я міг лишитись повік молодим, а старішав-портрет! За це…за це…я віддав би все! Так, все, геть-чисто все на світі!

Я віддав би за це навіть саму душу!»).

 

  1. Продовження бесіди з учнями

 

          Простежимо за долею Доріана Грея: коли розпочалось руйнування його душі, як воно проходило і як він сам перетворився на один великий порок.

Отже, ми знайомимось із Доріаном Грєм у майстерні художника Безіла                Голуорда, який пише його портрет.

  • Що можна сказати про художника? Якою він був людиною?

(Можлива відповідь. Це митець, який відчував красу, шукав гармонію у мистецтві і у житті. Людина високої порядності й чистоти думки).

  • Чому зустріч з Доріаном Греєм надала художнику великого натхнення?

(Можлива відповідь. Він побачив свій ідеальний художній образ. Дізнався, що можливе поєднання гармонії душі з гармонією тіла. Зустріч з Доріаном дала йому змогу наблизитися до досконалості).

  • Хто змусив Доріана замислитись над власною красою?
  • Що зрозумів Доріан, уперше побачивши свій портрет? Звернемося до тексту.

(«Ледве скинувши оком на портрет, він мимохіть ступив крок назад і аж зашарівся од задоволення…»)

 

  1. Робота в групах «Сходинки пороку Доріана Грея»

 

І група «Перша сходинка пороку Доріана Грея…- усвідомлення ним своєї краси»

-  Що було хибним у міркуваннях Доріана Грея?

-  За свою молодість Доріан був готовий віддати душу. Хто з відомих вам  

    героїв літератури і за що віддає душу?

-  Чому людина здатна так легко розлучитися зі своєю душею?

 

    ІІ група «Друга сходинка пороку Доріана Грея - захоплення   

    бутафорією»

Словникова робота.

Бутафорія- ( італ. Buttafuori-помічник реживера)-копії справжніх речей (дерев, меблів, посуду, зброї та ін.), зроблені для сцени з легкого і дешевого матеріалу. Б. у переносному значенні – щось показне, несправжнє як елемент художнього зображення у сатиричному чи гротескному творі.

  • Як реагує Доріан на погану гру Сибіли на суцені?
  • Які змвни сталися на портреті Доріана після розриву з Сивілою?
  • Про що думає Доріан, аналізуючи свою останню розмову з Сивілою?

 

III  група « Третя сходинка пороку… - егоїзм та безсердечність»

  • Які захоплення були у Доріана?
  • Яке життя він веде?
  • За що дорікає Доріанові Безіл Голу орд під час їхньої останньої зустрічі?
  • Як впливає Доріан на оточуючих?

 

IV група «Четверта сходинка пороку-…розпуста»

  • Як ви гадаєте, чому люди подеколи піддаються магнетизму розпусти?
  • Чому Доріан Грей став на цей шлях?
  • Як ви вважаєте, чи винен Безіл у тому, що Доріан став саме таким?

 

V група « П’ ята сходинка пороку-… вбивство людини»

- Як вплинув на Доріана скоєний ним злочин (вбивство)

- Доріан постійно згадує слова лорда Генрі: «Лікуйте душу відчуттями, а 

   відчуття хай лікує душа». І знову Доріан прямує до кубла розпусти.

   Можливо, він шукає забуття?

  • Чи є спогади від поганих спогадів? Може,опіум?

 

VI група «Шоста сходинка пороку…-страх»

  • Після зустрічі з Джеймсом Вейном Доріан вирішив змінити свою   

   поведінку. Про який добрий вчинок він розказав лорду Генрі?

  • Адже тільки два варіанти були у свідомості Доріана: знеславити дівчинку   

  чи «пожаліти». Хіба це кохання? Благородство? Що це?

 

VII група «Сьома сходинка пороку-…убивство власної совісті, душі»

  • Як бажання Доріана змінитися на краще віддзеркалилося на його портреті?
  • Що зрозумів Доріан?
  • Що вирішив зробити Доріан з портретом?

 

  1. Складання сходинок пороку Доріану

 

«Сходинки пороку Доріана Грея»

«Порок-це витрати життєвих сил».

                                   Б.Шоу

Уу

Усвідомлення

                 краси

 

Захоплення

ілюзіями

Е Егоїзм та безсердечність

 

Розпуста

  

   Убивство людини

 

   Страх

Убивство

власної совісті, душі

п

 

5.Висновки

1) Людина без совісті і без душі не може існувати;

2) духовний світ людини формується не сьогоденними розвагами, а прилученням до вічних цінностей;

3) багатство матеріальне і багатство душі – різні поняття, і не треба забувати, що душа збагачується почуттями добра, краси, кохання, які несуть радість.

 

  1. Завершення уроку

Слово вчителя

Лорд Генрі якось сказав Доріану : «Справжня таємниця щастя-у пошуку краси».Чому ж цей пошук не приніс щастя Доріанові?

          Треба точно знати, що шукаєш і де слід шукати. Доріан не зміг знайти красу, бо там, де він її шукав, краси не було. Краса не у відчуттях, не в насолоді і навіть не у мистецтві. Красу треба шукати у людині.

 

            Російський поет-символіст. Один з найвизначніших митців срібної доби Константин  Бельмонт у статі «Поезія Оскара Уайльда» порівнює самого письменника з орхідеєю і писав: «Оскар Уайльд нагадує красиву й страшну орхідею. Можна говорити, що орхідея-отруйна і чуттєва квітка, але ця квітка, вона гарна, вона квітне, вона милує око.

         Червоні маки спершу, весна і літо, повітря, життя. І потім нещадна зміна того, що зветься порами року. Осінь, зима, сад, і в середині, у цьому розкішному саду з підвищеною температурою і холодними вікнами, пишна, дивовижна, і хвилююча квітка-орхідея тигрова». Так К.Бальмонту вдалося поетично відобразити сутність душі О.Уальда.

 

  1. Оцінювання

 

  1. Домашнє завдання

- О.Уальд колись сказав: «Кожна людина бачить свої гріхи в Доріанових».

Напишіть твір-роздум на одну із тем «Які гріхи бачить у собі людина XXI століття?»; «Молитва за душу Доріана Грея»; «Поради Доріану Грею».

                        

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
21 лютого 2021
Переглядів
1899
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку