Тема: Із літератури реалізму
Тема. Конфлікт головного героя Жульєна Сореля із суспільством як сюжетний стрижень роману Стендаля «Червоне і чорне»
Мета:
Навчальна: розкрити сутність конфлікту Жульєна Сореля із суспільством, дати характеристику образу головного героя, удосконалювати навички аналітико – інтерпретаційного дослідження великого за обсягом прозового твору;
Розвивальна: розвивати в учнів уміння мислити, навички проблемного аналізу висловлювати власну думку;
Виховна: виховувати самостійність у роботі та гуманістичне й оптимістичне світобачення, прагнення до гармонійного життя.
Обладнання: портрет письменника, текст роману, видання твору, схема-характеристика образу Жульєна Сореля, ілюстрації до твору, комп`ютер, мультимедійна система.
Тип уроку: комбінований.
Методи і форми: мозковий штурм, усний контроль, бесіда, інформаційно-повідомлюючий, пояснювально-ілюстративні з елементами проблемності, демонстрація, евристична бесіда, письмовий контроль, картки з запитаннями, робота в групах.
Епіграф:
Держава — це піч,
яка палає на одних дровах — на людських!
Ч. Айтматов
Хід уроку
І. Організаційний момент
Викладач вітається з учнями, налаштовує всіх на роботу. Перевіряє присутніх. Під час сьогоднішнього уроку кожен з вас отримуватиме бали за свої відповіді, всі вони будуть мною фіксуватися у спеціальному бланку, а в кінці уроку ви всі отримаєте оцінки.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
2.1. Оголошення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності
Сьогодні на нашому уроці ми вивчатимемо тему «Конфлікт головного героя Жульєна Сореля із суспільством як сюжетний стрижень роману Стендаля «Червоне і чорне». А також ви глибше повинні усвідомити конфлікт головного героя, особливості стилю письменника.
2.2 Інтерактивна вправа «мозковий штурм»
Літературний диктант
III. Формування знань, вмінь і навичок учнів
3.1.Створення проблемної ситуації
- У романі Стендаля наявний постійний конфлікт головного героя із суспільством. Спробуємо проаналізувати й пояснити чинники цього конфлікту на сьогоднішньому уроці.
3.2.Слово викладача
Пригадайте і запишіть у зошити:
Конфлікт – це суперечність, зіткнення, що є основою боротьби між персонажами й зумовлює розвиток подій у художньому творі. Саме в процесі розв’язання конфліктів виявляються риси характеру персонажів.
У романі Стендаля наявний постійний конфлікт головного героя із суспільством.
3.3.Визначення сутності основного конфлікту роману Стендаля «Червоне і чорне ».
Робота в групах.
- Працюючи в групах, побудуйте сюжетно-композиційну лінію роману.
Можлива відповідь учнів
Експозиція: опис Вер’єра, вер’єрців і мера Вер’єра пана Реналя та його родини;
зав’язка: сім’я теслі Сореля, домовленість між де Реналем і Сорелем;
розвиток дії: , знайомство Жульєна з родиною де Реналей, кохання до пані де Реналь, семінарія в Безансоні, служба у де Ла Моля, кохання до Матильди;
кульмінація сюжетна: замах, в’язниця, суд;
розв’язка: страта.
3.4.Слово викладача
Сюжет роману побудований на зображенні напруженого духовного життя героя у його складних взаєминах із суспільством, таємна "війна" за право реалізувати себе.
- Чи вважаєте ви Жульєна Сореля типовим представником свого часу? Аргументуйте.
- Поясніть, чому Стендаль обирає головним героєм непересічну особистість? ( В образі Жюльєна Сореля Стендаль зберіг найбільш істотні риси молодої людини початку XIX століття, яке увібрало в себе найважливіші риси свого народу, пробужденого до життя Великою французькою революцією : нестримну відвагу і енергію, чесність та твердість духу, непохитність у прагненні досягнення мети).
- У чому, на вашу думку, полягає основний конфлікт твору?
- Чи рівні сили, що конфліктують?
- Подумайте, чи можна сказати, що основний конфлікт роману актуальний у наш час?
- Спробуйте зобразити основний конфлікт твору схематично.
Жульєн Основний Французьке суспільство
Сорель конфлікт доби Реставрації
- Назвіть композиційні прийоми, що використовує автор для розкриття основного конфлікту? (Контрасти, самоаналіз, психологічні портрети, внутрішні монологи й діалоги героїв, докладні і скупі описи.)
Слово викладача Стендаль використав у романі прийом градації, який дозволив крок за кроком панорамно відтворити життя Франції від провінційного містечка до столиці, від дрібного міщанина до аристократа, показав, як честолюбство завойовувало провідні позиції в душі героя і як він прийшов до розуміння хибності обраного шляху.
Композиція зосереджена не стільки на подіях, скільки на переживаннях. Ритм оповіді нерівний: повільна течія аналітико-психологічних уривків поєднана зі скупими описами, потім - швидкі вузлові та поворотні моменти, які вводили в річище неквапливих спостережень за найменшими відтінками пристрастей серця. Внутрішній монолог перейшов у невласнепряму мову, афористичний діалог - у детальне авторське коментування. Стендалів простий стиль тримав у постійній напрузі.
ІV. Застосування знань, вмінь і навичок учнів.
1. Дослідницька робота в групах
- Дослідіть, користуючись текстом, як розвивається основний конфлікт твору
Група 1. З’ясуйте , хто ж такий Жульєн Сорель, що і як формувало його характер, чого він прагне, якими принципами керується у своїх діях?
Група 2. Пригадайте ваше перше знайомство з Жульєном Сорелем, чому саме такий шлях уведення героя у твір обирає автор, які художні засоби використовує, чи можна портрет Жульєна у IV розділі I частини вважати психологічним? Аргументуйте.
Група 3. Доведіть, що основний конфлікт роману поглиблюється конфліктом почуттів і розуму в образі Жульєна Сореля. Які художні засоби використовує автор для зображення цього конфлікту?
Група 4. Простежте за еволюцією поглядів Жульєна у Безансонській семінарії. Чим він керується в цей період – почуттями чи розумом
V. Узагальнення вивченого матеріалу
Слово викладача Стримуючи власний темперамент і ставлячись до суспільства з презирством, юнак поводиться за його законами. Прокладаючи дорогу до аристократичного суспільства XIX століття, герой змушений розлучитися знайкращими властивостями душі, замінити їх на відразливі. Поступово його серце заповнюють до краю лише егоїзм і лицемірство.
VІ. Рефлексійно - оцінювальний етап
1. Рефлексія. Чим треба було пожертвувати, щоб стати успішною людиною в суспільстві на той час?
2.Самооцінювання й оцінювання.
VIІ. Домашнє завдання
1. Дібрати цитати для характеристики образу Жульєна Сореля з II частини роману.
2. Поміркувати над відповіддю на запитання: « Шлях Жульєна Сореля – це шлях злету чи падіння? »
3. Переглянути зміст II частини роману, простежити, як у ній розвивається основний конфлікт твору.