Урок на тему: "Конфлікт головного героя Жульєна Сореля із суспільством як сюжетний стрижень роману Стендаля «Червоне і чорне»"

Про матеріал
Дана розробка уроку допоможе учням розкрити сутність конфлікту Жульєна Сореля із суспільством, надасть характеристику образу головного героя, удосконалить навички аналітико – інтерпретаційного дослідження великого за обсягом прозового твору.
Перегляд файлу

Тема: Із літератури реалізму

Тема. Конфлікт головного героя Жульєна Сореля із суспільством як сюжетний стрижень роману Стендаля «Червоне і чорне»

Мета: 

Навчальна: розкрити сутність конфлікту Жульєна Сореля із суспільством, дати характеристику образу головного героя, удосконалювати навички аналітико – інтерпретаційного дослідження великого за обсягом прозового твору;

Розвивальна: розвивати в учнів уміння мислити, навички проблемного аналізу висловлювати власну думку;

Виховна: виховувати самостійність у роботі та гуманістичне й оптимістичне світобачення, прагнення до гармонійного життя.

Обладнання: портрет письменника, текст роману, видання твору, схема-характеристика образу Жульєна Сореля, ілюстрації до твору, комп`ютер, мультимедійна система.

Тип уроку: комбінований. 

Методи і форми: мозковий штурм, усний контроль, бесіда, інформаційно-повідомлюючий, пояснювально-ілюстративні з елементами проблемності, демонстрація, евристична бесіда, письмовий контроль, картки з запитаннями, робота в групах.

 

Результат пошуку зображень за запитом "книга картинки" Епіграф: 

Держава — це піч,

яка палає на одних дровах  — на   людських!

Ч. Айтматов

 

Хід уроку

І. Організаційний момент   

Викладач вітається з учнями, налаштовує всіх на роботу. Перевіряє присутніх. Під час сьогоднішнього уроку кожен з вас отримуватиме бали за свої відповіді, всі вони будуть мною фіксуватися у спеціальному бланку, а в кінці уроку ви всі отримаєте оцінки.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

2.1. Оголошення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності

Сьогодні на нашому уроці ми вивчатимемо тему «Конфлікт головного героя Жульєна Сореля із суспільством як сюжетний стрижень роману Стендаля «Червоне і чорне». А також ви глибше повинні усвідомити конфлікт головного героя, особливості стилю письменника.

2.2 Інтерактивна вправа «мозковий штурм»

Літературний диктант

  1.       Де народився Жульєн Сорель і в якій родині? (У Вер’єрі, родина тесляра)
  2.       Як родичі ставилися до Жульєна? (Зневажали)
  3.       Хто був таємним кумиром Сореля? (Наполеон)
  4.       Про що просила пані де Реналь вихователя своїх дітей? (Щоб він їх не бив.)
  5.       Чим були для пані де Реналь її почуття до Жульєна? (Справ­жнім першим коханням)
  6.       Як Жульєн спочатку ставився до пані де Реналь? (Сприймав її кохання до себе як перемогу над нею та над суспільством, яке ненавидів.)
  7.       Що пані де Реналь вважала покаранням собі за гріх зради чоло­вікові? (Хворобу сина)
  8.       З якою метою Жульєн їде до Безансона? (Учитися на священика)
  9.       За що семінаристи ненавиділи Жульєна Сореля? (Мав вигляд мислячої людини.)
  10.   Хто рекомендував маркізові де Ла-Молю взяти Жульєна Сореля за особистого секретаря? (Абат Пірар)
  11.   Що приваблювало знатну Матильду де Ла-Моль у простолюди­нові Жульєнові Сорелі? (Гордість, тонкий розум)
  12.   «Батько її не може жити без неї, а вона без мене». Чиї це слова й про що вони? (Це слова Сореля про згоду маркіза віддати за нього дочку Матильду де Ла-Моль.)

III. Формування знань, вмінь і навичок учнів

3.1.Створення проблемної ситуації

-      У романі Стендаля наявний постійний конфлікт головного героя із суспільством. Спробуємо проаналізувати й пояснити  чинники цього конфлікту на сьогоднішньому уроці.

3.2.Слово викладача

Пригадайте і запишіть у зошити:

Конфлікт – це суперечність, зіткнення, що є основою боротьби між персонажами й http://ak.webfetti.com/assets/3dani/1/43.gifзумовлює розвиток подій у художньому творі. Саме в процесі розв’язання конфліктів виявляються риси характеру персонажів.

У романі Стендаля наявний постійний конфлікт головного героя із суспільством.

3.3.Визначення сутності основного конфлікту роману Стендаля «Червоне і чорне ».

Робота в групах.

-  Працюючи в групах, побудуйте сюжетно-композиційну лінію роману.

Можлива відповідь учнів

Експозиція: опис Вер’єра, вер’єрців і мера Вер’єра пана Реналя та його родини;

зав’язка: сім’я теслі Сореля, домовленість між де Реналем і Сорелем;

розвиток дії: , знайомство Жульєна з родиною де Реналей, кохання до пані де  Реналь, семінарія в Безансоні, служба у де Ла Моля, кохання до Матильди;

кульмінація сюжетна: замах, в’язниця, суд;

розв’язка: страта.

3.4.Слово викладача

Сюжет роману побудований на зображенні напруженого духовного життя героя у його складних взаєминах із суспільством, таємна "війна" за право реалізувати себе.

- Чи вважаєте ви Жульєна Сореля типовим представником свого часу? Аргументуйте.

- Поясніть, чому Стендаль обирає головним героєм непересічну особистість? (     В образі Жюльєна Сореля Стендаль зберіг найбільш істотні риси молодої людини початку XIX століття, яке увібрало в себе найважливіші риси свого народу, пробужденого до життя Великою французькою революцією : нестримну відвагу і енергію, чесність та твердість духу, непохитність у прагненні досягнення  мети).

- У чому, на вашу думку, полягає основний конфлікт твору?

- Чи рівні сили, що конфліктують?

- Подумайте, чи можна сказати, що основний конфлікт роману актуальний у наш час?

- Спробуйте зобразити основний конфлікт твору схематично.

 

           Жульєн                         Основний                  Французьке суспільство

           Сорель                           конфлікт                      доби Реставрації

- Назвіть композиційні прийоми, що використовує автор для розкриття основного конфлікту? (Контрасти, самоаналіз, психологічні портрети, внутрішні монологи й діалоги героїв, докладні і скупі описи.)

Слово викладача Стендаль використав у романі прийом градації, який дозволив крок за кроком панорамно відтворити життя Франції від провінційного містечка до столиці, від дрібного міщанина до аристократа, показав, як честолюбство завойовувало провідні позиції в душі героя і як він прийшов до розуміння хибності обраного шляху.

Композиція зосереджена не стільки на подіях, скільки на переживаннях. Ритм оповіді нерівний: повільна течія аналітико-психологічних уривків поєднана зі скупими описами, потім - швидкі вузлові та поворотні моменти, які вводили в річище неквапливих спостережень за найменшими відтінками пристрастей серця. Внутрішній монолог перейшов у невласнепряму мову, афористичний діалог - у детальне авторське коментування. Стендалів простий стиль тримав у постійній напрузі.

ІV. Застосування знань, вмінь і навичок учнів.

1. Дослідницька робота в групах

https://kruchenova.files.wordpress.com/2012/07/d0bad180d0b0d181d0bdd0bed0b5-d0b8-d187d0b5d180d0bdd0bed0b5-3jpg.jpg- Дослідіть, користуючись текстом, як розвивається основний конфлікт твору

Група 1. З’ясуйте , хто ж такий Жульєн Сорель, що і як формувало його  характер, чого він прагне, якими принципами керується у своїх діях?

  Група 2.  Пригадайте  ваше перше знайомство з Жульєном Сорелем, чому саме такий шлях уведення героя у твір обирає автор, які художні засоби використовує, чи можна портрет Жульєна у  IV розділі I частини вважати психологічним? Аргументуйте.

Група 3. Доведіть, що основний конфлікт роману поглиблюється конфліктом почуттів і розуму в образі Жульєна Сореля. Які художні засоби використовує автор для зображення цього конфлікту?

http://vseslova.com.ua/images/bse/0005/52291/1_big.jpgГрупа 4. Простежте за еволюцією поглядів Жульєна у Безансонській семінарії. Чим він керується в цей період – почуттями чи розумом

V. Узагальнення вивченого матеріалу

Слово викладача Стримуючи власний темперамент і ставлячись до суспільства з презирством, юнак поводиться за його законами. Прокладаючи дорогу до аристократичного суспільства XIX століття, герой змушений розлучитися знайкращими властивостями душі, замінити їх на відразливі. Поступово його серце заповнюють до краю лише егоїзм і лицемірство. 

  VІ.    Рефлексійно - оцінювальний етап

1. Рефлексія. Чим треба було пожертвувати, щоб  стати успішною людиною в суспільстві на той час?

2.Самооцінювання й оцінювання.

VIІ. Домашнє завдання

1.     Дібрати цитати для характеристики образу Жульєна Сореля з II частини роману.

2.     Поміркувати над відповіддю на запитання: « Шлях Жульєна Сореля – це шлях злету чи падіння? »

3.     Переглянути зміст II частини роману, простежити, як у ній розвивається основний конфлікт твору.

 

docx
Додано
25 лютого 2021
Переглядів
6415
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку