Тема : «Краса врятує світ»
Мета: Познайомити учнів з кращими зразками світової інтимної і пейзажної лірики, розширити їх читацький кругозір ,розвити художній смак , удосконалити навички виразного читання , звернути увагу на життєдайну силу мистецтва , природи . Розкрити зміст поняття «краса» , розвити творчі здібності, мислення ,мовлення , виховувати почуття прекрасного , культуру почуттів.
Тип уроку : розвиток зв’язного мовлення
Обладнання: 1.Виставка картин пейзажного характеру
2.Фотоетюди
3.Музичні записи: Бетховен, Гойя .
Не отрекайся красоты!
М. Лохвицкая
Краса!Чи з неба ти, чи з темної безодні ?
Ш.Бодлер
Що там страждання наші всі і муки,
Коли краса нас кличе жить !
Краса-релігія мудреців.
Давньогрецька мудрість
Хід уроку
III. Мотивація пізнавальної діяльності .
Відео сюжет про красу життя.
Сьогоднішній урок хотілося б почати з поетичного твору , який мені дуже сподобався , і саме ним я оголошую тему уроку і його мету.
Всіх таємниць ніколи не збагнути …
Та, може , ми устигнемо на мить,
Що названа життям ,хоч щось почути,
Хоч щось побачити й від смерті відмолить.
Можливо, квітка кинеться в око,
І не зірвем – запам’ятаєш лиш,
Яка красива квітка є у Бога,
Як ніжно їй вклоняється спориш.
Чи птах співатиме , чи скрипку візьмуть в руки,
Чи сніг легенький з неба полетить…
Що там страждання наші всі і муки,
Коли така краса нас кличе жить !
Ви всі зрозуміли ,що розмова піде саме про красу.
-Але чому після вивчення творчості давньогрецьких ліриків Сапфо , Анакреона , Гомера я вас запрошую до розмови ?
Робота з епіграфом
Так , давні греки вбачали основу внутрішнього перетворення людини саме в єдності , в духовному злитті людини і краси. На землі не було , мабуть іншої цивілізації , що вклоняється красі більше ніж давньогрецька . Життя стародавньої Греції надихалося красою й породжувалося нею.
Вона бриніла у синьому небі й шумі морського прибою , величних храмах і білосніжних мармурових скульптурах , струнких атлетичних постатях чоловіків і дивовижній чарівності та звабливості жінок.
Незримий Дух світла направляв життя античних людей. Вони дійсно були мудрими ,бо саме завдяки красі знайшли гармонію , що наблизила їх до розуміння сенсу буття.
Краса була поштовхом до розквіту літератури , архітектури , злету філософської думки .І сьогоднішніх людей XXI століття не лишає байдужими той високий загальнолюдський зміст , гуманізм , схиляння перед духовною величчю людини , що властиві всім шедеврам митців древньої й прекрасної Еллади . Тепер їх життя сприймається наче дивна казка, якою керували величні боги.
111.Сприйняття навчального матеріалу
Перегляд відео сюжету про красу.
-А що таке краса?
Краса- 1 .Властивість того , що гарне у фізичному і моральному
відношенні
2.Те ,що є гордістю , прикрасою чого-небудь.
Перевірка творчих завдань (у трьох групах )
- Готуючись до уроки ,я просила вас написати вдома твори про красу. Запросимо представників першої групи ,які готували твори на тему : «Краса природи».
1.Читається твір. Представляється презентація «Краса природи».
2.Висновок.
- Як пов’язана краса природи з діяльністю людини ?
- Які почуття , емоції виникають , коли ви бачите щось красиве у природі? Наприклад дивлячись на ці чудові фотознімки , на картині.
- Яка людина могла зробити ці знімки?
Але красу природи ми можемо відчувати не тільки розглядаючи картини з прекрасним краєвидом або перебуваючи десь у надзвичайному місці. Вслухайтесь у ці поетичні рядки.
Как грустные сумрачные дни
Беззвучной осени и хладной !
Какой истомой безотрадной
К нам в душу просятся они !
Но есть и дни , когда в крови
Золотолиственных уборов
Горящих осень ищет взоров
И знойных прихотей любви ,
Молчит стыдливая печаль ,
Лишь вызывающе слышно ,
И , замирающей так пышно,
Ей ничего уже не жаль.
Це вірш відомого російського поета Афанасія Фета . Я не випадково підібрала цей поетичний твір , бо зараз осінь , і ми, мабуть , побачимо саме таку картинку природи. А ось і питання до вас.
Звучить музика Бетховена
Не випадково звучить музика. До речі, кому вона знайома ?
Адже зараз піде розмова про красу мистецтва. Слово учням другої групи. Які готували твори про красу мистецтва.
1.Читається твір .
- Які картини виникають у вашій уяві , коли ви слухаєте Бетховена ?Що відчуваєте? Про що думаєте ?
Сьогодні мені хотілося б послухати думку про красу мистецтва учениці , яка захоплюється музикою .
Міні-диспут
А тепер звернемося до людини. Учні третьої групи готували твори «Краса людини».
1.Читається твір.
2.Висновок.
- Чи кожна людина може бути красивою ?
- Що для цього потрібно ?
Продовжуючи розмову про красу, я пропоную послухати вірш М.Заболоцького «О красе человеческих лиц»
Коли ми говоримо про красу людини , то обов’язково маємо на увазі красу вчинків , відносин, щирі почуття . І на першому місці стоїть любов , кохання , бо саме це почуття , якщо воно чисте , щире , красиво є тією життєдайною силою , яка спроможна провести людину через весь трагізм життя і зробити щасливою . Таким змістом наповненні вірші давньогрецької поетеси Сапфо.
Давайте послухаємо розповідь про Сапфо.
Кохання ,любов – категорії вічні. В любові сила людини. Тож мені хочеться побажати вам , щоб ви зуміли зберегти своє кохання , принести це красиве , світле і добре почуття через усе життя.
ІV.Творча робота.
Наступний етап нашого уроку – творчий . Говорять , що поезію, музику , навіть прозу можна сприймати в кольорі , лініях. Так сприймають світ люди емоційні або художньо обдаровані . Давайте подивимось ,наскільки у вас розвинене образне мислення , уявлення.
Я пропоную вам виконати словесно – образотворчий твір.
Завдання: відтворіть в кольорі своє поняття краси і дайте йому словесне обґрунтування , тобто невеликий авторський коментарій до того ,що ви відобразите на аркуші .
Можна використати просто поєднання різних кольорів , кольорові плями , лінії , штрихи , тощо.
Тема творчої роботи (на дошці ):
«Яку красу в своєму житті хотіли б мати ви?»
V. Оцінювання й самооцінювання.
Підсумки уроку.
Домашнє завдання.На вибір
1.Написати твір – мініатюру на тему : «Краса і гармонія душі»
2.Вивчити вірш (за власним вибором ) , у якому представлена краса.