Урок зарубіжної літератури в 10 класі з розвитку мовлення на тему "Краса врятує світ"

Про матеріал
Цей матеріал можна використати під час уроків з розвитку мовлення в старших класах після вивчення будь-якої теми курсу "Зарубіжна література".Багато творчих завдань,диспути,поєднання словесної й образотворчої діяльності викликають зацікавленість до уроку.Інтеграція курсів літератури та мистецтва допомагає розкрити емоційний потенціал кожної дитини.
Перегляд файлу

Тема : «Краса врятує світ»

 

Мета: Познайомити учнів з кращими зразками світової інтимної і пейзажної лірики,  розширити їх читацький кругозір ,розвити художній смак , удосконалити навички виразного читання , звернути увагу на життєдайну силу мистецтва , природи . Розкрити зміст поняття «краса» , розвити творчі здібності, мислення ,мовлення , виховувати почуття прекрасного , культуру почуттів.

 

Тип уроку : розвиток зв’язного мовлення

 

Обладнання: 1.Виставка картин пейзажного характеру

                       2.Фотоетюди

                       3.Музичні записи: Бетховен, Гойя .

 

Не отрекайся красоты!

М. Лохвицкая

 

Краса!Чи з неба ти, чи з темної безодні ?

Ш.Бодлер

 

Що там страждання наші всі і муки,

Коли краса нас кличе жить !

 

Краса-релігія мудреців.

Давньогрецька мудрість

Хід уроку

 

  1. Організаційний етап.
  2. Оголошення мети , завдань уроку.

     III. Мотивація пізнавальної діяльності  .

 

Відео сюжет про красу життя.

Сьогоднішній урок хотілося б почати з поетичного твору , який мені дуже сподобався , і саме ним я оголошую тему уроку і його мету.



Всіх таємниць ніколи не збагнути …

Та, може , ми устигнемо на мить,

Що названа життям ,хоч щось почути,

Хоч щось побачити й від смерті відмолить.

Можливо, квітка кинеться в око,

І не зірвем – запам’ятаєш лиш,

Яка красива квітка є у Бога,

Як ніжно їй вклоняється спориш.

Чи птах співатиме , чи скрипку візьмуть в руки,

Чи сніг легенький з неба полетить…

Що там страждання наші всі і муки,

Коли така краса нас кличе жить !



 

Ви всі зрозуміли ,що розмова піде саме про красу.

-Але чому після вивчення творчості давньогрецьких ліриків Сапфо , Анакреона , Гомера я вас запрошую до розмови ?

Робота з епіграфом

    Так , давні греки вбачали основу внутрішнього перетворення людини саме в єдності , в духовному злитті людини і краси. На землі не було , мабуть іншої цивілізації , що вклоняється красі більше ніж давньогрецька . Життя стародавньої Греції надихалося красою й породжувалося нею.

    Вона бриніла у синьому небі й шумі морського прибою , величних храмах і білосніжних мармурових скульптурах , струнких атлетичних постатях чоловіків і дивовижній чарівності та звабливості жінок.

   Незримий Дух світла направляв життя античних людей. Вони дійсно були мудрими ,бо саме завдяки красі знайшли гармонію , що наблизила їх до розуміння сенсу буття.

   Краса була поштовхом до розквіту літератури , архітектури , злету філософської думки .І сьогоднішніх людей XXI століття не лишає байдужими той високий загальнолюдський зміст , гуманізм , схиляння перед духовною величчю людини , що властиві всім шедеврам митців древньої й прекрасної Еллади . Тепер їх життя сприймається наче дивна казка, якою керували величні боги.

111.Сприйняття навчального матеріалу

Перегляд відео сюжету про красу.

-А що таке краса?

Краса- 1 .Властивість того , що гарне у фізичному і моральному          

відношенні 

            2.Те ,що є гордістю , прикрасою чого-небудь.

 

 Перевірка творчих завдань (у трьох групах )

 

- Готуючись до уроки ,я просила вас написати вдома твори про красу. Запросимо представників першої групи ,які готували твори на тему : «Краса природи».

1.Читається твір. Представляється презентація «Краса природи».

2.Висновок.

- Як пов’язана краса природи з діяльністю людини ?

- Які почуття , емоції виникають , коли ви бачите щось красиве у природі? Наприклад дивлячись на ці чудові фотознімки , на картині.

- Яка людина могла зробити ці знімки?

 

Але красу природи ми можемо відчувати не тільки розглядаючи картини з прекрасним краєвидом або перебуваючи десь у надзвичайному місці. Вслухайтесь у ці поетичні рядки.



Как грустные сумрачные дни

Беззвучной осени и хладной !

Какой истомой безотрадной

К нам в душу просятся они !

Но есть и дни , когда в крови

Золотолиственных уборов

Горящих осень ищет взоров

И знойных прихотей любви ,

Молчит стыдливая печаль ,

Лишь вызывающе слышно ,

И , замирающей так пышно,

Ей ничего уже не жаль.



Це вірш відомого російського поета Афанасія Фета . Я не випадково підібрала  цей поетичний твір , бо зараз  осінь , і ми, мабуть , побачимо саме таку картинку природи. А ось і питання до вас.

  •                     Що цікавого є в цьому пейзажному поетичному малюнку ?
  •                     А що можемо сказати про автора цього вірша ?

 

Звучить музика Бетховена

 

Не випадково  звучить музика. До речі, кому вона знайома ?

Адже зараз піде розмова про красу мистецтва. Слово учням другої групи. Які готували твори про красу мистецтва.

1.Читається твір .

- Які картини виникають у вашій уяві , коли ви слухаєте Бетховена ?Що відчуваєте? Про що думаєте ?

   Сьогодні мені хотілося б послухати думку про красу мистецтва учениці , яка захоплюється музикою .

  •                     Що в твоєму розумінні це поняття ?
  •                     Чому саме цей музичний твір вибрала для сьогоднішнього уроку ?

 

Міні-диспут

  •                   А чи спроможна на якийсь жорстокий злочин людина , що вміє створювати красу або відчувати її , бачити ?
  •                   А чи могли б ви представити , наприклад героя давньогрецького міфу Ахілла , на березі озера любується чудовою квіткою ?
  •                   «Краса ! Чи з неба ти , чи з темної безодні ?».Чи погоджуєтесь з таким походженням краси Ш.Бодлера ? Ваші думки?
  •                   А в вашому розумінні краса ?
  •                   Як ви думаєте , що мав на увазі Ф.Достоєвський , російський письменник , коли говорив про красу : «Краса врятує світ ?»

 

А тепер звернемося до людини. Учні третьої групи готували твори «Краса людини».

1.Читається твір.

2.Висновок.

- Чи кожна людина може бути красивою ?

- Що для цього потрібно ?

 

   Продовжуючи розмову про красу, я пропоную послухати вірш М.Заболоцького «О красе человеческих лиц»

  •                   Яка основна думка цього поетичного твору ?

    

    Коли ми говоримо про красу людини , то обов’язково маємо на увазі красу вчинків , відносин, щирі почуття . І на першому місці стоїть любов , кохання , бо саме це почуття , якщо воно чисте , щире , красиво є тією життєдайною силою , яка спроможна провести людину через весь трагізм життя і зробити щасливою . Таким змістом наповненні вірші давньогрецької поетеси Сапфо.

 Давайте послухаємо розповідь про Сапфо.

Кохання ,любов – категорії вічні. В любові сила людини. Тож мені хочеться побажати вам , щоб ви зуміли зберегти своє кохання , принести це красиве , світле і добре почуття через усе життя.

  •                   А чи є в сучасній літературі приклади того , що краса душі , красиві почуття подолають жорстокість ?

ІV.Творча робота.

    Наступний етап нашого уроку – творчий . Говорять , що поезію, музику , навіть прозу можна сприймати в кольорі , лініях. Так сприймають світ люди емоційні або художньо обдаровані . Давайте подивимось ,наскільки у вас розвинене образне мислення , уявлення.

    Я пропоную вам виконати словесно – образотворчий твір.

 Завдання: відтворіть в кольорі своє поняття краси і дайте йому словесне обґрунтування , тобто невеликий авторський коментарій до того ,що ви відобразите на аркуші .

 Можна використати просто поєднання різних кольорів , кольорові плями , лінії , штрихи , тощо.

Тема творчої роботи (на дошці ):

«Яку красу в своєму житті хотіли б мати ви?»

 

V. Оцінювання й самооцінювання.

Підсумки уроку.

  • Чи є вислів «Краса врятує світ «актуальним в сучасному житті ?
  •  

Домашнє завдання.На вибір

1.Написати твір – мініатюру на тему : «Краса і гармонія душі»

2.Вивчити вірш (за власним вибором ) , у якому представлена краса.

 

doc
Додано
28 лютого 2021
Переглядів
1286
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку