Духовно-моральне виховання підростаючого покоління
Духовність – індивідуальна вираженість у системі мотивів особистості двох фундаментальних потреб: ідеальної потреби пізнання і соціальної потреби жити, діяти для інших; категорія людського буття, що виражає його здатність до творення культури та самотворення
Проблема виховання духовності дітей завжди стоїть на одному з чільних місць серед найголовніших завдань як суспільства в цілому, так і кожної окремо взятої людини, сім’ї чи колективу. Актуальність цього питання зростає вже значний період часу і сьогодні наближається ледве не до критичної межі. Адже досить важко нині знайти дитину як молодшого, так і старшого шкільного віку, яка б на запитання, “чи відвідував ти краєзнавчий музей?” або “чи був ти на виставці художників краю?” відповіла позитивно.
А саме такі відвідини, поряд з правильним морально-духовним вихованням у школі та сім’ї, закладають основу для формування у майбутньому повноцінної особистості, людини з високими духовними та моральними ідеалами, до яких так прагне наше суспільство.
Одним зі способів поєднати педагогічно-виховний процес із вихованням дитини у духовному напрямку є правильна побудова програми навчання з образотворчого мистецтва саме у молодших класах, коли діти легко й невимушено сприймають пояснення педагога і можуть зацікавитися нестандартним проведенням учбового процесу.
Процесу виховання системи духовних цінностей у підростаючої особистості має передувати її психологічна готовність до реалізації свого духовного призначення (вищих смислів життя, духовного «Я»). У зв’язку з цим зазначимо, «що більша частина людей живе, не особливо замислюючись над своїм духовним призначенням… Звідси і вся ця хибна безпечність, це хибне задоволення життям».
Таку готовність потрібно спрямовано формувати, а не чекати, коли дитина сама дійде до усвідомлення власного духовного призначення або ж переживе досить сильні емоційні ситуації-потрясіння, які стимулюватимуть таке розуміння. Якраз у цьому вбачається мета розвивального, вільного, особистісно орієнтованого виховання. Відомо, що ці характеристики виховання безпосередньо пов’язані з «Я» особистості, а отже, з процесом рефлексії. Зазначимо, що найбільш поширене нині розуміння феномену «рефлексія» пов’язане зі сферою мислення і спрямоване на вирішення суб’єктом навчальних завдань у процесі формування навчальної діяльності.
Зазначимо, що рефлексія – це «осмислення людиною власних дій, їхніх законів, діяльність самопізнання, що розкриває специфіку духовного світу людини».
На сьогодні ми вже можемо спостерігати активний процес оновлення змісту освіти у рамка НУШ. Одним із завдань сучасної загальноосвітньої школи є переосмислення й переорієнтація на формування високоморальної громадянської позиції, національної самоідентифікації, внутрішньої моральної свідомості, духовності, що ґрунтуються на моральних якостях особистості.
Виділяють п'ять основних груп моральних якостей:
Провідну роль у формуванні всіх груп моральних якостей особистості ми вбачаємо саме за школою, адже:
По-перше, формуючи морально-етичну культуру учня у навчальному закладі, можна привести у відповідність баланс прав, обов’язків, моральної свободи, духовної зрілості й відповідальності школярів.
По-друге, орієнтуючись на духовно-моральні цінності в ході проведення освітньо-виховних заходів, можна корегувати мотивацію вчинків і громадянську поведінку молодого покоління.
По-третє, саме шкільна практика дозволяє в ході освітньо-виховного процесу засвоїти значну частину духовно-моральних надбань людства.
По-четверте, вибудовуючи на уроках необхідну духовно-моральну атмосферу, можна сприяти участі молоді у міжособистісних стосунках, підготовці їх до самостійного життя, майбутньої самостійної діяльності та сенсу життя.
Формування духовних цінностей сучасної молоді відбувається завдяки таким напрямам духовно-морального зростання особистості:
В. Сухомлинський говорив, що «знання без виховання – меч у руках божевільного». А на сучасному етапі розвитку, коли насамперед звертається увага на рівень знань випускників школи, а не на їхні моральні якості, це особливо небезпечно.
У непростий час, коли Україна переживає випробування війною, вступила у фазу реформування всіх галузей суспільного життя та освіти зокрема, процес становлення незалежної демократичної держави з її прагненням стати повноправним членом європейської спільноти передбачає всебічне утвердження в суспільному та індивідуальному бутті цивілізованих норм життя на основі загальнолюдських цінностей та духовних, моральних і культурних засад життя українського народу. Тому мета сучасного освітнього процесу – не тільки сформувати необхідні компетенції, надати ґрунтовні знання з різних предметів, а найперше формувати громадянина, патріота; інтелектуально розвинену, духовно і морально зрілу особистість. Молодь має дізнатися про духовне коріння української нації, моральні традиції інших національностей, які живуть у державі, і це сприятиме взаємному порозумінню, консолідації українського народу, вихованню поваги до кожного, а також до тих, хто має інші погляди.
Від того, як будуть співпрацювати всі учасники освітнього процесу, залежатиме кінцевий результат – духовність випускника школи.