Е. Портер "Полліанна"

Про матеріал
Цей матеріал допоможе у підготовці до уроків педагогам, які працююють у 5 класах.
Перегляд файлу

5 клас

Тема: Елеонор Портер «Полліанна». Ідея радості життя й відкриття світу у творі

 

Мета: закінчити роботу  над текстом роману  Елеонор Портер «Полліанна», з’ясувати правила гри дівчинки, навчитися самим гратигру в радість»; розвивати увагу, спостережливість, навички самостійної роботи , творчі здібності учнів; виховувати почуття радості, доброти, турботи про інших.

 

Тип уроку: комбінований.

 

Обладнання:     підручник, портрет письменниці, ілюстрації до повісті.

 

    Треба завжди бути радісним.

Якщо радість закінчується,

 шукай, в чому помилився

                               Е. Портер

 

Перебіг  уроку

I.Організаційний момент. Мотивація навчальної діяльності

Дорогі діти! Сьогодні ми з вами закінчимо вивчення чудової книги. Повість «Полліанна»  належить до книг, що можуть змінити не тільки нас самих, але й наше ставлення до навколишнього світу. Ця книга обійшла половину земної кулі і навчила людей різних країн «грати в радість», вселила віру у свої сили і змусила замислитися над тим, як ставитися до себе, до труднощів у житті, до людей, які тебе оточують. І от сьогодні ми поговоримо про ідею радості й відкриття світу у творі.

Перевірка домашнього завдання

- Діти, як ви думаєте, чому навчить  вас  сьогоднішній урок? (ми навчимося  грати в радість)

- Так, ви  навчитеся грати  в радість,  а ще  висловлювати свої думки. Я сподіваюсь, що  цей урок допоможе вам виховувати в собі оптимізм, любов до людей, толерантність. А допоможе нам в цьому незвичайна дівчинка – Полліанна,(ілюстрація) котра, незважаючи на життєві випробування, радіє кожному дню і   намагається допомогти всім, з ким  зустрічається.

II.Актуалізація опорних знань, умінь і навичок.

 «Детектор брехні»

   ( вчитель зачитає твердження, учень відповідає «так» чи «ні»)

  • 1. Батько Полліанни був лікарем? (-)
  • 2. Сім’я була бідною (+)                     
  • 3. Дівчинку взяла на виховання сестра матері? (+)
  • 4. Дівчинка мріяла про велику кімнату з картинами і килимами? (+)
  • 5. Полліанна була веселою і радісною? (+)
  • 6. Тітку Полліанни звали Ненсі? (-)
  • 7. Улюблена гра Полліанни – це хованки? (-)
  • 8. Тітка турбувалася про дівчинку з обов’язку? (+)
  • 9. Полінна дуже любила свої веснянки? (-)
  • 10. Волосся у дівчинки було чорне? (-)

Молодці! Ви добре запам’ятали твір.

  

 

III. Повідомлення теми та мети уроку

Перегляд буктрелеру

Радість буває різною. Щирою. Нещирою. Штучною. Лукавою. Вдаваною. Злорадною. А от, чи може радість бути невидимою? Коли, скажімо, я маю повні груди радості, але її ніхто не бачить?

 А, взагалі, як визначити, чи має людина радість, чи ні? Чим її виміряти, оту невидиму радість?

Кожна людина почуває потребу в радісних моментах в своєму житті. Проте, якби людина постійно знаходилась в стані радості, вона не змогла б співчувати іншим і неадекватно реагувала на стан оточуючого світу. Усмішка радості на обличчі людининайсуттєвіший з існуючих немовних сигналів.

Радість, як правило, слідує за особистим успіхом чи процесом творчості, де радість не самоціль. Таким чином, це задоволення своїми діями або спільними діями групи людей (перемога улюбленої спортивної команди). Ця емоція характеризується не тільки власним задоволенням себе, а і одобренням зі сторони інших осіб.

Оскільки радість може виникати в результаті ослаблення болі, нервової напруги і негативних емоцій, вона здібна викликати ваблення або прив'язанність до об'єкта, який допоміг усунути ту чи іншу негативну емоцію.

 

Проведення літературної гри " Віртуальна асоціація

 

Словникова робота

  • Радість - одна з першопочаткових емоцій, — це емоційний вираз великого щастя.

IV Сприйняття та засвоєння нового матеріалу

Ми сьогодні  багато говорили про радість. У повісті Елеонор Портер також говориться про радість.

 

Евристична бесіда

-  Яку ж радість приносила Полліанна?

-   Кого першого вона навчила грати свою гру?

  •  Чи легко Ненсі було зрозуміти правила гри?
  •  Чи навчилася Ненсі грати в радість?
  •  Кого ще навчила грати дівчинка свою гру?

Дослідницька робота «Як гра в радість робить світ кращим»

Краєвид

«Погляньте! Хіба не чудовий краєвид?!»

Втрата батька

«Так, радіти, що тато пішов на небо, щоб бути там із мамою та іншими дітьми. Він казав, що я маю радіти за них.»

Будинок

«Та він просто чудовий! А скільки навколо дерев та трави, я ніколи не бачила стільки трави!»

Тітка Поллі

«Я така щаслива, що ви в мене є!»

Небажання тітки зустріти племінницю

«А знаєте, я навіть рада, що вона не приїхала мене зустрічати, бо наша зустріч попереду.»

В домі тітки не їдять морозива

«Однак – це навіть на краще – адже, якщо з’їси забагато, може заболіти живіт»

Бідність батька

«Але так навіть краще – що я не звикла до гарних речей».

Полліанна залишилася без вечері

«Я люблю хліб з молоком і буду рада розділити з тобою (Ненсі)  вечерю. Чому ж не радіти?»

Хотіла ляльку, прислали милиці

«Треба радіти з того, що милиці виявилися непотрібними!»

Заборона говорити про покійного батька

«Мені буде навіть легше, якщо я не говоритиму про нього»

  •  

Читання підручника

Слово вчителя. Ми багато говорили про гру у радість. Давайте сьогодні на уроці ми складемо правила гри.

Ситуативне моделювання.

  Учні складають правила гри у радість.

Гра "Радість"

1. Завжди посміхатись.

2. У поганому знаходити щось хороше?

3. Ніколи не сумувати

4. Думати про те, що щось може бути гіршим.

5. Ніколи не сміятися з чужого горя.

6. Дарувати радість людям, які тебе люблять, які тобі небайдужі.

7. Кожна людина може грати в цю гру.

8. Щиро радій життю.

9. Будь вдячний за все, що дає життя.

10. У будь-якій ситуації знаходь щось таке, з чого можна було б порадіти.

11. Перетворюй кожен день на маленьке свято.

12. Даруй собі і людям щастя.

 

Фізкультхвилинка

 

-   Як бачите, в житті Полліанни багато труднощів, але вона не опускає руки. Полліанна  має надзвичайний дар – жити  «своєю грою  в радість». Добротою, щирістю думок вона змінює життя всього міста, навчивши багатьох людей простого шляху до щастя:  « завжди радіти»

Ясним сонечком входить Полліанна  в похмурі будинки, і їй вдається пом’якшити, здавалось би, зовсім скам’яніли серця. Люди, переймаючи «гру в радість»  стають добрішими, людянішими, починають усвідомлювати мету свого існування.

V. Підведення підсумків уроку

Що ж таке радість? Дати відповідь на це запитання допоможе вірщ Тетяни Цитдзіної «Що таке радість?

 

Що таке радість?

Радість - це пісня, радість - це сонечко,

Радість - коли усміхається донечка.

Радість - із квітів килим строкатий,

Радість - це мамині руки і тата.

Радість - веселки шарфик барвистий,

Радість - із зірок сріблясте намисто.

Радість - дарунки, радість - це свято,

Радість - це сніг, перший, ніжний, лапатий.

Радість - оцінка, радість - це друзі,

Радість - метелик в зеленому лузі.

Радість - робота, радість - це успіх,

А після всього - втомлений усміх.

Радість - це усмішка й тепле слово,

Що з твоїх уст злетіти готове.

Радість - добро, без якого на світі

Не можуть жити й дорослі, і діти.

Найголовніше для вас, любі діти, -

Бачити радість навкруг і радіти,

Вміти її по краплинах збирати

І одне одному їх дарувати.

Гра "Кіт у мішку"

Вирішення проблемних  ситуацій

То, як, діти, може, повчимося  «грати в радість»? Це так цікаво і так просто: варто знайти щось радісне навіть у найприкрішій  ситуації. Тож спробуємо.

 

  • Перед від’їздом до літнього табору я сильно захворів на ангіну.
  • Мені не дозволяють допізна гуляти з друзями.
  • Я сподівався отримати 11 балів за контрольну з математики, а отримав 7.
  • Чому можна радіти, якщо кожного дня задають домашні завдання?
  • Цілий тиждень іде дощ…

Мені не купили шоколадку…

  •  Найкраща подруга поїхала на канікули до бабусі…
  •  Хочу подивитися цікавий фільм, але треба погуляти з молодшим братиком   чи сестричкою…
  • Не працює Інтернет…
  •  Щовівторка – додаткове заняття з математики…

 

Наш урок завершується, але перш ніж ви підете на перерву ми складемо

побажання Полліанні у формі квіточки

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

- Чому ви научились сьогодні на уроці?

- Чи з’явилось у вас бажання щось змінити  у своєму житті?

- За що б ви подякували Е. Портер?

VI .Домашнє завдання

Скласти 10 запитань головній героїні -  Полліанні.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
1 квітня 2020
Переглядів
2378
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку