Конспект уроку з зарубіжної літератури на тему "Порівняльна характеристика Чандарави (ндійька народна казка « Фарбований шакал»)та Лиса Микити ( казка І. Франка «Фарбований Лис»)

Про матеріал

Конспект уроку зарубіжної літератури для учнів 5 класу з використанням сучасних інтернет - сервісів.

Перегляд файлу

Тема. Порівняльна характеристика  Чандарави (ндійька народна казка « Фарбований шакал»)та Лиса Микити ( казка І. Франка «Фарбований Лис»)

Мета: дати початкове поняття про компаративний аналіз, встановити спільні елементи в казках «Фарбований шакал» і «Фарбований лис» І. Франка, формувати вміння порівнювати літературні твори, виявляючи спільне та відмінне,  розвивати вміння працювати в групах, сприяти вихованню інтересу до вивчення літератури.

Обладнання.: мультфільм «Фарбований лис» (1953 рік, режисер О. Іванов),  портрет І. Франка, тексти казок «Фарбований шакал», «Фарбований лис», малюнки: Шива, Брахман, шакал, мультфільм «Панчатантра - умные сказки для детей», ілюстрації до казок.

Хід уроку

 І.  Початок уроку

1. Привітання

Ми зустрілись з вами, діти,

В казку двері відчинити,

Чарівну країну казку.

В ній ти знайдеш мами ласку,

Нових друзів, чари сну,

Вічну радість і весну.

 

2.  Оголошення теми й мети уроку.

 

Навряд чи знайдеться серед нас хтось, хто б не любив слухати казки, читати їх, мріяти про чарівні речі, казкові пригоди й дива. Лише на перший погляд, казка — забава й розвага для малечі. Але й дорослі можуть знайти в народних казках багато повчального для себе, у чому ми сьогодні на  уроці й переконаємося .

- Почати нашу роботу  хочу словами Василя Симоненко:

                                                  Заглядає в шибку казка сивими очима,

                                                   Материнська добра ласка в неї за плечима.

II. Основна  частина                                                                             В. Симоненко

І. Актуалізація опорних знань.

А)Вікторина   «Загадки казкових героїв»

- А щоб потрапити у чарівну країну народної казки, ви повинні відгадати казкового героя, який надіслав нам електронного листа, та вказати назву казки.

* Я вирішив просто подорожувати світом і не знав, що все так станеться. Я гадав, що всі так само добрі, як мої Дідусь та Бабуся. Але виявилося, що у цьому світі мешкають і злі, і жорстокі, і хитрі…          ( Колобок , «Колобок»)

* Оце так хвіст у цієї Мишки! Не зрівняти його ані з кулаком Дідуся, ні з кулаком Бабусі. Й треба ж було цій Мишці вибігти у найнеслушніший момент. Зараз би усі дивувалися з мене. Лежало б я на видноті… (Яйце , «Курочка-Ряба»)

*  Приїхати не зможу, бо тато не зробив мені човник та весельце. ( Івасик-Телесик)

* Дуже хотілося б потрапити до вас, але соромно своєї гидкої зовнішності. ( Гидке каченя )

* Мене викрала Лиска. ( Півник )

* Вигнав дід мене із хати, іншу я пішла шукати. ( Коза –Дереза )

*  Моя риболовля закінчилася погано. Мене побили, а хвіст опинився в ополонці. ( Вовк-панібрат )

Б) робота в групах

І – Казка. Групи казок. Ознаки казки. Алегорія.

ІІ – Індія . Панчатантра. Що означає слово «Панчатантра». Хто є персонажами  «Панчатантри». Що висміюється, що схвалюється в книзі? Що змальовано  в алегоричних образах тварин?

Картинки по запросу зображення панчатантри

  • А яким чином самі маленькі любителі казок можуть ознайомитися з казкою, якщо вони не вміють читати?( Мультфільм)

https://www.youtube.com/watch?v=7U0QKRcQVZQ

В) словникова робота (повторення)

Шакал – узагальнена назва чотирьох видів роду Пес з родини Псові.

Шива, Брахман – індійські боги

Шива – давньоіндійське божество. Втілення руйнівного начала Всесвіту.

Брахман -  в індійській релігії: космічне духовне начало, що є основою всього сущого. Картинки по запросу малюнок шакала

Картинки по запросу малюнок індійського бога Шиви

 

Картинки по запросу малюнок індійського бога Шиви

 

В) переказ казки «Чандарава»

- Чому навчає казка?

-  Що засуджується в казці?

ІІ. Вивчення нового матеріалу

1. Дослідницька робота.

І гр у п а.

Довести, що «Фарбований шакал» – казка.

“Фарбований шакал” – це казка, тому що  _________________________________________________________________________.

Казка «Фарбований шакал» відноситься до групи казок …..______________________.

 

2   г р у п а.

Знайти ознаки національного (індійського) колориту в казці.

«Фарбований шакал» - це індійська казка, тому що в ній є

  1. ___________________________________________________.

       2. _____________________________________________________.

       3.  _____________________________________________________.

  1. Порівняння творів

- Порівняння літературних творів – це компаративний аналіз. Можна порівнювати твори, які належать до різних літератур, наприклад, української та зарубіжної. На індійську народну казку «Фарбований шакал» схожа казка…   І. Франка «Фарбований лис».

- А що ви знаєте про І. Франка?

Іван Франко - життя та діяльність

 ( І. Франко написав чимало цікавих казок, які об'єднав у збірку і видав наприкінці XIX ст. під назвою «Коли ще звірі говорили». На думку Франка, казки «заставляють дітей сміятися й думати, розбуджують їхню цікавість та увагу до явищ природи». До збірки «Коли ще звірі говорили» увійшла й казка «Фарбований Лис»).

 *Робота з текстом казки «Фарбований Лис»

Відтворення змісту казки І. Франка шляхом переказу, перегляду фрагментів мультфільму «Фарбований лис» (епізод повернення Лиса Микити у ліс у новому «вбранні», царювання лиса).

https://www.youtube.com/watch?v=iiysi8rtZmw

Бесіда

- До якого жанру належить «Фарбований шакал»? А «Фарбований лис»?

Складання порівняльної таблиці.

Предмет аналізу

«Фарбований шакал»

«Фарбований лис»

Жанр

Народна казка.

Літературна казка.

Головний герой

Шакал Чандарава.

Лис Микита.

Інші образи

Шакали, леви, тигри, пантери, вовки, собаки.

Лиси, ведмеді, вовки, собаки.

Боги, святі

Шива, Брахман.

Святий Миколай.

 

( Далі ліву  частину таблиці заповнюють учні колективно, відповідаючи на запитання;

праву – в парах)

 

 

  10 оповідання 1 – ої книги «Панчатантри»

Казка «Фарбований Лис» І.Франка

1. У лісі жив шакал Чандарава.

1.У лісі жив хитрий Лис Микита.

2.Від голоду він подався до лісу.

2.Похвалився ,що в білий день вкраде  на базарі курку.

3.Сутичка з собаками по дорозі до міста.

3. Лис у передмісті, сутичка з собаками.

4. Рятуючись. Вскочив у казан із синьою фарбою.

4. Рятуючись. Вскочив у казан із синьою фарбою.

5.Шакал у лісі – переполох; його хутро синє,  як у бога Шиви.

5.Лис у Лісі – переполох.

6.Шакал каже, що створений Брахманом і помазаний на царство.

6.Лис каже, що виліплений Святим Миколаєм із небесної глини і помазаний на царювання.

7. Шакала роздерли на дрібні шматки за ошуканство.

Микиту роздерли на дрібні шматки за ошуканство.

 

 

 

*Метод «Прес».

Я вважаю, що образи шакала і лиса… (схожі, несхожі), тому що…

ІІІ. Підбиття підсумків уроку.

  1. Робота з епіграфом

– Чому, на вашу думку

      Заглядає в шибку казка сивими очима,

            Материнська добра ласка в неї за плечима.

  • Як ви розумієте слова українського поета Василя Симоненко?
  1.  Домашнє завдання.

Підготовити повідомлення про країну Японія.

Намалювати сюжетні малюнки до казки, скласти сенкан.

 

Станьте першим, хто оцінить розробку

Щоб залишити свій відгук, необхідно зареєструватись.

Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
docx
Додано
29 грудня 2017
Переглядів
257
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку