Конспект уроку зарубіжної літератури для учнів 5 класу з використанням сучасних інтернет - сервісів.
Тема. Порівняльна характеристика Чандарави (ндійька народна казка « Фарбований шакал»)та Лиса Микити ( казка І. Франка «Фарбований Лис»)
Мета: дати початкове поняття про компаративний аналіз, встановити спільні елементи в казках «Фарбований шакал» і «Фарбований лис» І. Франка, формувати вміння порівнювати літературні твори, виявляючи спільне та відмінне, розвивати вміння працювати в групах, сприяти вихованню інтересу до вивчення літератури.
Обладнання.: мультфільм «Фарбований лис» (1953 рік, режисер О. Іванов), портрет І. Франка, тексти казок «Фарбований шакал», «Фарбований лис», малюнки: Шива, Брахман, шакал, мультфільм «Панчатантра - умные сказки для детей», ілюстрації до казок.
Хід уроку
І. Початок уроку
1. Привітання
Ми зустрілись з вами, діти,
В казку двері відчинити,
Чарівну країну казку.
В ній ти знайдеш мами ласку,
Нових друзів, чари сну,
Вічну радість і весну.
2. Оголошення теми й мети уроку.
Навряд чи знайдеться серед нас хтось, хто б не любив слухати казки, читати їх, мріяти про чарівні речі, казкові пригоди й дива. Лише на перший погляд, казка — забава й розвага для малечі. Але й дорослі можуть знайти в народних казках багато повчального для себе, у чому ми сьогодні на уроці й переконаємося .
- Почати нашу роботу хочу словами Василя Симоненко:
Заглядає в шибку казка сивими очима,
Материнська добра ласка в неї за плечима.
II. Основна частина В. Симоненко
І. Актуалізація опорних знань.
А)Вікторина «Загадки казкових героїв»
- А щоб потрапити у чарівну країну народної казки, ви повинні відгадати казкового героя, який надіслав нам електронного листа, та вказати назву казки.
* Я вирішив просто подорожувати світом і не знав, що все так станеться. Я гадав, що всі так само добрі, як мої Дідусь та Бабуся. Але виявилося, що у цьому світі мешкають і злі, і жорстокі, і хитрі… ( Колобок , «Колобок»)
* Оце так хвіст у цієї Мишки! Не зрівняти його ані з кулаком Дідуся, ні з кулаком Бабусі. Й треба ж було цій Мишці вибігти у найнеслушніший момент. Зараз би усі дивувалися з мене. Лежало б я на видноті… (Яйце , «Курочка-Ряба»)
* Приїхати не зможу, бо тато не зробив мені човник та весельце. ( Івасик-Телесик)
* Дуже хотілося б потрапити до вас, але соромно своєї гидкої зовнішності. ( Гидке каченя )
* Мене викрала Лиска. ( Півник )
* Вигнав дід мене із хати, іншу я пішла шукати. ( Коза –Дереза )
* Моя риболовля закінчилася погано. Мене побили, а хвіст опинився в ополонці. ( Вовк-панібрат )
Б) робота в групах
І – Казка. Групи казок. Ознаки казки. Алегорія.
ІІ – Індія . Панчатантра. Що означає слово «Панчатантра». Хто є персонажами «Панчатантри». Що висміюється, що схвалюється в книзі? Що змальовано в алегоричних образах тварин?
https://www.youtube.com/watch?v=7U0QKRcQVZQ
В) словникова робота (повторення)
Шакал – узагальнена назва чотирьох видів роду Пес з родини Псові.
Шива, Брахман – індійські боги
Шива – давньоіндійське божество. Втілення руйнівного начала Всесвіту.
Брахман - в індійській релігії: космічне духовне начало, що є основою всього сущого.
В) переказ казки «Чандарава»
- Чому навчає казка?
- Що засуджується в казці?
ІІ. Вивчення нового матеріалу
1. Дослідницька робота.
І гр у п а.
Довести, що «Фарбований шакал» – казка.
“Фарбований шакал” – це казка, тому що _________________________________________________________________________.
Казка «Фарбований шакал» відноситься до групи казок …..______________________.
2 г р у п а.
Знайти ознаки національного (індійського) колориту в казці.
«Фарбований шакал» - це індійська казка, тому що в ній є
2. _____________________________________________________.
3. _____________________________________________________.
- Порівняння літературних творів – це компаративний аналіз. Можна порівнювати твори, які належать до різних літератур, наприклад, української та зарубіжної. На індійську народну казку «Фарбований шакал» схожа казка… І. Франка «Фарбований лис».
- А що ви знаєте про І. Франка?
( І. Франко написав чимало цікавих казок, які об'єднав у збірку і видав наприкінці XIX ст. під назвою «Коли ще звірі говорили». На думку Франка, казки «заставляють дітей сміятися й думати, розбуджують їхню цікавість та увагу до явищ природи». До збірки «Коли ще звірі говорили» увійшла й казка «Фарбований Лис»).
*Робота з текстом казки «Фарбований Лис»
Відтворення змісту казки І. Франка шляхом переказу, перегляду фрагментів мультфільму «Фарбований лис» (епізод повернення Лиса Микити у ліс у новому «вбранні», царювання лиса).
https://www.youtube.com/watch?v=iiysi8rtZmw
Бесіда
- До якого жанру належить «Фарбований шакал»? А «Фарбований лис»?
Складання порівняльної таблиці.
Предмет аналізу |
«Фарбований шакал» |
«Фарбований лис» |
|
Жанр |
Народна казка. |
Літературна казка. |
|
Головний герой |
Шакал Чандарава. |
Лис Микита. |
|
Інші образи |
Шакали, леви, тигри, пантери, вовки, собаки. |
Лиси, ведмеді, вовки, собаки. |
|
Боги, святі |
Шива, Брахман. |
Святий Миколай. |
|
|
|||
( Далі ліву частину таблиці заповнюють учні колективно, відповідаючи на запитання; праву – в парах)
|
|||
10 оповідання 1 – ої книги «Панчатантри» |
Казка «Фарбований Лис» І.Франка |
||
1. У лісі жив шакал Чандарава. |
1.У лісі жив хитрий Лис Микита. |
||
2.Від голоду він подався до лісу. |
2.Похвалився ,що в білий день вкраде на базарі курку. |
||
3.Сутичка з собаками по дорозі до міста. |
3. Лис у передмісті, сутичка з собаками. |
||
4. Рятуючись. Вскочив у казан із синьою фарбою. |
4. Рятуючись. Вскочив у казан із синьою фарбою. |
||
5.Шакал у лісі – переполох; його хутро синє, як у бога Шиви. |
5.Лис у Лісі – переполох. |
||
6.Шакал каже, що створений Брахманом і помазаний на царство. |
6.Лис каже, що виліплений Святим Миколаєм із небесної глини і помазаний на царювання. |
||
7. Шакала роздерли на дрібні шматки за ошуканство. |
Микиту роздерли на дрібні шматки за ошуканство. |
||
|
|
|
|
*Метод «Прес».
Я вважаю, що образи шакала і лиса… (схожі, несхожі), тому що…
ІІІ. Підбиття підсумків уроку.
– Чому, на вашу думку
Заглядає в шибку казка сивими очима,
Материнська добра ласка в неї за плечима.
Підготовити повідомлення про країну Японія.
Намалювати сюжетні малюнки до казки, скласти сенкан.