Зарубіжна література, 5 клас
Тема. «Від того, що судилося людині, нікуди не втечеш і ніде не сховаєшся» (за арабською народною казкою «Синдбад-мореплавець»).
Мета:
навчальна: допомогти учням глибше усвідомити ідейно-художній зміст та особливості казки; спонукати учнів задуматися над характером, вчинками і поведінкою літературного героя;
розвивальна: розвивати навички виразного читання, переказу головних епізодів та їх коментування; уміння висловлювати свої думки та враження;
виховна: виховувати у школярів чуття розсудливості, допитливості, товаристкості, прагнення до пізнання світу, оптимізму, до розвитку сили духу, гуманізм.
Теорія літератури: народна казка, художній образ, художні засоби.
Тип уроку: урок-подорож.
ХІД УРОКУ
І. Мотивація навчальної діяльності.
Оголошення теми й мети уроку
У ч и т е л ь. Сьогодні ми здійснимо уявну мандрівку до арабського Сходу, казкової країни, батьківщини знаменитої збірки «Тисяча й одна ніч», чарівної оповідачки Шахразади, краю Алладіна, Алі-баби, де зустрілися незліченні багатства й бідність, відвага й боягузтво, вірність і зрада, веселощі й сум, реальність і невичерпна фантазія.
ІІ. Актуалізація опорних знань
1. Перевірка домашнього завдання
2. Бесіда
- Що ви знаєте про арабський Схід?
- Як створювалася збірка «Тисяча і одна ніч», з яких частин складається, яка легенда існує про неї?
- Розкажіть про історію Синдбада-мореплавця, його подорожі (в цілому).
3. Робота зі змістом тексту.
Подорож перша. Синдбад не потрапив на острів, а опинився на спині великої риби. Врятувавшись, разом з друзями потрапляє до країни царя Аль-Мігрджана.
Подорож друга. Порятунок з острова, на якому жив величезний птах Рухх, та порятунок з долини зміїв. Долина зміїв збагатила Синдбадакоштовним камінням.
Подорож третя. Мандрівники рятуються від нападу мавп. Зустріч та втеча від велетня-людожера.
Подорож четверта. Одруження Синдбада. Поховання героя разом з померлою дружиною.
Подорож п’ята. Синдбад носить на собі німого старого чоловіка. Звільнення від старого і життя в місті, яким вночі володіли мавпи.
Подорож шоста. На острові загиблих кораблів. Синдбад – один з небагатьох мандрівників, що врятувалися.
Подорож сьома. Синдбад – шейх серед літаючих людей. Зустріч з людьми Аллаха. Золота Палиця. Шлях додому.
ІІІ. Формування вмінь і навичок
1. Виразне читання арабської народної казки «Синдбад-мореплавець» (третя подорож)
2. Словникова робота за запитаннями учнів
- Що таке обрамлення? Поясніть термін на прикладі казки «Синдбад-мореплавець».
- Назвіть головних героїв казки.
- За яких обставин Синдбад-мореплавець запрошує Синдбада-сухопутця в гості?
- Як ви розумієте слова Синдбада-мореплавця: «Від того, що судилося людині, нікуди не втечеш і ніде не сховаєшся»?
- Якими рисами характеру приваблює вас мореплавець?
3. Асоціативний диктант за роботою над цитатами.
Запишіть риси характеру, які, на вашу думку, стосується Синдбада в ліву колонку, а які ні – в праву.
Розсудливість Нахабність
Життєрадісність Песимізм
Безстрашність Боягузтво
Обережність Безпорадність
Допитливість Байдужість
Товариськість Замкнутість
4. Бесіда за асоціативним диктантом з обгрунтуванням найважливіших рис характеру.
- Які риси характеру ми виявили в головного героя твору?
- Чому Синдбад не є нахабним чужоземцем?
- В чому ми бачимо обережність головного героя?
- Чи є для Синдбада головним спілкування з людьми?
5. Робота над художніми деталями казки.
У казці є чимало художніх деталей, які допомагають нам краще зрозуміти душевний стан та поведінку героя.
Матеріал до таблиці.
Аллах
|
2. Зустрічі зі слугами Аллаха. |
Доля |
За думкою автора казки, доля створює кожній людині ті ситуації, на які людина заслуговує:
|
Випадок |
Рятує Синдбада від бід:
|
6. Постановка та розв’язання проблемного питання
ІV. Узагальнення і систематизація знань
1. «П’ять сходин до героя»
Моє ставлення |
1 іменник |
||||
Відношення до героя |
1 речення |
||||
Дії героя |
3 дієслова |
||||
|
Характеристика героя |
2 прикметники |
|||
Ім’я героя |
1 іменник |
||||
V. Домашнє завдання
Скласти усний твір-мініатюру «Моє ставлення до Синдбада-мореплавця»