"Від того, що судилося людині, нікуди не втечеш і ніде не сховаєшся" (за арабською народною казкою"Синдбад-мореплавець")

Перегляд файлу

Зарубіжна література, 5 клас

Тема. «Від того, що судилося людині, нікуди не втечеш і ніде не сховаєшся» (за арабською народною казкою «Синдбад-мореплавець»). 

Мета:

навчальна: допомогти учням глибше усвідомити ідейно-художній зміст та особливості казки; спонукати учнів задуматися над характером, вчинками і поведінкою літературного героя;

розвивальна: розвивати навички виразного читання, переказу головних епізодів та їх коментування; уміння висловлювати свої думки та враження;

виховна: виховувати у школярів чуття розсудливості, допитливості, товаристкості, прагнення до пізнання світу, оптимізму, до розвитку сили духу, гуманізм.

Теорія літератури: народна казка, художній образ, художні засоби.

Тип уроку: урок-подорож.

ХІД УРОКУ

І. Мотивація навчальної діяльності.

Оголошення теми й мети уроку

У ч и т е л ь. Сьогодні ми здійснимо уявну мандрівку до арабського Сходу, казкової країни, батьківщини знаменитої збірки «Тисяча й одна ніч», чарівної оповідачки Шахразади, краю Алладіна, Алі-баби, де зустрілися незліченні багатства й бідність, відвага й боягузтво, вірність і зрада, веселощі й сум, реальність і невичерпна фантазія.

ІІ. Актуалізація опорних знань

1. Перевірка домашнього завдання

2. Бесіда

- Що ви знаєте про арабський Схід?

- Як створювалася збірка «Тисяча і одна ніч», з яких частин складається, яка легенда існує про неї?

- Розкажіть про історію Синдбада-мореплавця, його подорожі (в цілому).

3. Робота зі змістом тексту.

Подорож перша. Синдбад не потрапив на острів, а опинився на спині великої риби. Врятувавшись, разом з друзями потрапляє до країни царя Аль-Мігрджана.

Подорож друга. Порятунок з острова, на якому жив величезний птах Рухх, та порятунок з долини зміїв. Долина зміїв збагатила Синдбадакоштовним камінням.

Подорож третя. Мандрівники рятуються від нападу мавп. Зустріч та втеча від велетня-людожера.

Подорож четверта. Одруження Синдбада. Поховання героя разом з померлою дружиною.

Подорож п’ята. Синдбад носить на собі німого старого чоловіка. Звільнення від старого і життя в місті, яким вночі володіли мавпи.

Подорож шоста. На острові загиблих кораблів. Синдбад – один з небагатьох мандрівників, що врятувалися.

Подорож сьома. Синдбад – шейх серед літаючих людей. Зустріч з людьми Аллаха. Золота Палиця. Шлях додому. 

ІІІ. Формування вмінь і навичок

1. Виразне читання арабської народної казки «Синдбад-мореплавець» (третя подорож)

2. Словникова робота за запитаннями учнів

- Що таке обрамлення? Поясніть термін на прикладі казки «Синдбад-мореплавець».

- Назвіть головних героїв казки.

- За яких обставин Синдбад-мореплавець запрошує Синдбада-сухопутця в гості?

- Як ви розумієте слова Синдбада-мореплавця: «Від того, що судилося людині, нікуди не втечеш і ніде не сховаєшся»?

- Якими рисами характеру приваблює вас мореплавець?

3. Асоціативний диктант за роботою над цитатами.

Запишіть риси характеру, які, на вашу думку, стосується Синдбада в ліву колонку, а які ні – в праву.

Розсудливість                                                Нахабність

Життєрадісність                                           Песимізм

Безстрашність                                               Боягузтво

Обережність                                                  Безпорадність

Допитливість                                                 Байдужість

Товариськість                                                Замкнутість

4. Бесіда за асоціативним диктантом з обгрунтуванням найважливіших рис характеру.

- Які риси характеру  ми виявили в головного героя твору?

- Чому Синдбад не є нахабним чужоземцем?

- В чому ми бачимо обережність головного героя?

- Чи є для Синдбада головним спілкування з людьми?

5. Робота над художніми деталями казки.

У казці є чимало художніх деталей, які допомагають нам краще зрозуміти душевний стан та поведінку героя.

Матеріал до таблиці.

  1. Згадка про Аллаха є ознакою релігійності людини. Хто промовляє його ім’я? Наведіть приклади.
  2. Як розкривається в тексті тема віри про долю?
  3. Яку роль в долі Синдбада відіграє випадок?

Аллах

 

 

 

  1. Синдбад є, як його співвітчизники, віруючою людиною. У  тексті є  -звернення до бога:
  • О Аллаху, ніхто не йде проти твоєї волі...
  • Присягаюсь Аллахом, це місце – райський куточок...

2. Зустрічі зі слугами Аллаха.

 

Доля

За думкою автора казки, доля створює кожній людині ті ситуації, на які людина заслуговує:

  • «Хай винагородить тебе доля!»
  • «Що судилося, то не минути»
  • «Тож терпи – ти заслужив усе, що випало на твою Долю!»

Випадок

Рятує Синдбада від бід:

  • напоївши вином шейха моря, він позбавляється його;
  • випадково зустрічає корабель з власним, раніше втраченим майном;
  • води виносять його на осрів, де є їжа та питна вода;
  • випадково зустрічає правовірних мусульман, які готові прийти йому на допомогу.

 

6.  Постановка та розв’язання проблемного питання

  •                 У чому виявляється національний колорит казки про Синдбада? (Імена, назви міст — Багдад та ін., глибока пошана до віри, до рідного краю; вірність родині, обов’язкові пожертви бідним, подарунки родичам; чудовиська з частинами тіла екзотичних тварин — мавп, драконів, слонів та ін.; товари купців — коштовності, спеції та ін.)

ІV. Узагальнення і систематизація знань

1. «П’ять сходин до героя»

Моє ставлення

1 іменник

Відношення до героя

1 речення

Дії героя

3 дієслова

 

Характеристика героя

2 прикметники

Ім’я героя

1 іменник

 

  1. Складання сенкану

 

V. Домашнє завдання

Скласти усний твір-мініатюру «Моє ставлення до Синдбада-мореплавця»

 

 

Станьте першим, хто оцінить розробку

Щоб залишити свій відгук, необхідно зареєструватись.

Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
doc
Додано
22 грудня 2017
Переглядів
199
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку