"Від того, що судилося людині, нікуди не втечеш і ніде не сховаєшся" (за арабською народною казкою"Синдбад-мореплавець")

Перегляд файлу

Зарубіжна література, 5 клас

Тема. «Від того, що судилося людині, нікуди не втечеш і ніде не сховаєшся» (за арабською народною казкою «Синдбад-мореплавець»). 

Мета:

навчальна: допомогти учням глибше усвідомити ідейно-художній зміст та особливості казки; спонукати учнів задуматися над характером, вчинками і поведінкою літературного героя;

розвивальна: розвивати навички виразного читання, переказу головних епізодів та їх коментування; уміння висловлювати свої думки та враження;

виховна: виховувати у школярів чуття розсудливості, допитливості, товаристкості, прагнення до пізнання світу, оптимізму, до розвитку сили духу, гуманізм.

Теорія літератури: народна казка, художній образ, художні засоби.

Тип уроку: урок-подорож.

ХІД УРОКУ

І. Мотивація навчальної діяльності.

Оголошення теми й мети уроку

У ч и т е л ь. Сьогодні ми здійснимо уявну мандрівку до арабського Сходу, казкової країни, батьківщини знаменитої збірки «Тисяча й одна ніч», чарівної оповідачки Шахразади, краю Алладіна, Алі-баби, де зустрілися незліченні багатства й бідність, відвага й боягузтво, вірність і зрада, веселощі й сум, реальність і невичерпна фантазія.

ІІ. Актуалізація опорних знань

1. Перевірка домашнього завдання

2. Бесіда

- Що ви знаєте про арабський Схід?

- Як створювалася збірка «Тисяча і одна ніч», з яких частин складається, яка легенда існує про неї?

- Розкажіть про історію Синдбада-мореплавця, його подорожі (в цілому).

3. Робота зі змістом тексту.

Подорож перша. Синдбад не потрапив на острів, а опинився на спині великої риби. Врятувавшись, разом з друзями потрапляє до країни царя Аль-Мігрджана.

Подорож друга. Порятунок з острова, на якому жив величезний птах Рухх, та порятунок з долини зміїв. Долина зміїв збагатила Синдбадакоштовним камінням.

Подорож третя. Мандрівники рятуються від нападу мавп. Зустріч та втеча від велетня-людожера.

Подорож четверта. Одруження Синдбада. Поховання героя разом з померлою дружиною.

Подорож п’ята. Синдбад носить на собі німого старого чоловіка. Звільнення від старого і життя в місті, яким вночі володіли мавпи.

Подорож шоста. На острові загиблих кораблів. Синдбад – один з небагатьох мандрівників, що врятувалися.

Подорож сьома. Синдбад – шейх серед літаючих людей. Зустріч з людьми Аллаха. Золота Палиця. Шлях додому. 

ІІІ. Формування вмінь і навичок

1. Виразне читання арабської народної казки «Синдбад-мореплавець» (третя подорож)

2. Словникова робота за запитаннями учнів

- Що таке обрамлення? Поясніть термін на прикладі казки «Синдбад-мореплавець».

- Назвіть головних героїв казки.

- За яких обставин Синдбад-мореплавець запрошує Синдбада-сухопутця в гості?

- Як ви розумієте слова Синдбада-мореплавця: «Від того, що судилося людині, нікуди не втечеш і ніде не сховаєшся»?

- Якими рисами характеру приваблює вас мореплавець?

3. Асоціативний диктант за роботою над цитатами.

Запишіть риси характеру, які, на вашу думку, стосується Синдбада в ліву колонку, а які ні – в праву.

Розсудливість                                                Нахабність

Життєрадісність                                           Песимізм

Безстрашність                                               Боягузтво

Обережність                                                  Безпорадність

Допитливість                                                 Байдужість

Товариськість                                                Замкнутість

4. Бесіда за асоціативним диктантом з обгрунтуванням найважливіших рис характеру.

- Які риси характеру  ми виявили в головного героя твору?

- Чому Синдбад не є нахабним чужоземцем?

- В чому ми бачимо обережність головного героя?

- Чи є для Синдбада головним спілкування з людьми?

5. Робота над художніми деталями казки.

У казці є чимало художніх деталей, які допомагають нам краще зрозуміти душевний стан та поведінку героя.

Матеріал до таблиці.

  1. Згадка про Аллаха є ознакою релігійності людини. Хто промовляє його ім’я? Наведіть приклади.
  2. Як розкривається в тексті тема віри про долю?
  3. Яку роль в долі Синдбада відіграє випадок?

Аллах

 

 

 

  1. Синдбад є, як його співвітчизники, віруючою людиною. У  тексті є  -звернення до бога:
  • О Аллаху, ніхто не йде проти твоєї волі...
  • Присягаюсь Аллахом, це місце – райський куточок...

2. Зустрічі зі слугами Аллаха.

 

Доля

За думкою автора казки, доля створює кожній людині ті ситуації, на які людина заслуговує:

  • «Хай винагородить тебе доля!»
  • «Що судилося, то не минути»
  • «Тож терпи – ти заслужив усе, що випало на твою Долю!»

Випадок

Рятує Синдбада від бід:

  • напоївши вином шейха моря, він позбавляється його;
  • випадково зустрічає корабель з власним, раніше втраченим майном;
  • води виносять його на осрів, де є їжа та питна вода;
  • випадково зустрічає правовірних мусульман, які готові прийти йому на допомогу.

 

6.  Постановка та розв’язання проблемного питання

  •                 У чому виявляється національний колорит казки про Синдбада? (Імена, назви міст — Багдад та ін., глибока пошана до віри, до рідного краю; вірність родині, обов’язкові пожертви бідним, подарунки родичам; чудовиська з частинами тіла екзотичних тварин — мавп, драконів, слонів та ін.; товари купців — коштовності, спеції та ін.)

ІV. Узагальнення і систематизація знань

1. «П’ять сходин до героя»

Моє ставлення

1 іменник

Відношення до героя

1 речення

Дії героя

3 дієслова

 

Характеристика героя

2 прикметники

Ім’я героя

1 іменник

 

  1. Складання сенкану

 

V. Домашнє завдання

Скласти усний твір-мініатюру «Моє ставлення до Синдбада-мореплавця»

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Таран Наталія Василівна
    Дякую, дуже гарний урок, багато чого використаю!!! Успіхів Вам і творчого натхнення!!!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Міанович Володимир
    Дуже хороша робота
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
22 грудня 2017
Переглядів
8137
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку