"Що посіяв - те й пожнеш, і від розплати не втечеш" (за повістю-казкою Р. Даала "Чарлі і шоколадна фабрика")

Перегляд файлу

Поварчук Л. Л.,

Вчитель російської мови та зарубіжної літератури

Ріпківського НВК «ЗОШ І – ІІІ ст. – дитячий садок»

Ізяславського району  Хмельницької області

вчитель вищої категорії

 

Урок зарубіжної літератури. 5 клас

 

Тема. «Що посіяв – те й пожнеш, і від розплати не втечеш» (за повістю-казкою Р. Дала «Чарлі і шоколадна фабрика»)

Мета: розкрити художній світ повісті-казки Р. Дала «Чарлі і шоколадна фабрика», формувати моральні основи дитячої особистості; розвивати   вміння відчувати прекрасне; виховувати доброту, людяність, щирість, ввічливість, шанобливе ставлення до старших, батьків; виявляти піклування про слабших.

Тип уроку: урок -мандрівка.

Хід уроку

Ввічливих і лагідних скрізь шанують.

І. Мотивація навчальної діяльності.

Вступне слово вчителя

  Діти сьогодні вас чекає подорож до Країни доброти і ввічливості. Перш ніж почати подорож, ми привітаємо один одного піснею «Добрий день».

Треба дружно привітатись:

«Добрий день».

Дружно, голосно сказати:

«Добрий день».

Вліво, вправо поверніться,

Туди-сюди посміхніться,

«Добрий день» (3 рази).

Сьогодні ми поговоримо з вами про доброту та ввічливість. Доброта, чуйність, уміння розуміти чужий біль, вчасно підтримати в важку хвилину, розрадити добрим словом та вчинками.

Діти, заплющіть очі і подумайте про щось добре, приємне саме для вас. Отже, у вас зараз гарний настрій, почнемо.

ІІ. Оголошення теми й мети уроку

У ч и т е л ь. У світі багато письменників, які писали й пишуть казки. Роальд Дал заявив про себе як видатний дитячий письменник, коли продаж його книги «Чарлі й шоколадна фабрика» сягнув 125 000 примірників за 5 років від дня першої публікації. Відтоді вона неодноразово друкується багатьма мовами. Із часом популярність не зменшується, і «Чарлі…» залишається улюбленою казкою багатьох дітей у світі. Сьогодні ми підіб’ємо підсумки: чим запам’яталися нам герої книги, чого вони нас навчили, а над чим змусили замислитися.

ІІІ . Актуалізація навчальної діяльності

У ч и т е л ь.  А зараз я пропоную вам пограти.

Гра «Фея доброти»

Діти стають у коло, заплющують очі, простягають перед собою руки. На рахунок: «один, два, три», вчитель непомітно кладе в долоні одного з дітей «чарівну паличку» і голосно каже: «Хто сьогодні найдобріший, виходь до нас скоріше!» Дитина, яка отримала «чарівну паличку», виходить у центр кола. Ця дитина стає феєю доброти.

(Якщо це дівчинка – фея, якщо хлопчик – ельф).

Фея доброти або добрий ельф торкається до кого-небудь із дітей «чарівною паличкою» та говорить про нього щось приємне та добре. Та дитина, до якої торкнулася фея, повинна сказати що-небудь добре про свого сусіда і так кожен говорить добрі слова наступній по колу дитині. Остання в колі дитина разом із феєю повторює все те добре, що вже діти сказали один одному.

ІV. Робота над темою уроку

Вчитель. А ось нам надійшов лист від жителів Країни доброти та ввічливості.. Тут є і карта подорожі. Чи бажаєте ви помандрувати до цієї країни? Як же туди дістатися? Зачитуємо листа.

 Шлях до нашої Країни буде нелегким. Його треба подолати і підтримати один одног. Сподіваємося, ви зможете одержати ключі від Країни доброти. Ключі намальовані на цупкому папері і розрізані на частини. На кожній зупинці ви будете отримувати частини ключа, а в кінці зможете скласти у ключ від Країни доброти та ввічливості.

Отже, відправляємось у мандрівку. (Звучить музика).

Перша зупинка «Нотатник чемної дитини»

  1.                           В чому полягає ваша допомога батькам?
  2.                           Як треба ставитися до своїх рідних та батьків?
  3.                           Ваші дії на випадок, коли ви комусь завдали неприємності.
  4.                           Назвіть слова ввічливості.
  5.                           Як ви гадаєте, що саме шукає людина в друзях?

(Діти відповідають на запитання, занотовують у зошити, отримують першу частину ключа. Звучить музика).

Вчитель. Молодці! Вийшов гарний нотатник. Сподіваюся, ви будете завжди користуватись ним.

Роальд Дал казав: «Я пишу тільки про те, що захоплює дух чи смішить. Діти знають, що я на їх боці». Письменник у своїх казках змальовує такі цікаві фантастичні історії, які не залишають байдужими, мабуть, жодну дитину. Його «дитячі» твори цікаві й корисні не лише для молодого покоління, а й для батьків, адже ті мають змогу побачити своїх дітей нібито зі сторони й зрозуміти, до чого призводить погане виховання.

Друга зупинка. «Сучасні діти».

Робота в парах

Зачитайте цитати до характеристики персонажів твору Р. Дала «Чарлі й шоколадна фабрика». Прокоментуйте їх.

(Діти отримують частину ключа. Звучить музика).

Третя зупинка  «Семафор ввічливості»

«Мозковий штурм»

  1.                           Які людські вади засуджує у своєму творі Роальд Дал?
  2.                           Хто з персонажів вам сподобався найбільше?
  3.                           Чим інші діти відрізняються від головного героя?
  4.                           Схарактеризуйте батьків дітей, які були на екскурсії на шоколадній фабриці.
  5.                           Як Чарлі сприйняв звістку про те, що він стане власником фабрики Віллі Вонки?
  6.                           Поясніть незвичні способи винагороди й покарання в казковій повісті «Чарлі і шоколадна фабрика» Р. Дала. Який вони мають моральний зміст?

У вас на партах обгортки улюблених ласощів-шоколадок. Охарактеризуйте  героїв шоколадних пригод, вписавши їх характеристики.

(Діти отримують частину ключа. Звучить музика).

Слово вчителя

У своїх творах для дітей письменник Роальд Дал засуджує поганих батьків, які не піклуються про дітей або, навпаки, дозволяють їм надто багато. Роальд Дал показує, що хорошим дітям ніколи не буде самотньо, адже для них завжди знайдеться друг і порадник. Водночас він не ідеалізує своїх персонажів, а зображає їх такими, якими вони є.

Про це добре говорять, точніше, співають умпа-лумпи:

«...Дісталось панні по заслузі, адже що посіяв – те й пожнеш, і від розплати не втечеш. Та вам тепер, либонь, цікаво, чи хтось судити має право лише Веруку Солт одну і всю розбещення приписувати тільки їй  - зіпсутій, але ж не лихій? То хто ж її так зіпсував? Хто їй постійно потурав? Нікчему з неї хто зробив? Хто грішний тут? Хто завинив? На жаль, ця відповідь – сумна, бо чітко вказує вона, що лихо власними руками тут сотворили ТАТО й МАМА!»

Четверта зупинка. «Галявина танцювальна».

(Танець на місці)

Ну-мо, діти

Дружно разом. (2 рази)

Ми потанцюємо, (2 рази)

Але для початку, (2 рази)

Але для порядку, (2 рази)

Зробимо дружно (2 рази)

Ми фіззарядку. (2 рази)

(Діти виконують вправи  на рахунок 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8. (2 рази)

V. Застосування знань, умінь і навичок

П’ята зупинка  «Містечко вихованих людей»

О, та тут, напевне, побували герої повісті. Вони переплутали всі правила  і життя зіпсувалося, усе тепер переплуталось. Діти допоможемо  жителям цього містечка виправити помилки?

Речення із помилками.

  1.                           Ввічливі діти ніколи не поступаються місцем старшим.
  2.                           Виховані діти обгортку від цукерки викидають на тротуар.
  3.                           Виховані хлопчики завжди лазять по деревах.
  4.                           Дівчатка витирають руки об сукню.

(Діти виправляють речення, отримують частину ключа. Звучить музика).

Запам’ятайте, щоб люди вас поважали, слухали, дотримуйтесь золотого правила: «Відноситися до людей треба так, як би ви хотіли, щоб ставилися до вас».

Шоста зупинка «Добре сонечко»

Діти, уявіть, що наше сонечко закрили хмарки. Сонечко треба врятувати. Для цього треба, щоб ви по черзі  назвали по одній позитивній якості людини і домалювали сонцю промінь (на плакаті).

Коли у сонечка вже достатньо променів – воно врятоване від хмаринок, посміхається і дякує нам. А тепер спробуємо скласти пісеньку про добре сонечко.

(Діти співають пісню).

( Отримують частину ключа. Звучить музика).

VІ. Підбиття підсумків уроку

Слово вчителя.

Діти запам’ятайте. Ввічливих і лагідних скрізь шанують. Маленька праця краще за велике безділля.

Подивіться, чи повністю склали ви свої ключі. Так, тепер ви маєте ключі від Країни доброти і ввічливості, ми можемо відімкнути її для себе. Молодці, діти, ви здолали всі перешкоди, пройшли складний, нелегкий шлях і всі отримуєте звання ввічливих та добрих. Сподіваємося, що в майбутньому ви залишитесь такими.

Звучить музика.

Діти, турботливе та поважне ставлення людини, її доброта завжди приносять радість оточуючим людям. Та навпаки, грубість, байдужість до самопочуття людини, її долі засуджуються дорослими та однолітками.

Отже, будьте, діти, добрими, говоріть добрі слова один одному, робіть добрі справи, і добро буде завжди у вашому домі, родині, а головне, у вашому серці.

VІІ. Домашнє завдання

Скласти пам’ятку для батьків щодо виховання дітей.

Складіть правила поведінки для дітей.

Намалюйте предмет, який би символізував твір Р. Дала «Чарлі і шоколадна фабрика».

VІІІ. Релаксація.

Слово вчителя

А закінчимо наш урок молитвою.

Нам милосердя,Господи, подай.

До всіх страждущих і незахищених,

Благослови рід людський на Добро Душі

Відкрий нам шлях до злагоди й миру,

Щоб на Вкраїні незгод не було.

Нас сохрани! І спаси! І помилуй!

Станьте першим, хто оцінить розробку

Щоб залишити свій відгук, необхідно зареєструватись.

Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
docx
Додано
22 грудня 2017
Переглядів
615
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку