Е. Портер «Полліанна». Ідея радості життя й відкриття світу у творі

Про матеріал

Продовжити знайомство учнів із розділами твору «Полліанна»; сприяти розумінню учнями глибини закладеної у творі ідеї; формувати навички виразного читання, переказу, виділення головних епізодів та деталей, характеризувати образи; уміння висловлювати оціночні судження; виховувати гуманістичне, оптимістичне світобачення, пошану до загальнолюдських цінностей.

Перегляд файлу

Е. Портер «Полліанна». Ідея радості життя й відкриття світу у творі

 

Мета: навчальна: продовжити знайомство учнів із розділами твору «Полліанна»; сприяти розумінню учнями глибини закладеної у творі ідеї;

розвивальна: формувати навички виразного читання, переказу, виділення головних епізодів та деталей, характеризувати образи; уміння висловлювати оціночні судження;

виховна: виховувати гуманістичне, оптимістичне світобачення, пошану до загальнолюдських цінностей.

Тип уроку: комбінований урок.

Я ніколи не вважала,

що необхідно заперечувати існування труднощів,

страждань і зла.

Я тільки думала, що набагато краще йти

назустріч невідомому бадьоро й радісно.

Е.Портер

 

Хід уроку

 

  1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Вступне слово вчителя

  1. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Бесіда за питаннями

  1.                   Що цікавого ви дізналися про Е. Портер?
  2.                   Завдяки чому вона стала відомою?
  3.                   Назвіть характерні ознаки роману.
  1. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ

«Гра в радість», про яку ми говоритимемо на сьогоднішньому уроці,- геніальна знахідка, відкриття письменниці Е.Портер. недаремно саме роман «Поліанна», як жоден інший із багатьох її творів приніс їй славу. Знаходити радість навіть у дуже неприємних речах, складних обставинах – це дуже непросто. І хто зуміє –щасливий.

  1.                   Яке враження справила на вас дівчинка Полліанна?
  2.                   З чим вона асоціюється?
  3.                   Що ви дізналися про Полліанну та її родину?
  4.                   Розкажіть життєві історії сестер Поллі та Дженні.
  5.                   Скільки часу минуло відтоді, як сестри розлучилися?
  6.                   Чому міс Поллі довго не спілкувалася з Дженні та її чоловіком?
  7.                   Доведіть, що міс Поллі не сподобалася звістка про приїзд Поллліанни.
  8.                   Де поселили Полліанну?

 

  1. СПРИЙНЯТТЯ ТА ЗАСВОЄННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
    1.                   Виразне читання розділу 5 твору
    2.                   Обмін враженнями про прочитане
  • Яке враження справила на вас «гра в радість»?
  • Розкажіть про історію її виникнення.
  • Подарунки люблять усі. Пригадайте, що сподівалася отримати із благодійної допомоги  дівчинка Полліанна, про яку ми говорити з вами на попередніх уроках? ( Ляльку)
  • А що отримала? ( Милиці).

Словникова робота

Милиці — висока палиця з перекладками, якою користуються як опорою під час ходіння хворі на ноги чи безногі люди.

  • Чому такий несподіваний подарунок?
  •  Невже героїня так погано себе поводила? 
  • Чому раділа Полліанна, не побачивши в кімнаті дзеркала? («А я навіть рада,

що тут немає люстра! Не доведеться дивитися на моє ластовиння!

  • Чому раділа Полліанна, не побачивши у своїй кімнаті картин, про які так мріяла? («О, Ненсі, я ще ніколи не бачила такого гарного краєвиду! ...Що ж, Ненсі, із таким краєвидом жодні картини не потрібні».)
  • Чому ж тітка обурилася, коли Полліанна зауважила: «Мабуть, ви неймовірно раді з того, що багаті!» (У вищому товаристві не прийнято було говорити про гроші, хизуватися статками. Тому тітка вигукує: «Я шокована тим, що ти дозволяєш собі говорити!») 

Творче завдання. Скласти сенкан до образу Полліанни.

  • Чому Ненсі назвала Полліанну дивною дитиною?
  • Чи захопилася Ненсі грою?
  • Чи захотілося й вам приєднатися до цієї гри, розповісти про неї своїм близьким?
  • Чому Ненсі погодилася грати з дівчинкою у цю досить дивну, як на неї, гру? (Бо їй було шкода Полліанну, і вона знала, що тітка, попри всі сподівання дівчинки, ніколи не захоче з нею грати.)
  • Про що зізналася Полліанна служниці?
  • Чому Ненсі порадила їй не розповідати про цей випадок?
  • Як Полліанна відносилася до тітки?
    1.                      Проблемне питання
  • Чи правомірним є такі твердження Полліанни: «Коли шукаєш привід для радості, забуваєш про неприємне», «Жити — це робити те, що хочеться»? (Перше твердження справедливе, адже російське народне прислів'я теж так говорить: «Нет худа без добра». Щоправда, інколи дуже важко розрізнити, побачити оте добро, особливо коли стається непоправна втрата когось із близьких.
  • Друге твердження можна зрозуміти лише у зв'язку зі знанням обставин життя Полліанни — неймовірної бідності, сирітства, відсутності в місті справжніх друзів; фактично у неї було не життя, а існування, виживання.)

Творче завдання. Розкажіть від імені Полліанни про сутність «гри в радість»

Зіставляння уривків твору

  • Зіставте зміст двох уривків, укажіть, які зміни відбулися в героїні, про котру йдеться, чому.

«Зараз мені, звісно, непросто, бо грати нема з ким. Можливо, тітонька Поллі якось згодиться пограти,— міркувала вголос дівчинка.— Боронь Боже — щоб вона!..— видихнула Ненсі і додала вголос: — Знаєш, Полліанно, хоч я і не зовсім розумію цю гру та й грати не вмію, але я з тобою гратиму! Так, гратиму, гратиму! — пообіцяла Ненсі».

«Це ж треба,— стиха мовила міс Поллі.— Що за дивна дитина? — Раптом вона спохмурніла: — Вона рада, що я її покарала, а мені не варто перейматися, що я це зробила. І їй подобається жити зі мною! Дивна, та й годі,— мовила міс Поллі, знов беручи книжку». (Ненсі знає, що тітка Поллі байдужа до дівчинки, не буде з нею навіть спілкуватися, тим більше, грати в якусь гру. Тому говорить, що вона, хоч і не розуміє, у чому там річ, все одно гратиметься з Полліанною. Тітка Поллі під впливом щирості й любові дівчинки потроху змінюється — дивується і, очевидно, замислюється над тим, як вона несправедливо інколи чинить.)

  1. ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ ТА НАВИЧОК
  • Чи є «гра в радість» щирою, якщо інколи Полліанна грає в неї, ковтаючи сльози від образи й смутку? Чи не є ця гра втечею від дійсності з її проблемами та неприємностями? Чи справді вона може допомогти людині?
  •                     Виразне читання, переказ ключових (або улюблених, тих, що найбільше запам'яталися) епізодів роману «Полліанна», коментування їх, висловлення власної думки про прочитане

 

Перегляд та зіставлення однакових за змістом фрагментів різних кінофільмів, висловлення своїх думок

  1. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

  • Продовжте речення.
  • Сьогодні на уроці я…
  • Найцікавішим було…
  • «Я хотів (-ла) би, щоб...»
  1. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Прочитати с.203-217, відповідати на запитання після твору, уміти переказувати.

*Скласти сенкан до образу  тітки Поллі.

 

1

 

docx
Додано
1 серпня 2018
Переглядів
2673
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку