Екологічна діяльність школярів

Про матеріал
Охорона навколишнього середовища , екологічна норма , збереження природних багатств для нащадків –ці проблеми набули у наш час актуальності . Але щоб успішно охороняти наші ліси та водоймища , землю та повітря від занепаду , а тваринний світ від зникнення , треба знати природу , глибоко розуміти її закони та її цінність . Ось чому екологічне ви- вання та формування ключових компетентностей екологічної думки в учнів- важливе завдання сучасної школи .
Перегляд файлу

Екологічна діяльність школярів

 

   Охорона навколишнього середовища , екологічна норма , збереження природних багатств для нащадків –ці проблеми набули у наш час актуальності . Але щоб успішно охороняти наші ліси та водоймища , землю та повітря від занепаду , а тваринний світ від зникнення , треба знати природу , глибоко розуміти її закони та її цінність . Ось чому екологічне ви-

вання та формування ключових компетентностей екологічної думки в учнів- важливе завдання сучасної школи .

     Ми розглядаємо наступність в екологічному вихованні старших та молод-

ших школярів як такий взаємозв’язок у змісті , методах , засобах і формах роботи на різних ступенях системи екологічного виховання , який забезпечує послідовне формування екологічно вихованої особистості через опору на досягнутий нею рівень вихованості і готує її до виконання більш складних вимог на наступних етапах навчання і виховання .

     На основі аналізу науково-педагогічної літератури з питань наступності ми виділили найефективніші , на наш погляд , педагогічні умови організації екологічного виховання дітей двох перших ланок навчання ( 1-4 класи;

5-11 класи ) . Серед них :

 - екологічна спрямованість навчально-виховної роботи ;

 - взаємозв’язок у змісті , методах і засобах екологічного виховання ;

 - максимальне використання всіх видів дитячої діяльності в екологічному 

    вихованні дітей у їх розумному співвідношенні ;

 -  узгоджена робота школи і сім’ї .

Важливе місце відводиться праці , що пов’язана з охороною природи , складовими частинами якої є :

 - природоохоронна діяльність з метою захисту природного середовища

   (підгодовування птахів , допомога тваринам , які потрапили в біду ,

   боротьба зі сміттям , виготовлення годівниць , будиночків для птахів ,

   установлення табличок для газонів , які охороняються , і т. ін.) ;

 - покращення природного середовища (садіння дерев , квітів , озеленення

   схилів тощо ) ;

 - попередження негативних вчинків у природі і боротьби з ними (участь у

   гуртках ) ;

 - пропагування і роз’яснення ідей охорони природи  ( бесіди з товаришами ,

   дорослими , виготовлення плакатів ) ;

 - збереження й використання естетичних цінностей природи ( збір природ-

   ного матеріалу , виготовлення панно , виробів та ін. ) .

    У системі підготовки молодшого покоління до встановлення взаємозв’яз-

ків , існують у природі , важливе місце вже в навчальному закладі відводить-ся відповідальному ставленню до природних ресурсів .Його можна розгляда-ти як першу сходинку до збагачення дитини знаннями про природне середо-вище .

 

 

 

    Навички  й  уміння  природоохоронної  роботи  послідовно  формуються  від заняття до заняття . Методика їх формування включає завдання , які передбачають участь дітей у кожному з вищезазначених видів діяльності . Виконання їх пропонують у гуртковій роботі , на екскурсіях , прогулянках , маршрутах екологічними стежками , на уроках трудового навчання , удома з батьками , у процесі спільної роботи з вихованцями шкільного закладу .

    Необхідним елементом екологічного розвивального предметного середовища шкільного навчального закладу є екологічна стежина , тобто маршрут , який проходить через різноманітні природні об’єкти , що мають естетичну , природоохоронну цінність  , на якому діти отримують інформацію про об’єкти .

    Орієнтовний перелік тематичних ділянок екологічної стежини :

-          дерева і кущі-старожили ;

-          зелена аптека ;

-          рідкісні рослини ;

-          дослідницька ділянка ; город і квітник ;

-          куточок для художньої праці з природним та іншім матеріалом .

Така екологічна стежина сприяє оздоровленню дітей , еколого-естетичному

вихованню , виваженій поведінці в довкіллі .

    Провідними формами організації дітей на екологічній стежині є цільові прогулянки й екскурсії , під час яких проводяться колективні та індивідуаль-

ні спостереження , здійснюється природоохоронна робота . Кожному класу відводиться частина території , де школярі проводять самостійні дослідження ,збирають первинну інформацію про навколишнє середовище , виконують суспільно корисну працю , накопичують досвід оціночної діяльності у природному оточенні ; проводять обробку й оформлення результатів виконаних практичних завдань в польових умовах ; проводять підсумкові узагальнюючі конференції .

    Основні стрижневі лінії програми екологічного виховання : ’’Екологія культури ’’, ’’Екологія здоров’я ’’, ’’Дитина в довкіллі ’’, ’’Природа навколо нас ’’, ’’Охорона природи ’’.

     У молодших класах проводяться заняття :

 - ознайомлення з навколишнім світом .Бесіда ’’Якою буває вода ? ’’. Зміст екологічного виховання : стан води , властивості ; турбота про чистоту води.

 -  діяльність у повсякденному житті , проведення дослідів з водою , вивчення народних прислів’їв , загадок про воду .

- розвиток мовлення та ознайомлення з навколишнім світом . Бесіда  ’’Дім , у якому ми живемо ’’. Зміст : адреса будинку , назва вулиці , зовнішній вигляд будівлі , турбота про збереження свого житла.

 

doc
Додав(-ла)
Чухно Микола
Додано
6 грудня 2023
Переглядів
138
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку