Екологічна діяльність школярів
Охорона навколишнього середовища , екологічна норма , збереження природних багатств для нащадків –ці проблеми набули у наш час актуальності . Але щоб успішно охороняти наші ліси та водоймища , землю та повітря від занепаду , а тваринний світ від зникнення , треба знати природу , глибоко розуміти її закони та її цінність . Ось чому екологічне ви-
вання та формування ключових компетентностей екологічної думки в учнів- важливе завдання сучасної школи .
Ми розглядаємо наступність в екологічному вихованні старших та молод-
ших школярів як такий взаємозв’язок у змісті , методах , засобах і формах роботи на різних ступенях системи екологічного виховання , який забезпечує послідовне формування екологічно вихованої особистості через опору на досягнутий нею рівень вихованості і готує її до виконання більш складних вимог на наступних етапах навчання і виховання .
На основі аналізу науково-педагогічної літератури з питань наступності ми виділили найефективніші , на наш погляд , педагогічні умови організації екологічного виховання дітей двох перших ланок навчання ( 1-4 класи;
5-11 класи ) . Серед них :
- екологічна спрямованість навчально-виховної роботи ;
- взаємозв’язок у змісті , методах і засобах екологічного виховання ;
- максимальне використання всіх видів дитячої діяльності в екологічному
вихованні дітей у їх розумному співвідношенні ;
- узгоджена робота школи і сім’ї .
Важливе місце відводиться праці , що пов’язана з охороною природи , складовими частинами якої є :
- природоохоронна діяльність з метою захисту природного середовища
(підгодовування птахів , допомога тваринам , які потрапили в біду ,
боротьба зі сміттям , виготовлення годівниць , будиночків для птахів ,
установлення табличок для газонів , які охороняються , і т. ін.) ;
- покращення природного середовища (садіння дерев , квітів , озеленення
схилів тощо ) ;
- попередження негативних вчинків у природі і боротьби з ними (участь у
гуртках ) ;
- пропагування і роз’яснення ідей охорони природи ( бесіди з товаришами ,
дорослими , виготовлення плакатів ) ;
- збереження й використання естетичних цінностей природи ( збір природ-
ного матеріалу , виготовлення панно , виробів та ін. ) .
У системі підготовки молодшого покоління до встановлення взаємозв’яз-
ків , існують у природі , важливе місце вже в навчальному закладі відводить-ся відповідальному ставленню до природних ресурсів .Його можна розгляда-ти як першу сходинку до збагачення дитини знаннями про природне середо-вище .
Навички й уміння природоохоронної роботи послідовно формуються від заняття до заняття . Методика їх формування включає завдання , які передбачають участь дітей у кожному з вищезазначених видів діяльності . Виконання їх пропонують у гуртковій роботі , на екскурсіях , прогулянках , маршрутах екологічними стежками , на уроках трудового навчання , удома з батьками , у процесі спільної роботи з вихованцями шкільного закладу .
Необхідним елементом екологічного розвивального предметного середовища шкільного навчального закладу є екологічна стежина , тобто маршрут , який проходить через різноманітні природні об’єкти , що мають естетичну , природоохоронну цінність , на якому діти отримують інформацію про об’єкти .
Орієнтовний перелік тематичних ділянок екологічної стежини :
- дерева і кущі-старожили ;
- зелена аптека ;
- рідкісні рослини ;
- дослідницька ділянка ; город і квітник ;
- куточок для художньої праці з природним та іншім матеріалом .
Така екологічна стежина сприяє оздоровленню дітей , еколого-естетичному
вихованню , виваженій поведінці в довкіллі .
Провідними формами організації дітей на екологічній стежині є цільові прогулянки й екскурсії , під час яких проводяться колективні та індивідуаль-
ні спостереження , здійснюється природоохоронна робота . Кожному класу відводиться частина території , де школярі проводять самостійні дослідження ,збирають первинну інформацію про навколишнє середовище , виконують суспільно корисну працю , накопичують досвід оціночної діяльності у природному оточенні ; проводять обробку й оформлення результатів виконаних практичних завдань в польових умовах ; проводять підсумкові узагальнюючі конференції .
Основні стрижневі лінії програми екологічного виховання : ’’Екологія культури ’’, ’’Екологія здоров’я ’’, ’’Дитина в довкіллі ’’, ’’Природа навколо нас ’’, ’’Охорона природи ’’.
У молодших класах проводяться заняття :
- ознайомлення з навколишнім світом .Бесіда ’’Якою буває вода ? ’’. Зміст екологічного виховання : стан води , властивості ; турбота про чистоту води.
- діяльність у повсякденному житті , проведення дослідів з водою , вивчення народних прислів’їв , загадок про воду .
- розвиток мовлення та ознайомлення з навколишнім світом . Бесіда ’’Дім , у якому ми живемо ’’. Зміст : адреса будинку , назва вулиці , зовнішній вигляд будівлі , турбота про збереження свого житла.