Травлення в ротовій порожині

Про матеріал
Презентація створена як допоміжний матеріал до уроку біології на тему "Травлення в ротовій порожнині".
Перегляд файлу

imageimageimageТРАВЛЕННЯ В РОТОВІЙ

ПОРОЖНИНІ

image

ЕПІГРАФ ТЕМИ «ТРАВЛЕННЯ»

¢«Ми живемо не для того, щоб їсти, а їмо для того щоб жити!»

¢ Їжа це не мета життя, а його необхідна умова

ПРИГАДАЙТЕ

¢1. Які органи входять до системи травлення?

¢2. Які речовини надходять до організму людини в результаті харчування?

¢

image

3. Які функції травної системи?

¢4. Що таке травлення?

¢5. Назвіть єдину рухому кістку черепа.

¢6.  Перелічіть травні залози.

¢7. У якій системі відбувається травлення?

АКТУАЛІЗАЦІЯ ЗНАНЬ УЧНІВ З ТЕМИ «ТРАВЛЕННЯ»

¢ https://learningapps.org/11972405

¢ https://learningapps.org/23240433

image

ПЛАН

imageОсобливості будови та функцій органів ротової порожнини:

¢зубів;

¢слинних залоз;

¢язика

Значення слини для травлення

Особливості будови та функцій глотки й Стравоходу

ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ

На сьогоднішньому уроці я очікую, що ви  ознайомитесь і будете знати

¢ - особливості травлення в ротовій порожнині

¢ - склад слини та види слиновиділення;

¢ - будову зубів, зубну формулу та значення зубів у травленні;

¢ - язик та його участь у травленні в ротовій порожнині та визначення смаку їжі;

¢ - речовини, які починають перетравлюватися у роті;

¢ - процес пережовування та ковтання.

image

ЧОМУ, ЯКЩО ДОВГО

ЖУВАТИ ЧОРНИЙ ХЛІБ, ТО ВІН СТАНЕ СОЛОДКИМ НА СМАК?

РОТОВА ПОРОЖНИНА

imageВерхня губа

Слинні     Зуби →     Тверде піднебіння залози

М’яке піднебіння

Щоки

Піднебінний язичок

Піднебінні мигдалики

Діафрагма рота

Нижня губа

РОТОВА ПОРОЖНИНА

Заповніть схему

Зуби

Язик

image

Ротова порожнина

image

РЕБУС

image Иimage

Вага 60-80 грам

1. Аналіз їжі (смак, температура)

2.Перемішує їжу

3.Допомагає ковтати

4.Орган спілкування

ЯЗИК

image¢м’язовий орган;

      посмугована м’язова тканина;

      на слизовій оболонці є смакові, дотикові, температурні рецептори

Перемішує їжу, участь у ковтанні, визначає смак їжі, орган мовлення


image


ЗУПИНКА СЛІДУЮЧА

¢imageВідгадайте назву зупинки, розставивши у вірній послідовності відділи травного тракту

¢И. Стравохід

¢А. Кишечник

¢С. Ротова порожнина

¢Н. Шлунок

¢Л. Глотка

СЛИНОВИДІЛЕННЯ

imageВ Давньому Китаї перевіряли злочинців та брехунів таким чином: їм пропонували набрати сухий рис у ротову порожнину та вислухати звинувачення. Якщо рис залишався сухим, вважали підозрюваного винним.

Як пояснити це явище?

СЛИННІ ЗАЛОЗИ

image¢дрібні (губні, щічні, піднебінні, язикові) травні залози

¢3 пари великих (привушні, підщелепні, під’язикові)

                                                                                       Під’язикові       травних залоз

                              Підщелепні      ¢утворюють слину

Здійснення секреторної функції

СКЛАД СЛИНИ

¢Вона на 98,5% складається з води і на 1-1,5% - з органічних і неорганічних речовин( суха речовина слини).

¢У людини за добу виділяється близько1,7л слини, але її кількість і склад коливаються в залежності від характеру їжі, від віку. Коли ми не їмо, слина все одно виділяється у невеликій кількості 0,2 мл за 1 хв., але коли у роті є щось смачненьке – слиновиділення зростає до 3,5 мл за 1 хв.

Задача:

Скільки слини утворюють ваші слинні залози за рік. ( 365днів *--------= ---------л)

СХЕМА СКЛАДУ СЛИНИ

image

СХЕМА СКЛАДУ СЛИНИ

image

СЛИНОВИДІЛЕННЯ

imageРефлекторно

¢центр слиновиділення, довгастий мозок

¢кора великих півкуль

¢безумовно-рефлекторно

- при подразненні їжею рецепторів язика; ¢умовно-рефлекторно – коли людина бачить чи відчуває запах їжі

Виділення слини майже припиняється під час сну

ЛАБОРАТОРНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ №2

¢  Тема. Дія ферментів слини на крохмаль ¢ Мета: визначити, як слина діє на крохмаль.

¢  Обладнання й матеріали: розчин крохмалю, вода, йод, ватні палички, зошит.

Хід роботи

1.    Змочені крохмальним розчином 2 ватні палички.

2.   Одну палочку опустити у воду, а потім в розчин йоду. Що спостерігаєте?

3.   Другу палочку помістити в ротову порожнину на декілька хвилин, а потім опустити в розчин йоду. Що спостерігаєте?

4.   Заповнити дослідницький практикум за темою в друкованому зошиті ст.7-8.

5.   Висновок.

ПЕРЕВІРИМО ЗНАННЯ!

¢ https://wordwall.net/uk/resource/61827697/%d1%8

2%d1%80%d0%b0%d0%b2%d0%bb%d0%b5%d0

%bd%d0%bd%d1%8f-%d0%b2-

%d1%80%d0%be%d1%82%d0%be%d0%b2%d1% 96%d0%b9-

%d0%bf%d0%be%d1%80%d0%be%d0%b6%d0% bd%d0%b8%d0%bd%d1%96

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

Якщо ви згодні з твердженням – плесніть удолоні, а якщо ні – порухайте кулачками.

¢ imageдовгастий мозок є центром слиновиділення ¢ Пепсин розщеплює вуглеводи.

¢ муцин входить до складу слини.

¢ смакові рецептори розташовані в стравоході.

¢ за добу в нашому організмі утворюється 3 літри слини.

¢ з ротової порожнини їжа надходить в шлунок

¢ язик перемішує їжу в ротовій порожнині

ЗУБИ

imageimageМолочні зуби -20

¢закладаються в утробний період;

¢з’являться після   

6 місяців;

¢до 10-12 років замінюються на постійні

ЗУБИ

            Різці - 8 Доросла людина

            Ікла - 4

                                                                                                                                          Малі кутні Різці                                    Ікла

            imageМалі кутні

(премоляри) - 8

            Великі кутні

(моляри) - 12

Всього – 32 зуби

Остання пара –

«зуби мудрості» до 25 років

imageЗУБИ

Ясна

ЛАБОРАТОРНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ №1

¢  Тема. Зовнішня будова зубів (за муляжами, моделями)

¢  Мета: ознайомитися з особливостями зовнішньої будови зубів

¢  Обладнання й матеріали: муляжі або моделі зубів, малюнки із зображенням будови зубів, зошит, підручник Хід роботи

1.            Розгляньте муляжі, моделі або малюнки різних типів зубів. Знайдіть на них: коронку, шийку й корені.

2.           Підпишіть малюнки, указавши тип зображеного зуба, і зробіть до них позначення: 1 – коронка, 2 – шийка, 3 – корінь (корені).

3.           Висновок. image

ПЛОЩА НАРОДНОЇ МУДРОСТI.

Загадки

¢1. Тридцять два молодця однакових iз лиця?

¢2. На околицi вологiй бiлi голубочки, обiч ями, край дороги, сiли в два рядочки.

¢3.       Завжди в ротi, а не проковтнеш.

¢4.       Апетит приходить пiд час ….

¢5.       Коли я їм – я…

¢6. Снiданок з’їж сам, обIд роздiли з другом, вечерю вiддай…

¢7.       Хто добре жує, той довго…

ЗУБИ

Стоматологія

¢Карієс -

imageвід лат. «карієс» – гниття - найпоширеніша хвороба зубів

¢Пародонтоз захворювання, яке уражає тканини, які оточують зуби

МІНІ ПРОЕКТ

«СОЦІОЛОГІЧНЕОПИТУВАННЯ УЧНІВШКОЛИ»

1. Скільки разів на день ви чистите зуби?

-       4 учня – 2 рази

-       12 учнів – 1 раз 

-       4 учня – інколи

2. Яку зубну пасту ви використовуєте?

Найпопулярніша зубна паста – Colgate, також використовують –Aquafresh, Blend-a-med

image

ЗА ДОПОМОГОЮ МЕРЕЖІ ІНТЕРНЕТ ТА

ДОВІДКОВОЇ ЛІТЕРАТУРИ ДОСЛІДИТИ

ШЛЯХИ ПРОФІЛАКТИКИ ЗАХВОРЮВАНЬ ТА

ПРАВИЛА ЧИЩЕННЯ ЗУБІВ

image

ПРОФІЛАКТИКА ЗАХВОРЮВАНЬ ЗУБІВ:

¢  полощіть ротову порожнину після їжі теплою водою

¢  не вживайте види їжі з контрасними температурами один за одним

¢  imageне розкушуйте дуже тверду їжу( горіхи,   кістки)

¢  двічі на день ( вранці і увечері) чистіть зуби

¢  щорічно проходьте обстеження у стоматолога

¢  своєчасно лікуйте хворі зуби.

ПРАВИЛА ЧИЩЕННЯ ЗУБІВ

¢ невміння правильно чистити зуби приводить до їх поганого стану. Стоматологи твердять, що, якщо якісно чистити зуби, то можна уникнути карієсу. Перше, що нам потрібно,—це зубна щітка. Щетина має бути синтетична, не висока й негуста.

imageЗберігати зубну щітку потрібно у стаканах щетиною догори.

Користуватися два-три місяці. Щотижня полоскати кип'ятком. Чистити треба ніби змітаючи із зуба утворений наліт, і велику увагу слід приділяти проміжкам між зубами. Чистити зуби треба 2,5-3 хв., бо тільки через 30с починається взаємодія пасти із зубним нальотом.

СЮЖЕТНО РОЛЬОВА ГРА НА ПРИЙОМІ У

ЛІКАРЯ «ВІТАМИ НА ДОПОМОГУ»

image

ТЕСТИ ДЛЯ ПЕРЕВІРКИ ЗНАНЬ УЧНІВ

¢ https://naurok.com.ua/test/travlennya-u-rotoviyporozhnini-zubi-596126.html

image

ВПРАВА «ЩО Я РОБИВ НА УРОЦІ»

Шановні учні підберіть вираз, який найкраще відповідає тому, як ви працювали на уроці

image¢Бив байдики

¢Зарубав на носі ¢Пас задніх

¢Намотав на вус

¢Чув краєм вуха ¢Пропустив мимо вух ¢Ворушив мізками.

ВИСНОВКИ

¢Ротова порожнина забезпечує фізичну, хімічну обробку, переміщення та знезаражування та оцінювання їжі;

¢Слина розщеплює складні вуглеводи;

¢Із ротової порожнини харчові грудочки переміщуються до шлунку через глотку та стравохід

Д/З

¢Виконайте тести на платформі На Урок посилання в класрумі

Поміркуйте

¢Чому собачки і котики не ходять до лікарні, а лікують себе самі?

¢Чому не рекомендують морозиво запивати гарячою кавою, хоча багатьом це подобається?

¢Чому від паління утворюються тріщини в зубній емалі?

ДЯКУЮ ЗА УВАГУ!

image

pdf
Пов’язані теми
Біологія, Презентації
Додано
7 грудня 2023
Переглядів
215
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку