Екологічне виховання на уроках природознавства

Про матеріал
У статті визначено актуальність формування екологічної компетентності здобувачів освіти під час уроків природознавства, методичну основу екологічного виховання та чинники розвитку екологічної свідомості. Зміст навчально-виховної роботи в цьому напрямі полягає у розкритті перед дітьми багатогранної цінності природи, Завдання екологічного виховання: визначити найефективніші методи екологічного виховання на уроках природознавства, викликати у дітей стурбованість сучасним станом навколишнього середовища.
Перегляд файлу

У статті визначено актуальність формування екологічної компетентності здобувачів освіти під час уроків природознавства,  методичну основу екологічного виховання та чинники розвитку екологічної свідомості.

Зміст навчально-виховної роботи в цьому напрямі полягає у розкритті перед дітьми багатогранної цінності природи,

Завдання екологічного виховання: визначити найефективніші методи екологічного виховання на уроках природознавства, викликати у дітей стурбованість сучасним станом навколишнього середовища.

 

 

 

 

      Екологічне виховання є одним з найважливіших завдань сьогодення. Метою виховання екологічної культури є формування системи наукових знань, поглядів, переконань, які закладають основи відповідального ставлення до навколишнього середовища. Взаємовідносини людини з навколишнім середовищем наразі виносять на першу сходинку глобальних проблем людства. Вирішення яких залежить від діяльності кожної людини. Саме тому  однією з актуальних проблем сучасного суспільства є проблема формування екологічної  культури.

    Природознавство як навчальний предмет має інтегрований характер. Оскільки його зміст утворює система уявлень і понять , відібраних з різних природничих наук.

Головною метою природознавства є формування в учнів уявлення про цілісність природи, виховання гуманної творчої особистості, здатної екологічно мислити, дбайливо ставитися до природи.

Одним із найважливіших принципів екологічної освіти  є принцип неперервності взаєпов' язаних процесів навчання , виховання та розвитку людини протягом усього її життя.

     Природознавство як навчальний  предмет діти починають вивчати у молодшій школі. Тут, на доступному учням рівні, розглядаються зв'язку між неживою і живою природою, між  різними компонентами живої природи (рослинами, тваринами), між природою і людиною. Через пізнання даних зв'язків і відносин учні вивчають навколишній світ і в цьому їм також допомагають екологічні зв'язки. Їх вивчення сприяє розвитку логічного мислення, пам'яті, уяви, мовлення.

В 5 класі продовжується вивчення курсу природознавства. На уроках природознавства учні дістають певну суму знань, набувають умінь і навичок , які потрібні для вивчення в середніх і старших класах таких природничих предметів, як біологія,  географія.

                Хочу зупинитися на особливостях викладання природознавства у п' ятому класі.   Обов' язковим є врахування вікових, пізнавальних можливостей у дітей в процесі екологічного виховання. Вибір оптимальних форм і методів роботи з дітьми.

Зміст природничого матеріалу повинен бути науковим, підготовленим до свідомого сприйняття учнями своїх обов' язків, але не перевантаженим і доступним  для розуміння дітей.

Обов' язково треба враховувати  розподіл часу на основні структурні  елементи уроку.

Неправильний розподіл часу на структурні елементи уроку ( довготривала перевірка домашнього завдання,  розповідь) призводить до зниження пізнавальної активності дітей. При описовому  вивченні курсу інтерес у школярів поступово знижується, це відбувається неминуче, навіть в тому випадку, якщо вчитель залучає цікаві факти, загадки, прислів'я і т.д., оскільки теоретичний рівень матеріалу залишається, по суті, незмінним.

Для розвитку логічного мислення та пізнавальної самодіяльності учнів на уроці застосовую різні види робіт. Ефективність навчально-виховного процесу з природознавства значно підвищується, коли поряд з традиційними формами проведення уроків  запроваджувати нетрадиційні форми, методи та методичні прийоми, інноваційні педагогічні технології.

Головним завданням нетрадиційних уроків є розвиток інтересу учнів до навчального процесу з природознавства, активізація їх пізнавальної діяльності, формування навичок самостійності, творчості, спостережливості.

Проведення таких нестандартних уроків, як: урок-мандрівка, урок-змагання, проведення практичних робіт, з демонстрацією найпростіших лабораторних дослідів, однозначно підвищує інтерес учнів до вивчення природознавства.

     Застосовую метод проектів .  Сьогодні метод проектів вважають одним з найперспективніших методів навчання. Адже він стимулює учнів до розв’язання проблем, які потребують певної суми знань; розвиває критичне мислення; формує навики роботи з інформацією (учні добирають потрібну інформацію, аналізують її, систематизують); допомагає вирішувати пізнавальні й творчі завдання в співпраці.

Проектна технологія навчання сприяє самостійній діяльності учнів щодо розв’язання тієї чи іншої проблеми з використанням різноманітних засобів інтеграції знань і вмінь з різних галузей. Результати виконаних проектів мають бути безпосередньо пов’язані з реальним життям.

Учні 5 класу на уроках природознавства  працюють  над такими міні- проектами:

«Опале листя- користь чи шкода», «Смітити не можна, переробляти».

Діти розуміють, що багато вже використаних  в побуті речей можуть отримати «друге життя» (наприклад, з використаних пластикових пляшок можна робити сувеніри, корисні речі для саду чи городу; можна розмалювати скляні чи пластикові банки. Використані пластикові пакети, папір (коробки) також можуть бути ще раз використані як корисні речі). Таким чином, ми не будемо купувати нові речі, а сприятимемо не тільки заощадженню наших коштів, а й збереженню природних ресурсів на виготовлення нових речей. Діти  використовують свою фантазію і створюють  нові корисні речі зі старих.

Під час захисту проектів діти вчаться слухати своїх товаришів, аналізувати їхню думку, зіставляти зі своєю. Оцінюючи інших, діти вчаться оцінювати себе, у них формується вміння жити серед людей.

Робота за методом проектів на уроках природознавства дає учням змогу побачити усе розмаїття навколишнього природного середовища.

Важливим є те, що у процесі активної навчальної діяльності та роботи над проектом учні спілкуються з учителем, батьками, рідними, сусідами, знайомими.

На основі отриманої інформації: складають списки, звіти; випускають стінгазети, буклети; виступають перед учнями класу,  фотографують;

 малюють.

 

Переконана, що саме такі проекти сприяють розвитку екологічної культури у дітей, формують відповідальне ставлення до навколишнього середовища.

Одержуючи визначену систему знань на уроках "Природознавство", учні засвоюють  норми і правила екологічної поведінки в природі, тому що через екологічну освіту виховується відповідальне відношення до природи.

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Куркай Наталія Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додав(-ла)
Орлова Іра
Додано
5 січня 2022
Переглядів
1117
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку