4 грудня о 18:00Вебінар: Новий курс мистецтва в школі: теорія і практика

Екологічний диліжанс «Вода - безцінне багатство , бережіть її»

Про матеріал
У розробці розкрито проблему водних ресурсів, проблему водойм рідного краю.
Перегляд файлу

Екологічний диліжанс «Вода - безцінне багатство , бережіть її»

Мета:

  •      наукова: проаналізувати сучасний стан водних ресурсів нашої місцевості, розкрити негативний вплив антропогенного фактору на якість води, пояснити сутність наслідків забруднення питної води та їх вплив на здоров’я людини, розробити заходи спрямовані на покращення екологічного стану природних ресурсів;
  •      розвиваюча: розвивати екологічне мислення, вміння аналізувати , систематизувати і узагальнювати матеріал, робити висновки і виділяти головне, оформлювати плакати і таблиці;
  •      виховна: виховувати почуття відповідальності за долю рідної землі, за майбутнє планети, прагнення до гармонії з природою, особисту відповідальність за охорону навколишнього середовища.

Очікувані результати:усвідомлення себе як невід’ємної частини природи , взаємозалежності людини та природи, взаємозв’язок стану водних ресурсів та здоровя людей, виховання в учнів наукових поглядів на розвиток природи, на збереження її ресурсів як необхідної умови для життя суспільства, виховання любові до природи, почуття причетності до охорони навколишнього середовища, зокрема води, сприяння розвитку мовленнєвої культури.

Методичне забезпечення: фонограми пісень, відео, фотографії.

Хід заходу.

Вчитель. Сьогодні ми з вами поговоримо про надзвичайно важливу для людства речовину. Це речовина, в якій зародилося життя. Ми самі, наші тіла складаються з цієї речовини. Без неї наша планета була б просто сухою кулею. Ви, напевно, вже здогадалися, що йдеться про воду.

Яка вона вода-?

Учень 1. Вода- наша мама… Вода-чудо природи , еліксир житя.

Учень 2.Вода володіє якоюсь незвичайною у якійсь мірі магічною силою, надає людині наснаги до життя, бадьорить , просто вгамує спрагу.

Учень 3.Вода на землі є символом руху, вона тече  вічно – не зупиняється і не знає втоми.

Учень 4. Вода в нас і під нами. Вода – безцінний скарб планети Земля , її  значення важко переоцінити і тільки той народ має майбутнє в кого є чиста вода.

Вчитель. Полісся- один з найпривабливіших куточків України. Протягом віків  воно завжди вражало своєю таємничістю й загадковістю, а ще ця місцевість дивувала безліччю озер і непрохідних боліт.

1-й учень: коли перший космонавт світу Ю.О.Гагарін побачив нашу планету з космосу, він вигукнув: „Яка вона прекрасна, наша Земля!” Так, її краса неповторна. Це поки що єдина планета, яка є домівкою людей, тому наш обов'язок – зберегти її красу.

Учені вважають, що було б правильніше ще назвати наша планету Вода, оскільки її поверхня на 2/3 покрита водою.

Вчитель. Звідки ж взялася вода на нашій планеті?

Учень 1.Встановлено, що поява води і виникнення гідросфери тісно пов'язане з процесом утворення і формування самої Землі. Вважається, що з кори Землі виділилося на  поверхню не менш як 3,7 млрд км3 води. На думку вчених, стабілізація океану й атмосфери відбулася 2-3 млрд років тому. А процес виділення води із земної кори продовжується ще й зараз.

2-й учень : Нашій воді п'ять мільярдів років. Усе та сама, що колись виникла на Землі, вода „використовується” знову і знову. Це стає можливим завдяки безперервному циклу, який називається кругообігом води в природі.

Енергія Сонця перетворює воду морів і океанів на водяну пару. Вітер розносить її по всій планеті. Поступово вона охолоджується та випадає на землю у вигляді дощу. Дощ насичує на землі джерела, які стікають у річки ц моря. І все це повторюється з початку.

Вчитель: Вода – найбільш поширена речовина на Землі, але з упевненістю можна сказати, що на землі немає чистої води. Вода – універсальний розчинник. У морській воді розчинено чимало цінних речовин. Підраховано, що в ній міститься 10 млрд т золота.

 

 

 

Цікаві факти по воду

Учень 1.В якій країні найчистіша вода?

За даними дослідження ЮНЕСКО Фінляндія зайняла перше місце серед 122 країн світу. До речі, за цими ж дослідженнями сьома частина жителів нашої планети п’є воду, використовувати яку небезпечно для здоров’я …

Учень 2.Вода вбиває

Саме «водним» способом поширюються найнебезпечніші для людини хвороби. Сьогодні подібним чином передається до 2/3 інфекцій. За статистикою, щороку вмирають близько 25 млн жителів планети, які вживали заражену воду.

Учень 3.Вода-дієтолог

«Сидіти на хлібі і воді» – значить голодувати, але не від хорошого життя. Але люди з надмірною вагою дійсно можуть «сісти на саму воду», виключивши з раціону інші напої, і значно скинути вагу. На думку дієтологів, це один з найефективніших способів схуднення.

Учень 4.Вода-кардіолог.Вживання достатньої кількості води в день – не менше 6 склянок – набагато знижує ризик серцевих нападів.

Учень 5.Найбільш «гламурна» вода

Є й така: продається в Лос-Анджелесі, наливається в пляшечки, прикрашені камінцями Swarovski. Має ідеальний кислотно-лужний баланс і, кажуть, непоганий смак. За літр такої водички багатії охоче платять по 90 доларів.

Учень 6.

Водні багатства України – мінеральні води

На території нашої держави є близько 500 джерел з природною мінеральною водою. Це, зокрема, “Нафтуся”, “Свалява”, “Поляна квасова”, “Лужанська” тощо. До прикладу, аналогів “Нафтусі” (до слова, вона не дуже смачна, але корисна) за кордоном немає. До того ж це джерело є невичерпним, бо постійно оновлюється завдяки талій воді та опадам.

 

Діалог учнів.

3-ій учень: Вода – найважливіша речовина, без неї немає життя. У 523 році непереможне 50-тисячне військо персидського шаха Камбуза переходило через Лівійську пустелю. Жодне військо не могло протистояти їм. А в пустелі без води загинули всі 50 тисяч воїнів.

Учень 4. А як же, бо без води людина не може прожити і трьох днів.  Людина сама складається на 65 % з води і насамперед це залежить від віку. До прикладу людський ембріон на 90 %, новонароджена дитина близько 80 %, доросла людина до 65 %. З віком людина втрачає воду, що однією з причин біологічної старості.
А найбільше води міститься в мозку – 81 %. Наша кров складається на 83 %.

Про значення води для живих організмі можна говорити безкінечно.

(Підходить до дошки, на якій висить таблиця „Вода, вода, кругом вода”, звертає на неї увагу присутніх).

Тканини людини

Вміст води, %

Кров

90

М'язи

75

Кістки

28

Склоподібне тіло ока

99

 

Вчитель. Вода – обов'язковий компонент кожної живої клітини. Жодна жива істота не може обійтися без води. Зневоднення організму на 12-15 % призводить до порушення обміну речовин, а втрата 25 % - до загибелі організму.

В організмах відбувається повне оновлення води протягом:

  • 28 років у кактусах;
  • 1 року в черепахи;
  • 3 місяців у верблюдів;
  • 1 місяця в людини.

Без води людина може прожити три дні, без їжі – 30-50 днів.

Відео «Цікаві факти про воду».

4-ий учень: приблизна кількість води на Землі - 1500·1015 м3 цифра вражаюча. Це означає, що на кожного мешканця планети припадає в середньому 500 000 000 м3 води. Тобто ціле море. Однак – дивна річ! – води не вистачає. Влітку вона годинами не тече в містах планети, а в такій країні, як Кувейт, вода дорожча за нафту.

Учень. Відомо, що води на нашій планеті дуже багато. Основна маса води (95 %) – це солона вода морів і океанів. І тільки 5 % становить прісна вода, з яких 4 % - вода, що міститься в льодовиках. Якщо розтопити всі льодовики на нашій планеті , то понад 12 % суші зникне під водою, а рівень води у світовому океані підніметься на 65 м.

Проведення  досліду

             Наповнимо літрову банку підфарбованою блакитною фарбою водою. Це - всі земні запаси води.

             Наберемо 1  мл води з банки і витиснемо її в повітря. Це вода, яка знаходиться в атмосфері.

             4 мл води виливаємо в стакан - це прісна вода в річках і озерах.

             21 мл переливаем у форму для льоду - кількість води, якої знаходиться на Землі в замороженому стані

             1 мл виливаем в грунт - це вода, що знаходиться в земній поверхні.

             До решти 973 мл додаємо сіль - це солона вода морів, океанів, озер.

             Обговорення: В яких ємностях вода, придатна для людини? (річки, озера), грунтова вода). На наочних прикладах робимо висновок про те, що прісної води дуже мало.

Уявіть собі, що всього 0,014 % від загальної кількості води на планеті можна використовувати для пиття! Це дуже мало, а кількість людей на планеті все зростає!

Вода потрібна для життя людини

Людина без води не проживе.

Вода нам треба кожної хвилини,

Без неї в світі згине все живе.

От подивіться: вранці ви встаєте,

Вмиваєтесь, ідете в туалет,

Їсте смачненько, чай солодкий п’єте.

Вода — рікою… Ось у чім секрет!

Тільки задумайтесь, скільки води ми витрачаємо щодня:

на вмивання — 4 %                      на купання — 30 %

на злив у туалеті — 32 %            на миття посуду — 3 %

на прання — 20 %                         на приготування їжі — 4 %

на прибирання 3 %                       інше — 5 %

Водички витрачається багато…

І так всі люди — воду ллють та ллють…

Та думати про це сьогодні варто —

Ресурси водні скоро пропадуть,

Як будемо бездумно витрачати

І без оглядки по землі іти…

Людей сьогодні на землі багато…

То як же рівновагу зберегти?

 

Вчитель. Водоймами нашої місцевості є річка Случ, Ремінь, Полична, Тусталь,Чорне озеро.

Учень 1. У світі існує дві річки Случ: одна тече в Білорусії, інша- в Україні. Річка Случ має довжину 451 км, біля нашого села вона має протяжність… Витікає з невеличкого озера поблизу села Червоний Случ Хмельницької області. Зливається з Горинню і є частиною Дніпра. Спочатку тече на схід, далі повертає на північ, північний захід , а від міста Сарни знову на північ, впадає в Горинь.

Учень 2. Правою притокою на території нашого села є річка Тусталь. Фауна річки представлена 37 видами риб. Найчисленнішими видами є щука, краснопірка, лящ,окунь,плітка, верховка. В межах нашого села, річка широка, з невеликими островами – пляжами. Глибина річки невелика – в середньому 1 – 1,20 м, хоч зустрічаються глибини до 2-3 метри.

Учень 3.Лівий берег значно вищий за правий. Спостерігається підмивання берегів, обвалювання берега. Береги глинисті. В прошарках глини спостерігаються невеличкі кульки залізної руди. Саме тому небезпечно бути на березі річки Случ під час грози. Біля самого берега розташовується пояс прибережних рослин: тут ростуть сусан, стрілолист, калюжниця. Але справжньою окрасою заплави – є  верболіз. Це красиві кущі, які люблять зволожені місця, хоча зустрічаються і на пісках.

Учень 4. Верба – це рослина, символ України, рослина оберіг. Вона виконує дуже важливу роль в природі – вона закріплює береги річок. Коріння дуже довге і міцне і тому їй не страшні ні хвилі, ні повені. Верба – дуже хороший медонос. . Живлення переважно снігове і дощове. Замерзає в грудні, скресає в березні. Частково використовується для водопостачання, у верхівї – невеликі ГЕС.

Учень 5.Якість води і повноводність річки залежить від її приток. Основними причинами забруднення таких річок є скиди промислових відходів. На території району найбільшим забруднювачем р.Случ є КП «Екосервіс». Загальний екологічний стан басейну задовільний, але клас якості води незадовільний.

 

Учень 6. Річка Тусталь бере початок у лісовому масиві біля села Ясногірка. Тече на захід і північий захід. Впадає  до Случа. Довжина 27 км. Є заболоченою, звивистою. Селом протікає  - 12км. Русло річки звивисте, заросле осокою і чагарником, замулене і потребує очистки. Річка  Тусталь  впадає  в річку Случ біля с.Кам’яне, протікає через с. Ясногірка, с.Селище.  Відповідно до Водного кодексу України прибережна захисна смуга 25м по обидва береги річки є природоохоронною територією з режимом обмеженої господарської діяльності.

РеміньУчень 7. Річка  Ремінь – права притока   р.Случ і бере  свій початок   в  лісовому масиві урочища  Маслів  Брід із ставу на території Кам’яне - Случанської с/р та протікає біля с.Кам’яне. Річка Ремінь є водоприймачем о.с. «Камяне». Загальна довжина річки  14км. Площа водозбору становить 18,4м2. Русло річки в природному стані, заросло  рослинністю і потребує очистки від мулу і рослинності. Проходить по території Кам’яне-Случанської с/ради  14км, із них лісовим масивом - 4км. Річка Ремінь впадає в р Случ поблизу с.Кам’яне.

Учень 8. В 1981 році була виготовлена технічна документація на встановлення водоохоронних зон, прибережних захисних смуг малих річок і водойм.

 Водоохоронна зона (ПЗС) 25м по обидва береги річки є природоохоронною територією з режимом обмеженої господарської діяльності.

 

ПоличнаУчень 9. Річка Полична  бере початок  з лісового масиву, проходить територією  Селищенської с/р -  4км, Камяне - Случанської  - 2км. Загальна довжина річки 6 км, лісовим масивом річка проходить 3км. Площа водозбору становить 34м2. Учень 10. Річка Полична по території о.с. «Камяне» впадає  в р.Ремінь біля с.Камяне-Случанське. Русло річки знаходиться в природному стані, заростає чагарником, трав’яною рослинністю, замулене.

В 1981 році була виготовлена технічна документація на встановлення водоохоронних зон, прибережних захисних смуг малих річок і водойм.

Учень 11.  Виготовлено паспорт річки в 1994 році, де встановлено прибережну захисну смугу шириною 20м по обидва береги річки. Відповідно до Водного кодексу України водоохоронна зона 25м по обидва береги річки є природоохоронною територією з режимом обмеженої господарської діяльності.

Учень 12. Територія водозбору використовується лісгоспом та пайовиками. Освоєність пойми річки луки – 50%, ліс -50%. Грунти – піски, дернові, глинисті. На березі річки є Чорне озеро – улюблене місце відпочинку дорослих і дітей.

Чорне озеро є невідомою частиною водоймищ села. Хоча озеро є мальовничим , загадковим, воно приваблює до себе не тільки сільських жителів , але й приїжджих.

Вчитель: бурхливий розвиток промисловості створив смертельну загрозу для всіх водойм. У ріки, моря й океани скидають мільярди тонн отруйних та забруднених вод. Лише в українські ріки щорічно скидається 22 км3 різних промислових стоків . .5-ий учень: Важко навіть перелічити ті біди, яких вже зазнав Світовий океан від „нафтової чуми”. Досить зазначити, що від аварій танкерів, морського транспорту до Світового океану щорічно потрапляє понад 10 млн тонн нафти. Забруднення нафтою великої площі поверхні води призвело до загибелі величезної кількості риби, птахів.

Забруднення води не тільки загрожує життю мешканців моря, а й порушує кругообіг води, отже, і погіршує клімат.

Згубно впливає на природу й те, що в річки, озера, моря й океани потрапляє величезна кількість промислових і побутових відходів отрутохімікатів.

 

 

Учень 1. На території нашого села річки теж забруднюються.

А це випасання худоби у водоохоронних зонах, влаштування сміттєзвалищ на берегах водойм, розорювання прибережних захисних смуг, господарське будівництво. Великої шкоди водним об’єктам завдають  копачі  бурштину - сирцю. . У межах населених пунктів розорюються та забудовуються береги річок, скидаються  у річки стічні води, та побутові  відходи.

 Розповідь про життя Івана - дурня або «Зробив діло - гуляй сміло» 
Казка розігрується учнями (Дійові особи: читець, Іван - дурень, рибки,

страхопуд, крапелька води)
Жив на світі Іван - дурень. За що б не брався, робив все абияк.
Він жив одним днем: - А! Про майбутнє подумаємо потім!
Захотів Іван сміття в хаті прибрати. - А куди ж все «добро» це подіти?
А поруч з будинком було озерце - йти до нього недалеко.
Було воно кришталево-чисте, вода - просто срібляста.
Та й то правда - кінці у воду (У воді нічого не видно),
В будинку бруду немає, і нікому не образливо.
Взявся Іван прати. - Ох, білизни накопичилося знову!
Білизною відбілив, порошком намылил.
- А щоб багато води не тягати, буду я білизну на озері полоскати.
І пливе по озерній поверхні мильна піна різнобарвна...
Намаялся Іван - приліг на диван.
Задоволений собою жахливо: - Гору справ переробив, самому страшно!!
Чує, вода на кухні дзюрчить.
- Видно забув закрити кран.
Та й то гаразд, не біда - вода в крані була і буде завжди.
І бачить Іван уві сні: він пішов погуляти, скупатися,
На природу помилуватися 
Зирк, - а озера то і немає, а на місці нього болітце - не болото, а може просто калюжа
Брудна. І хто-то в ній вовтузиться - ворушиться: страшний, брудний...
Виходять рибки.
- Що ж ти наше життя змінив, воду забруднив, замутив,
У нашому будинку набезобразил, дітей наших в грязі грати змусив.
Сил наших немає, це сміття прибрати - залишається тільки мовчки гинути...
Виходить чудовисько
А за ними жахливе чудовисько:
Косматое, волохате - видно страшно небезпечна!
- спасибі тобі, Іван - дурень,
За те, що ти робив все шкереберть!
- Звідки ти така взялася?
З озера твого народилося!
Тому що з брудної води і відходів
З'являються ось такі виродки!
Кинувся Іван щодуху додому, замкнув двері костуром.
І бігом води попити, змочити горло.
Кран відкривається - біда! Не йде з нього вода.
Тільки одна крапля сумна головою йому з докором хитає:
- Все, Іван, немає більше води. Думай надалі, щоб не трапилося біди.
Прокинувся Іван в поту.
Думає: що ж, я творю! Адже Я і сам тут живу воду п'ю, повітрям дихаю...
Не бувати такому неподобству! Буду відтепер все робити по-іншому!»

 

Учень 2. Найбільше порушень ст. 89 Водного кодексу України на території Сарненської міської ради, Тиненської, Зносицької,  Вирівської, Немовицької, Камяне-Слчанської сільських рад. Безгосподарська діяльність  людей, безвідповідальність влади, зміна клімату призвели  до зникнення джерел, пересихання колодязів, річки перетворились  на каламутні потічки, знизились  рівні води в озерах та ставках, висихають болота.

 

 

 Сценка « Пропала вода »

Вибігають учасники з пустими пляшками, відрами, чашками.

  •                   Горе, горе, БІДА! Пропала вода! До краплі зникла вода!
  •                   Немає ні в кого, ніде, ні краплини!
  •                   Доживаєм останні хвилини!
  •                   КА – ТА - СТРО – ФА!!!
  •                   Ні відрі, ні в крані, ні в криниці
  •                   Не лишилося ні крапельки водиці
  •                   Мабуть наступає кінець світу
  •                   Все живе благає: « Пити, Пити!»
  •                   Невже ми станем як верблюди -

          По крапельці в горбах носити будем

  •                   Та будемо Спасителя просити:
  •                   « Карай, але, дозволь води напитись»
  •                   Скажіть, чи засідали б депутат  і що б  із ними сталось,                

           Якби у них ні краплини води не зосталось?

  •                   О, дивіться! Депутат, депутат, депутат.
  •                   Це ж йому ми вручали мандат.

 

  1. Сценка « Депутати »

ДЕПУТАТ: В Кодексі України про адміністративні правопорушення у

статті 59 « Порушення правил охорони водних ресурсів» за забруднення і

 засмічення вод накладається штраф у розмірі від трьох до восьми мінімумів доходів громадян.   ( показує табличку і виходить)

 

  •                   Але чи виконується цей закон?
  •                   Чому ж тоді стільки сміття біля водойм?

 

1.Негайно треба в депутати

   Свою кандидатуру подавати

    Та новий закон приймати

    Як воду менше витрачати та водойми зберігати…

 

2.І ось зібралася громада

   І наша депутатська рада.

СПІКЕР: Пропонуємо  вашій увазі  закон « Про зменшення затрат води та її збереження у побуті »

Ось основні його положення:

-  При чищені зубів користуйтесь водою із індивідуального стаканчика. І воду зекономите і так гігієнічніше.

- Посуд мийте  у перекритій пробкою мийці.

- Охолоджуйте напої та продукти в посудині з холодною водою, а не під струменем із крана.

- Приймаючи ванну не допускайте  протоку води через переливну трубу.

- А краще купатися під душем, так гігієнічніше.

- Заради чашки чаю чи кави не кип’ятіть  повний чайник води.

- Якщо виникли неполадки у водогоні, негайно викликайте аварійну службу.

 -Перша біда  – ЗАБРУДНЕННЯ- дощові і талі води стікають в Інгул без очищення, а колодязі не мають решіток і засипанні сміттям.

-Друга біда – ПІДТОПЛЕННЯ – річка кілька разів змінювала своє русло і тому підтоплюються технічні підвали, мережі зв’язку, каналізації, теплопостачання.

-Третя біда – ОЧЕРЕТ – у  ньому накопичується чимало побутових  відходів -  пляшок, пакетів, коліс… Сміттєзвалища обабіч  Інгулу  спостерігаються аж за Первозванівку.

-Четверта біда –МАЛЯРІЯ, адже масовий виплід комарів сприяє поширенню цієї небезпечної  хвороби.

- То що ж робити?

- Що ми можемо зробити?

- І все ж це ми, люди, винні у проблемах кожної річки, кожної краплинки води.

- То кому ж , як не нам, слід подбати і про чистоту водойм, і про економію чистої питної води?

 

 

Вчитель: Вода, земля та повітря – найцінніші скарби , що подарувала нам природа. Нині вода зі звичайної природної речовини перетворюється на найдорожчу сировину , що не має замінників. Щоб на Землі продовжувалось життя , необхідно берегти природні водойми . Бездушність і безгосподарність людей за короткий час може знищити те, що створювалось природою мільйони років.

Природа, захищаючи себе, намагається врятувати й нас. „Шляхи води – шляхи людини”, - так казали одні мудреці. „Води наші – гріхи наші”, - вторили їм інші. Здавна вода уявлялась людям божественним началом, ріки й джерела були місцями паломництва, природними храмами для юного людства, а вмивання вважалося залученням до великого таїнства життя, очищення від гріхів та хвороб, оновленням перед новими етапами життя.

Сьогодні вже зрозуміло, що природа не прощає помилок. І ми, наслідуючи принципам славних предків, повинні шанобливо ставитися до води – джерела життя на Землі.

Під мотив пісні «Десь на білому світі…»

І

В Космосі є планета,

Ім’я якій Земля,

Є на ній гори й ріки,

Є і ти, і я!

Ми на Землі живемо,

Чисту водичку п’єм,

Радістю  назовемо

Крапельку навзаєм!

Приспів :

Голуба планета в нас,

Бо на ній бринить вода.

Скажемо ми без прикрас,

 Крапелька ця   золота!

ІІ

Як відтворити краплю, -

Спробуй-но ти хоч раз,

Ми збережемо воду,

А вона і  нас!

Будемо ми купатись,

Будемо їсти й пить,

Будемо намагатись

Врятувати світ!

Приспів :

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
18 серпня 2019
Переглядів
1705
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку