Екологічний квест з елементами STEM-освіти
«Сміття - проблема людства»
Мета. Знайомити дітей з проблемами засмічення довкілля різноманітними відходами. Показати причини і наслідки забруднення навколишнього середовища пластиковими, паперовими,харчовими і твердими відходами. Розкрити вплив забрудненого середовища на здоров’я людини. Залучити дітей до участі у проекті «Друге життя» і презентувати його результати.
Виховувати любов до природи і бережне ставлення до навколишнього середовища.
В актовій залі організована виставка дитячих робіт «Друге життя».
I частина. Публіцистична вистава (в актовій залі)
Звучать позивні.
1-й учасник. Увага! Увага! Увага!
Сьогодні іскристо вирує наснага.
І щедрість природа дарує всякчас.
Ви слухайте! Слухайте! Слухайте нас!
2-й учасник.
Земле рідна – природи ім’я,
Понівечена скрипка моя.
Як могла в цім світі жити?
Як могла благоденствувати?
3-й учасник.
В ніжності просинатися рано?
Коли ти помираєш в ранах.
Як могла плекати квіти, –
Коли так благаєш жити?
4-й учасник.
Як не чула моя душа,
Що здригаєшся ти від ножа?
Як дивитись природі у вічі? –
Перед нею ми винні утричі.
5-й учасник.
Із підземельного ядра,
Походить вир життя і смерті.
Ридає матінка Земля,
Від мороку та горя в серці.
6-й учасник.
Вбивають діти ніжне тіло,
Своєї мами рвуть волосся.
Триматися немає сили,
Й кричати з небом в стоголосся.
7-й учасник.
Ніхто не хоче рятувати
Планету-матір від отрути,
Їй залишається вдихати
Ковток надії, снів, спокути.
8-й учасник.
Якщо залишиться пустеля,
І сонце перестане гріти.
Це не "3012",
Це зрадили Планету діти.
1-й учасник. Величезною проблемою всіх людей на землі є „екологічні” захворювання природи.
2-й учасник. Майбутнє землі в небезпеці!
3-й учасник. Людство стоїть на порозі екологічної катастрофи.
4-й учасник. Це – парниковий ефект на Землі.
5-й учасник. Це – величезні купи промислового та побутового сміття.
6-й учасник. Це – проблема чистої води.
1-й учасник. Це – кислотні дощі.
2-й учасник. Щорічно планета витрачає десятки видів тварин і рослин, які заносяться до Червоної книги під звуки траурних маршів екологічної катастрофи.
3-й учасник. Важко поранена плаче хвора Земля.
4-й учасник. Її ліси, річки, озера стогнуть від сміття, яке забруднює все довкола.
5-й учасник. Люди викидають тонни поліетиленових пакетів, всіляких упаковок, покришок, побутової техніки та інших відходів, розкладання яких триватиме століттями.
Це цікаво!
1-й учасник. Ви навіть не уявляєте, який термін зберігання можуть скласти звичайні повсякденні речі та продукти під водою.
2-й учасник. Якщо в море кинути паперову серветку, то вона зникне через три місяці.
3-й учасник. Сірники розчиняться через шість місяців.
4-й учасник. Кинутий недопалок проплаває в морі від одного до п'яти років, а пакет з поліетилену - від десяти до двадцяти років.
5-й учасник. Вироби з нейлону розчиняться через тридцять-сорок років, а консервна банка через п'ятсот!
6-й учасник. Пройде тисяча років, і тільки після цього зникне стандартна скляна пляшка!
Пісня.
Вода у нас забруднена,
Вода у нас забруднена
Повітря чистого давно уже нема.
І тужим за загубленим.
І тужим за загубленим
За всім тим, що природа нам дала.
Приспів .
І сниться нам не «Фанта» й «Кока-кола»
Від них на нас усіх чека біда,
А сниться нам Земля в цвіту довкола
І чистая джерельная вода
1-й учасник.
Шановне людство! Любі діти!
Давайте озирнемось навкруги:
Вже стільки бруду, починаючи із двору,
Що ніде нам поставити ноги.
2-й учасник.
Все починається і, навіть, Батьківщина
Із двору нашого, де безлад і сміття.
Якби хоч за собою ми б прибирали,
Повірте, що змінилося б життя.
3-й учасник.
Погляньте на майданчик, де щоденно
"Майбутнє" України у смітті
Сидить в пісочку, гойдалки колише,
Це ж перші спогади в них будуть у житті!
4-й учасник.
Та звикли по сміттю ми крокувати
І на когось перекладати гріх,
Його нести із хати і до хати,
Себе вважаючи важливішим за всіх.
Ведуча. Багато дорослих і дітей на нашій планеті піклуються про чистоту річок, лісів, міст і сіл. І серед вас є такі діти. А давайте пограємо у гру
«Як зберегти природу».
Робіть те, що я скажу:
Під музику вибігають чортики, танцюють і всідаються на край сцени.
Чорт Ну, друзі мої, розкажіть, похваліться, яку підлість хто з вас зробив за минулий місяць?
1. Я в нашому лісі розкидав пляшки, побив скло і розвісив на дерева бляшанки, щоб весело було птахам.
2. А я в нашу річку цілий мішок сміття викинув!
Чорт Добру підлість ти придумав, нехай тепер річка брудною буде!
3. А я зламав у своєму "Сміттєвозі" двигуна , щоб місто перетворилося на сміттєзвалище. Нехай тепер дихають!
Чорт І ти гарну підлість людям зробив. Всі ви, друзі мої, добре потрудились, багато шкоди нашій природі-матінці зробили, екологію попсували. А тепер ходімо подивимось на наслідки вашої роботи.
(Дістають планшет і переглядають відео. На екрані кадри презентації «Тривожні факти про забруднення Землі», регочуть, поступово замовкають, дивуються.Ведуча озвучує слайди) https://docs.google.com/presentation/d/11faEktzUAoQolDUwO3lWbOggnsBQdWY9h6ZXhzne8wc/edit?usp=sharing
1. Боже, та невже це люди? Нехай я, чорт, підлість природі зробив, а їхня ж підлість набагато підліша!
2.Ой-ой-ой! А я своєю підлістю хвалився, а люди виявляється, знищують цілі ріки! Оце справжня підлість!
Учень 1. Людина - невід'ємна частина природи, вона отримує із водою, повітрям, їжею все те, що є в середовищі її життя. Тому забрудненість внутрішнього середовища організму людини веде до ослаблення її здоров'я, до появи хвороб і до вимирання.
Учень 2. Господарська діяльність людини призводить до трагічних наслідків. Загально відомі деякі випадки отруєння навколишнього середовища, наприклад, катастрофічний смог (густий туман із домішкою диму і промислових газів) у Лондоні 1952 року за 5 днів спричинив загибель близько 5 тис. мешканців.
Учень 3. Ослаблення імунної системи людини спеціалісти пов'язують з постійно зростаючим забрудненням навколишнього середовища.
Учень 4. Чимало забруднюючих речовин перетворюються в організмі людини і призводять до злоякісних новоутворень. Деякі накопичуються в організмі і спричинюють отруєння.
Учень 5. Забруднене повітря робить людей байдужими, бездіяльними: інертними.
Учень 6. Тому відповідальність за збереження чистого повітря, чистої води, якості ґрунтів, на яких розвиваються рослини, що живлять тварин і людину, лягає на кожного з нас. Від цього залежить життя кожної людини на планеті.Ось так, дорогі чорти!
(Чорти злякано відступають.)
Чорт. Так оце таке твориться на їхній Землі?
1 чорт. А ми ще й підлість хотіли природі зробити. Та її ж пожаліти треба! Берегти!
1-й учасник.
Зупинися,людино, на мить…
І відчуй, як природі болить.
Як із серця крик вирина-
Зупинися, Земля в нас одна!
2-й учасник.
Як у серці тліє любов,
Щоб колись розгорітися знов.
Зупинися, людино, на мить…
І відчуй, як планеті болить!
3-й учасник.
Людино, схаменися! Може, досить?
Чи до душі нам річки каламуть?
Земля твоя пощади в тебе просить.
Бо ж хімія, і стронцій, і нітрати –
В продуктах, що на стіл нам подають.
4-й учасник.
Люди, вже схаменутися час,
Люди, вже зупинитися час,
Заради завтрашнього дня,
Хай буде чистою земля,
І нашим дітям, і нашим онукам
Хай сяє сонячна зоря.
Все на землі, все треба берегти –
І птаха й звіра, і оту рослину,
Не чванься тим, що цар природи ти –
Бо врешті, ти його частинка.
У світі цім людина ти,
Тому на все життя запам’ятай:
Ніколи у довкілля не сміти,
А рідний край свій заквітчай!
Ведуча. Щоб наша планета була чистою і здоровою сміття треба грамотно утилізувати, а ще краще - переробляти, даючи вже використаній сировині «друге життя», - вважають екологи.
Діти, зараз на всіх вас чекає захоплива квест - гра «Друге життя». На якій ви зможете пересвідчитися, що вторинну сировину можна використовувати з користю. (Команди отримують маршрутні листи)
II частина. Квест – гра «Друге життя»
Умови гри.
В маршрутному листі вказаний перелік станцій, які вам треба ще пройти.
На кожній станції треба виконати запропоноване експертами завдання.
Після проходження маршруту всі отримають солодкі подарунки.
Станція «Танграм».
Танграм (кит.: 七巧板; піньїнь: qī qiǎo bǎn; «сім дощечок майстерності») — це головоломка. Згідно з легендою, одного разу чернець дав своєму учню задачу здійснити подорож для того, щоб намалювати різноманітну красу світу тільки на одній керамічній дощечці. На жаль, дощечка розбилася на сім шматків і учень ніяк не міг її знову зібрати у квадратну форму.
Він намагався це зробити багато днів поспіль, намалював численні зразки та зображення. Наприкінці учень зрозумів: немає сенсу подорожувати в світ, бо легко можна знайти всю красу і різноманітність світу у семи шматках розбитої дощечки.
Танграм можна виготовити з залишків кольорових шпалер і пограти.
Завдання. Скласти за допомогою семи фігур запропоновані малюнки.
Станція «Сірникова мозаїка»
Завдання. Усі батьки люблять повторювати: «Сірники для дітей — не іграшка!» Правильно, звісно, адже діти можуть ненавмисне що-небудь підпалити.
Але сьогодні ми не будемо нічого палити, ми будемо грати. Пропонуємо ось яке завдання. За допомогою сірників викласти на парті улюблену фігуру.
Станція «Будівельна»
За всю історію людства з яких тільки матеріалів не будували житло: глина, дерево, каміння, цегла, навіть є соляні будинки. Дуже часто кам’яну кладку скріплювали розчином, в який додавали яйця. А в селах Непалу будинки будують із суміші коров’ячого гною та різних відходів піску і глини.
Сьогодні ми будемо користуватися дуже незвичним матеріалом – яєчними лотками. І спробуємо побудувати піраміду.
Завдання. За допомогою яєчних лотків збудувати піраміду.
Станція «Мозаїчна»
Мозаїка у перекладі (фр. mosaique, іт. Mosaico, від лат. Musivum, буквально - присвячене музам). Як багато чуттєвості, краси і грації в цьому слові. Мозаїкою називається візерунок, викладений на різних поверхнях (стінах, підлозі, стелі).У різні часи мозаїка виготовлялась із гальки, кольорового скла,слонової кістки, металу, мармуру, фарфору, перламутру тощо. А в Месопотамії були знайдені залишки так званої конусної мозаїки – ще у ІІІ тисячолітті до н.е. давні шумери виготовляли її із невеликих глиняних конусів (зигзагів). Сьогодні ми будемо працювати з кришечками, які ви збирали цілий навчальний рік.
Завдання. За допомогою кришечок з пластикових пляшок викласти малюнок за даними зразками або за бажанням.
Станція «Спортивна»
Завдання. Діти об’єднуються у дві команди. Треба віднести пластикові стаканчики до відмітки і побудувати піраміду. Хто побудує вищу, той переможе.
Станція «Конструкторська»
Завдання. З коктейльної трубочки і двох стрічок паперу збудувати планер за зразком. Запуск планерів.
Станція «Сортувальна»
Завдання. Розкласти сміття в окремі ящики «Папір», «Пластик», «Поліетилен». Естафета. Взяти пляшку, добігти до ящика, вкинути пляшку, повернутися і передати естафету.
Можливі станції «Інтелектуальна», «Склади пазл», «Модельєрів» тощо.
III частина. Підведення підсумків. Нагородження учасників квесту.
Список використаної літератури:
Електронні ресурси
1. Вірші сучасних поетів http://blog.i.ua/community/1878/727770/
2. Цікаві факти про сміття http://cikavo.net/cikavi-fakti-pro-smittya/
3. Природа – наша мати, треба її оберігати (сценарій)
4. Вірші, роздуми, вислови про природу. Екологічний клуб "ДИВОСВІТ" https://vk.com/topic-42777988_27418007
5. 5 червня – Всесвітній день охорони навколишнього середовища
http://eko.koda.gov.ua/5-chervnya-vsesvitnij-den-ohorony-navkolyshnogo-seredovyshha/
6. https://vseosvita.ua/library/ruhanka-ekologicna-hvilinka-14996.html