Екологічний проект
«Бережи природу»
(Груповий, пізнавальний, довгостроковий)
«Перед людиною відкрилася радість життя тому, що вона почула шепіт листя і сюрчання коника, дзюрчання весняного струмочка і переливи срібних дзвіночків жайворонка в гарячому літньому небі, шерхіт сніжинок і стогін завірюхи, лагідне хлюпання хвилі і урочисту тишу ночі – почула і, затамувавши подих, слухає сотні й тисячі років чудову музику життя. Умій і ти слухати цю музику. Дорожи красою, бережи її.»
В.О.Сухомлинський
В. Сухомлинський говорив, що екологічна освіта і виховання покликані забезпечити підростаюче покоління науковими знаннями про взаємозв’язок природи і суспільства, допомогти зрозуміти багатогранне значення природи для суспільства і кожної людини зокрема, виробити потребу в спілкуванні з природою та сформувати прагнення брати активну участь у поліпшенні довкілля. Передумовою цього є екологічні знання, а результатом – екологічний світогляд. За В. О. Сухомлинським метою екологічного виховання є цілеспрямоване формування у кожній дитині міцних екологічних знань, розуміння взаємозв’язку і єдності дитини з природою; ролі навколишнього середовища у житті та потреби його охорони. Екологічне виховання за В. О. Сухомлинським – це розгляд навчально-виховного процесу як складної системи, при якій дитина без уваги не залишить жодної травинки, пташки, вчиться робити не тільки висновки, а й аналізувати. Екологічне виховання – це могутнє джерело енергії думки, це поштовх, який може пробудити лінивого, сонного. Перед красою природи дитина стає такою, якою повинна бути, коли дитина є з природою віч-на-віч і перед ним відкривається світ дивних і цікавих речей, то треба дати волю дитині і тоді вчитель може краще спостерігати, як сприймає навколишній світ, як вона бачить, як думає. Всесвітньо відомий педагог підкреслював завжди у роботі з дітьми, що природа – це чарівниця, а дерева, квіти, трави, кущі – наше щастя і ми повинні шанувати їх усі.
Актуальність проблеми
Сучасний масштаб екологічних змін створюють реальну загрозу для життя людей. Забруднення атмосферного повітря у багатьох містах України досягло критичного рівня. Екологічні проблеми, що особливо загострились в останні десятиріччя, викликають стурбованість і тривогу чесних людей Землі. Рішенням міжнародного Стокгольмського форуму з 1972 року в календарі з'явився особливий день. Дата 5 червня закликає людство загалом і кожного зокрема зробити все, щоб зберегти дивосвіт кольорів на планеті. З 1992 р. територія України оголошена зоною екологічної небезпеки. Але ми мусимо подолати цю екологічну кризу. Серед екологів - педагогів України утвердилася цілком справедлива думка: екологічна освіта і виховання — єдиний послідовний процес, що має здійснюватися протягом усього життя людини на комплексній основі. Проблема виховання у дітей дошкільного віку свідомого ставлення до природи та своєї поведінки в ній, розвитку особистої відповідальності за стан найближчого довкілля, вміння прогнозувати особисту діяльність, аналізувати її наслідки для природи є завжди актуальною. Завдання екологічного виховання полягає в нагромадженні, систематизації, використанні екологічних знань, вихованні любові до природи, бажання берегти і приумножувати її, у формуванні вмінь і навичок діяльності в природі. Зміст його полягає в усвідомленні того, що світ природи є середовищем існування людини, тому вона має бути зацікавлена в збереженні його цілісності, чистоти, гармонії. Екологічне виховання неможливе без уміння осмислювати екологічні явища, робити висновки щодо стану природи, виробляти способи розумної взаємодії з нею. Метою екологічного виховання є формування в особистості екологічної свідомості і мислення. Передумова для цього – екологічні знання, наслідок – екологічний світогляд. Екологічну свідомість як моральну категорію потрібно виховувати у дітей з раннього дитинства. На основі екологічного мислення і свідомості формується екологічна культура, яка передбачає глибокі знання про навколишнє середовище (природне і соціальне), екологічний стиль мислення і відповідальне ставлення до природи, вміння вирішувати екологічні проблеми, безпосередню участь у природоохоронній діяльності. Отже, практична реалізація завдань і мети екологічної освіти будується на засадах: комплексного розкриття проблем охорони природи; взаємозв'язку теоретичних знань з практичною діяльністю дітей у цій сфері; включення екологічних аспектів у структуру предметних, спеціальних узагальнюючих тем та інтегрованих занять, які розкривають взаємодію суспільства і природи; спілкування з природою (екскурсії, трудові екологічні доручення тощо); використання проблемних методів навчання (рольові ігри та ін.).
Мета проекту: Формування екологічної культури у дошкільників; доброго ставлення до навколишнього середовища через науково-пізнавальне, емоційно-моральне, практично-діяльне екологічне виховання.
Завдання проекту:
Направляти активну діяльність дошкільника на усвідомлене збереження природи; Розвивати розуміння взаємозв'язків у природі і місця людини в них;
Виховувати любов до тваринного і рослинного світу; Формувати навички екологічно грамотної, моральної поведінки в природі; Ознайомити дітей з правилами поведінки на природі, уточнити екологічні заборони; Виховувати любов до рідної планети, підводити до розуміння її тендітної краси, формувати до неї дбайливе ставлення; Інформувати дошкільнят про екологічну ситуацію в світі і про вплив її на здоров'я людей; Забезпечити безперервність екологічної освіти в системі: ДНЗ - сім'я.
Учасники проекту: діти молодшого дошкільного віку, батьки вихованців.
Очікувані результати.
1. Прояв інтересу до тварин і рослин, їх особливостям, найпростішим взаємозв'язкам в природі. 2. Прояв емоційної чуйності на красу об'єктів природи. 3. Прояв дбайливого ставлення до природи. 4. Сформованість елементарних екологічних знань та культури поведінки в природі. 5. Уміння експериментувати, аналізувати і робити висновки
Етапи реалізації проекту. 1. Розробка проекту Довести до учасників проекту важливість даної проблеми. Підбір ілюстративного матеріалу по темі. Підбір художньої літератури для читання, загадок по темі, аудіозаписів, відеороликів, презентацій. Підбір дидактичних, словесних і рухливих ігор.
Робота з батьками : бесіди, консультації
2. Виконання проекту
Вид діяльності |
Зміст роботи |
|
|
Освітня діяльність |
Заняття:
«Осінь в гості завітала»
«Золота осінь» «Ліс. Рослини» «Птахи у вирій вже збираються» «Вийди, вийди, сонечко» «Хто як до зими готується?» «Як живеться птахам?» «Зима» «Зайчику сіренький, зайчику біленький» «Ялиночка-красуня всміхається до нас» «Зимонька прийшла – хуртовину принесла» «Які мешканці живуть у лісі?» «Допоможи рослині» (кімнатні рослини) «У лісі, лісі темному» «Водичко, водичко, умий моє личко» «Рослини-первоцвіти» «Весна-красна» «Знай, люби, бережи природу» «Квіти нашого дитячого садка» «Повітря навколо нас» |
Спостереження |
- за землею, та її станом після дощу - за змінами у природі - як падають з дерев листочки. - за птахами (як птахи збираються групками) - за сонцем протягом дня - за пташками в годівничці - за падаючими сніжинками - за вітром (деревами, рухом хмар) - за польотом птахів
|
Ігрова діяльність |
Дидактичні ігри: «Хто який голос подає» «Знайди в букеті такий листочок, який я покажу» «Кому сонечко потрібне?» «Кущ, дерево, рослина» «Кого як звати»
«Четвертий зайвий»
Сюжетно-рольові ігри: |
Бесіди |
«Як я допомагаю природі» «Бережімо дерева» «Забруднення навколишнього середовища» «Як готуються птахи та звірі до зими» «Природа наш друг, бережіть її» «Хто як зимує» «Сміття – у нього своє місце» «Чуйність – це важливо» |
|
К. Перелісна «Золота осінь», «Пожалійте» С. Жупанин «Буду я природі другом»
В. Стрекаль «Бабусині помічники» Ю. Старостенко «Осінній господар» Т. Коломієць «Ялинка у дворі» С. Козлов «Зимова казка» Казка «У сонечка в гостях» П. Ребро «Здрастуй сонечко» |
Досліди та експерименти |
«Створюємо вітер» «Знайомство з властивостями піску» «Сніг який?» «Чистий чи брудний сніг» «Сніг у приміщені» «Якою буває вода» «Повітря може звучати» «Лід та вода» «Рослини теж дихають» «Потреба рослини у воді» |
Образотворча діяльність |
Ліплення: «Зернятка для пташок», «Зайчик із казки «Колобок», «Дерева вже сплять», «Яблуко», «Жучки», «Равлик», «Горішки для білочки»
Аплікація: «Осінній килимок», «Грибочок для їжачка», «Метелик», «Пташки в годівниці», «Зимовий пейзаж», настрій», «Пальчиками ми, малята, сніг малюємо завзято», «Квіти прокинулися» |
Робота з батьками |
Зібрати листочки в букети Спільно з дітьми зробити годівничку Консультації для батьків «Вчимо дітей любити природу», «Охорона навколишнього середовища - розумне ставлення до природи» Виготовлення поробок з природнього матеріалу Виготовлення поробок та аплікацій з покидькового матеріалу. Анкетування |
3. Заключний етап
Проведення моніторингового дослідження дітей наприкінці проекту
Зустріч з батьками «Відпочиваємо, не шкодячи!»
Створення відеопрезентаціі проекту «Знай, люби, бережи»
Проведення семінару для вихователів з показом відео презентації
Список використаних джерел: