Презентація розкриває суть поняття "цінності" їх класифікацію та значення для дошкільника, дає інформацію педагогам про методи формування особистісних цінностей у дітей.
Соціально значущі цінності в життєдіяльності дошкільника
Номер слайду 2
ХХ століття залишило нам у спадок разом із цінними набутками цивілізації безліч негативних явищ. Ціннісні орієнтації молоді катастрофічно змінюються, стають дедалі меркантильнішими. Нівелюються такі моральні чесноти, як: любов, доброта, чуйність, доброзичливість. Сьогодні лише 10-20% старших дошкільнят здатні виявити чуйність до слабших за себе, без зовнішніх спонукань прийти на допомогу, добровільно взяти на себе частину чиїхось труднощів, поділитися чимось, не чекаючи на винагороду
Номер слайду 3
ПРИЧИНИ, ЯКІ ЗУМОВЛЮЮТЬ НИЗЬКИЙ РІВЕНЬ СФОРМОВАНОСТІ ЦІННОСТЕЙ У ДОШКІЛЬНИКІВ Економічна нестабільність. Соціальна незахищеність громадян. Духовна криза в суспільствіЗагострення міжнаціональних суперечностей та конфліктів. Низький рівень педагогічної освіти батьків. Втрата моральних цінностей батьками. Агресія та насильство в сім’їНегативний вплив інформаційного простору на дитину
Номер слайду 4
Формування яких саме цінностей має сприяти освіта? Це питання є найбільш актуальним для дошкільної освіти, оскільки дитина дошкільного віку ще неспроможна зорієнтуватися в ціннісному полі сучасної культури, здійснювати усвідомлюваний вибір цінностей. У дошкільному віці система цінностей дорослого є визначальною для формування ціннісних орієнтацій дитини. Отже, особистість педагога і система його ціннісних орієнтацій є фундаментом для роботи щодо формування ціннісної сфери особистості дитини. Ціннісні орієнтири, якими керується доросла людина, формуються ще у дошкільному віці й часом не надто змінюються.
Номер слайду 5
Ціннісні орієнтири – важлива характеристика психічного розвитку дитини. У них відбивається рівень суб‘єктної активності малюка, ступінь дорослішання та гармонізації всіх його психологічних надбань, що зовні проявляються в поведінці, взаєминах з іншими людьми, у пізнавальній, предметно – практичній та ігровій діяльності.
Номер слайду 6
Серед цінностей, які засвоює дитина, розрізняють термінальні (цінності – цілі) та інструментальні ( цінності-засоби). Термінальні цінності – це певні кінцеві цілі, на досягнення яких людина спрямовує сою діяльність: родина, щастя, здоров'я, дружба, краса природи, краса мистецтва, краса техніки, зовнішня краса, гроші. Інструментальні цінності – принципи діяльності людини, що характеризують шляхи, які вона обирає для досягнення мети: співпереживання, самостійність, творчість, допитливість, цілеспрямованість, впевненість, сміливість, наполегливість.
Номер слайду 7
Складовими ціннісних орієнтацій є ціннісне ставлення до: природи, життя, що інтегрує в собі такі утворення, як : визнання права на життя кожної істоти; бережне ставлення до будь-яких проявів життя;сприймання життя в усій його різноманітності, усіх його проявах і формах;рукотворного світу розуміння того, що предмети створені завдяки праці людини, до них слід бережливо ставитися, розуміння їх корисності в житті людини, отримання насолоди від сприймання рукотворного світу; людини прийняття людини як цінності, повага до її автономії, самопочуття, інтересів.
Номер слайду 8
На формування ціннісних орієнтацій дошкільників впливають методи: СЛОВЕСНІ - роз‘яснення, приклад, навіювання, переконання, вправи, оцінювання ПРАКТИЧНІ - одним з головних є сюжетно-рольва гра, завдяки якій дитина приймає систему ціннісних уявлень про навколишній світ, ставлень до себе та життєвого простору, що її оточує. У процесі активного розігрування ролей та відтворення сюжету гри, дитина вчиться самостійно підпорядковувати свою поведінку ігровим вимогам: налагоджувати взаємодію, радіти успіху, підтримувати, захищати партнера по грі, скеровувати власну та спільну діяльність, збагачувати сюжет, співпереживати. Тобто, навчається діяти відповідно до моральних норм та загальнолюдських цінностей.
Номер слайду 9
ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ФОРМУВАННЯ ОСОБИСТОСТІ ДОШКІЛЬНИКІВ - чітка постановка виховних завдань, спрямованих на створення гуманних взаємин у дитячому колективі; - гуманне ставлення вихователя до дітей, прагнення зрозуміти дитину, її стан, мотиви вчинків; - створення умов для активної діяльності дітей, що формує доброзичливі взаємини, принципи колективізму;Основною умовою гармонійного становлення ціннісно-змістовної сфери дитини дошкільного віку є наявність узгодженої системи ціннісних орієнтацій у педагогів, батьків. Оскільки діти формують свою самооцінку та оцінюють власні вчинки, враховуючи думку значимих дорослих.
Номер слайду 10
«Занурте дитину в море доброти і будь-яке зло, якщо є в ній таке, потоне. Тримайте дитину в світі краси, і все потворне якщо є в ній таке, полишить її. Кидайте дитину в огонь любові, і будь-яка ненависть, якщо є в ній таке, згорить». Ш. Амонашвілі