ХХ століття залишило нам у спадок разом із цінними набутками цивілізації безліч негативних явищ. Ціннісні орієнтації молоді катастрофічно змінюються, стають дедалі меркантильнішими. Нівелюються такі моральні чесноти, як: любов, доброта, чуйність, доброзичливість. Сьогодні лише 10-20% старших дошкільнят здатні виявити чуйність до слабших за себе, без зовнішніх спонукань прийти на допомогу, добровільно взяти на себе частину чиїхось труднощів, поділитися чимось, не чекаючи на винагороду
ПРИЧИНИ, ЯКІ ЗУМОВЛЮЮТЬ НИЗЬКИЙ РІВЕНЬ СФОРМОВАНОСТІ ЦІННОСТЕЙ У ДОШКІЛЬНИКІВ Економічна нестабільність. Соціальна незахищеність громадян. Духовна криза в суспільствіЗагострення міжнаціональних суперечностей та конфліктів. Низький рівень педагогічної освіти батьків. Втрата моральних цінностей батьками. Агресія та насильство в сім’їНегативний вплив інформаційного простору на дитину
Формування яких саме цінностей має сприяти освіта? Це питання є найбільш актуальним для дошкільної освіти, оскільки дитина дошкільного віку ще неспроможна зорієнтуватися в ціннісному полі сучасної культури, здійснювати усвідомлюваний вибір цінностей. У дошкільному віці система цінностей дорослого є визначальною для формування ціннісних орієнтацій дитини. Отже, особистість педагога і система його ціннісних орієнтацій є фундаментом для роботи щодо формування ціннісної сфери особистості дитини. Ціннісні орієнтири, якими керується доросла людина, формуються ще у дошкільному віці й часом не надто змінюються.
Ціннісні орієнтири – важлива характеристика психічного розвитку дитини. У них відбивається рівень суб‘єктної активності малюка, ступінь дорослішання та гармонізації всіх його психологічних надбань, що зовні проявляються в поведінці, взаєминах з іншими людьми, у пізнавальній, предметно – практичній та ігровій діяльності.
Серед цінностей, які засвоює дитина, розрізняють термінальні (цінності – цілі) та інструментальні ( цінності-засоби). Термінальні цінності – це певні кінцеві цілі, на досягнення яких людина спрямовує сою діяльність: родина, щастя, здоров'я, дружба, краса природи, краса мистецтва, краса техніки, зовнішня краса, гроші. Інструментальні цінності – принципи діяльності людини, що характеризують шляхи, які вона обирає для досягнення мети: співпереживання, самостійність, творчість, допитливість, цілеспрямованість, впевненість, сміливість, наполегливість.
Складовими ціннісних орієнтацій є ціннісне ставлення до: природи, життя, що інтегрує в собі такі утворення, як : визнання права на життя кожної істоти; бережне ставлення до будь-яких проявів життя;сприймання життя в усій його різноманітності, усіх його проявах і формах;рукотворного світу розуміння того, що предмети створені завдяки праці людини, до них слід бережливо ставитися, розуміння їх корисності в житті людини, отримання насолоди від сприймання рукотворного світу; людини прийняття людини як цінності, повага до її автономії, самопочуття, інтересів.
На формування ціннісних орієнтацій дошкільників впливають методи: СЛОВЕСНІ - роз‘яснення, приклад, навіювання, переконання, вправи, оцінювання ПРАКТИЧНІ - одним з головних є сюжетно-рольва гра, завдяки якій дитина приймає систему ціннісних уявлень про навколишній світ, ставлень до себе та життєвого простору, що її оточує. У процесі активного розігрування ролей та відтворення сюжету гри, дитина вчиться самостійно підпорядковувати свою поведінку ігровим вимогам: налагоджувати взаємодію, радіти успіху, підтримувати, захищати партнера по грі, скеровувати власну та спільну діяльність, збагачувати сюжет, співпереживати. Тобто, навчається діяти відповідно до моральних норм та загальнолюдських цінностей.
ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ФОРМУВАННЯ ОСОБИСТОСТІ ДОШКІЛЬНИКІВ - чітка постановка виховних завдань, спрямованих на створення гуманних взаємин у дитячому колективі; - гуманне ставлення вихователя до дітей, прагнення зрозуміти дитину, її стан, мотиви вчинків; - створення умов для активної діяльності дітей, що формує доброзичливі взаємини, принципи колективізму;Основною умовою гармонійного становлення ціннісно-змістовної сфери дитини дошкільного віку є наявність узгодженої системи ціннісних орієнтацій у педагогів, батьків. Оскільки діти формують свою самооцінку та оцінюють власні вчинки, враховуючи думку значимих дорослих.