Цілі тренінгу: надати інформацію про чисту воду, ознайомити учнів з джерелами води, розглянути питання збереження води.
Матеріали: ватман, фломастери, маркер.
Хід тренінгу
І. Знайомство
Учасники називають себе і причину по якій потрібно економити воду.
ІІ. Правила тренінгу
На ватмані учні пишуть правила, яких вони будуть дотримуватися під час тренінгу.
ІІІ. Очікувані результати
На ватмані намальована хмара, кожен учасник приклеює до неї краплинку із власними очкуваннями від тренінгу.
ІV. Об`єднання в команди
Учасники об`єднуються в групи за принципом «Джерело», «Річка». Кожна група отримує матеріали для обговорення, а лідер розповідає його іншим групам.
Команда 1. Водяна енергія
Рухома вода є потужним джерелом енергії, за допомогою неї освітлюють цілі міста і навіть країни. Тисячі років тому греки використовували водяні колеса, які набирали воду відрами, які були прикріплені навколо колеса. Вага води зумовлювала рух колеса, тобто відбувалось перетворення кінетичної енергії в механічну. Ця енергія використовувалась для подрібнення зерна і перекачування води.
Є кілька сприятливих можливостей гідроенергетики. Скрізь падає дощ, випадає сніг та інші опади, є річки. Якщо на конкретній ділянці річки є можливість сформувати резервуар, значить ця місцевість придатна для будівництва греблі. Вода є природним повторюваним внутрішній продуктом, для використання якого не потрібні іноземні постачальники, при використанні води немає ніяких проблем із нестабільними цінами чи транспортними затратами.
Гідроенергетика – це дуже зручно, тому що вона може швидко реагувати на коливання попиту. Ворота греблі можуть бути відкриті або закриті по команді, залежно від щоденного використання або поступового економічного зростання в суспільстві. Виробництво гідроелектроенергії часто сповільнюється в нічний час, коли люди використовують менше електроенергії.
Гідроенергетика стала “основним джерелом поновлюваної енергії. За допомогою енергії води забезпечує більш ніж 97% всієї електроенергії за рахунок відновлюваних джерел по всьому світі.
Але чи знаєте ви, як енергія отримується з води?
1. Краплі води
Енергія з води починається з опадами у вигляді дощу або снігу. Краплі води падають на землю і збираються в річки. По дорозі вниз до озера, вода може досягти неймовірних швидкостей і мати величезну кінетичну енергію, і цю енергію, якраз і використовують, коли виробляють гідроенергію.
Гідроенергетика є ефективним і екологічно чистим способом перетворення енергії падаючої води в електрику. І топографія і клімат зробили Норвегію лідером в гідроенергетиці.
2. Гора. Для перетворення з кінетичної енергії в гідроенергію вода повинна падати, тому, де є на місцевості перепади висот створюються греблі.
3. Резервуар. Вода подається в резервуар, де її збирають, перш ніж продовжити в трубах до електростанції. В резервуарах можна зберігати воду протягом довгого часу, і випускати її в генеруючої станції, коли в цьому буде необхідність.
4. На холодні зимові дні, коли люди мають потребу у великій кількості електроенергії, резервуар може випустити великий об’єм води, щоб генерувати більше енергії, а в дощові літні дні можуть бути використані для збору води в резервуар.
Таким чином, резервуар діє як величезний акумулятора.
З резервуара вода прямує вниз у трубу електростанції. Труби дуже стрімкі, це зроблено для того щоб вода досягла максимальної швидкості.
5. Водосховище
Вода нагнітається в соплі, в якому є високий тиск.
Цей тиск кидає воду на великій швидкості у напрямку турбінного колеса, яке приводить в рух ротор генератора навколо осі.
6. Гідротурбіна
Генератор виробляє електрику на з потужністю у кількості від 3000 до 13 000 вольт.
7. Лампочка
З іншого боку електростанції, вода вивільняється назад в навколишнє середовище. Вона знову випаровується на сонці, щоб повернутися пізніше у вигляді дощу або снігу. Таким чином, вода продовжує свій вічний цикл і постачає нам з чистою, поновлюваної енергією.
Цікаві факти:
На нашій планеті близько 20% всієї електроенергії виробляється на гідроелектростанціях.” Деякі регіони залежать від неї більше, ніж інші. Наприклад, 75% електроенергії, виробленої в Новій Зеландії і більше 99% електроенергії, виробленої в Норвегії отримуються з гідроенергетики.
Використання гідроенергетики “запобігає спалюванню 22 млрд галонів нафти або 120 млн тон вугілля на рік.”
Іншими словами, викиди вуглецю, яких вдається уникнути за допомогою ГЕС є еквівалентом додаткових 67 млн легкових автомобілів на дорозі, – це більше на 50% ніж є зараз.
Гідроенергетика забезпечує близько 10% електроенергії в США.
Сполучені Штати є другим за величиною виробником гідроелектроенергії в світі. Канада – займає перше місце.
Норвегія отримує більше 99% електроенергії з гідроелектростанцій. Нова Зеландія використовує гідроенергетику для забезпечення 75% потреб у електроенергії .
У США, гідроенергетика виробляє достатньо електрики, щоб обслуговувати потреби 28 млн приватних клієнтів.
Гідроенергетика не виробляє викидів парникових газів або інших забруднення повітря.
Гідроенергетика є найбільш ефективним способом для вироблення електроенергії. Сучасні турбіни ГЕС можуть переробляти 90% кінетичної енергії води у електроенергію. Кращі викопні палива -тільки близько 50%.
У США, гідроенергетика виробництво електроенергії з води коштує в середньому 0,85 цента за кіловат-годину (кВт/год). Це близько 50% вартості ядерного, 40% вартості викопного палива і 25% вартості з використанням природного газу.
Ніагарський водоспад був місцем першої в країні ГЕС, яка побудована в 1881 році. Турбін, що працювали в ньому від падіння води, а використовувалась отримана електроенергія для освітлення в нічний час водоспаду, який відвідували туристи.
Перший комерційний об’єкт гідроенергетики Америки побудований в 1882 році в Appleton, Вісконсин – це був проект освітлення целюлозно-паперового комбінату і декількох будинків.
Гідроенергетика не відчуває зростання витрат на паливо. З 1985 по 1990 р витрати на експлуатацію гідроелектростанцій росли менше, ніж рівень інфляції.
Резервуари, утворені гідроелектростанціями забезпечують місця для відпочинку, включаючи риболовлю, водні види спорту, катання на човнах, і водоплавна дичина полювання.
У всьому світі, вода є найбільш часто використовуваних поновлюваним джерелом енергії, забезпечуючи достатню потужність для задоволення потреб 28300000 споживачів.
Команда 2. Водний транспорт
Забруднення навколишнього середовища водним транспортом відбувається по двох каналах: по-перше, морські й річкові судна забруднюють біосферу відходами експлуатаційної діяльності, і по-друге, викидами у випадках аварій суден з токсичними вантажами, здебільшого нафтою і нафтопродуктами.
В умовах звичайної експлуатації основними джерелами забруднення є суднові двигуни, насамперед головна енергетична установка, а також вода, використана для миття вантажних танків, і баластна вода, що зливається за борт із вантажних танків.
Енергетичні установки суден забруднюють відпрацьованими газами передусім атмосферу, звідки токсичні речовини частково або майже повністю потрапляють у води морів, річок, океанів. Нині переважна кількість суден вітчизняного (і світового) флоту обладнана дизельними двигунами. Невелику частку становлять судна з паротурбінними установками, кількість яких за останні роки скорочується (у зв'язку з меншою економічністю порівняно з дизелями). Поки що газотурбінних установок налічують одиниці.
Річкові і морські судна рухаються на великі відстані з встановленою швидкістю, за якої двигуни довгий час працюють в оптимальному режимі, і тому відпрацьовані гази містять мінімум токсичних речовин.
Нафта і нафтопродукти є основними забруднювачами водного басейну при роботі водного транспорту. Негативний вплив водного транспорту на гідросферу пов'язаний з тим, що на танкерах, що перевозять нафту і її похідні, перед кожним наступним завантаженням, зазвичай, роблять промивку ємкостей (танків) для видалення решток раніше перевезеного вантажу. Промивна вода, а з нею і залишки вантажу зазвичай скидалися за борт. Крім того, після доставки нафтовантажів у порти призначення танкери, як правило, направляються до пункту нового завантаження без вантажу. У цьому випадку для забезпечення належної осадки і безпечності плавання нафтові танки судна заповнюються баластною водою. Ця вода забруднюється нафтовими залишками. Тому зусилля вчених і конструкторів спрямовані на створення ефективних засобів очищення промивних і баластних вод. Актуальність робіт підтверджується бурхливим розвитком танкерного флоту, що зумовлено зростанням споживання і перевезень нафти. Із загального вантажообігу світового морського флоту близько 49% (1984) припадає на нафту і нафтопродукти (у 1977 р. – 65,5%).
У міру зростання перевезень нафтовантажів і наливного тоннажу дедалі більша кількість нафти стала потрапляти в океан унаслідок аварій. Початок XXI ст. був відмічений кількома великими екологічними катастрофами, котрі трапилися, незважаючи на заходи, що вживаються для безпечного мореплавства, особливо танкерів.
До основних заходів запобігання забрудненню водного басейну транспортними суднами треба віднести:
– заборону скидання забруднювальних відходів з суден у внутрішніх водоймах;
– прийняття міжнародних угод про припинення скидання з суден усіх видів відходів і змивання нафтовантажів, забрудненої ними води у відкритих морях і океанах у межах установлених зон;
– обладнання суден додатковими засобами і установками для утилізації або знешкодження деяких видів відходів, а також для тимчасового накопичення частини відходів з наступною здачею їх на берег для знешкодження або перероблення;
– розробку нових конструкцій суден, що більшою мірою гарантували б збереження нафтовантажів і нафтопалива навіть в аварійних ситуаціях.
V. Гра «Наші ресурси»
Гравці об`єднуються у групи «Фермерське господарство», «Рибне господарство». Всі вони збиткові, а учасники – нові власники, які повинні зробити ці господарства прибутковими.
Завдання групам: розробити бізнес-план для відновлення господарств.
VI. Перегляд та обговорення матеріалу відеофільму «Як зберегти водні ресурси планети від забруднення» (https://www.youtube.com/watch)
VII. Створення на ватмані рекомендацій «Як зберегти воду?»
1. Заміна старих трубопроводів.
2. Справність кранів у домівках.
3. ……
VIII. Пропонуємо дослідити.
Записуй щодня витрачену кількість води та порівняй дні, коли Ви економили її сім`єю, а коли ні. Перерахуй у гривні. Що можна придбати за ці гроші?
IX. Вправа «Прощання».
Емоційне завершення тренінгу. Взятися за руки і посміхнутися один одному.