Екологічний тренінг "Земля у нас одна"

Про матеріал
Мета тренінгу: узагальнити знання про екологічні проблеми сучасності, сприяти становленню екологічного мислення, викликати інтерес учнів до навколишнього світу, виробити правила поведінки людини в природі , розвивати навички самостійного пошуку знань, виховувати почуття патріотизму і любові до своєї малої батьківщини.
Перегляд файлу

Земля у нас одна

(Екологічний тренінг)

План дій: Знання – співчуття – розуміння – дії – вчинки

 

  1. Вступне слово «Земля у нас одна».

 

     У науковій літературі давно вже існує термін «глобальні проблеми». Екологічна проблема – одна із них.

 У сучасний період в окремих країнах настільки активізувалось забруднення людиною поверхні Землі, що неможливо навіть дати єдину оцінку щодо кількості твердих відходів різноманітної діяльності людини.

 Десятки мільйонів людей дихають повітрям, яке є шкідливим для здоров’я.

 Цілий «букет» (близько 200) особливо отруйних речовин міститься в тютюновому димі.

 За останні 200 років на Землі знищено ¼ всіх родючих земель.

 За останні 20 років вирубано стільки лісу, скільки за все попереднє існування людини.

 На землі накопичені гори сміття. Вони забруднюють грунти, грунтові і поверхневі води, змінюють кліматичні умови.

 Катастрофічно швидко зменшуються запаси корисних копалин, багатьом із них (наприклад, золото, срібло, ртуть, сірка...) загрожує повне вичерпання.

 Площа зони відчуження в межах України (в результаті аварії на ЧАЕС) в півтора рази перевищує територію такої європейської держави, як Люксембург.

 Планета людей в небезпеці! Слід попередити жахливу катастрофу. Ми звикли вважати, що природа всесильна, забуваємо про те, що вона вразлива і ніжна. Природа, в якій, вам, молодим, доведеться жити, забруднюється, піддається руйнуванню, знищується.

 Сьогодні ми з вами зібрались для того, щоб вирішити спільну для нас і для всіх людей проблему. Це проблема збереження довкілля, або екологічна проблема. Саме ця проблема вимагає для свого вирішення негайного втручання всього людства.

 

  1. Актуалізація проблеми: психологічна вправа

«Свій голос я віддаю на захист природи»

 

     Кожному учасникові пропонується протягом 30 секунд висловити свою думку

 на тему «Свій голос я віддаю на захист природи».

 

 

 

  1. Прояв глобальних екологічних проблем на території України (виступ ініціативної групи).

 

(Учні тримають плакати. 1 – називає глобальні екологічні проблеми; 2 – учень характеризує їхній прояв на території України)

 

 

Глобальні екологічні проблеми

Їхній прояв на території України

Захист атмосфери від критичних забруднень

Промисловий Донбас і Придніпров’я, велика кількість ТЕС стали джерелом «кислотних дощів»

Збереження захисного озонового шару навколо земної кулі збільшують ризик ракових захворювань

Об’єкти енергетики, поглинаючи велику кількість нафтопродуктів, газу, вугілля, викидають в атмосферу мільйони кубічних метрів шкідливих газів, аерозолів, сажі

Загальне потепління клімату внаслідок «парникового ефекту»

Більшість підприємств хімічної промисловості не мають очисних споруд, тому небезпечні токсиканти фосген, вінілхлорид, аміак та інші потрапляють в атмосферу

Збереження вмісту вільного кисню в  атмосфері

Найбільше СО2 (70-90 % загального рівня забруднень) потрапляє в повітря від автотранспорту

Захист материкових вод від критичного забруднення і висихання

У деяких південних районах рівень забруднення підземних вод близький до критичного. Річка Дністер опинилася на грані виснаження. Понад 800 сіл України втратили власні джерела питної види

Захист від забруднення вод Світового океану; охорона і освоєння його ресурсів

Величезна кількість неочищених стічних вод скидають в Чорне та Азовське моря міста Маріуполь, Дніпро, Запоріжжя, Київ. Через надмірне надходження отрутохімікатів, зменшення стоку Дону, Кубані зоною екологічної катастрофи є Азовське море. Частішими стали «зони замору» в Чорному морі. Це призводить до підняття сірководневого шару

Деградація земель у різних природних зонах внаслідок їхнього надмірного господарського використання

Надмірною експлуатацією та забрудненням виведено із ладу 60% українських чорноземів; щорічно втрачається близько 100 тис га родючих грунтів, зноситься близько 18 млн т. гумусу.

Збереження біологічного розмаїття на планеті

У Червону книгу сьогодні занесено більше 800 видів рослин і тварин, яким серйозно загрожує вимирання або знищення.

 

 

  1. Мозковий штурм «Людина – Природа. Хто – кого».

 

Учасники діляться на дві команди:

 

  1. на зелених листочках записують позитивний вплив людини на природу;
  2. на жовтих листочках записують негативний вплив людини на природу.

 

На дошці кріпиться стовбур дерева. З одного боку крони кріпляться зелені

листочки, з іншого – жовті. Здійснюється підрахунок кількості листочків різного кольору.

Робиться узагальнюючий висновок про вплив людини на навколишнє середовище.

 

  1. Літературна хвилинка «Біль Землі»

 

Пронизує часу незрима стріла

І біль, і слова, і світи планетарні.

Це нам щовесни все віщує бджола,

Що ми тут не перші, і ми не останні.

 

    Умієм плоди витисати з ідей,

    Та тільки крізь буднів спресовану гущу

    Ми часто в очах безневинних дітей

    Не можем природи побачити душу.

 

Несуть на собі смерть криниць полини, -

У селах порожніх історія в’яне...

Ми топчем прогресом Дніпро, як слони.

Які ж без Дніпра ми будем слов’яни?

 

    Топтали квіти при дорозі і виривали без жалю.

    Вони голівки опускали на плаху мічену свою,

    На пелюстках їх ворожили, вінки пускали по воді,

    І попливли у невідоме – рожеві, білі, голубі...

    Чому галявина змарніла, навколо стоптана трава?

    З-під шини квіточка біліла і тихо мовила: «Жива...»

 

Замовкли чайки вже в лугах, лиш плачуть верби листом.

Десь тут шуміла в берегах ріка мого дитинства.

Пливе туман, а в небесах ячання журавлине.

Чого згаса земна краса, чого в сльозах калина?

 

    І можна із коренем вирвати злість,

    Знять маски із себе, холодніші сталі,

    І треба горнутися нам до Землі:

    На ній ми не перші, і щоб не останні.

  1. Місто майбутнього «Будуємо Екомісто» (творча робота)

 

Відчуйте себе в ролі архітектора. Ви маєте ватман, фломастери, ілюстрації, клей, ножиці. Вашим завданням буде – розмістити на ватмані об’єкти, необхідні для життєдіяльності екологічно безпечного гіпотетичного міста. Можна об’єкти замальовувати, робити підписи. Дайте місту назву.

 

7. Підсумкова рефлексія (правила поведінки в природі)

 

 Учням роздаються листочки з початком речення, яке необхідно закінчити.

 

  1. Природа -  як мати ...
  2. Збираючись до лісу, пам’ятай ...
  3. Якщо необережно зламав гілку ...
  4. Сплітаючи вінок із польових квітів, озирнись ...
  5. Милуючись безмежністю океану, замислись ...
  6. Посадивши до клітки синичку, подумай ...
  7. Збираючись у подорож, не забудь ...
  8. Пообідавши на лісовій галявині, обов’язково ...
  9. Розпалюючи вогнище, пом’ятай ...
  10. Відпочиваючи на березі річки, не забудь ...
  11. Не сміти, адже ...
  12. Поклавши гриба до кошика, впевнись ...
  13. Побачивши красивого метелика, не обов’язково ...
  14. Не залишай своїх слідів перебування в природі, можливо ...

 

8 Літературна хвилинка «Краса Землі»

 

Буває, часом сліпну від краси,

Спинюсь – не втямлю, що воно за диво,

Оці степи, це небо, ці ліси,

Усе так гарно, чисто, незрадливо,

Усе як є – дорога, явори,

Усе моє, все зветься Україна.

Така краса, висока і нетлінна,

Що хоч спинись і з Богом говори.

     Послухай музику землі:

     В ній запах трав і сонця ласка,

     У синім небі журавлі,

     А на долинах дивна казка.

     Послухай музику землі,

     І таємничу і жаданну

      Її акорди чарівні –

     То звуки дивного органу.

Як заповіт, в душі своїй несу,

Задумайся, затамувавши подих:

Крім доброти дарує нам природа

Себе й свою осонцену красу.

Спливає час, пливуть в безмежжя води,

Краса буття ніколи не вмира.

Заходьте в гості до її господи,

Лиш марно не топчіть її добра.

     Наш дивний світ такий, як казка,

     Он в небі хмаронька пливе,

     Тож бережи його, будь-ласка,

     Все в ньому гарне і живе.

     Он квітка полум’ям палає,

     І ясне сонечко блищить,

     Чарівне пташечка співає,

     Все в дивосвіт прийшло, щоб жить.

В природі все буденне і святкове,

І дивне, і незвичне, і просте.

Є зміст в листку, є зміст в пташиній мові,

В усьому, що зів’яло і цвіте.

Все загадкове, потаємне, зриме,

Нашіптує мені: люби, живи!

І грає вітер синіми очима

На променях зеленої трави.

В природі все буденне і святкове,

А може, просто кажучи, святе!

 

doc
Додано
31 березня 2019
Переглядів
711
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку