Земля у нас одна
(Екологічний тренінг)
План дій: Знання – співчуття – розуміння – дії – вчинки
У науковій літературі давно вже існує термін «глобальні проблеми». Екологічна проблема – одна із них.
У сучасний період в окремих країнах настільки активізувалось забруднення людиною поверхні Землі, що неможливо навіть дати єдину оцінку щодо кількості твердих відходів різноманітної діяльності людини.
Десятки мільйонів людей дихають повітрям, яке є шкідливим для здоров’я.
Цілий «букет» (близько 200) особливо отруйних речовин міститься в тютюновому димі.
За останні 200 років на Землі знищено ¼ всіх родючих земель.
За останні 20 років вирубано стільки лісу, скільки за все попереднє існування людини.
На землі накопичені гори сміття. Вони забруднюють грунти, грунтові і поверхневі води, змінюють кліматичні умови.
Катастрофічно швидко зменшуються запаси корисних копалин, багатьом із них (наприклад, золото, срібло, ртуть, сірка...) загрожує повне вичерпання.
Площа зони відчуження в межах України (в результаті аварії на ЧАЕС) в півтора рази перевищує територію такої європейської держави, як Люксембург.
Планета людей в небезпеці! Слід попередити жахливу катастрофу. Ми звикли вважати, що природа всесильна, забуваємо про те, що вона вразлива і ніжна. Природа, в якій, вам, молодим, доведеться жити, забруднюється, піддається руйнуванню, знищується.
Сьогодні ми з вами зібрались для того, щоб вирішити спільну для нас і для всіх людей проблему. Це проблема збереження довкілля, або екологічна проблема. Саме ця проблема вимагає для свого вирішення негайного втручання всього людства.
«Свій голос я віддаю на захист природи»
Кожному учасникові пропонується протягом 30 секунд висловити свою думку
на тему «Свій голос я віддаю на захист природи».
(Учні тримають плакати. 1 – називає глобальні екологічні проблеми; 2 – учень характеризує їхній прояв на території України)
Глобальні екологічні проблеми |
Їхній прояв на території України |
Захист атмосфери від критичних забруднень |
Промисловий Донбас і Придніпров’я, велика кількість ТЕС стали джерелом «кислотних дощів» |
Збереження захисного озонового шару навколо земної кулі збільшують ризик ракових захворювань |
Об’єкти енергетики, поглинаючи велику кількість нафтопродуктів, газу, вугілля, викидають в атмосферу мільйони кубічних метрів шкідливих газів, аерозолів, сажі |
Загальне потепління клімату внаслідок «парникового ефекту» |
Більшість підприємств хімічної промисловості не мають очисних споруд, тому небезпечні токсиканти фосген, вінілхлорид, аміак та інші потрапляють в атмосферу |
Збереження вмісту вільного кисню в атмосфері |
Найбільше СО2 (70-90 % загального рівня забруднень) потрапляє в повітря від автотранспорту |
Захист материкових вод від критичного забруднення і висихання |
У деяких південних районах рівень забруднення підземних вод близький до критичного. Річка Дністер опинилася на грані виснаження. Понад 800 сіл України втратили власні джерела питної види |
Захист від забруднення вод Світового океану; охорона і освоєння його ресурсів |
Величезна кількість неочищених стічних вод скидають в Чорне та Азовське моря міста Маріуполь, Дніпро, Запоріжжя, Київ. Через надмірне надходження отрутохімікатів, зменшення стоку Дону, Кубані зоною екологічної катастрофи є Азовське море. Частішими стали «зони замору» в Чорному морі. Це призводить до підняття сірководневого шару |
Деградація земель у різних природних зонах внаслідок їхнього надмірного господарського використання |
Надмірною експлуатацією та забрудненням виведено із ладу 60% українських чорноземів; щорічно втрачається близько 100 тис га родючих грунтів, зноситься близько 18 млн т. гумусу. |
Збереження біологічного розмаїття на планеті |
У Червону книгу сьогодні занесено більше 800 видів рослин і тварин, яким серйозно загрожує вимирання або знищення. |
Учасники діляться на дві команди:
На дошці кріпиться стовбур дерева. З одного боку крони кріпляться зелені
листочки, з іншого – жовті. Здійснюється підрахунок кількості листочків різного кольору.
Робиться узагальнюючий висновок про вплив людини на навколишнє середовище.
Пронизує часу незрима стріла
І біль, і слова, і світи планетарні.
Це нам щовесни все віщує бджола,
Що ми тут не перші, і ми не останні.
Умієм плоди витисати з ідей,
Та тільки крізь буднів спресовану гущу
Ми часто в очах безневинних дітей
Не можем природи побачити душу.
Несуть на собі смерть криниць полини, -
У селах порожніх історія в’яне...
Ми топчем прогресом Дніпро, як слони.
Які ж без Дніпра ми будем слов’яни?
Топтали квіти при дорозі і виривали без жалю.
Вони голівки опускали на плаху мічену свою,
На пелюстках їх ворожили, вінки пускали по воді,
І попливли у невідоме – рожеві, білі, голубі...
Чому галявина змарніла, навколо стоптана трава?
З-під шини квіточка біліла і тихо мовила: «Жива...»
Замовкли чайки вже в лугах, лиш плачуть верби листом.
Десь тут шуміла в берегах ріка мого дитинства.
Пливе туман, а в небесах ячання журавлине.
Чого згаса земна краса, чого в сльозах калина?
І можна із коренем вирвати злість,
Знять маски із себе, холодніші сталі,
І треба горнутися нам до Землі:
На ній ми не перші, і щоб не останні.
Відчуйте себе в ролі архітектора. Ви маєте ватман, фломастери, ілюстрації, клей, ножиці. Вашим завданням буде – розмістити на ватмані об’єкти, необхідні для життєдіяльності екологічно безпечного гіпотетичного міста. Можна об’єкти замальовувати, робити підписи. Дайте місту назву.
7. Підсумкова рефлексія (правила поведінки в природі)
Учням роздаються листочки з початком речення, яке необхідно закінчити.
8 Літературна хвилинка «Краса Землі»
Буває, часом сліпну від краси,
Спинюсь – не втямлю, що воно за диво,
Оці степи, це небо, ці ліси,
Усе так гарно, чисто, незрадливо,
Усе як є – дорога, явори,
Усе моє, все зветься Україна.
Така краса, висока і нетлінна,
Що хоч спинись і з Богом говори.
Послухай музику землі:
В ній запах трав і сонця ласка,
У синім небі журавлі,
А на долинах дивна казка.
Послухай музику землі,
І таємничу і жаданну
Її акорди чарівні –
То звуки дивного органу.
Як заповіт, в душі своїй несу,
Задумайся, затамувавши подих:
Крім доброти дарує нам природа
Себе й свою осонцену красу.
Спливає час, пливуть в безмежжя води,
Краса буття ніколи не вмира.
Заходьте в гості до її господи,
Лиш марно не топчіть її добра.
Наш дивний світ такий, як казка,
Он в небі хмаронька пливе,
Тож бережи його, будь-ласка,
Все в ньому гарне і живе.
Он квітка полум’ям палає,
І ясне сонечко блищить,
Чарівне пташечка співає,
Все в дивосвіт прийшло, щоб жить.
В природі все буденне і святкове,
І дивне, і незвичне, і просте.
Є зміст в листку, є зміст в пташиній мові,
В усьому, що зів’яло і цвіте.
Все загадкове, потаємне, зриме,
Нашіптує мені: люби, живи!
І грає вітер синіми очима
На променях зеленої трави.
В природі все буденне і святкове,
А може, просто кажучи, святе!