Кожний учитель, який творчо підходить до викладання свого предмета,повинен розуміти, що вивчення програмового матеріалу неможливо обмежити рамками урочної системи.
Знання, які учні отримали на уроках, обов'язково мають застосовуватися на практиці, бо довго не триматимуться в пам'яті учнів. Адже немає потреби доводити, що заняття, на якому вчитель використовує активні методи навчання, набагато ефективніше, ніж звичайний урок. Останнім часом я широко впроваджую пізнавальні ігри. Можна проводити позакласні заходи у формі інтелектуальної вікторини «Що? Де? Коли?», брейн-рингу, розважально-пізнавального КВН тощо. Такі заходи мають комунікативне та суспільне значення. Адже, беручи участь у конкурсі, учень виховує в собі відповідальність, усвідомлює, щовід його знань та вмінь залежить успіх команди чи класу. Це ґрунтовна база для формування в дитини почуття дружби та взаємодопомоги.
Гра - це шлях пізнання дитиною самої себе, своїх можливостей і здібностей. Тому ігри - чудове доповнення до навчально-виховного процесу в розвитку різних видів діяльності особистості фізичної, психічної та інтелектуальної. Головна мета екологічних ігор – потреба спілкування з природою, оволодіння нормами екологічно грамотної поведінки, розуміння багатогранної цінності природи, формування потреби природооберігаючої діяльності, відчуття себе частинкою природи, Землі і Всесвіту.
Кожний учитель, який творчо підходить до викладання свого предмета,повинен розуміти, що вивчення програмового матеріалу неможливо обмежити рамками урочної системи.
Знання, які учні отримали на уроках, обов’язково мають застосовуватися на практиці, бо довго не триматимуться в пам’яті учнів. Адже немає потреби доводити, що заняття, на якому вчитель використовує активні методи навчання, набагато ефективніше, ніж звичайний урок. Останнім часом я широко впроваджую пізнавальні ігри. Можна проводити позакласні заходи у формі інтелектуальної вікторини «Що? Де? Коли?», брейн-рингу, розважально-пізнавального КВН тощо. Такі заходи мають комунікативне та суспільне значення. Адже, беручи участь у конкурсі, учень виховує в собі відповідальність, усвідомлює, що від його знань та вмінь залежить успіх команди чи класу. Це ґрунтовна база для формування в дитини почуття дружби та взаємодопомоги.
Гра - це шлях пізнання дитиною самої себе, своїх можливостей і здібностей. Тому ігри - чудове доповнення до навчально-виховного процесу в розвитку різних видів діяльності особистості фізичної, психічної та інтелектуальної. Головна мета екологічних ігор – потреба спілкування з природою, оволодіння нормами екологічно грамотної поведінки, розуміння багатогранної цінності природи, формування потреби природооберігаючої діяльності, відчуття себе частинкою природи, Землі і Всесвіту.
О.П.Телеп
Підготувала
вчитель початкових класів
Опорного закладу
Теребовлянської ЗОШ
І-ІІІ ступенів №1
О.П.Телеп
м. Теребовля 2018
Екологічний турнір знавців природи
Тема. Рослини і тварини в природі.
Мета. Систематизувати й збагатити знання учнів про тваринний і рослинний світ. Розвивати спостережливість,допитливість,уміння аналізувати, увагу, кмітливість. Виховувати бережливе ставлення до природи.
Обладнання. Ілюстрації тварин і рослин,малюнки дітей,художня література про тваринний і рослинний світ, платівка " Голоси весняного лісу ". На дошці записана тема та гасло:
Природа нам - як рідний дім.
Вона усім як мати.
Щоб лад завжди був в домі тім,
Про це нам треба дбати.
Вчитель. З гарним настроєм розпочнемо наше заняття. Бажаю вам, діти, досягти успіху. А що означає досягти успіху?
(Відповіді дітей )
Хай перешкоди вас не лякають,
А труднощі не зупиняють
Хто шлях важкий обирає,
Той справжнього успіху досягає.
ХІД ЗАНЯТТЯ
Хтось із відомих людей сказав: наймудріша у світі - природа.
Більшість людей любить природу. Це тому, що ми маємо привілей жити у прекрасному світі, що, здається, був створений для виконання всіх наших бажань і задоволення потреб. Деякі люди пишуть книжки про природу, інші малюють прекрасні пейзажі або ж поринають у роздуми вдалині від гомону та натовпу. Але більшою з нас для насолоди досить також простих речей, як захід сонця, хмари, дощ, зелень, пташиний гомін, чудові ранки. На жаль, деякі люди, спілкуючись із природою, завдають їй великої шкоди. Тому від нашої поведінки у природі залежить, чи побачить ще хтось красу лісу і голубінь ріки, перші проліски і квітучі сади, чи почує щебетання пташок, чи зможе насолодитись таємницями природи.
1. Звучить грамзапис " Голоси весняного лісу ".
- Діти, отже, сьогоднішній екологічний турнір систематизує і збагатить ваші знання про тваринний і рослинний світ природи.
- Знайомтесь,наше журі:
І. Конкурс капітанів команд.
Привітання:
1. Лисиця (червоний сектор)
Ми суперникам своїм
Свій палкий шлемо привіт
І бажаєм - на відмінно
Знати все, що необхідно.
2. Рись (жовтий сектор)
Ми не будем лінуватись,
Щоб із вами позмагатись.
Проявимо свої старання
У наших змаганнях.
3.Сова (зелений сектор)
Яке життя кругом цікаве,
Духмяно пахнуть квіти, трави,
Бринить, співає, грає все живе.
То ж давайте всі поговоримо про це.
4. Сокіл (оранжевий сектор)
Натхнення, праця –все, що так важливо
Для щастя кожному в душі тримать.
Та зараз рідну природу, як ніколи,
Нам треба берегти, любити, знать.
5.Орел (синій сектор)
Вітрам усім, негодам і перешкодам
Треба на зустріч ступать,
Тоді лише ми зможем
Усі завдання подолать.
Капітани беруть картки-слова і розставляють у таблицю:
ІІ. Конкурс “У світі цікавого”
( За три правильні назви 1 очко)
(Сірі ворони, сороки, галки, горобці, вівсянки, граки, снігурі)
6. Яка ягода найбільша? (Гарбуз).
7. Якими видами сільського господарства займалися колись люди? (землеробством і тваринництвом).
8. Яке колесо при різкому повороті автомобіля не обертається?
(запасне)
9. Коли людина буває довша? (ранком людина на 2 см довша ніж пізнього вечора).
10. У семи братів по одній сестрі. Скільки всього дітей у сім’Ї?
( вісім).
ІІІ. Конкурс “Цікаві тести”
1. Де у котика вухо?
а) на голові;
б) на нозі;
в) на животі.
2. Що таке кінологія?
а) наука про мову;
б) наука про коней;
в) наука про собак.
3. Від яких пунктів вимірюються відстань між містами?
а) від міських поштампів;
б) від автомобільних станцій;
в) від супермаркетів.
ІV. Конкурс “Говоримо скоромовку”
( Хто швидше проговорить скоромовку у швидкому темпі. Додатково одержить
1 бал за свою скоромовку; кожен учасник команди має право на 1 скоромовку).
V. Конкурс “Зоопарк”
( Під час роботи звучить легенька музика. Кожна команда записує назви тварин).
VІ. Хвилинка ерудита “Це - цікаво”
( Готує самостійно кожна команда, як домашнє завдання)
Пісня «Зозуля»
1.Куку, куку, чути в ліску,
Радо співаймо, радо вітаймо (2р.)
Ранню, ранню, ранню весну. (2р.)
2. Куку, куку, пташко мала,
Ти нам кувала, правду казала (2р.)
Щезла, щезла, щезла зима. (2р.)
3. Куку, куку, голос гуде,
Гаєм лісочком, бором поточком (2р.)
Голос, голос, голос гуде. (2р.)
VІІ. Фізкультхвилинка.
Рано-вранці крокодили
На зарядку всі ходили,
А за ними вирушали
Тигри, леви і шакали.
Поспішали кенгуру
Несли в торбах дітвору,
Антилопи і горили
Теж зарядку там робили.
Слон поволі, наче робот,
Піднімав свій довгий хобот.
Раз і два, і три й чотири –
Присідали крокодили
Лиш ледачі бегемоти
Не вилазили з болота.
(В.Кравчук).
VІІІ. Конкурс “Які ми?”
1. травоїдні;
2. всеїдні;
3. хижаки;
(лось-1, колорадський жук-1,сонечко-3, орел-3, горобець-2, карась-2).
ІX. Конкурс “Опис тварин”
1.Описати тварину за планом.
План
1-ша.Команда. Метелик.(Комаха, травоїдна, метелик-яйце личинка-лялечка-метелик).
2-га. Команда. Щука. (Риба, хижак, ікра - мальки).
3-тя. Команда. Жаба. ( Земноводна,всеїдна, ікра - пуголовки(хвости відпадають і виростають лапки); жабенята).
4-та. Команда. Горобець. ( Птах, всеїдний, яйця. Насиджують їх. Доглядають потомство).
5-та. Команда. Ведмідь. (Звір, всеїдний. Народжують малят і вигодовують молоком.
Один учасник з кожної команди зображує певну тварину за допомогою різноманітних рухів, жестів, міміки. Інші команди повинні написати свою думку на папері і віддати членам журі.
Кожна команда має листочки різних кольорів:
1-червоний;
2-жовтий;
3-зелений;
4-оранжевий;
5-синій.
(Звучить музика. Підрахування результатів гри).
XІ. Конкурс “Загадки природи”
1. Хвіст курдюком, ніс п'ятачком,
Ще й два ряди ґудзичків. (Свиня).
2. Ні старому, ні малому
Не дасть приступити додому. (Собака).
3. Біжить чимчик по долині,
У сіренькій кожушині. (Заєць).
4. Чотири біжать, двоє стирчать,
Двоє бачать-дорогу значать.
Сімсот поганяє, Хто відгадає? (Кінь).
5. Чорне тіло, чорний вус
Згодом стало біле-біле
І за вітром полетіло. (Кульбабка).
6. В теплий дощик народився
Парасолькою накрився. (Гриб).
7. Стоять красуні на воді,
Вінки на них білі й золоті. (Лілеї).
9. Швидко скрізь цей птах літає,
безліч мошок поїдає,
За вікном гніздо будує,
Тільки в нас він не зимує. (Ластівка).
10. У зеленім картузі
На одній стоїть нозі.
Коло вуха китиця
Щирим золотом світиться.
Звичка в нього є ота:
Він голівку поверта
В бік, де сонце котиться,
Родичем доводиться. (Соняшник).
XІІ. Конкурс “Рослин”
1) Клена, сосни, ясена - (в) .
2) У кульбаби, осока -(а).
3) У лопуха, череди -(б) .
(а) - парашутики;(б)-гачечки; в)- крильця)
2. Розподіліть на групи назви рослин за способом розмноження:
пирій, соняшник ,малина, пролісок, тюльпани, капуста , смородина .
1)кореневими паростками;
2) цибулинами;
3) насінням.
(Перевірка завдань у конвертах)
XIII. Конкурс "Про що нагадують знаки?"
1 .Знаки, що нагадують про правила поведінки на природі (помічники роздають картки зі знаками,а учасники команд їх підписують):
6) - не лови диких тварин і не забирай їх до дому;
7) - не вбивай жабок, жаб, змій, вони корисні;
8) - не рубай дерев;
9) - не ламай гілля дерев;
10) - не пошкоджуй кору дерев.
( Діти підписують малюнки: по 2 кожна команда).
XІV. Прес-конференція "Лікарські рослини"
1. Бузина чорна.
2. Калина.
3. Звіробій.
4.Цикорій.
5.Суниці лісові.
(Представники із кожної команди дають коротку розповідь про лікарську рослину, яку підготували самостійно, як домашнє завдання).
Журналісти завдають питання:
Дитяча преса:
1.- Що ви знаєте про лікувальні властивості бузини чорної?
2.- Журнал "Пізнайко" збирає інформацію про калину звичайну.
А що можете повідомити ви?
3.- Газета "'Розкажіть онуку" проводить конкурс на кращого знавця лікарських рослин. Скажіть,будь ласка, що ви знаєте про звіробій.
4. - Чим прославив себе цикорій?
5. - Розкажіть, що ви знаєте про суниці лісові.
Вчитель. Закінчити наше заняття хочу віршем П. Сиченка
"Вмій природу любити".
Вам у походи ходити
І мандрувать, любі діти,
Вмійте ж природу любити,
Кожній стеблинці радіти.
В полі, над лісом, над яром -
Квіти, дерева і трави...
Цвіту не вирви задаром,
Гілки не вжни для забави.
Оберігайте ж повсюди
Шлях і стежиночку в гаї.
Все те окрасою буде
Нашого рідного краю.
Земля плекає і пшеницю, й жито,
Викохує ромашки і полин.
І ти не зможеш землю не любити.
Коли ти їй не пасинок, а син.
Озирніться навкруги,
Дружать річки й береги,
Вітерець голубить квіти,
Бавляться довкола діти.
ВСІ:Будем всі ми в мирі жити,
Будем разом ми дружити.
«ПІСНЯ» Людина – друг природи
1. На підвіконні сіла кішка,
Вмивається бо чепурна.
За кішкою простежим трішки
І зробим так, як робить це вона.
Приспів:
Раз, два, три - спробуй повтори, (2).
Три, чотири, п'ять - нумо повторять. (2).
Дуже добре так.
2. В болоті чапля, мов на чатах,
Стоїть і ловить жабенят.
Не важко так стоять для нас,
для натренованих малят.
3. Змія по стежці лісовій
Повзе, ховатись не спішить.
А ми стараймося мерщій
Руками її рухи повторить.
4.Тваринки ці не чинять шкоди,
І ти їх кривдить не давай,
Бо ти-людина – друг природи,
Про це ти ,друже, добре пам’ятай.
1