Конспект уроку "Планети сонячної системи"

Про матеріал

Дана розробка уроку допомагає учням сформувати поняття «планета», ознайомити з планетами Сонячної системи, формувати знання про відмінності між планетами, розміри планет, природу їхнього обертання, уміння порівнювати та створювати просторові уявлення про розміри небесних тіл.

Перегляд файлу

Калинівська ЗОШ І-ІІІ ступенів №3

 

 

 

 

 

 

 

 

Відкритий урок з природознавства 5 класу на тему :

«Планети. Відмінності між планетами»

 

 

Підготувала :

вчитель географії і природознавства

Панасюк Н.В.

 

 

 

 

 

 

 

Тема. Планети. Відмінності між планетами

Мета

навчальна: сформувати поняття «планета», ознайомити з планетами Сонячної системи, формувати знання про відмінності між планетами, розміри планет, природу їхнього обертання, уміння порівнювати та створювати просторові уявлення про розміри небесних тіл, відстані між ними, взаємне розміщення тіл, забезпечити практичне спрямування вивчення астрономічних явищ; 

- розвивальна: розвивати в учнів уявлення про навколишній світ, бажання самостійно опановувати невідоме, популяризувати астрономічні знання, формувати науковий світогляд; 

- виховна: виховувати цікавість до навколишнього світу, відповідальне ставлення до своєї планети.

Тип уроку: вивчення й первинного закріплення нових знань.

Обладнання: підручник, зошити, відеоматеріали з Інтернет-ресурсів за темою «Планети», фотографії планет.

Очікувані результати: учні відкриють для себе нові астрономічні поняття, дізнаються цікаве з міфології, знатимуть відмінності між планетами, про поділ планет на групи, усвідомлять унікальність Землі.

Епіграф до уроку:
Небо, зорі, комети, планети…

Вони твої, хоч і далекі…
Галілео Галілей.

Хід уроку

I. Організаційний момент

Добрий день дорогі дітки. Дуже рада вас бачити на сьогоднішньому уроці..

Вправа «Посмішка» Створення позитивного настрою

Щоб урок наш був гарним , цікавим ,змістовним для цього потрібно мати гарний настрій . Тож давайте покращимо його і подаруємо один одному щиру посмішку. Поверніться один до одного і посміхніться.

II. Мотивація навчальної діяльності

На сьогоднішньому уроці ми будемо продовжувати вивчати розділ Всесвіт. Але урок наш буде незвичайний, тому що на цьому уроці я хочу запросити вас у цікаву, пізнавальну, та незвичайну космічну подорож.

Час летить, спішить невпинно

Надійшла для нас година

Полетіти до планет,

І назустріч до комет

Починаєм мандрувати

І знання всі здобувати.

Читання епіграфа

1. Діти , як ви гадаєте , якою буде тема нашого уроку?

(вчитель відкриває тему на дошці, яка була закрита.) Правильно.

Отже тема нашого уроку: Планети. Відмінності між планетами. . ( Слайд 1)

Сьогодні ми будемо уявляти себе вченими- дослідниками і наше завдання вивчити та дослідити планети Сонячної системи.(Слайд 2)

Відкриваємо зошити і записуємо тему уроку.

ІІІ Актуалізація опорних знань та умінь

Вправа “Світлофор”

Діти , перш ніж ми вирушимо в нашу далеку й захоплювану мандрівку нам необхідно заправити наш космічний корабель, а для цього вам потрібно буде дати правильні відповіді на запитання ( слайд 3)

( якщо твердження правильне, ви піднімаєте синю зірку, а якщо не правильне - то показуєте червону зірку ) До речі, а давайте пригадаємо, від чого залежить колір зорі. ? (Від температур: червоні зорі — найхолодніші, білі і жовті мають середню температуру, а сині - найгарячіші)

Слухаємо уважно мої твердження.( синя- правильне, червона — неправильне.)

1. Сучасні астрономи нараховують на небі 88 сузір'їв? (так)

2. Полярна зірка знаходиться в сузір'ї Оріон? (ні)

3. Напрямок на північ у Північній півкулі можна визначити за допомогою Полярної зірки? (так)

4. Сонця — це джерело тепла і світла на Землі. (так)

5. Кулясті розжарені тіла, що випромінюють світло і тепло називають планетами? (ні)

6. Найгарячішими вважають червоні зірки. (ні)

7.Промінь світла від Сонця досягає Землі за 8 хвилин (так)

8. Сонце – це блакитна зоря з температурою 10000 – 12000 градусів? (ні)

9.До малих небесних тіл належать планети.(ні)

. ІV Вивчення нового матеріалу

Будова Сонячної системи

Ну що ж, корабель ми заправили, вашими правильними відповідями,а тепер можемо вирушати у нашу уявну подорож до планет. А допоможе нам у цьому комп'ютерна програма онлайн - Solar System Scope. За допомогою цієї програми ми зможемо наблизитись до планет, краще їх роздивитись і дослідити.

Давайте пригадаємо, що таке планети.

- Планети — це кулеподібні тверді тіла великих розмірів, які не випромінюють світло і тепло, а відбивають сонячне світло.

Планети, що розташовані поруч з Землею, обертаються на різних відстанях навколо Сонця за власними траєкторіями, які називають орбітою.

Отже наближаємось до першої від Сонця планети .

Найближчою планетою до Сонця є Меркурій. Її відносять до групи планет земного типу. Вона носить імя давньоримського бога торгівлі. Сонце зігріває Меркурій у 7 разів сильніше, ніж нашу планету. Поверхню Меркурія займа­ють численні кратери, величезні ями та заглибини — це сліди від ударів метеоритів. Побачити Меркурій із Землі можна дуже рідко перед заходом або перед сходом Сонця.

Другою планетою від Сонця є Венера, яка теж відноситься до планет земної групи. Її помітили люди ще в давнину і дали ім’я давньогрецької богині краси.. Але красива Венера лише з Землі

. Якщо ознайомитися з нею ближче, можна переконатися, що поверхня Венери – розпечена кам’яниста пустеля. Проте добре розглянути Венеру з космосу дуже важко, адже вона постійно оповита густими хмарами, які складаються крапельок сірчаної кислоти. Небо там яскраво-оранжеве. Води на цій планеті немає, кисню практично теж.

Рухаємось далі.

Земля – це третя від Сонця планета Сонячної системи, єдина планета, на якій відоме життя, домівка людства. А зараз, я хочу задати вам цікаве запитання. Як ви думаєте , яке відношення має вислів “ Три кити “ до нашої планети?

У давні часи слов'ян існувала думка, що Земля тримається на трьох китах, а кити — на воді, якщо ж вони поворушаться — відбувається землетрус.

Лише учений Піфагор, який жив за дві з половиною тисячі років до нашої ери, вважав, що Земля — це куля й у неї немає верху та низу.

А переконатись у цьому, нам допоможе перегляд відео зйомки Землі із космосу. Під час перегляду,поспостерігайте, які земні об'єкти і явища ви будете бачити на планеті. (Перегляд відео зйомки Землі із супутника)

Що ви бачили на відео? Які земні об'єкти і явища?

Більшість планети покрита водою, це так званий світовий океан. До суходолу відносять материки: Євразія, Африка, Пн. Америка, Пд. Америка, Австралія, Антарктида. Вона обертається навколо своєї земної осі.

За Землею здійсню свій рух навколо Сонця червоний Марс. 4 планета від Сонця. Марс має колір, що нагадує вогонь. Можливо саме за цей колір стародавні римляни дали планеті ім'я бога війни.. Це планета земного типу. Він менший за Землю приблизно вдвічі . На Марсі є гори, найвища з них має назву Олімп ( висота 27 км.), також є вулкани, долини та пустелі подібні до земних. Поверхня вкрита плямами жовтого й червоного кольору.

П'ята - за відстанню від Сонця -це планета Юпітер, яку назвали ім'ям давньоримського царя богів. Це - найбільша планета Сонячної системи. Юпітер оточений величезною шаруватою атмосферою біло-оранжевого кольору, що складається в основному з метану. і аміаку Дані з Юпітера засвідчують те, що там постійний шторм, який бачимо на фотографіях як червону пляму.

Сатурн - шоста від Сонця, та друга за розмірами після Юпітера планета Сонячної системи, можливо, найцікавіша. ЇЇ зовнішній вигляд разюче відрізняється від інших планет. Адже Навколо нього є яскраві кільця, які складаються з дрібних часточок космічного пилу, криги різної величини кам'яних уламків, що обертаються навколо планети. Названа ім'ям давньоримського бога землеробства і врожаю. Відноситься до планет. - гігантів Сатурн є величезною кулею, що складається переважно з рідкого водню і гелію.

 

Уран сьома від Сонця велика планета Сонячної системи, належить до планет-гігантів. Названий ім'ям давньогрецького бога неба. має синьо-зелений колір. Газоподібна планета має атмосферу, Яка складається переважно з водню, гелію, аміаку, метану. Метан надає Урану блакитно-зеленуватого забарвлення. Вісь Урану дуже нахилена, тому кажуть, що він обертається лежачи. Уран, так само як і Венера обертається навколо своєї осі у зворотньому напрямку зі сходу на захід.

Нептун - восьма за віддаллю від Сонця і четверта за розміром планета Сонячної системи, що належить до планет-гігантів. ЇЇ відкрили за допомогою розрахунків і законів, якими користується наука астрономія. І назвали ім'ям давньоримського бога морів. Нептун має насичений синій колір. Його атмосфера містить водень, гелій і метан..Погодні умови дуже сурові — з вітрами (швидкість до 640 км/год) і Великою темною плямою — постійним ураганом.

Донедавна до 2006 року в Сонячній системі налічували дев’ять планет. Якщо ви подивитесь старі моделі сонячної системи, то знайдете там планету Плутон, яку було відкрито у 1930 року завдяки математичним розрахункам. Але з плином часу та розвитком технічних можливостей з’ясувалося, що на одній орбіті з планетою рухається ще багато малих небесних тіл, схожих на нього за розмірами і які називаються астероїдами.

Таким чином, зробили висновок, що Плутон це теж астероїд.

Отже ,ми познайомились із усіма планетами Сонячної системи

А тепер давайте запам'ятаємо порядок розміщення цих планет за допомогою маленького віршика. Повторюємо за мною.

Прийом «Віршовані рядки»

За порядком усі планети Назве будь-який із нас:

Раз — Меркурій, два — Венера, Три — Земля, чотири — Марс

П'ять — Юпітер, шість — Сатурн,

Сім — Уран, за ним — Нептун..

Щось ми трохи засиділись, давайте трохи порухаємось.

Фізкультхвилинка

Усі встаємо.

Ми у космічному кораблі.

 Шатл почало хитати (нахили тіла вправо, вліво, вправо, вліво).

Ми виходимо у відкритий космос ( рухи руками ніби пливемо)

 Тепер ми відчуваємо невагомість ( колові обертання тулубом без відриву нижньої частини від підлоги).

Увага !!!  Атака астероїдів (уникаємо їх, нахиляємось назад, уперед, праворуч, ліворуч).

  А тепер небезпека зверху(присідаємо). Ну все , атака скінчилась , можемо повертатися на борт корабля( сіли на місця)

Ну що трохи відпочили? А тепер давайте повернемося до нашої дослідницької роботи і продовжимо ознайомлення із планетами.

Робота в парах

А зараз ви попрацюєте у парах

Кожній парі я даю додаткову інформацію про одну із планет Сонячної системи, яку вам потрібно детально опрацювати, а також у вас на парті є паперова модель цієї планети. Після того, як ви прочитаєте інформацію, ви маєте вибрати із неї необхідні дані і заповнити ось цей своєрідний паспорт кожної планети. Потім ви озвучуєте цю інформацію і прикріпите паспорт до відповідної планети на дошку. На це завдання вам дається 4 -5 хвилин.

1 пара - “Меркурій”

2 пара - “Венера”

3 пара - “Земля”

4 пара - “Марс”

5 пара - “Юпітер”

6 пара - “Сатурн”

7 пара - “Уран”

8 пара - “Нептун”

Додаткова інформація.

1 пара ( Меркурій)

Найближчою планетою до Сонця є Меркурій, який не має супутників. Відстань планети до Сонця становить приблизно 60 млн км. Температура на її поверхні сильно коливається: вдень вона сягає - + 400 градусів, а вночі знижується до — 200 градусів за Цельсієм. Меркурій — найменша з усіх планет.. Рік на Меркурії проходить досить швидко і триває 88 земних днів. А ось доба тягнеться занадто довго аж 176 земних днів, що вдвічі довше за меркуріанський рік.

2 пара ( Венера)

Другою планетою від Сонця є Венера. Супутників вона не має. Відстань планети до Сонця 108,1 млн км. Температура сягає близько + 450 С. Тривалість доби на Венері становить близько 117 земних діб, а рік триває 225 земних днів. Навколо осі вона рухається у зворотньому напрямку, зі сходу на захід, не так як Земля і більшість інших планет. На Венері є гірські хребти, кільцеві гори, кратери, вулкани, рівнини, розломи. . На Венері є багато діючих вулканів .

3 пара (Земля)

Земля – це третя від Сонця планета Сонячної системи. Має один супутник Місяць. Відстань від Землі до Сонця становить 150 млн. км. Середня температура по всій планеті становить + 15 градусів .Вона обертається навколо своєї земної осі за 24 години (одну добу) із заходу на схід. Рік триває 365днів і 6 годин. єдина планета, на якій відоме життя, домівка людства. Більшість планети покрита водою, це так званий світовий океан. До суходолу відносять материки: Євразія, Африка, Пн. Америка, Пд. Америка, Австралія, Антарктида

4 пара (Марс)

За Землею здійсню свій рух навколо Сонця червоний Марс. Планета має 2 супутники Фобос, що в перекладі з грецької означає (страх) і Деймос ( жах). Середня температура від -70 до +25º С. Навколо Сонця робить оберт за 687 земних діб, тобто стільки триває рік на Марсі. А доба , подібна до Земної і складає 24 год. 37 хв.

5 пара (Юпітер)

П'ята - за відстанню від Сонця -це планета Юпітер, Це - найбільша планета Сонячної системи. Навколо планети обертається 16 супутників. Вивчено поверхню чотирьох супутників Юпітера: Ганімеда, Калісто, Іо та Європи. Відстань до Сонця — 777,6 млн км. Температура становить близько - 150С морозу. Рухається Юпітер навколо Сонця дуже повільно тому один рік триває 12 земних років, зате доба на ньому триває найменше серед усіх планет, приблизно 10 год.

Маса Юпітера в 2,5 рази більша за масу всіх планет разом узятих і в 317 разів більша за масу Землі.

6 пара (Сатурн)

Сатурн - шоста від Сонця. ЇЇ зовнішній вигляд разюче відрізняється від інших планет. Адже Навколо нього є яскраві кільця, які складаються з дрібних часточок космічного пилу, криги різної величини кам'яних уламків, що обертаються навколо планети. Крім кілець навколо планети обертаються аж 62 супутники, найбільший серед них — Титан.

Відстань від Сатурна до Сонця майже в 9 разів більша, ніж відстань від Сонця до Землі. Зважаючи на це , він нагрівається у 90 разів слабше ніж Земля, тому на ньому дуже холодно. Температура -180С.

Доба на Сатурні триває 10 годин, а рік проходить за 30 земних років.

7 пара (Уран)

Уран — сьома від Сонця велика планета Сонячної системи, належить до планет-гігантів. Має 16 супутників. Середня відстань до Сонця — в 19 разів більша, ніж у Землі. Температура на ньому становить приблизно -210 С. .. Один оберт навколо Сонця Уран здійснює за 84 земних роки(тривалість року) , а доба на Урані триває приблизно 17 годин. Уран, так само як і Венера обертається навколо своєї осі у зворотньому напрямку зі сходу на захід.

Інколи уран помітний неозброєним оком. Він має синьо-зелений колір, він тьмяний і повільно рухається.

8 пара ( Нептун)

Нептун - восьма за віддаллю від Сонця і четверта за розміром планета Сонячної системи, що належить до планет-гігантів. У Нептуна є 8 відомих супутників: 4 маленьких, 3 середніх і 1 великий. Відстань до Сонця — в 30 розів більша ніж у Землі. Температура становить на цій планеті становить — 200 С Тривалість року, тобто час одного повного оберту навколо Сонця — 164земних років. А обертання планети навколо своєї осі настільки швидке, що доба там триває 16 годин..

Світло від Сонця доходить до Нептуна трохи більше, ніж за 4 години.

9 пара (Плутон) (За наявності дітей.)

Плутон - карликова планета, , раніше вважалася дев'ятою планетою Сонячної системи. У Плутона є п'ять відомих супутників.
Плутон розташований в 40 разів далі від Сонця, ніж Земля. За фізичними характеристиками Плутон не можна віднести ні до планет земної групи, ні до планет гігантів. Температура поверхні Плутона складає -230 градусів Цельсія. Плутон  був позбавлений статусу дев'ятої планети Сонячної системи і переведений до розряду карликових планет рішенням Міжнародного астрономічного союзу - у 2006 році.

Презентація паспорта кожної планети і прикріплення на дошку.

Релаксаційна хвилинка - Зорова Гімнастика

А зараз трохи відпочинемо і проведемо зорову гімнастику. Ви будете переглядати короткий ролик про планети, але на екрані буде весь час рухатись маленька ракета. Я попрошу вас весь час спостерігати за ракетою і не відводити від неї погляд. Це і буде гімнастикою для ваших очей.
(Перегляд слайд-шоу.)

.V. ПЕРВИННА ПЕРЕВІРКА ЗАСВОЄННЯ ТА ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ

Ну що ж діти, планети ми дослідили, то ж час повертатись нам на Землю. А дорогою до дому ми пограємо у гру Космічний волейбол.

Я зачитую запитання, а потім комусь із вас кидаю м'яч у вигляді планети, хто зловив його, той і відповідає на моє запитання. А після відповіді повертає мені м'яч назад. Отже почали.

1. По чому планети рухаються навколо Сонця? (по орбітах)

2.На якій планеті існує життя?(Земля)

3. Яка планета найвіддаленіша від Сонця? (Нептун)

4. Яка планета має кільце ? (Сатурн)

5. Найбільша планета Сонячної системи? (Юпітер)

6. Яка планета знаходиться між між Сатурном і Нептуном? (Уран).

7. Планета, яка отримала імя бога війни? (Марс)

8 Скільки планет утворюють нашу Сонячну систему? ( 8)

9 Назвіть найближчу планету до Сонця? (Меркурій)

10.Назвіть планету, названу на честь давньогрецької богині краси ? (Венера)

Підсумок уроку

Давайте ми ще раз повторимо , у якому порядку розташовуються планети, і пригадаємо наш віршик про планети.

Прийом «Віршовані рядки»

За порядком усі планети Назве будь-який із нас:

Раз — Меркурій, два — Венера, Три — Земля, чотири — Марс

П'ять — Юпітер, шість — Сатурн,

Сім — Уран, за ним — Нептун.

Практичне завдання “Створення макету Сонячної системи”

Послідовність планет ми повторили, а тепер давайте спробуємо створити макет нашої Сонячної системи власними руками. У вас на парті є маленькі паперові планети. Давайте їх усіх об'єднаємо у Сонячну систему.

Отже перша планета від Сонця яка? Правильно Меркурій , несіть її сюди і прикріплюйте на макет. Яка друга планета ? (Венера). Підносьте її сюди. Третя планета це ...., звісно наша Земля. Прикріплюйте. Четверта планета , яка? (Марс). Чіпляємо. Ну а п'ята -- це... Юпітер, Прикріплюємо. Яка ж шоста від Сонця планета? Це ... Сатурн. Сьома планета - це... Уран . І завершує наш список це... Нептун.

Оцінювання знань і умінь.

Ось і закінчилася нашої уявна космічна подорож . Ви всі дуже гарно попрацювали , Але найкраще відповідали сьогодні — це..... Ви отримуєте по 12. Також активні були.... ви отримуєте 10 і 11. Менше працювали сьогодні це ..... вам 9 і 8.

VII. Домашнє завдання

А тепер запишіть у щоденники домашнє завдання :

І рівень -Опрацювати параграф 20 підручника.,відповісти на запитання 1-3 на с. 89.

ІІ рівень — Відповісти на 4 запитання с 86.

ІІІ рівень на с. 89, опрацювати “Сторінку ерудита”

ІV .рівень Знайти інформацію , яка доводить , що Плутон не належить до планет .

В підсумку нашого уроку я попрошу вас продовжити дані речення.

Завершення уроку

Ну що ж діти я дякую всім вам за гарну роботу і цікаві відповіді. І на завершення я б хотіла подарувати вам ось цю своєрідну , планету - добра і попрошу кожного з вас передавати її один одному і називати свою версію назви цієї планети.

Закінчити речення:

Сьогодні на уроці ми вивчили…

Ми дізналась, що планети бувають…

Мені було цікаво дізнатись, що…

Найбільше мені сподобалось ...…

Ще раз вам дякую і до побачення!!

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Розбицький Микола Леонтійович
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
4 січня 2019
Переглядів
8950
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку