Екологічний журнал «ПЛАСТИК – екологічна катастрофа. Досягнення та виклики. Шляхи подолання екологічної кризи»

Про матеріал
- Привернути увагу до проблеми забруднення довкілля пластиковими виробами, обґрунтувати важливість раціонального його використання та утилізацію; - спонукати учнів задуматися про важливу екологічну проблему нашої планети, на прикладі забруднення навколишнього середовища пластиковими пляшками, одноразовим посудом; - виховання прагнення до збереження особистого здоров’я; - виховання в кожному дбайливого ставлення до навколишнього середовища; - вивчення взаємозв’язків системи “Людина-Природа-Культура” і посильний внесок кожного в запобігання та усунення наслідків власної діяльності; - привернути увагу до цієї проблеми учнів, батьків, громадськості; - виховувати готовність брати участь у вирішенні питання збереження довкілля
Перегляд файлу

 

                                                                                                        Чепурна Світлана Василівна,

                                                                                                                                  Заступник директора з НВР                                                                                                                                                               вчитель біології вищої категорії

 

Екологічний журнал «ПЛАСТИК – екологічна катастрофа. Досягнення та виклики. Шляхи подолання екологічної кризи»

Мета:

  •           привернути увагу до проблеми забруднення довкілля пластиковими виробами, обґрунтувати важливість раціонального його використання та утилізацію;
  •           спонукати учнів задуматися про важливу екологічну проблему нашої планети, на прикладі забруднення навколишнього середовища пластиковими пляшками, одноразовим посудом;
  •           виховання  прагнення до збереження особистого здоров’я;
  •           виховання в кожному дбайливого ставлення до навколишнього середовища;
  •           вивчення взаємозв’язків системи “Людина-Природа-Культура” і посильний внесок кожного в запобігання та усунення наслідків власної діяльності;
  •           привернути увагу до цієї проблеми учнів, батьків, громадськості;
  •           виховувати готовність брати участь у вирішенні питання  збереження довкілля

Форма  проведення  заходу:  батл – шоу

Обладнання: вироби із пластикових пляшок, ватман «Дерево рішень», кольорові стікери, паперові пакети,  PADLET-стіна  де розміщені всі матеріали щодо заходу

Структура батл-шоу:

 І - Теоретичний батл – пошуково-дослідницька робота з теми та її презентація (група «Хіміки» - «Пластик – ТАК», група «Біологи» - «Пластик – НІ»;
ІІ – Практичний батл – творчі проекти “Пластик – друге життя!” (хіміки), “Альтернатива пластику!” (біологи);
ІІІ – Екологічний мессенджер  від групи “Екологів” – “Шляхи вирішення проблеми використання пластику”

Хід  заходу

Учні розділені на групи «Біологи», «Хіміки», «Екологи»

Вступне слово вчителя:  Пластик — цінний матеріал, а пластикові відходи — результат його надмірного й нераціонального використання. Так, за даними компанії Brita, котра виготовляє фільтри для очищення води, люди викидають 350 млрд пластикових пляшок на рік. Щорічно в світі використовується приблизно 500 млрд поліетиленових пакетів, а це більше 1 млн на хвилину, проте в середньому «термін служби» поліетиленового пакету становить 15 хвилин. Пластикові відходи суттєво впливають на стан навколишнього середовища, а особливо — на берегову лінію та морську флору й фауну. Пластикове сміття створює труднощі для морських мешканців. Відомо більше 250 видів морських тварин, які ковтали пластикове сміття або заплутувалися в ньому. Встановлено також, що в пластикову пастку потрапляє до 7,9 % деяких видів тюленів та морських левів. Виявлено більше 100 видів морських птахів та 31 вид морських ссавців, котрі проковтують предмети з пластику, помилково сприймаючи їх за їжу, і часто саме пластик стає причиною їхньої смерті. Пластик є небезпечним і для людського організму. В процесі полімеризації (утворення пластмас) деякі молекули основної речовини не досягають потрібної довжини і зберігають свою рухомість. Вони, проникаючи в їжу, й становлять небезпеку. Крім того, в пластмасах виявляють солі тяжких матеріалів, стабілізатори, пластифікатори. При нагріванні вони також зі стінок посуду переходять в їжу чи напій і потрапляють до організму людини. Ці небезпечні речовини можуть призвести до ряду захворювань: пухлин, діабету, змін в імунній та ендокринній системах, проблем в розвитку дітей.

             Отож, проблема пластику поступово стає міжнародною, і кожна людина повинна усвідомити глобальність проблеми і зробити висновки.

Сьогодні ми з вами повинні вирішити - ПЛАСТИК – «За» чи «Проти»?

Теоретичний батл (6-32 слайд)

                Група «Хіміки»: Пластична маса ( поліетилен) – це штучно створені матеріали на основі синтетичних або  природних полімерів , що перебувають під час формування виробу у в'язкорідкому чи високоеластичному стані. Пластмаси формуються при підвищеній температурі у той час коли вони мають високу пластичність. Сировиною для отримання полімерів є нафта, природний газ, кам'яне вугілля , сланці. Поширенню пластмас сприяють їх мала густина, що значно зменшує масу деталей, висока корозійна стійкість, широкий діапазон властивостей.

           

            Група «Біологи»: ПЛАСТИК – екологічна катастрофа!

Пластик і пластмаси складають найбільшу частку твердих побутових відходів. Пластикові відходи розкладаються   від   100 до 1000 років!

             

               Група «Хіміки»: Поліетилен в сільському господарстві:

  •           Завдяки застосуванню мульчуючої та перфорованої плівки на полях врожайність деяких культур підвищується до 30% , а термін дозрівання прискорюється на 10-15 днів
  •           Є багато цікавих дослідів з вирощування огірків та інших овочів  у  поліетиленових пакетах.
  •           Пластикові пляшки та пакети можна також використовувати при поливі ґрунту
  •           Гідроізоляція ґрунтів - цим підвищується  врожайність і якість грунтів
  •           Укриття плівкою силосу, сінажу, грубих кормів забезпечує їх краще збереження навіть у несприятливих погодних умовах
  •           Але головна область використання плівкових полімерних  матеріалів у сільському господарстві - будівництво та експлуатація поліетиленових овочевих теплиць
  •           Меліорація - різноманітні труби та шланги для поливу,  крапельного зрошення, перфоровані пластикові труби для дренажу та інше

Група «Біологи»: Вплив пластику на грунт та рослини:

  •           Спалювання пластикового сміття – один з найпоширеніших способів його утилізації. При спалюванні пластикових пляшок в атмосферу виділяються найтоксичніші з відомих на сьогодні органічних сполук - діоксини. Ця токсична речовина надовго осідає в рослинах, ґрунтах, воді і майже не виводиться. Листя містить все, що ввібрало з землі і з повітря дерево. 
  •           У харчові продукти діоксини можуть потрапляти при використанні територій, що забруднені діоксином, для сільськогосподарської діяльності: колишні території звалищ, території розташовані поруч з ними, поряд з великими містами, а також об'єктами металургійної, хімічної, нафтопереробної промисловості. Накопичуватись діоксини можуть у різних коренеплодах (картопля, морква, буряк і ін.).
  •           Закопування пластику теж дуже шкідливо для ґрунту і для рослин (відстають у рості, часто хворіють, погано переносять зиму тощо.)

                Група «Хіміки»:

  •           Пластик в промисловості  - поліетилен та його сополімери знаходять застосування в різних промислових галузях: МАШИНОБУДУВАННЯ,  АВТОМОБІЛЕБУДУВАННЯ, СУДНОБУДУВАННЯ, АВІО-, РАКЕТОБУДУВАННЯ, КАНЦЕЛЯРІЯ, побутова ТЕХНІКА, електронна ТЕХНІКА, медична ТЕХНИКА,
  •           Поліетилен у побуті - щодня ми використовуємо поліетиленові пакети, вже майже не помічаючи їх присутності. Для походу в магазин, на Дні народження, на прогулянки, в школу, на роботу та інше
  •           поліетилену виготовляють пакувальну тару для харчової, меблевої, парфумерної та фармацевтичної, промисловості–бутлі, флакони, тюбики, контейнери, шафи, столи, стільці та інше.

 

             Група «Біологи»:

  •           Вплив пластику на водоймища та їх мешканців - встановлено, що на поверхні океану плаває близько 270 000 тонн пластику. Дослідження вчених показало, що цілих 700 видів морських тварин опинилися під загрозою через пластик.
  •           Згідно з дослідженнями, через пластикове сміття зникло 693 види морських мешканців. Близько 400 із них через те, що або заплуталися в ньому, або проковтнули. Крім руйнування морської екосистеми, пластикове забруднення однаково впливає і на маленькі морські види, і на великі.
  •           Птахи, черепахи і риби приймають пластикове сміття за їжу. Наївшись пластика, тварини не можуть його переварити і вмирають від отруєння. Також, заплутавшись у пластиковому кільці або пакеті, тварина може задихнутися або потонути.
  •           У 2008 році на березі океану в Каліфорнії в шлунку мертвого кита знайшли близько 22 кг пластику, що, ймовірно, і стало причиною загибелі.
  •           http://qrcoder.ru/code/?https%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3D6a-2T1YL7KA&4&0Велика тихоокеанська сміттєва пляма – величезне скупчення сміття, що дрейфує в океані, складається більшою частиною саме з пластику  (перегляд відео «Тихоокеанська сміттєва пляма» https://www.youtube.com/watch?v=6a-2T1YL7KA

               

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Група «Хіміки»: Пластик у побуті:

  •           Широке використання пластику ми спостерігаємо у побуті. З поліетилену можуть бути виготовлені предмети домашнього вжитку, предмети санітарії, дитячі іграшки, підбори на жіночому взутті, різне кухонне начиння та інше

            

Група «Біологи»:  Вплив пластику на організм людини:

  •          Пластик виділяє токсичні сполуки, які, потрапляючи в організм людини, підточують його здоров'ї.
  •          Вчені США стверджують, що до 80% виявлених в організмі людини пластикових речовин потрапляють з будівельних та оздоблювальних матеріалів (з пластикових вікон, меблів), але найбільше - з посуду. З харчового пластику різні сполуки переходять в продукти.
  •          Про те, що поліетиленові пакети можуть завдати шкоди здоров’ю, мало говорять у відкритих джерелах, але це дійсно так. Адже в їх виробництві використовується свинець. Цей метал неймовірно токсичний. Його скупчення в організмі спричиняє розвиток багатьох захворювань

 

Практичний  батл

Команди представляють відео-звіти:

  •           «Хіміки» - майстер-клас по виготовленню предметів із пластикових пляшок, лайфхаки «Пластик - друге життя»
  •           «Біологи» -  майстер-клас по виготовленню паперових пакетів, екологічна акція «Пластику – НІ!»

                                          Група «Хіміки»

 (слайд 36-45)

http://qrcoder.ru/code/?https%3A%2F%2Fuk.padlet.com%2Fsvchepurnaya74%2Fz2pfdetallr4&4&0    

                                                                                      Група «Біологи»

                     (слайд 46-47)

http://qrcoder.ru/code/?https%3A%2F%2Fuk.padlet.com%2Fsvchepurnaya74%2Fz2pfdetallr4&4&0

 

 

 

 

                                                                      

 

 

Еко-математичний експеримент

У пляшку місткістю 1 літр  легко увійшло 100 пакетиків

Середній розмір пакета 20 на 25 см. Тобто 20 пакетиків вкриють 1 м2  

100 пакетиків із пляшки закриють площу понад 5 м2.

У нашому мікрорайоні проживає близько 350 сімей

Кожна сім′я, так само, використовує по 5 пакетиків щодня, 150 – щомісяця.

А це – 7, 5 м2. А 350 сімей використає за місяць 52500 пакетів, якими можна вкрити 2625 м2. А уявіть собі, яка ж кількість використаних пакетів у масштабах України! Це ж справжня екологічна катастрофа!

 

 

Екологічний мессенджер (група «Екологи»)

«Основні напрямки вирішення проблеми використання пластикових виробів»

В світі існує чотири основних напрямки вирішення  проблеми використання пластикових виробів:

І напрямок – Обмеження використання пластику

ІІ напрямок – Біорозчинний пластик

ІІІ напрямок – Утилізація сміття

ІV напрямок – Сортування сміття 

І напрямок – Обмеження використання пластику (слайд 50-65)

  •           Ірландія після підвищення ціни на пакети кількість використаних пакетів скоротилося на 94%. Зараз там застосовують «багаторазові» сумки з тканини.
  •           Данія: Після того як в Данії ввели плату за поліетилен, його популярність у покупців знизилася на 90%.
  •           Танзанія: штраф за виробництво, імпорт або продаж пластикових пакетів – 2000 доларів або рік в'язниці. Ввезення пластикових пакетів на Занзібар заборонений.
  •           Австралія: з січня 2004 року на острові Кенгуру владою була введена заборона на поліетиленові пакети.
  •           Англія: вже восени 2004 року в Великобританії були запущені на ринок перші в світі біорозкладні пакети.
  •           Франція ще 2010 році заборонила використання пакетів
  •           Данія, Литва, Ірландія та ряд інших країн встановили спеціальний податок на використання пластикових кульків.
  •           Латвія: введений податок на поліетиленові пакети, які використовуються в супермаркетах
  •           Фінляндія: в супермаркетах встановлені автомати з прийому використаних пакетів.
  •           Китай: з 1 червня 2008 року заборонено виробляти, продавати і використовувати поліетиленові пакети з товщиною плівки
  •           менше 0,025 мм.
  •           Італія: з 1 січня 2011 року в країні заборонено використання поліетиленових пакетів. Тепер для придбаного товару покупці повинні мати сумки багаторазового використання або біопакети.
  •           Сінгапур, Бангладеш, Тайвань: введена повна заборона на використання поліетиленових пакетів з 2003 року через численні випадки закупорки каналізації та перекриття русел річок, що призводять до повеней.
  •           Індія - Така ж заборона діє і в ряді штатів Індії.
  •           В Україні на сьогодні зареєстрований законопроект №2051-1, від 18.09.2019 «Про обмеження обігу пластикових пакетів на території України». Згідно законопроекта,  поліетиленові пакети пропонується заборонити в Україні до 2022 року, за їх розповсюдження ввести штрафи від 1700 до 8500 гр.

 

ІІ напрямок – Біорозчинний пластик (слайд 66)

               Це специфічний вид поліетилену, який виготовляється з додаванням оксо-біодобавки d2w. Під впливом сонячного світла, повітря та води такий пакетик розкладається швидше (від 2 до 5 років). 

 

 

 

 

ІІІ напрямок – Утилізація сміття (слайд 67)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІV напрямок – Сортування сміття (слайд 68 - 69)

Все більше стає пунктів прийому вторинної сировини, на деяких подвір’ях з’являються спеціальні баки для пластику, скла, паперу.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Р е ф л е к с і я:

  1.      Перегляд відео-скрабінгу, соціальний ролік  про сортування сміття 

 

https://www.youtube.com/watch?v=91OM9aZLxyg http://qrcoder.ru/code/?https%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3D91OM9aZLxyg&4&0

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.      Вправа «Дерево рішень»

Учні  кожної групи по черзі висловлюють  на стікерах свої думки та кріплять їх на «Дерево рішень»

 

Вчитель підводить підсумок і наголошує, що кожна людина повинна усвідомити глобальність сьогоднішньої  проблеми  і зробити  правильні висновки.

 

«Краса природи – це одне з джерел, що живить доброту, сердечність і любов!

Збережемо її задля збереження життя на Землі!»

                                                                                                                       В.О. Сухомлинський

 

docx
Пов’язані теми
Біологія, Позакласні заходи
Додано
26 листопада
Переглядів
7
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку