Чепурна Світлана Василівна,
Заступник директора з НВР вчитель біології вищої категорії
Екологічний журнал «ПЛАСТИК – екологічна катастрофа. Досягнення та виклики. Шляхи подолання екологічної кризи»
Мета:
-
привернути увагу до проблеми забруднення довкілля пластиковими виробами, обґрунтувати важливість раціонального його використання та утилізацію;
-
спонукати учнів задуматися про важливу екологічну проблему нашої планети, на прикладі забруднення навколишнього середовища пластиковими пляшками, одноразовим посудом;
-
виховання прагнення до збереження особистого здоров’я;
-
виховання в кожному дбайливого ставлення до навколишнього середовища;
-
вивчення взаємозв’язків системи “Людина-Природа-Культура” і посильний внесок кожного в запобігання та усунення наслідків власної діяльності;
-
привернути увагу до цієї проблеми учнів, батьків, громадськості;
-
виховувати готовність брати участь у вирішенні питання збереження довкілля
Форма проведення заходу: батл – шоу
Обладнання: вироби із пластикових пляшок, ватман «Дерево рішень», кольорові стікери, паперові пакети, PADLET-стіна де розміщені всі матеріали щодо заходу
Структура батл-шоу:
І - Теоретичний батл – пошуково-дослідницька робота з теми та її презентація (група «Хіміки» - «Пластик – ТАК», група «Біологи» - «Пластик – НІ»;
ІІ – Практичний батл – творчі проекти “Пластик – друге життя!” (хіміки), “Альтернатива пластику!” (біологи);
ІІІ – Екологічний мессенджер від групи “Екологів” – “Шляхи вирішення проблеми використання пластику”
Хід заходу
Учні розділені на групи «Біологи», «Хіміки», «Екологи»
Вступне слово вчителя: Пластик — цінний матеріал, а пластикові відходи — результат його надмірного й нераціонального використання. Так, за даними компанії Brita, котра виготовляє фільтри для очищення води, люди викидають 350 млрд пластикових пляшок на рік. Щорічно в світі використовується приблизно 500 млрд поліетиленових пакетів, а це більше 1 млн на хвилину, проте в середньому «термін служби» поліетиленового пакету становить 15 хвилин. Пластикові відходи суттєво впливають на стан навколишнього середовища, а особливо — на берегову лінію та морську флору й фауну. Пластикове сміття створює труднощі для морських мешканців. Відомо більше 250 видів морських тварин, які ковтали пластикове сміття або заплутувалися в ньому. Встановлено також, що в пластикову пастку потрапляє до 7,9 % деяких видів тюленів та морських левів. Виявлено більше 100 видів морських птахів та 31 вид морських ссавців, котрі проковтують предмети з пластику, помилково сприймаючи їх за їжу, і часто саме пластик стає причиною їхньої смерті. Пластик є небезпечним і для людського організму. В процесі полімеризації (утворення пластмас) деякі молекули основної речовини не досягають потрібної довжини і зберігають свою рухомість. Вони, проникаючи в їжу, й становлять небезпеку. Крім того, в пластмасах виявляють солі тяжких матеріалів, стабілізатори, пластифікатори. При нагріванні вони також зі стінок посуду переходять в їжу чи напій і потрапляють до організму людини. Ці небезпечні речовини можуть призвести до ряду захворювань: пухлин, діабету, змін в імунній та ендокринній системах, проблем в розвитку дітей.
Отож, проблема пластику поступово стає міжнародною, і кожна людина повинна усвідомити глобальність проблеми і зробити висновки.
Сьогодні ми з вами повинні вирішити - ПЛАСТИК – «За» чи «Проти»?
Теоретичний батл (6-32 слайд)
Група «Хіміки»: Пластична маса ( поліетилен) – це штучно створені матеріали на основі синтетичних або природних полімерів , що перебувають під час формування виробу у в'язкорідкому чи високоеластичному стані. Пластмаси формуються при підвищеній температурі у той час коли вони мають високу пластичність. Сировиною для отримання полімерів є нафта, природний газ, кам'яне вугілля , сланці. Поширенню пластмас сприяють їх мала густина, що значно зменшує масу деталей, висока корозійна стійкість, широкий діапазон властивостей.
Група «Біологи»: ПЛАСТИК – екологічна катастрофа!
Пластик і пластмаси складають найбільшу частку твердих побутових відходів. Пластикові відходи розкладаються від 100 до 1000 років!
Група «Хіміки»: Поліетилен в сільському господарстві:
-
Завдяки застосуванню мульчуючої та перфорованої плівки на полях врожайність деяких культур підвищується до 30% , а термін дозрівання прискорюється на 10-15 днів
-
Є багато цікавих дослідів з вирощування огірків та інших овочів у поліетиленових пакетах.
-
Пластикові пляшки та пакети можна також використовувати при поливі ґрунту
-
Гідроізоляція ґрунтів - цим підвищується врожайність і якість грунтів
-
Укриття плівкою силосу, сінажу, грубих кормів забезпечує їх краще збереження навіть у несприятливих погодних умовах
-
Але головна область використання плівкових полімерних матеріалів у сільському господарстві - будівництво та експлуатація поліетиленових овочевих теплиць
-
Меліорація - різноманітні труби та шланги для поливу, крапельного зрошення, перфоровані пластикові труби для дренажу та інше
Група «Біологи»: Вплив пластику на грунт та рослини:
-
Спалювання пластикового сміття – один з найпоширеніших способів його утилізації. При спалюванні пластикових пляшок в атмосферу виділяються найтоксичніші з відомих на сьогодні органічних сполук - діоксини. Ця токсична речовина надовго осідає в рослинах, ґрунтах, воді і майже не виводиться. Листя містить все, що ввібрало з землі і з повітря дерево.
-
У харчові продукти діоксини можуть потрапляти при використанні територій, що забруднені діоксином, для сільськогосподарської діяльності: колишні території звалищ, території розташовані поруч з ними, поряд з великими містами, а також об'єктами металургійної, хімічної, нафтопереробної промисловості. Накопичуватись діоксини можуть у різних коренеплодах (картопля, морква, буряк і ін.).
-
Закопування пластику теж дуже шкідливо для ґрунту і для рослин (відстають у рості, часто хворіють, погано переносять зиму тощо.)
Група «Хіміки»:
-
Пластик в промисловості - поліетилен та його сополімери знаходять застосування в різних промислових галузях: МАШИНОБУДУВАННЯ, АВТОМОБІЛЕБУДУВАННЯ, СУДНОБУДУВАННЯ, АВІО-, РАКЕТОБУДУВАННЯ, КАНЦЕЛЯРІЯ, побутова ТЕХНІКА, електронна ТЕХНІКА, медична ТЕХНИКА,
-
Поліетилен у побуті - щодня ми використовуємо поліетиленові пакети, вже майже не помічаючи їх присутності. Для походу в магазин, на Дні народження, на прогулянки, в школу, на роботу та інше
-
поліетилену виготовляють пакувальну тару для харчової, меблевої, парфумерної та фармацевтичної, промисловості–бутлі, флакони, тюбики, контейнери, шафи, столи, стільці та інше.
Група «Біологи»:
-
Вплив пластику на водоймища та їх мешканців - встановлено, що на поверхні океану плаває близько 270 000 тонн пластику. Дослідження вчених показало, що цілих 700 видів морських тварин опинилися під загрозою через пластик.
-
Згідно з дослідженнями, через пластикове сміття зникло 693 види морських мешканців. Близько 400 із них через те, що або заплуталися в ньому, або проковтнули. Крім руйнування морської екосистеми, пластикове забруднення однаково впливає і на маленькі морські види, і на великі.
-
Птахи, черепахи і риби приймають пластикове сміття за їжу. Наївшись пластика, тварини не можуть його переварити і вмирають від отруєння. Також, заплутавшись у пластиковому кільці або пакеті, тварина може задихнутися або потонути.
-
У 2008 році на березі океану в Каліфорнії в шлунку мертвого кита знайшли близько 22 кг пластику, що, ймовірно, і стало причиною загибелі.
-
Велика тихоокеанська сміттєва пляма – величезне скупчення сміття, що дрейфує в океані, складається більшою частиною саме з пластику (перегляд відео «Тихоокеанська сміттєва пляма» https://www.youtube.com/watch?v=6a-2T1YL7KA
Група «Хіміки»: Пластик у побуті:
-
Широке використання пластику ми спостерігаємо у побуті. З поліетилену можуть бути виготовлені предмети домашнього вжитку, предмети санітарії, дитячі іграшки, підбори на жіночому взутті, різне кухонне начиння та інше
Група «Біологи»: Вплив пластику на організм людини:
-
Пластик виділяє токсичні сполуки, які, потрапляючи в організм людини, підточують його здоров'ї.
-
Вчені США стверджують, що до 80% виявлених в організмі людини пластикових речовин потрапляють з будівельних та оздоблювальних матеріалів (з пластикових вікон, меблів), але найбільше - з посуду. З харчового пластику різні сполуки переходять в продукти.
-
Про те, що поліетиленові пакети можуть завдати шкоди здоров’ю, мало говорять у відкритих джерелах, але це дійсно так. Адже в їх виробництві використовується свинець. Цей метал неймовірно токсичний. Його скупчення в організмі спричиняє розвиток багатьох захворювань
Практичний батл
Команди представляють відео-звіти:
-
«Хіміки» - майстер-клас по виготовленню предметів із пластикових пляшок, лайфхаки «Пластик - друге життя»
-
«Біологи» - майстер-клас по виготовленню паперових пакетів, екологічна акція «Пластику – НІ!»
Група «Хіміки»
(слайд 36-45)
Група «Біологи»
(слайд 46-47)
Еко-математичний експеримент
У пляшку місткістю 1 літр легко увійшло 100 пакетиків
Середній розмір пакета 20 на 25 см. Тобто 20 пакетиків вкриють 1 м2
100 пакетиків із пляшки закриють площу понад 5 м2.
У нашому мікрорайоні проживає близько 350 сімей
Кожна сім′я, так само, використовує по 5 пакетиків щодня, 150 – щомісяця.
А це – 7, 5 м2. А 350 сімей використає за місяць 52500 пакетів, якими можна вкрити 2625 м2. А уявіть собі, яка ж кількість використаних пакетів у масштабах України! Це ж справжня екологічна катастрофа!
Екологічний мессенджер (група «Екологи»)
«Основні напрямки вирішення проблеми використання пластикових виробів»
В світі існує чотири основних напрямки вирішення проблеми використання пластикових виробів:
І напрямок – Обмеження використання пластику
ІІ напрямок – Біорозчинний пластик
ІІІ напрямок – Утилізація сміття
ІV напрямок – Сортування сміття
І напрямок – Обмеження використання пластику (слайд 50-65)
-
Ірландія після підвищення ціни на пакети кількість використаних пакетів скоротилося на 94%. Зараз там застосовують «багаторазові» сумки з тканини.
-
Данія: Після того як в Данії ввели плату за поліетилен, його популярність у покупців знизилася на 90%.
-
Танзанія: штраф за виробництво, імпорт або продаж пластикових пакетів – 2000 доларів або рік в'язниці. Ввезення пластикових пакетів на Занзібар заборонений.
-
Австралія: з січня 2004 року на острові Кенгуру владою була введена заборона на поліетиленові пакети.
-
Англія: вже восени 2004 року в Великобританії були запущені на ринок перші в світі біорозкладні пакети.
-
Франція ще 2010 році заборонила використання пакетів
-
Данія, Литва, Ірландія та ряд інших країн встановили спеціальний податок на використання пластикових кульків.
-
Латвія: введений податок на поліетиленові пакети, які використовуються в супермаркетах
-
Фінляндія: в супермаркетах встановлені автомати з прийому використаних пакетів.
-
Китай: з 1 червня 2008 року заборонено виробляти, продавати і використовувати поліетиленові пакети з товщиною плівки
-
менше 0,025 мм.
-
Італія: з 1 січня 2011 року в країні заборонено використання поліетиленових пакетів. Тепер для придбаного товару покупці повинні мати сумки багаторазового використання або біопакети.
-
Сінгапур, Бангладеш, Тайвань: введена повна заборона на використання поліетиленових пакетів з 2003 року через численні випадки закупорки каналізації та перекриття русел річок, що призводять до повеней.
-
Індія - Така ж заборона діє і в ряді штатів Індії.
-
В Україні на сьогодні зареєстрований законопроект №2051-1, від 18.09.2019 «Про обмеження обігу пластикових пакетів на території України». Згідно законопроекта, поліетиленові пакети пропонується заборонити в Україні до 2022 року, за їх розповсюдження ввести штрафи від 1700 до 8500 гр.
ІІ напрямок – Біорозчинний пластик (слайд 66)
Це специфічний вид поліетилену, який виготовляється з додаванням оксо-біодобавки d2w. Під впливом сонячного світла, повітря та води такий пакетик розкладається швидше (від 2 до 5 років).
ІІІ напрямок – Утилізація сміття (слайд 67)
ІV напрямок – Сортування сміття (слайд 68 - 69)
Все більше стає пунктів прийому вторинної сировини, на деяких подвір’ях з’являються спеціальні баки для пластику, скла, паперу.
Р е ф л е к с і я:
-
Перегляд відео-скрабінгу, соціальний ролік про сортування сміття
https://www.youtube.com/watch?v=91OM9aZLxyg
-
Вправа «Дерево рішень»
Учні кожної групи по черзі висловлюють на стікерах свої думки та кріплять їх на «Дерево рішень»
Вчитель підводить підсумок і наголошує, що кожна людина повинна усвідомити глобальність сьогоднішньої проблеми і зробити правильні висновки.
«Краса природи – це одне з джерел, що живить доброту, сердечність і любов!
Збережемо її задля збереження життя на Землі!»
В.О. Сухомлинський