Екологічний журнал «ПЛАСТИК – екологічна катастрофа. Досягнення та виклики. Шляхи подолання екологічної кризи»

Про матеріал
- Привернути увагу до проблеми забруднення довкілля пластиковими виробами, обґрунтувати важливість раціонального його використання та утилізацію; - спонукати учнів задуматися про важливу екологічну проблему нашої планети, на прикладі забруднення навколишнього середовища пластиковими пляшками, одноразовим посудом; - виховання прагнення до збереження особистого здоров’я; - виховання в кожному дбайливого ставлення до навколишнього середовища; - вивчення взаємозв’язків системи “Людина-Природа-Культура” і посильний внесок кожного в запобігання та усунення наслідків власної діяльності; - привернути увагу до цієї проблеми учнів, батьків, громадськості; - виховувати готовність брати участь у вирішенні питання збереження довкілля
Перегляд файлу

 

                                                                                                        Чепурна Світлана Василівна,

                                                                                                                                  Заступник директора з НВР                                                                                                                                                               вчитель біології вищої категорії

 

Екологічний журнал «ПЛАСТИК – екологічна катастрофа. Досягнення та виклики. Шляхи подолання екологічної кризи»

Мета:

  •           привернути увагу до проблеми забруднення довкілля пластиковими виробами, обґрунтувати важливість раціонального його використання та утилізацію;
  •           спонукати учнів задуматися про важливу екологічну проблему нашої планети, на прикладі забруднення навколишнього середовища пластиковими пляшками, одноразовим посудом;
  •           виховання  прагнення до збереження особистого здоров’я;
  •           виховання в кожному дбайливого ставлення до навколишнього середовища;
  •           вивчення взаємозв’язків системи “Людина-Природа-Культура” і посильний внесок кожного в запобігання та усунення наслідків власної діяльності;
  •           привернути увагу до цієї проблеми учнів, батьків, громадськості;
  •           виховувати готовність брати участь у вирішенні питання  збереження довкілля

Форма  проведення  заходу:  батл – шоу

Обладнання: вироби із пластикових пляшок, ватман «Дерево рішень», кольорові стікери, паперові пакети,  PADLET-стіна  де розміщені всі матеріали щодо заходу

Структура батл-шоу:

 І - Теоретичний батл – пошуково-дослідницька робота з теми та її презентація (група «Хіміки» - «Пластик – ТАК», група «Біологи» - «Пластик – НІ»;
ІІ – Практичний батл – творчі проекти “Пластик – друге життя!” (хіміки), “Альтернатива пластику!” (біологи);
ІІІ – Екологічний мессенджер  від групи “Екологів” – “Шляхи вирішення проблеми використання пластику”

Хід  заходу

Учні розділені на групи «Біологи», «Хіміки», «Екологи»

Вступне слово вчителя:  Пластик — цінний матеріал, а пластикові відходи — результат його надмірного й нераціонального використання. Так, за даними компанії Brita, котра виготовляє фільтри для очищення води, люди викидають 350 млрд пластикових пляшок на рік. Щорічно в світі використовується приблизно 500 млрд поліетиленових пакетів, а це більше 1 млн на хвилину, проте в середньому «термін служби» поліетиленового пакету становить 15 хвилин. Пластикові відходи суттєво впливають на стан навколишнього середовища, а особливо — на берегову лінію та морську флору й фауну. Пластикове сміття створює труднощі для морських мешканців. Відомо більше 250 видів морських тварин, які ковтали пластикове сміття або заплутувалися в ньому. Встановлено також, що в пластикову пастку потрапляє до 7,9 % деяких видів тюленів та морських левів. Виявлено більше 100 видів морських птахів та 31 вид морських ссавців, котрі проковтують предмети з пластику, помилково сприймаючи їх за їжу, і часто саме пластик стає причиною їхньої смерті. Пластик є небезпечним і для людського організму. В процесі полімеризації (утворення пластмас) деякі молекули основної речовини не досягають потрібної довжини і зберігають свою рухомість. Вони, проникаючи в їжу, й становлять небезпеку. Крім того, в пластмасах виявляють солі тяжких матеріалів, стабілізатори, пластифікатори. При нагріванні вони також зі стінок посуду переходять в їжу чи напій і потрапляють до організму людини. Ці небезпечні речовини можуть призвести до ряду захворювань: пухлин, діабету, змін в імунній та ендокринній системах, проблем в розвитку дітей.

             Отож, проблема пластику поступово стає міжнародною, і кожна людина повинна усвідомити глобальність проблеми і зробити висновки.

Сьогодні ми з вами повинні вирішити - ПЛАСТИК – «За» чи «Проти»?

Теоретичний батл (6-32 слайд)

                Група «Хіміки»: Пластична маса ( поліетилен) – це штучно створені матеріали на основі синтетичних або  природних полімерів , що перебувають під час формування виробу у в'язкорідкому чи високоеластичному стані. Пластмаси формуються при підвищеній температурі у той час коли вони мають високу пластичність. Сировиною для отримання полімерів є нафта, природний газ, кам'яне вугілля , сланці. Поширенню пластмас сприяють їх мала густина, що значно зменшує масу деталей, висока корозійна стійкість, широкий діапазон властивостей.

           

            Група «Біологи»: ПЛАСТИК – екологічна катастрофа!

Пластик і пластмаси складають найбільшу частку твердих побутових відходів. Пластикові відходи розкладаються   від   100 до 1000 років!

             

               Група «Хіміки»: Поліетилен в сільському господарстві:

  •           Завдяки застосуванню мульчуючої та перфорованої плівки на полях врожайність деяких культур підвищується до 30% , а термін дозрівання прискорюється на 10-15 днів
  •           Є багато цікавих дослідів з вирощування огірків та інших овочів  у  поліетиленових пакетах.
  •           Пластикові пляшки та пакети можна також використовувати при поливі ґрунту
  •           Гідроізоляція ґрунтів - цим підвищується  врожайність і якість грунтів
  •           Укриття плівкою силосу, сінажу, грубих кормів забезпечує їх краще збереження навіть у несприятливих погодних умовах
  •           Але головна область використання плівкових полімерних  матеріалів у сільському господарстві - будівництво та експлуатація поліетиленових овочевих теплиць
  •           Меліорація - різноманітні труби та шланги для поливу,  крапельного зрошення, перфоровані пластикові труби для дренажу та інше

Група «Біологи»: Вплив пластику на грунт та рослини:

  •           Спалювання пластикового сміття – один з найпоширеніших способів його утилізації. При спалюванні пластикових пляшок в атмосферу виділяються найтоксичніші з відомих на сьогодні органічних сполук - діоксини. Ця токсична речовина надовго осідає в рослинах, ґрунтах, воді і майже не виводиться. Листя містить все, що ввібрало з землі і з повітря дерево. 
  •           У харчові продукти діоксини можуть потрапляти при використанні територій, що забруднені діоксином, для сільськогосподарської діяльності: колишні території звалищ, території розташовані поруч з ними, поряд з великими містами, а також об'єктами металургійної, хімічної, нафтопереробної промисловості. Накопичуватись діоксини можуть у різних коренеплодах (картопля, морква, буряк і ін.).
  •           Закопування пластику теж дуже шкідливо для ґрунту і для рослин (відстають у рості, часто хворіють, погано переносять зиму тощо.)

                Група «Хіміки»:

  •           Пластик в промисловості  - поліетилен та його сополімери знаходять застосування в різних промислових галузях: МАШИНОБУДУВАННЯ,  АВТОМОБІЛЕБУДУВАННЯ, СУДНОБУДУВАННЯ, АВІО-, РАКЕТОБУДУВАННЯ, КАНЦЕЛЯРІЯ, побутова ТЕХНІКА, електронна ТЕХНІКА, медична ТЕХНИКА,
  •           Поліетилен у побуті - щодня ми використовуємо поліетиленові пакети, вже майже не помічаючи їх присутності. Для походу в магазин, на Дні народження, на прогулянки, в школу, на роботу та інше
  •           поліетилену виготовляють пакувальну тару для харчової, меблевої, парфумерної та фармацевтичної, промисловості–бутлі, флакони, тюбики, контейнери, шафи, столи, стільці та інше.

 

             Група «Біологи»:

  •           Вплив пластику на водоймища та їх мешканців - встановлено, що на поверхні океану плаває близько 270 000 тонн пластику. Дослідження вчених показало, що цілих 700 видів морських тварин опинилися під загрозою через пластик.
  •           Згідно з дослідженнями, через пластикове сміття зникло 693 види морських мешканців. Близько 400 із них через те, що або заплуталися в ньому, або проковтнули. Крім руйнування морської екосистеми, пластикове забруднення однаково впливає і на маленькі морські види, і на великі.
  •           Птахи, черепахи і риби приймають пластикове сміття за їжу. Наївшись пластика, тварини не можуть його переварити і вмирають від отруєння. Також, заплутавшись у пластиковому кільці або пакеті, тварина може задихнутися або потонути.
  •           У 2008 році на березі океану в Каліфорнії в шлунку мертвого кита знайшли близько 22 кг пластику, що, ймовірно, і стало причиною загибелі.
  •           http://qrcoder.ru/code/?https%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3D6a-2T1YL7KA&4&0Велика тихоокеанська сміттєва пляма – величезне скупчення сміття, що дрейфує в океані, складається більшою частиною саме з пластику  (перегляд відео «Тихоокеанська сміттєва пляма» https://www.youtube.com/watch?v=6a-2T1YL7KA

               

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Група «Хіміки»: Пластик у побуті:

  •           Широке використання пластику ми спостерігаємо у побуті. З поліетилену можуть бути виготовлені предмети домашнього вжитку, предмети санітарії, дитячі іграшки, підбори на жіночому взутті, різне кухонне начиння та інше

            

Група «Біологи»:  Вплив пластику на організм людини:

  •          Пластик виділяє токсичні сполуки, які, потрапляючи в організм людини, підточують його здоров'ї.
  •          Вчені США стверджують, що до 80% виявлених в організмі людини пластикових речовин потрапляють з будівельних та оздоблювальних матеріалів (з пластикових вікон, меблів), але найбільше - з посуду. З харчового пластику різні сполуки переходять в продукти.
  •          Про те, що поліетиленові пакети можуть завдати шкоди здоров’ю, мало говорять у відкритих джерелах, але це дійсно так. Адже в їх виробництві використовується свинець. Цей метал неймовірно токсичний. Його скупчення в організмі спричиняє розвиток багатьох захворювань

 

Практичний  батл

Команди представляють відео-звіти:

  •           «Хіміки» - майстер-клас по виготовленню предметів із пластикових пляшок, лайфхаки «Пластик - друге життя»
  •           «Біологи» -  майстер-клас по виготовленню паперових пакетів, екологічна акція «Пластику – НІ!»

                                          Група «Хіміки»

 (слайд 36-45)

http://qrcoder.ru/code/?https%3A%2F%2Fuk.padlet.com%2Fsvchepurnaya74%2Fz2pfdetallr4&4&0    

                                                                                      Група «Біологи»

                     (слайд 46-47)

http://qrcoder.ru/code/?https%3A%2F%2Fuk.padlet.com%2Fsvchepurnaya74%2Fz2pfdetallr4&4&0

 

 

 

 

                                                                      

 

 

Еко-математичний експеримент

У пляшку місткістю 1 літр  легко увійшло 100 пакетиків

Середній розмір пакета 20 на 25 см. Тобто 20 пакетиків вкриють 1 м2  

100 пакетиків із пляшки закриють площу понад 5 м2.

У нашому мікрорайоні проживає близько 350 сімей

Кожна сім′я, так само, використовує по 5 пакетиків щодня, 150 – щомісяця.

А це – 7, 5 м2. А 350 сімей використає за місяць 52500 пакетів, якими можна вкрити 2625 м2. А уявіть собі, яка ж кількість використаних пакетів у масштабах України! Це ж справжня екологічна катастрофа!

 

 

Екологічний мессенджер (група «Екологи»)

«Основні напрямки вирішення проблеми використання пластикових виробів»

В світі існує чотири основних напрямки вирішення  проблеми використання пластикових виробів:

І напрямок – Обмеження використання пластику

ІІ напрямок – Біорозчинний пластик

ІІІ напрямок – Утилізація сміття

ІV напрямок – Сортування сміття 

І напрямок – Обмеження використання пластику (слайд 50-65)

  •           Ірландія після підвищення ціни на пакети кількість використаних пакетів скоротилося на 94%. Зараз там застосовують «багаторазові» сумки з тканини.
  •           Данія: Після того як в Данії ввели плату за поліетилен, його популярність у покупців знизилася на 90%.
  •           Танзанія: штраф за виробництво, імпорт або продаж пластикових пакетів – 2000 доларів або рік в'язниці. Ввезення пластикових пакетів на Занзібар заборонений.
  •           Австралія: з січня 2004 року на острові Кенгуру владою була введена заборона на поліетиленові пакети.
  •           Англія: вже восени 2004 року в Великобританії були запущені на ринок перші в світі біорозкладні пакети.
  •           Франція ще 2010 році заборонила використання пакетів
  •           Данія, Литва, Ірландія та ряд інших країн встановили спеціальний податок на використання пластикових кульків.
  •           Латвія: введений податок на поліетиленові пакети, які використовуються в супермаркетах
  •           Фінляндія: в супермаркетах встановлені автомати з прийому використаних пакетів.
  •           Китай: з 1 червня 2008 року заборонено виробляти, продавати і використовувати поліетиленові пакети з товщиною плівки
  •           менше 0,025 мм.
  •           Італія: з 1 січня 2011 року в країні заборонено використання поліетиленових пакетів. Тепер для придбаного товару покупці повинні мати сумки багаторазового використання або біопакети.
  •           Сінгапур, Бангладеш, Тайвань: введена повна заборона на використання поліетиленових пакетів з 2003 року через численні випадки закупорки каналізації та перекриття русел річок, що призводять до повеней.
  •           Індія - Така ж заборона діє і в ряді штатів Індії.
  •           В Україні на сьогодні зареєстрований законопроект №2051-1, від 18.09.2019 «Про обмеження обігу пластикових пакетів на території України». Згідно законопроекта,  поліетиленові пакети пропонується заборонити в Україні до 2022 року, за їх розповсюдження ввести штрафи від 1700 до 8500 гр.

 

ІІ напрямок – Біорозчинний пластик (слайд 66)

               Це специфічний вид поліетилену, який виготовляється з додаванням оксо-біодобавки d2w. Під впливом сонячного світла, повітря та води такий пакетик розкладається швидше (від 2 до 5 років). 

 

 

 

 

ІІІ напрямок – Утилізація сміття (слайд 67)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІV напрямок – Сортування сміття (слайд 68 - 69)

Все більше стає пунктів прийому вторинної сировини, на деяких подвір’ях з’являються спеціальні баки для пластику, скла, паперу.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Р е ф л е к с і я:

  1.      Перегляд відео-скрабінгу, соціальний ролік  про сортування сміття 

 

https://www.youtube.com/watch?v=91OM9aZLxyg http://qrcoder.ru/code/?https%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3D91OM9aZLxyg&4&0

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.      Вправа «Дерево рішень»

Учні  кожної групи по черзі висловлюють  на стікерах свої думки та кріплять їх на «Дерево рішень»

 

Вчитель підводить підсумок і наголошує, що кожна людина повинна усвідомити глобальність сьогоднішньої  проблеми  і зробити  правильні висновки.

 

«Краса природи – це одне з джерел, що живить доброту, сердечність і любов!

Збережемо її задля збереження життя на Землі!»

                                                                                                                       В.О. Сухомлинський

 

docx
Пов’язані теми
Біологія, Позакласні заходи
Додано
26 листопада
Переглядів
130
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку