Екскурсія до лісу «Спостереження за явищами природи. Правила поведінки в природі»
Мета: формувати уявлення дітей про осінні зміни в природі; показати зв'язок змін у неживій природі за змінами в житті рослин і птахів; вчити встановлювати взаємозв’язки в природі; активізувати розумову діяльність за рахунок вирішення логічних завдань; розвивати пам'ять, увагу, уяву; прищеплювати любов і турботливе ставлення до природи; заохочувати до творчості.
Хід екскурсії
І Організаційний момент
1. Цільовий інструктаж з техніки безпеки під час переходу до лісу.
1. Від школи до місця проведення екскурсії й назад рухатися колоною по двоє. Перша і остання пара несе червоний прапорець.
2. Під час руху не відставати від групи і не галасувати.
3.. Проходь по тротуару тільки праворуч. За відсутності тротуару, іди по лівому краю дороги, назустріч руху транспорту.
4. Дорогу переходь у тому місці, де є пішохідна доріжка або встановлено світлофор. Дорогу переходь на зелене світло.
5. Коли переходиш дорогу, дивись спочатку ліворуч, потім — праворуч.
6. За відсутності світлофора переходь дорогу на перехресті. Перетинати вулицю потрібно прямо, а не навскоси.
7. Не переходь дорогу, коли поруч рухається транспорт.
8. На проїжджій частині суворо заборонено грати.
2. Цільовий інструктаж з техніки безпеки в лісі
• Не брати до рук незнайомих предметів.
• Не збирати і не куштувати жодних ягід.
• Не ламати в лісі гілки, не топтати квіти, не рвати рослин.
• Не пустувати біля води.
• Не гратися з сірниками і не розводити вогнищ.
• Не смітити і не кричати у лісі.
• Не руйнувати мурашників і гнізд пташок.
3. ГРА «Так чи ні».
Під час екскурсії до осіннього парку я:
- буду ламати гілки дерев, смітити; - прилаштую годівничку на гілку дерева; - буду голосно кричати; - кину камінь у пташку; - нагодую птахів; - сфотографую природу восени, фотокартку покажу друзям
ІІ Основна частина
1. Робота над загадками
• Зимою чорне, весною й літом зелене, а восени жовте. (Ліс)
— Правильно. Це ліс. Чому ви так вважаєте?
• В них багато є роботи,
Хоч стоять вони весь час.
Від дощу чи від спекоти
Захистять, врятують нас.
Не лягають спать ніколи,
На ногах вони одвік.
Не бояться плину рік,
Ні завій, ні вітру реву.
Хто ж вони такі?.. (Дерева).
— Чи вмієте ви за листям, кронами дерев, за плодами впізнати дерева?
— Які види дерев, лісів ви знаєте?
— Якщо в одному лісі, ростуть береза, дуб, липа, клен, горобина, то як називатиметься цей ліс? (Листяний)
— Але, діти, бувають не тільки листяні дерева. У хвойних дерев хвоїнки — це різновид листочків. Які хвойні дерева можете назвати?
— Чи міняють хвоїнки-листочки сосни і ялини? Так, вони не опадають усі разом, це відбувається поступово раз на три роки.
• Хто в лісі влітку і зимою
Чарує зеленню густою? (Сосна, ялина)
• Всі пани скинули жупани,
Один пан не скинув жупан. (Хвойні дерева)
• Листок колючий,
Стовбур липучий. (Ялина, хвоя, смола на корі)
2. Гра «Хто більше назве дерев?»
— А тепер скажіть, будь ласка, чи всі дерева скидають листя восени?
— Як називаються дерева, у яких на гілках листочки?
— А чи знаєте ви, діти, для чого дерева скидають листя до зимових холодів? (Листя укриває землю і захищає корені дерев від морозів. Від килима з листя земля не промерзне, під тяжкістю снігу не ущільниться, збереже повітря, а це необхідно для мешканців ґрунту, адже вони розпушують землю і без них не обійтися тощо.)
Учні називають листяні і хвойні дерева.
3. Гра «Повторюй і додай»
Дуб.
Дуб, клен.
Дуб, клен, береза тощо.
4. Ігри на свіжому повітрі.
Гра «Знайди такий листок, а на дереві»
Ігрове правило: шукати на землі слід тільки такі ж листя, як на дереві, зазначеному вчителем.
Сюрпризный момент «Лист від осені»
Розгляд схеми
Запитання пошукового характеру:
Чому опадає листя?
Для чого потрібні в лісі сухе листя?
Чому не чути птахів?
Куди сховалися комахи?
Висновок: вся природа засинає, бо стало холодно, сонце світить мало. Сухими листочками осінь вкрила землю, як ковдрою і під ним сплять комахи.
Відгадування загадки про дерево.
Літо наближається -
Відразу одягається
Тільки осінь наступає-
Починає роздягатися
А взимку-ну що за вигляд!
Всі раздетое варто! (Дерево)
Гра «Підемо і знайдемо»
Я з крихти - бочки виліз,
Корінці пустив і виріс.
Я годую свиней і білок-
Нічого, що плід мій малий (дуб).
Варто Альона:
Хустка зелений,
Тонкий стан,
Білий сарафан (береза).
Порівняння дуба і берези.
Взимку і влітку зелена,
В лісі живе вона
А на ній голки
І короткі і колки. (Ялинка).
У мене довший голки,
Ніж біля ялинки.
Дуже просто я зростаю
У висоту (сосна).
Гра «Лети листок до мене в кузовок.
Осінь в гості до нас прийшла,
Дощ і вітер принесла
Вітер дме, задуває,
З гілочок листи здуває
Листя кружляють на вітрі
І під ноги нам лягають,
Ну а ми підемо гуляти
І листочки зберемо.
Повертаючись до школи, учні розглядають хмаринки, порівнюють, шукають, які з них схожі на предмети навколишнього світу.
Давайте назбираємо кольорового листя і у класі зробимо гарний осінній килимок. А з природного матеріалу на уроках праці ми зробимо цікаві вироби.
ІІІ Заключна частина. Висновки.
1. Самостійне малювання лісу
2. Виставка малюнків «Наш ліс»
3. Бесіда:
-Чи сподобалось вам у різних куточках природи? Де найбільше?
-Що нового узнали, побачили?
-Які зміни відбулися з настанням осені?
-Чим займаються восени люди?
-Що потрібно зробити восени, щоб допомогти пташкам узимку?
-Як потрібно поводитись на природі? Чому?