Діти можуть виявити елементарні уявлення про характерні ознаки осені у неживій та живій природі у процесі безпосередніх спостережень. Учні вчаться самостійно здобувати знання, висловлювати припущення, робити самостійні висновки. У них виробляється вміння зв'язно висловлювати свої думки. Матеріал екскурсії направлений розширювати і впорядковувати пізнавальний досвід дитини; виховувати любов до краси осені, естетичні почуття, прагнення спостерігати за природою
Екскурсія до природи « Чарівні хмаринки»
Мета:
дати елементарні уявлення про характерні ознаки осені у неживій та живій природі, які діти можуть виявити у процесі безпосередніх спостережень; вчити самостійно здобувати знання, висловлювати припущення, робити самостійні висновки; виробляти вміння зв’язно висловлювати свої думки; розширювати і впорядковувати пізнавальний досвід дитини; виховувати любов до краси осені, естетичні почуття, прагнення спостерігати за природою.
Обладнання:
Загадки, прислів’я, приказки про осінь; картки з завданнями для білочки; запис пісні про хмаринки
Місце проведення:
парк поблизу школи.
Час проведення екскурсії:
осінь, жовтень місяць.
Поняття для засвоєння учнями:
жива і нежива природа, зв’язок між предметами живої і неживої природи; охорона природи.
Підготовча робота вчителя:
1) вибрати місце для проведення екскурсії на околиці містечка;
2) продумати маршрут – вулицею Театральною ( повз будинки №6, 7, 11, 13, !4);
3) місця зупинки – перехід дороги;
4) підготувати запитання для бесіди.
Підготовка учнів до екскурсії:
вивчити вдома з батьками вірші про осінь;
2) повідомлення про час, мету і місце проведення екскурсії;
3) бесіда: що знають про ознаки осені, про вплив змін у неживій
природі на живу.
Гасло
В світ природи вирушаємо, Чарівність хмаринок ми пізнаємо.
Санітарно – гігієнічні умови Напередодні екскурсії вчитель нагадує дітям про необхідність одягнутись відповідно до погодних умов, мати взуття, призначене для ходьби. Повідомляється місце проведення екскурсії, нагадуються правила безпеки.
Цільовий інструктаж з техніки безпеки
1. Шикуємось парами.
2. Ідемо колоною, не вибігаючи на проїжджу частину дороги. 3. Переходимо дорогу по пішохідному переходу. 4. Під час екскурсії потрібно триматися разом.
Хід екскурсії
І. Організація класу. Дорога до місця проведення екскурсії
ІІ. Проведення екскурсії
1.Коротка бесіда про осінь.
2.Повторення правил поведінки у природі
- Діти, сьогодні ми прийшли до казкового світу осінньої природи.
А чи пам’ятаєте ви правила поведінки на природі? ГРА «Так чи ні»
Під час екскурсії до осіннього парку я: буду ламати гілки дерев, смітити; прилаштую годівничку на гілку дерева;
Висновок:
У природи ми в гостях, господарі тут – тварини та рослини.
3.Спостереження за тим, як падає листя; прислухатися до шарудіння листя під ногами.
ЗАГАДКИ
Жовте листячко летить,
Під ногами шелестить,
Сонце вже не припікає,Коли це буває? ( Восени)
Коли вона загляне в сад,
Наллється соком виноград.
І пізні яблука ранет
Солодкі стануть, наче мед.
Як помандрує по гаях
З чарівним пензлем у руках, -
Все розмалює на путі,
Берізки стануть золоті.
І ми її уклінно просимо:
ВІРШ
Осінь
М. Сингаївський
Уже в саду осінньому
Гуляє листопад,
І літо не повернеться,
Не вернеться назад.
А небо часто хмариться,
І хмуриться ріка.
Шукає місяць ввечері
На грядці буряка.
4.Короткий відпочинок
5.Завдання від Білочки
Вчитель
Діти, коли я сьогодні йшла до школи, мені зустрілася Білочка,що приносила нам завдання на увесь тиждень. Вона дала мені конверта та наказала відкрити його на екскурсії. Що тут?
( Дістає картки з завданнями. Кожна картка має своє позначення)
Це Білочка приготувала нам цікаві завдання.
1 картка
На ній на голубому фоні намальовані розплющені та заплющені очі.
Помовчіть. Послухайте тишу…
А тепер відкрийте очі… Що ви побачили перед собою? Ваші враження від неба? До яких кольорів відноситься колір неба?
Летіла птиця по синьому небі,
Розпустила крила і сонце закрила.
( Хмара)
А що визнаєте про хмари?
Якби ви ласкаво назвали хмару?
Вчитель
Раз високо над горами,
Уранці восени,
Дві хмароньки плили кудись,
Легенькі і ясні.
Удосвіта дві хмароньки
Зустрілися вгорі
І мовчки зупинилися,
Як тії дві зорі.
Дві хмароньки зустрілися
Удосвіта колись,
Зустрілися, спинилися,
За рученьки взялись.
Хотілось ім. зостатися.
Удвох прожити вік,
А вітер злий сміявся вже
Десь збоку біля них.
І стали тихо плакати
Дві хмароньки ясні,
І сльози їхні падали,
Сріблясті і рясні.
А трави в обі рученьки
Ловили радо їх
І грались, ніби в креймахи, -
Сльозами хмарок тих.
( О. Олесь )
Продовжується робота з картками
2 картка
На ній – скрипковий ключ і зображення ноти.
3 картка
На ній намальовано пеньок
Вчитель
Ось тут від нас сховався пеньок. Але він не простий: хто сяде на нього, той зможе придумати казку про хмаринку.
4 картка
На ній – хмаринка, а біля неї – знак оклику та питання.
Вчитель
Придивіться до хмаринок над нами в небі. Як ви гадаєте, на що вони схожі?
5 картка
На ній зображені хлопчик і дівчинка, які тримаються за руки.
Вчитель
Розкажіть один одному про свої враження від екскурсії.
ІІІ. Організований перехід до школи
ІV. Підбиття підсумків екскурсії в класі
Вправа « Мікрофон»
V. Творче завдання для роботи з батьками вдома
своїми враженнями та разом з ними намалюйте казкову хмаринку,
про яку ви розповідали на «чарівному пеньочку». Свій малюнок ви принесете до куточку природи.
Примітка
Вчитель використовує на уроці подані матеріали чи їх частину відповідно до погодних умов, природного оточення, підготовки класу тощо.