Екскурсія "Рідкісні рослини Підгірцівського дендропарку. Знати, щоб берегти."

Про матеріал
Авторська розробка екскурсії з метою вивчення рідкісних рослин Підгірцівського дендропарку.
Перегляд файлу

 

Екскурсія

"Рідкісні рослини Підгірцівського дендропарку.

Знати, щоб берегти."

Мета: ознайомити дітей з історією заснування Підгірцівського дендропарку, по- казати рідкісні дерева парку, роздивитися їх характерні ознаки.

Виховна: формувати в учнів екологічну культуру, привчати дітей бачити прекрасне, формувати естетичні почуття і смаки.

Розвиваюча: розвивати спостережливість, наочно-практичне мислення, вмін- ня порівнювати і робити висновки.

Корекційна мета: корекція кольорів і відтінків, форм та розмірів предметів. Обладнання: демонстраційний фоновий екран (аркуш міцного картону 30 см х 40 см, пофарбований з одного боку в чорний, а з іншого в білий колір), альбом «Спо гади про минуле нашого села», альбоми для малювання, фломастери, гербарій ро слин.

Хід екскурсії

Підготовчий етап.

Ми з вами сьогодні проведемо екскурсію в Підгірцівський дендропарк з ме- тою ознайомлення з його історією та цікавими рослинами, які там ростуть. Під час екскурсії розглянемо зовнішній вигляд багатьох рідкісних дерев парку і сп робуємо їх намалювати в альбом для малювання.

Перед початком екскурсії ознайомимося з правилами безпечної поведінки під час екскурсії в природу. (Вчитель проводить інструктаж дітей із записом в журнал реєстрації первинного, позапланового, цільового інструктажів по техніці безпеки).

Основний етап.

Ми вийшли з приміщення школи. В якому напрямку нам треба йти, щоб пі- дійти до будинку-замку панів Бруніцьких? (Діти визначають сторони горизонту за місцем знаходження сонця). Так, ми йдемо в південно-західному напрям- ку.

Йдемо в гості до природи.

Є в ній різна дивина.

В небі - зорі, в ріках - води, 

В полі - квіточка ясна.

Краси у лісі є багато,

Та й в кожній квіточці вона.

І де росте сосна крислата,

І павутинка, мов струна. Поглянь на синє-синє небо,

На листя, квітку й на росу. Уважно глянь навколо себе

І вчися бачити красу.

А давайте дорогою до замку пограємо в гру «Розвідники». Ви, як досвідчені розвідники, повинні зібрати якнайбільше прикмет, що підтверджують прихід вес- ни. (Учні виконують завдання).

Так, сонце вже піднімається високо в небі та добре огріває землю. На деревах розпустилося листя, зеленіє молоденька травичка, над жовтими квітками кульбаби літають бджоли. Вже прийшла справжня весна-красна. Подивіться, як гарно навкруги! В які яскраві кольори розмалювала все красуня-весна! Так і хочеться прочитати «кольоровий віршик»:

 

Кульбабка тиха при стежині

Жовтіється сама собі.

А у волошки очі сині,

А в неба очі голубі.

Зелені клени стали колом

Побіля нашого двора,

А ген за тихим жовтим полем

Червоне сонце догора.

Ось ми підійшли до замку панів Бруніцьких - архітектурної пам'ятки 18 сто ліття. Ви вже знайомі з історією цього замку. Давайте спільно пригадаємо собі основні факти.

(Діти пригадують історію замку).

Зверніть увагу на дерево, яке росте перед замком. Скільки воно має стовбурів?

 

(Діти рахують стовбури дерева. Їх п ять).

Чи бачили ви ще десь таке дерево з такою кількістю стовбурів? Ні, це єдине дерево. Отже, перед нами дерево, яке не типове для даної місцевості. 3відки ж во- но тут з'явилось?

Це дерево - платан західний (Platanus orientaiis). B Грузії його називають чена- ра. Батьківщина - Північна Америка. По- саджене це дерево біля 500 років тому, а може дожити і до 2000 років. Порівняйте його висоту з висотою інших дерев. Во- но найвище - до 30 метрів. Яка його кро- на? Крона велика і широка, а коренева система міцна. Тому це дерево таке дов- говічне.

А якого кольору кора на стовбурах? Сірого кольору. Що нагадують ці стов- бури? (Діти розглядають дерево і висло- влюють свої думки). Стовбури нагаду- ють руку із п'ятьма пальцями.

Про це існує легенда, яка розповідає, що козак війська Богдана Хмельни- цького покохав молоду дружину старого пана Яблоновського, якому належав тоді замок. Панські слуги вбили козака, а там, де впала його відрубана рука, виросло дерево, яке має п'ять стовбурів, як п'ять пальців руки.

І дотепер люди розказують легенду про «паню заклєнту», що з польської мо­ви означає закляту, зачаровану паню, яка з'являється вночі в замку як привид.

Ось послухайте цю легенду, яку ми з членами шкільного краєзнавчого гуртка записали в старожилів села Підгірці.

Легенда про «паню заклєнту» (закляту, зачаровану паню)

Це було восени 1648 року. Війська Богдана Хмельницького, оволодівши Львовом, просувалися усе далі на захід. Шляхта ховалася від них у неприступних замках Стрия і Коломиї.

Утік з Підгірцівського палацу і князь Яблоновський, залишивши самою молоду дружину. Вона схвильовано ходила по узліссі і плакала. Та раптом, побачивши широкоплечого, стрункого козака, від страху остовпіла.

  • Пані, - промовив воїн, - не бійтеся, я вас не ображу. - Я така ж людина як і ви.

Княгиня глянула на вродливого козака і завмерла. Обличчя її зашаріло.

  • Пані, - знову порушив тишу козак, - ви... як жива троянда. Ви

народжені для щастя... Блакитні очі княгині засвітилися. Богатир-козак наблизився до неї і міцно пригорнув.

  • Я мріяла про тебе все своє життя, - шепотіла жінка, - ти будеш

 

моїм щирим другом і лицарем.

  • А чоловік?
  • Він старший за мене на 32 роки. Я ненавиджу його. Ти – моє кохання.

То була щаслива мить, яка стала для них вічністю... Та щастя закоханих не було вічним. Несподівано удосвіта до палацу повернувся князь Яблоновський з охороною. Заглянув до кімнати дружини і завмер.

Козак вихопив шаблю і мужньо оборонявся, але сили були нерівні. Князівські охоронці вбили його.

- Кат, кат! Ненавиджу тебе! - кричала княгиня. - Ти відібрав у мене любов, то забирай і життя! Князь вихопив шаблю і вбив дружину. Панські слуги поховали їхні тіла на узліссі. А в кімнаті дружини невтішно плакала їхня маленька дитина, ніби відчуваючи, що в одну мить стала круглою сиротою.

Стомлена покоївка, що колисала дитину цілий день і до півночі, на мить задрімала. Несподівана тиша розбудила її. Розплющивши очі вона побачила, що дитину хтось колише. Перелякана покоївка впізнала у білій примарі свою княгиню.

3 того часу привид княгині з'являвся щоночі. Заколисавши дитину, вона ходила в довгій білій одежі по кімнатах палацу, де колись була щасливою і коханою.

Ось яка чудова легенда пов'язана цим деревом.

А зараз давайте розглянемо листки платана, їх форму, тип жилкування, колір (розгляд на демонстраційному фоновому екрані білого кольору). Намалюйте в зошитах платан і його листок.

(Самостійна робота учнів).

Кожне дерево випромінює свою енергію: липа заспокоює, дуб дає силу, сосна лікує. У народі є звичай: народжується дівчинка - са- дять калину, а хлопчик - дуба. Щоб дівчинка виростала красивою як калина, а хлопчик - сильний, як дуб.

Є люди, які мають здатність відчувати енергію дерев. Одна з них - Марія Іванівна Колеса, жителька м. Стрия. Притулившись до нашого платана вона розказaла таку легенду: «Я бачу гірську бурхливу річку, до якої біжить гарна дівчина в червоній косинці, а за нею гоняться два чоловіки в чорному. Дівчина кинулася з обриву в річку і проросла в Грузії деревом ченара.

Його ще називають деревом кохання, бо воно випромінює надзвичайну енергію, допомагає закоханим зберегти вірність і любов».

Заплющіть очі, притуліться до дерева і подумки попросіть у платана поділитися з вами його життєдайною енергією.

 

Отже, ми з вами познайомилися з найдивовижнішим деревом нашого парку - платаном західним. Це найстаріше дерево, всі інші мають менше років, адже по- чаток Підгірцівського дендропарку датується ХІХ століт- тям. В 1892 році були посаджені перші рідкісні рослини. За- сновником парку був пан Юліан Бруніцький - великий при- родолюб та добрий господар. Він славився майстерністю вести гос- подарство, тому інші пани приси- лали своїх синів до нього на науку. У маєтку був великий розсадник дерев, де вирощували саджанці і відправляли в інші країни. Біля па- лацу були чудові клумби, а зимою в теплицях вирощували не тільки овочі, а й прекрасні троянди та гвоздики.

Пан Бруніцький був великим натуралістом. Його чу- дова колекція метеликів займала у палаці три кімнати, ще одна кімната була від- ведена мисливським трофеям пана і колекції зброї.

Ім'я пана Бруніцького було відоме в Європі. Саджанці, які вирощувались в йо го маєтку, відправлялися у різні країни, де, можливо, ростуть і дотепер. Ось у мене в руках вирізка із польського рільничого журналу. "Prreglad ogradnicry" № 9-12 за вересень-грудень 1932 року, де поміщена стаття про парк в Підгірцівському маєтку пана Юліана Бруніцького. В ній говориться, що в умовах суворого і вологого клімату на висоті 320 метрів над рів- нем моря пан Бруніцький виростив такі культури, які не знищили ні війна, ні морозна зима 1928-1929 років.

Шкулка (розсадник дерев) закладена в 1892 році, за- ймає площу 56 гектарів. Тут є 150 тисяч дерев плодових і 159 сортів декоративних дерев, 275 сортів троянд, 27 сортів бузку, 65 сортів хвойних дерев».

На сьогодні територія парку становить 7,5 га. Тут росте 84 види і форми деревно-кущових рослин, в тому числі  16 екзотів, які визначають міцність цього парку. Наше з   вами завдання - знати ці рослини і оберігати їх. А для цього необхідно дотримуватися основних правил поведінки  в природі. Давайте пригадаємо їх:

  1. Не можна кричати і галасувати в парку, тому що пташки навесні висиджують

пташенят і бояться шуму, а тому можуть покинути своє гніздо, і пташенята загинуть.

  1.   Не можна руйнувати мурашники. Адже мурашки - це санітари лісу.
  2. Не можна смітити, розкидати пляшки, пакети, скло, бо це все засмічує до- вкілля, робить його непривабливим. Об скло можуть поранитися люди або тварини.
  1.              Особливо страшні для лісу вогнища, адже вони можуть стати причиною лісової пожежі, яка нищить все живе.
  2. Не можна зривати без потреби багато квітів для букетів. Потрібно оберігати рослини, які занесені до Червоної книги України.

Якщо всі будуть дотримуватися цих правил поведінки в природі, то наш парк ще довго тішитиме нас своєю красою.

  •   тепер підемо грабовою алеєю на південний схід. Ось перед нами два дере- ва, які зовні ні корою, ні формою крони не відрізняються від дерев, які звичайні для нашої місцевості. Але зверніть увагу на форму листкової пластинки цього де- рева. (Діти розглядають форму листка). На що вона подібна? Листок має оригіна- льну форму, складається ніби з двох частинок, жилкування також своєрідне. От- же, перед нами другий екзот парку - гінкго дволопатеве (Ginkgo biloba). Це листо- падне дерево є реліктом японо-китайського походження. Діти пригадайте з курсу географії материків, що називається реліктом?

Релікти (у перекладі з латинської - «залишок» ) - це рослини, які збереглися з минулих геологічних епох. Тому листя гінкго не подібне на листя жодного іншого дерева. У Європі гінкго культивується декількасот років і виростає до 12- 18 м.

  •   ще пригадайте, у якій рекламі ви бачили такі листочки? У рекламі ліків які покращують роботу серця і кровопостачання головного мозку. Гомеопати реко- мендують пити настій двох листків гінкго на склянку води з метою профілактики інфарктів та інсультів.

(Діти замальовують у зошити листок гінкго).

А тепер ігрова хвилинка для релаксації.

Ви готові перевтілитися? Зараз будемо деревами. Станьте один за одним, за- крийте очі.

  • лісі світить сонечко і всі дерева тягнуть до нього своє листячко. Високо тя- гнуться пальчики-листочки.

Повіяв сильний вітер і почав розгойдувати дерева в різні боки... Але міцно тримаються коренями дерева, стоять і лише розгойдуються... Вітер приніс дощові хмаринки і почався дощик.

Доторкнися своїми пальцями до спини того, хто стоїть попереду тебе. Нехай руки будуть легкими, наче ласкавий стукіт дощику.

Ось знову з'явилося сонечко, дерева зраділи, струсили із себе зайві краплини дощу, відчули радість, свіжістъ і бадьорість.

3 новими силами продовжуємо нашу екскурсію.

  •   зараз ми пройдемо ще далі алеєю і підійдемо до заростів невисоких дерев. На листя якого дерева подібні ці листочки? Так, на листя ясена, але на відміну від нього, це дерево є низькоросле. Визначте його висоту. Висота до 10 метрів, крона яйцеподібна. Це сумах пухнастий, або оцтове дерево - Rhus typhina. Його батькі- вщина - Північна Америка. Дерево швидкоросле. Цінна технічна рослина, містить у листі 13 - 25% танідів.
  •   якого кольору листя восени? Воно спочатку стає жовтим, потім оранже- вим, а тоді - різних відтінків червоного кольору. Надзвичайно декоративна рослина.

 

 

Розгляньте листки оцтового дерева з гербарію, зробленого нами після осінньої прогулянки парком. (Діти розглядають гербарій, визначають кольори і відтінки забарвлення листків та замальовують в альбом для малювання).

А ось погляньте на це дерево. Здале- ку воно нічим не відрізняється від інших. Але підійдемо ближче. Погляньте, як цві- те це дерево, зверніть увагу на його квіти.

(Розгляд квітки на фоновому екрані). Квіти надзвичайного світло зеленого ко- льору, подібні на тюльпани. Це дерево і називається тюльпанним деревом Lirio- dendron tulipifera. Визначте приблизно його висоту. Це листопадне дерево висо- тою до 30 метрів. Його батьківщина - північна Америка, дерево довговічне, росте до 400 - 500 років. Цвіте в травні. Замалюйте квітку і листок тюльпанового дере ва. (Самостійна робота дітей)

 

Підсумковий етап.

Отже, ви сьогодні ознайомилися із рідкісними деревами нашого денд- ропарку, розглянули їхнї особливості  та замалювали в альбоми. А для того,  щоб перевірити ваші знання, пройдемо на нашу «Галявину чомучок», посідаємо на «пеньки для роздумів» і   послухаємо запитання вікторини:

  1.   Коли і ким заснований Підгірцівський дендропарк?
  2. Яке найстаріше дерево парку?
  3.   Яка легенда пов'язана з платаном?
  4.   Листки якого дерева викорис товують в медицині?
  5.   Розшифруйте назви «тюльпанове дерево», «оцтове дерево» .
  6.        Пригадайте основні правила поведінки в природі. (Визначення пе- реможців вікторини)

 

А зараз ми повернемося до школи і спільно попробуємо скласти рекламу  «Чим цікавий наш парк».


Література

  1. Красоткіна Н.Г. Виховні бесіди. Тернопіль: Мандрівець, 2006 р.
  2. Наскрізні програми корекції розвитку дитини з вадами зору. Для спеціальних загальноосвітніх шкіл-інтернатів для дітей зі зниженим зором. Київ: «Богдана», 2006 р.
  3. Янковецький Віталій «Дефектолог», №10, 2008 р., «Роль прогулянок на природі в процесі адаптації дітей з порушенням зору».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Ониськів Марія
Пов’язані теми
Біологія, 6 клас, Інші матеріали
Інкл
Додано
21 травня 2023
Переглядів
370
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку