85
Тема уроку: Екскурсія «Вивчення рослинних угруповань»
Мета: вивчити рослинні угруповання (на прикладі будь-якого угруповання своєї місцевості); закріпити основні поняття: «рослинність», «рослинні угруповання», «ярусність»; показати на прикладі одного з угруповань його структуру; формувати і розвивати поняття про взаємозв’язки різних організмів між собою; розвивати в учнів дослідницькі навички, уміння спостерігати в природі; виховувати бережливе і свідоме ставлення до природи.
Обладнання: блокноти, олівці, шкільний визначник рослин, фотоапарат, картки-завдання тощо.
Тип уроку: урок формування та вдосконалення вмінь і навичок.
Форма уроку: екскурсія в природу
1. Організаційний момент
1.1. Вчитель заздалегідь готується до екскурсії, вибирає місце проведення екскурсії, маршрут та об'єкти спостережень.
1.2. Ознайомлення учнів із завданнями екскурсії.
2. Загальний інструктаж, усвідомлення учнями алгоритму дій
2.1. Ознайомлення учнів з темою, метою та завданнями екскурсії, прогнозування того, що вони зможуть вивчити та спостерігати.
2.2. Інструктаж із БЖД учнів.
2.3. Поділ класу на групи й отримання відповідного завдання, яке виконується безпосередньо під час спостереження за природним угрупуванням.
2.4. Бесіда або розповідь (по прибутті на об’єкт спостереження) про найважливіші ознаки об’єкта, на які слід звернути особливу увагу.
3. Самостійне виконання учнями завдань під контролем учителя
Робота в групах
(Кожній групі виділяється вчителем ділянка лісу (луки тощо), на якій вони працюють і виконують завдання.)
І варіант
ІІ варіант
ІІІ варіант
Цей ліс живий. У нього добрі очі.
Шумлять вітри у нього в голові.
Старезні пні, кошлаті поторочі,
літопис тиші пишуть у траві.
Дубовий Нестор дивиться крізь пальці
на білі вальси радісних беріз.
І сонний гриб в смарагдовій куфайці
Дощу напився і за день підріс.
Багряне сонце сутінню лісною
у просвіт хмар показує кіно,
і десь на пні під сивою сосною
ведмеді забивають доміно.
Малі озерця зиркають незлісно,
колише хмара втомлені громи.
Поїдемо поговорити з лісом,
а вже тоді я зможу і з людьми.
6. Домашнє завдання
Підготувати інформацію про рослини Червоної Книги України, що ростуть на території нашої місцевості.