Тема уроку: Будова клітини на електронно — мікроскопічному рівні
Мета: розкрити особливості будови клітини рослини на електронно — мікроскопічному рівні; з’ясувати функції компонентів клітини; підвести учнів до висновку, що клітина — цілісна система; удосконалювати вміння виготовляти мікропрепарати, спостерігати, аналізувати; розвивати вміння застосовувати теоретичні знання на практиці; виховувати етично-ціннісне ставлення до природи.
Обладнання та матеріали: м/м презентація, листки елодеї з акваріума, предметні та покривні скельця, склянки з водою, скляні палички.....
Тип уроку: комбінований.
Основні форми та методи, використані під час уроку:
1. Інформаційно — рецептивний:
а) мовний ( розповідь, бесіда );
б) наочний ( перегляд мультимедійної презентації, малюнків );
б) практичний ( виконання лабораторного дослідження );
2. Репродуктивний — вправа “ Вірю — не вірю ”, розгадування кросворду , заповнення таблиці, опорна схема;
3. Евристичний — розповідь вчителя;
4. Інтерактивні - робота в творчих групах, проблемне навчання ( цікаві запитання ).
Хід уроку
1. Організаційний момент
Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.
2. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів
2.1. Вправа “ Кросворд навпаки” ( слайд 1 ).
2.2. Вправа “ Встановіть послідовність” ( слайд 2 ).
2.3. Вправа “ Встав пропущені слова”.
Під мікроскопом добре видно ....... ,
що захищає вміст клітин від дії несприятливих умов існування і забезпечує зв'язок вмісту із зовнішнім середовищем. При забарвленні темнішим кольором вирізняється........., яке є носієм спадкової інформації. Весь внутрішній простір клітини заповнений напіврідким умістом -........ , у якому містяться органели. Клітинний сік міститься у ........... .
3. Мотивація навчальної діяльності
Постановка проблеми: Якщо порівняти рослинну клітину із заводом, то яким її структурам можна надати такі назви:
1) служба охорони;
2) склад готової продукції;
3) інформаційний центр;
4) фотохімічна лабораторія?
( Учні вже можуть назвати службу охорони — клітинну оболонку і плазматичну мембрану, інформаційний центр — ядро, склад готової продукції — цитоплазму, проте, що таке фотохімічна лабораторія — їм відповісти не під силу. Тому вчитель наголошує, що відповіді на всі питання вони отримуюють після уроку.)
Формулювання теми та мети уроку( слайд 3 ).
4. Вивчення нового матеріалу
4.1. Вступне слово вчителя.
Сьогодні ми продовжимо вивчення внутрішнього вмісту клітини. Для цього проведемо лабораторне дослідження.
4.2.Самостійна робота учнів
Лабораторне дослідження ( слайд 4,5 ,6 ).
Тема. Будова клітин листка елодеї.
Мета: вивчити будову рослинних клітин, їхні основні органели.
Обладнання й матеріали: мікроскоп, предметне скло й накривне скельце, пінцети, піпетка, молоді листки елодеї.
Хід роботи ( слайд
1. Приготуйте препарат клітин листка елодеї. Для цього візьміть гілочку з листками елодеї. Відокремте листок від стебла, покладіть його в краплю води на предметне скло і накрийте накривним скельцем.
2. Розгляньте препарат під мікроскопом. Знайдіть у клітинах оболонку, цитоплазму, ядро, пластиди ( слайд
3. Замалюйте схему будови клітини листка елодеї.
(Якщо в школі немає обладнання для проведення дослідження, тоді можна використати роздатковий матеріал чи подивитися відеофрагмент.)
( слайди 7, 8 ).
Вчитель. При збільшенні, яке дає наш шкільний мікроскоп, не можливо побачити всі орагнели, які містить клітина. Тому з деякими із них ми ознайомимомь теоретично. (Особливості будови клітини на електронно — мікроскопічному рівні та функції її складових частин ( самостійна робота учнів у групах за окремим завданням та складання і заповнення таблиці в ході звіту груп).
“ Будова клітини та функціїї її компонентів”
№п/п |
Органела |
Функції |
1 |
Клітинна оболонка |
Оболонка клітини складається з клітинної стінки та тоненької плазматичної мембрани. Через клітинну оболонку здійснюється обмін речовин між внутрішнім вмістом клітини та зовнішнім середовищем. Вона захищає внутрішній вміст клітини. |
2 |
Ядро |
Ядро містить хромосоми, які є носіями спадкової інформації. Основна функція ядра — передача спадкової інформації від материнської клітини до дочірніх. |
3 |
Вакуолі |
Вона заповнена клітинним соком, який є водним розчином органічних і мінеральних речовин. У клітинному соці є різні барвники, що надають кольору квіткам, плодам рослин. Вакуолі підтримують тиск усередині клітини, сприяють збереженню її сталої форми. |
4 |
Пластиди ( слайд 9 ).
|
Залежно від кольору, якого надають пластидам пігменти, розрізняють хлоропласти (зелені пластиди), хромопласти (жовто-червоні пластиди) та лейкопласти (безбарвні пластиди). Кожен тип пластид виконує свою функцію. Хлоропласти містять пігмент хлорофіл, який надає зеленого забарвлення листкам і молодим пагонам та забезпечує фотосинтез. Хромопласти забарвлюють плоди, квітки рослин у жовтий, червоний та рожевий кольори. У лейкопластах відкладаються про запас поживні речовини.
|
5 |
Мітохондрії |
Ниткоподібні утворення, які відповідають за утворення енергії в клітині у вигляді молекул АТФ. |
6 |
Включення |
Включення — це тимчасові утвори, які то виникають унаслідок процесів життєдіяльності клітини, то зникають. У цитоплазмі вони представлені крохмальними зернами, ліпідами (жирами), протеїнами (білками). |
Завдання для груп під час самостійної роботи:
-— Опрацювати текст підручника та дати відповіді на запитання:
I група — Які особливості будови і функції клітинної оболонки?
II група — Які особливості будови і функції ядра?
III група — Які особливості будови і функції вакуолей?
IV група — Які особливості будови і функції пластид?
V група — Що таке включення? Які їхні функції?
УІ група — Що таке мітохондрії? Яку функцію вони виконують?
4.4. Складання опорної схеми
5. Узагальнення і систематизація знань
5.1. «Вірю — не вірю».
Учням необхідно на правильні твердження плескати в долоні ( слайд 10 ).
1. Клітини рослин складаються з клітинної оболонки, цитоплазми та ядра.
2. Клітинна оболонка складається з клітинної стінки та плазматичної мембрани.
3. Клітинна стінка розміщується під плазматичною мембраною.
4. Обов’язковою складовою рослинних клітин є ядро.
5. У безбарвних пластидах — хромопластах — накопичуються запасні поживні речовини.
6. Молоді клітини завжди мають одну вакуолю.
7. Вакуолі заповнені клітинним соком.
8. У хлоропластах відбувається фотосинтез.
9. Включення — це постійні утвори, які виникають у процесі життєдіяльності і зберігаються весь час у цитоплазмі клітини.
10. Мітохондрії можна побачити тільки за допомогою електронного мікроскопа.
11. Пластиди одного типу можуть перетворюватися на інші.
12. Клітинний сік — це розчин неорганічних речовин.
Відповіді:
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
+ |
+ |
- |
+ |
- |
- |
+ |
+ |
- |
+ |
+ |
- |
5.2. Обговорення проблемних питаннь.
( Поставлене на початку урока. ) Якщо порівняти рослинну клітину із заводом, то яким її структурам можна надати такі назви:
1) служба охорони;
2) склад готової продукції;
3) інформаційний центр;
4) фотохімічна лабораторія?
У народі говорять: без хазяїна будинок — сирота. У клітині теж є хазяїн — хто це? Чому його можна назвати хазяїном клітини? Яка структура клітини виконує цю функцію?
Внутрішнє середовище клітини — цитоплазма з її органелами, ядрами і включеннями — має потребу в надійному захисті. Який її склад? Які особливості будови дозволяють виконувати їй функцію “ кістяка” клітини, надходження до неї речовин?
Майже всі рослини мають зелене забарвлення листя. А деякі і стебел, які надає їм хлорофіл. Що таке хлорофіл? У яких органелах клітини він розташований? 6. Підбиття підсумків уроку
Метод “ Прес”. Продовжити речення: Сьогодні на уроці мені сподобалось ( не сподобалось)......, тому, що.... .
7. Домашнє завдання