Урок з біології у 6 класі "Будова клітини на електронно — мікроскопічному рівні"

Про матеріал
Мета: розкрити особливості будови клітини рослини на електронно — мікроскопічному рівні; з’ясувати функції компонентів клітини; підвести учнів до висновку, що клітина — цілісна система; удосконалювати вміння виготовляти мікропрепарати, спостерігати, аналізувати; розвивати вміння застосовувати теоретичні знання на практиці; виховувати етично-ціннісне ставлення до природи.
Перегляд файлу

 


 

Тема уроку: Будова клітини на електронно — мікроскопічному рівні

Мета: розкрити особливості будови клітини рослини на електронно — мікроскопічному рівні; з’ясувати функції компонентів клітини; підвести учнів до висновку, що клітина — цілісна система; удосконалювати вміння  виготовляти мікропрепарати, спостерігати, аналізувати; розвивати вміння застосовувати теоретичні знання на практиці; виховувати етично-ціннісне ставлення до природи.

Обладнання та матеріали: м/м презентація, листки елодеї з акваріума, предметні та покривні скельця, склянки з водою, скляні палички.....

Тип уроку: комбінований.

Основні форми та методи, використані під час уроку:

1. Інформаційно — рецептивний:

а) мовний ( розповідь, бесіда );

б) наочний ( перегляд мультимедійної презентації, малюнків );

б) практичний ( виконання лабораторного дослідження );

2. Репродуктивний — вправа “ Вірю — не вірю ”, розгадування кросворду , заповнення таблиці, опорна схема;

3. Евристичний — розповідь вчителя;

4. Інтерактивні - робота в творчих групах, проблемне навчання ( цікаві запитання ).

Хід уроку

1. Організаційний момент

Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.

2. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів

2.1. Вправа Кросворд навпаки” ( слайд 1 ).

 

 

 

 

 

 

2.2. Вправа “ Встановіть послідовність” ( слайд 2 ).

 

                          2.3. Вправа Встав пропущені слова”.

Під мікроскопом добре видно ....... ,

що захищає вміст клітин від дії несприятливих умов існування і забезпечує зв'язок вмісту  із зовнішнім середовищем. При забарвленні темнішим кольором вирізняється........., яке є носієм спадкової інформації. Весь внутрішній простір клітини заповнений напіврідким умістом -........ , у якому містяться органели. Клітинний сік міститься у ........... .

3. Мотивація навчальної діяльності

Постановка проблеми: Якщо порівняти рослинну клітину із заводом, то яким її структурам можна надати такі назви:

1) служба охорони;

2) склад готової продукції;

3) інформаційний центр;

4) фотохімічна лабораторія?

( Учні вже можуть назвати службу охорони — клітинну оболонку і плазматичну мембрану, інформаційний центр — ядро, склад готової продукції — цитоплазму, проте, що таке фотохімічна лабораторія — їм відповісти не під силу. Тому вчитель наголошує, що відповіді на всі питання вони отримуюють після уроку.)

Формулювання теми та мети уроку( слайд 3 ).

 

 

4. Вивчення нового матеріалу

4.1. Вступне слово вчителя.

Сьогодні ми продовжимо вивчення внутрішнього вмісту клітини. Для цього проведемо  лабораторне дослідження.

4.2.Самостійна робота учнів

Лабораторне дослідження ( слайд 4,5 ,6 ).

Тема. Будова клітин листка елодеї.

Мета: вивчити будову рослинних клітин, їхні основні органели.

Обладнання й матеріали: мікроскоп, предметне скло й накривне скельце, пінцети, піпетка, молоді листки елодеї.

Хід роботи ( слайд

1. Приготуйте препарат клітин листка елодеї. Для цього візьміть гілочку з листками елодеї. Відокремте листок від стебла, покладіть його в краплю води на предметне скло і накрийте накривним скельцем.

2. Розгляньте препарат під мікроскопом. Знайдіть у клітинах оболонку, цитоплазму, ядро, пластиди ( слайд

3. Замалюйте схему будови клітини листка елодеї.

  1. Зробіть висновок про будову клітини

 

(Якщо в школі немає обладнання для проведення дослідження, тоді можна використати роздатковий матеріал чи подивитися відеофрагмент.)

  1.       Будова клітини на електронно — мікроскопічному рівні

( слайди 7, 8 ).

 

 

 

 

 

 

 

 

Вчитель. При збільшенні, яке дає наш шкільний мікроскоп, не можливо побачити всі орагнели, які містить клітина. Тому з деякими із них ми ознайомимомь теоретично.    (Особливості будови клітини на електронно — мікроскопічному рівні та функції її складових частин ( самостійна робота учнів у групах за окремим завданням та складання і заповнення таблиці в ході звіту груп).

 “ Будова клітини та функціїї її компонентів”

№п/п

Органела

Функції

1

Клітинна оболонка

Оболонка клітини складається з клітинної стінки та тоненької плазматичної мембрани. Через клітинну оболонку здійснюється обмін речовин між внутрішнім вмістом клітини та зовнішнім середовищем. Вона захищає внутрішній вміст клітини.

2

Ядро

Ядро містить хромосоми, які є носіями спадкової інформації. Основна функція ядра — передача спадкової інформації від материнської клітини до дочірніх.

3

Вакуолі

 Вона заповнена клітинним соком, який є водним розчином органічних і мінеральних речовин. У клітинному соці є різні барвники, що надають кольору квіткам, плодам рослин. Вакуолі підтримують тиск усередині клітини, сприяють збереженню її сталої форми.

4

Пластиди ( слайд 9 ).

Залежно від кольору, якого надають пластидам пігменти, розрізняють хлоропласти (зелені пластиди), хромопласти (жовто-червоні пластиди) та лейкопласти (безбарвні пластиди).

Кожен тип пластид виконує свою функцію. Хлоропласти містять пігмент хлорофіл, який надає зеленого забарвлення листкам і молодим пагонам та забезпечує фотосинтез. Хромопласти забарвлюють плоди, квітки рослин у жовтий, червоний та рожевий кольори. У лейкопластах відкладаються про запас поживні речовини.

 

5

Мітохондрії

Ниткоподібні утворення, які відповідають за утворення енергії в клітині у вигляді молекул АТФ.

6

Включення

Включення — це тимчасові утвори, які то виникають унаслідок процесів життєдіяльності клітини, то зникають. У цитоплазмі вони представлені крохмальними зернами, ліпідами (жирами), протеїнами (білками).

Завдання для груп під час самостійної роботи:

-— Опрацювати текст підручника та дати відповіді на запитання:

I група — Які особливості будови і функції клітинної оболонки?

II група — Які особливості будови і функції ядра?

III група — Які особливості будови і функції вакуолей?

IV група — Які особливості будови і функції пластид?

V група — Що таке включення? Які їхні функції?

УІ група — Що таке мітохондрії? Яку функцію вони виконують?

4.4. Складання опорної схеми

5. Узагальнення і систематизація знань

5.1. «Вірю — не вірю».

Учням необхідно  на правильні твердження плескати в долоні ( слайд 10 ).

1. Клітини рослин складаються з клітинної оболонки, цитоплазми та ядра.

2. Клітинна оболонка складається з клітинної стінки та плазматичної мембрани.

3. Клітинна стінка розміщується під плазматичною мембраною.

4. Обов’язковою складовою рослинних клітин є ядро.

5. У безбарвних пластидах — хромопластах — накопичуються запасні поживні речовини.

6. Молоді клітини завжди мають одну вакуолю.

7. Вакуолі заповнені клітинним соком.

8. У хлоропластах відбувається фотосинтез.

9. Включення — це постійні утвори, які виникають у процесі життєдіяльності і зберігаються весь час у цитоплазмі клітини.

10. Мітохондрії можна побачити тільки за допомогою електронного мікроскопа.

11. Пластиди одного типу можуть перетворюватися на інші.

12. Клітинний сік — це розчин неорганічних речовин.

Відповіді:

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

+

+

-

+

-

-

+

+

-

+

+

-

 

5.2. Обговорення проблемних питаннь.

 ( Поставлене на початку урока. ) Якщо порівняти рослинну клітину із заводом, то яким її структурам можна надати такі назви:

1) служба охорони;

2) склад готової продукції;

3) інформаційний центр;

4) фотохімічна лабораторія?

 У народі говорять: без хазяїна будинок — сирота. У клітині теж є хазяїн — хто це? Чому його можна назвати хазяїном клітини? Яка структура клітини виконує цю функцію?

 

Внутрішнє середовище клітини — цитоплазма з її органелами, ядрами і включеннями — має потребу в надійному захисті. Який її склад? Які особливості будови дозволяють виконувати їй функцію “ кістяка” клітини, надходження до неї речовин?

 

Майже всі рослини мають зелене забарвлення листя. А деякі і стебел, які надає їм хлорофіл. Що таке хлорофіл?  У яких органелах клітини він розташований? 6. Підбиття підсумків уроку

Метод “ Прес”. Продовжити речення: Сьогодні на уроці мені сподобалось ( не сподобалось)......, тому, що.... .

7. Домашнє завдання

  1.       Завдання для всього класу — опрацювати відповідний параграф підручника, дати відповіді на питання.
  2.       Скласти сенкан “ Клітина”.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
15 червня 2021
Переглядів
3037
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку