Блаженкова Ганна Валеріївна
Навчально - виховний комплекс
« Загальноосвітня школа 1 ступеня – дитячий садок» № 3
Дружківської міської ради
Донецької області
Вчитель початкових класів
26 років
2. Пояснювальна записка
Назва : Відвідування парку кам'яних скульптур «Святогір»
м. Дружківка . Спостереження за змінами в природі навесні.
Актуальність : на сьогоднішній день ми спостерігаємо спалах неабиякого інтересу до історії України, рідного краю, витоків національної культури, непересічних досягнень минулого і сучасного нашого народу. Це зрозуміло, адже знання історичних і культурних надбань наших предків потрібне не тільки для відродження державності та піднесення національної гідності, а й для використання кращих традицій минулих часів у практиці сьогодення.
Сучасна нова українська школа надає більше можливостей розширювати кругозір дітей, отримувати додаткові знання в різних областях науки й культури, розвивати основні життєві компетентності учнів. Значне місце у вивченні історичного, народознавчого, краєзнавчого матеріалу приділяється екскурсіям і урокам, на яких предмети і явища розглядаються в природних умовах. Ціль таких уроків – ознайомити учнів з об'єктами і явищами природи за допомогою дослідів, спостереження, самостійної роботи.
Екскурсія до парку кам'яних скульптур «Святогір» - це ознайомлення з одним із улюблених місць відпочинку мешканців Дружківки . Про нього знають у місті та за його межами. Парк відмічений у багатьох туристичних путівниках у мережі інтернет. Його відвідують і гості міста.
Парк кам'яних скульптур «Святогір» - є свого роду візитною карткою міста Дружківки.
Це унікальне місце, де поєдналися краса природи, неймовірна палітра фарб донецьких степів та роботи майстрів, вмілі руки яких створили дивовижні скульптури із пісковику. Фігури присвячені історичним особам Київської Русі, України. Саме, відвідавши цю пам’ятку, можна відчути дух патріотизму, любов мешканців міста до рідної землі, пізнати більше про історію нашої Батьківщини.
Мета :
- ознайомити дітей із визначними пам’ятками міста Дружківки, а саме з парком скульптур « Святогір». Викликати в них бажання поповнювати свої знання про рідний край. Поглиблювати інтерес до історії міста та його видатних діячів, їх творчість;
Завдання :
Очікувані результати :
Ключові компетентності:
вміння вчитися:
навчально-організаційні:
- співпрацює в групі;
загальномовленнєві:
- зосереджено слухає вчителя й товаришів, говорить не поспішаючи, чітко, вільно в процесі діалогічного і монологічного мовлення;
загальнопізнавальні:
- помічає і запам ятовує спостережувані об’єкти, виділяє в предметах ознаки та якості, розрізняючи їх за значущістю;
контрольно-оціночніі:
- перевіряє результати праці, своєї і товаришів, за орієнтирами , поданими вчителем;
інформаційно-комунікативна:
- засвоює і усвідомлює інформацію подану вчителем, однокласником;
- планує створення повідомлення про спостереження у вигляді аплікації, малюнку;
загальнокультурна:
- поводиться згідно з прийнятими у суспільстві правилами поведінки у природі;
громадянська:
- прагне бути культурним у спілкуванні, поводженні з однокласниками та іншими людьми;
здоров’язбережувальна:
- дбає про збереження свого здоров’я та безпеку під час екскурсії;
соціальна:
- підтримує чистоту відвідуваного місця.
Назва екскурсії:
ГАСЛО:
Рідне місто пізнавай –
До парку « Святогір» сміливо вирушай!
Там живуть богатирі,
Сильні духом козаки.
Там в історії народу,
Єдність, дружба та свобода.
Сценарій екскурсії
Маршрут : НВК № 3 - парк « Святогір» - НВК № 3 ( додаток №1, №2).
Обладнання : кошики та коробки, олівці, блокноти, лупи.
Підготовка вчителя до екскурсії:
- ознайомлення з науковою літературою і методичними розробками екскурсії;
- складання орієнтовного плану екскурсії (дата, місце і час);
- обміркування організаційних заходів і шляхів підготовки учнів;
- ознайомлення з об'єктом екскурсії за 1-2 дні до її проведення;
- складання плану-конспекту екскурсії;
- продумування характеру роботи із зібраними під час екскурсії об'єктами;
- продумування активного відпочинку учнів під час екскурсії.
Підготовка учнів до екскурсії:
- підготовка обладнання до екскурсії;
- вивчення допоміжного матеріалу (легенда, вірші), в якому відображена історія рідного краю.
- розподілення класу на групи, призначення відповідальних і надання конкретного завдання кожній групі і кожному учневі;
- інструктаж учителя щодо екскурсії.
- звітність щодо результату.
Завдання для груп перед екскурсією:
1-ша група — метеорологи ( додаток 3)
Завдання:
• скласти опис погоди за планом.
План
1) Стан неба.
2) Температура повітря.
3) Опади.
4) Вітер.
• Визначити, які зміни відбулися у погоді навесні порівняно із зимою;
2-га група — дослідники рослин ( додаток 4)
Завдання:
• розглянути гілочки з бруньками, визначити, які зміни відбулися порівняно із зимовим спостереженням;
• дослідити, на яких деревах і кущах бруньки розпустилися, а на яких — ще ні;
• визначити, у якому стані знаходяться трав’янисті рослини;
• з’ясувати, які трав’янисті рослини вже зацвіли.
3-тя група — дослідники тварин ( додаток 5 )
Завдання:
• дослідити, які комахи ведуть активний спосіб життя;
• яких птахів можна побачити;
• з’ясувати, чи прилетіли вже певні птахи з вирію;
• пригадати, яких інших тварин можна спостерігати ранньої весни;
• порівняти свої спостереження із зимовими.
4-та група — народознавці ( додаток 6)
Завдання:
• скласти опис кам’яної скульптури за поданим планом.
План
Наприкінці уроку проводиться обговорення результатів досліджень, спостережень, узагальнюються матеріали, підбиваються підсумки проведеної роботи.
ХІД ЕКСКУРСІЇ
І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ
1. Коротка бесіда про правила поведінки в парку
- Діти, зараз ми з вами вирушимо в гості до природи - в парк. Але парк цей незвичайний. Чим він незвичайний ми дізнаємося пізніше. А зараз давайте згадаємо правила поведінки на природі.
2.Розподіл обладнання і нагадування завдань кожній дослідницькій групі.
3.Згрупований вихід на подвір'я.
4. Повторення правил дорожнього руху вулицями міста. пішохідного переходу.
ІІ. Дорога до парку.
1 Зупинка біля бібліотеки ім. Л. Українки.
Стояла я і слухала весну,
Весна мені багато говорила,
Співала пісню дзвінку, голосну
То знов таємно-тихо шепотіла.
2 Зупинка на майданчику проти парку, біля спортивної школи «Святогір».
3 Розповідь вчителя
Юрію Артемову багато разів пропонували працювати в різних містах, але він залишився вірним Дружківці. Тут – його коріння, ця земля дає йому силу та міць. Справою усього свого життя він вважає спортивну школу «Святогір», яку було створено ще у середині 90-х років ( зараз саме біля неї ми знаходимося). Молоді люди, які відвідують спортивну школу, не лише зміцнюють своє тіло, але й вчаться любити рідну землю, шанувати історію та традиції свого народу. Це головна мета всієї справи, якою займається наш замляк.
«Дружківський богатир» мріяв не просто про парк, а про своєрідний музей просто неба. Його однодумці – місцеві майстри з різьби по каменю Юрій Топуз та Сергій Білоусов – створили кам’яні скульптури, у яких знаходить відображення історія нашої землі.
4 Зустріч з Юрієм Володимировичем. Розповідь щодо створення парку.
– Ми звозили із різних місць величезні камені, що мільйони років пролежали у землі, увібрали її силу, життєдайну енергію сонця, вітру, дощу. Вони дихають, вони живі. Ми повинні вчити наших дітей жити, пишатися нашим героїчними минулим й створювати нове, прекрасне, щоби зміцнювалася наша держава, а в ній жив великий, могутній, славний народ, – з натхненням розповідає пан Юрій.
Відповіді на запитання дітей.
ІІІ. Екскурсія парком . Ознайомлення із скульптурами . ( додаток 7)
Жив у сиву давнину
Козак у нашім краї.
Боронив він рідну землю,
Збирав урожай.
І з сусідами дружив.
Був він не ледачій
І Дружко його прозвали
За такую вдачу.
Дуже гарним чоловіком
Був козак той, діти.
Тож ім’ям його назвали
Наше місто світле.
Усі ці скульптури – наче кам’яні співи донецьких степів, й почути їх може лише людина, щиро закохана у рідну землю.
ІV. Виконання дослідницької роботи в групах.
Уважно читати завдання, інструкцію.
Вислуховувати думки кожного члена групи.
Користуватися додатковою літературою.
Дотримуватись відведеного часу.
Розподілити завдання та ролі між членами групи.
Презентувати виконане завдання.
Дотримуватись правила піднятої руки.
2. Виконання учнями поставленого завдання.
3. Аналіз та узагальнення результатів спостереження за об’єктами живої або неживої природи.
V. Підсумок екскурсії.
- Діти, в якому незвичайному місці нашої Дружківки ми побували?
- З якою видатною людиною нашого міста ми познайомилися?
- Що вам найбільше сподобалось, зацікавило?
- Які враження викликала у вас екскурсія?
- Якщо б ви привели сюди своїх друзів, щоб ви розповіли про парк фігур «Святогір»?
VI. Рефлексія
Додаток 1
Додаток 2
Дружківський парк кам’яних фігур «Святогір» розташований напроти будинку за адресою : вулиця Козацькая, 72. Координати парку «Святогір» на картах Google 48.5998978 37.5354742.
Додаток 3
1-ша група |
Метеорологи |
______________________________________________________ |
2) Температура повітря. ______________________________________________________________ |
3 ) Опади. (дощ, сніг, немає опадів)
_________________________________________________________________ |
_______________________________________________________________ |
ВИСНОВКИ _____________________________________________________________________ |
Робота в групі
|
Додаток 4
2-га група |
Дослідники рослин. |
Які зміни відбулися з гілочками на деревах: __________________________________________________ |
Яких деревах і кущах бруньки розпустилися, а на яких — ще ні: __________________________________________________________ |
У якому стані знаходяться трав’янисті рослини:
_______________________________________________ |
Які трав’янисті рослини вже зацвіли: _________________________________________________ |
ВИСНОВКИ
|
Робота в групі
|
Додаток 5
3-тя група |
Дослідники тварин. |
Які комахи ведуть активний спосіб життя: _______________________________________________________________ |
Яких птахів можна побачити: Зимуючі птахи _______________________________________________ Перелітні птахи _______________________________________________ |
Яких тварин можна спостерігати ранньою весною: ____________________________________________________________________ |
ВИСНОВКИ: ________________________________________________________________ |
Робота в групі
|
Додаток 6
4-та група |
Народознавці. |
Назва скульптури: ________________________________________________ |
До якої теми належить: Історичне минуле України ___________________________; Емоції, почуття ____________________________________; Персонаж казки ________________________________________; Інше ______________________________________________. |
|
Розмір. _______________________________________________________
|
Значення скульптури: ( підкреслити) Практичне декоративне |
ВИСНОВКИ |
Робота в групі :
|
Додаток 7
Додаток 8
Легенда про Дружківку
Було це, діти. Дуже давно, понад двісті років тому. Жив собі чоловік на ім’я Дружко. Був він і сильний, і сміливий, і роботящий, і красивий. Почув, що десь у мирі і злагоді живуть люди, що звуться козаками. І вирішив Дружко знайти тих козаків. Одягнув білу вишивану сорочку, сині шаровари, капелюх, узув червоні чоботи та вирушив у дорогу. Три дні і три ночі йшов через ліси, через степи, через гори, через річки. Чоботи стоптав, сорочку зносив, але дістався-таки до козаків. Отаман наказав нагодувати Дружка, переодягнути, а потім випробувати його. Не здригнувся наш Дружко. Усі завдання виконав з честю. І прийняли козаки його у свою сім’ю. А ще дали завдання: поставити козачий курінь і пильно стежити кордон. Дали козаку коня, зброю, провіант. І поїхав він. Швидко дістався до місця. Яке воно було гарне! Чиста широка річка, зелений ліс та чорне поле. Є де і рибалити, і дичину стріляти, і хліб сіяти. Збудував він сторожий курінь і назавжди оселився тут. Людям, які проїжджали повз нього, коли їхали по сіль, дуже подобалося це місце. Деякі залишалися тут, будували собі житло і допомагали Дружку. Ось так потроху – помалу і росло містечко, яке потім назвали Дружківкою на честь сильного і хороброго козака Дружка.
Додаток 9 .
Оцінювання роботи в групі
□ Чи ми допомагали один одному?
□ Чи ми поважали думки, ідеї кожного?
□ Чи всі ми брали участь у виконанні окреслених завдань?
□ Чи цікаво ми представили результати своїх спостережень?
Обґрунтуйте ваші оцінки.
Література
Офіційний сайт Дружківської міської ради.
Ільченко В.Р., Гуз К.Ж., Ільченко О.Г., Водолазька Т.В. Викладання довкілля в 4 класі. Посіб. для вчителів. − Полтава: НМЦ ІЗО. − 2002.
Л. Н. Добровольська, Пізнавально-дослідницька робота молодших школярів під час навчальних екскурсій
Олена Лазарева журналіст «ХайВей»
Парк каменных скульптур «Святогор»
На урок Дослідницький практикум. Як орієнтуватися у лісі?
Державне інформаційно-виробниче підприємство видавництво "Педагогічна преса".
Алексей Федоров Путешествия, Удивительные места.
Куцаєва Т.О. Методичні рекомендації щодо проведення типової оглядової екскурсії:
Куцаєва Т. О. Національний музей історії України
Кондратьєва М.М. Програма екологічного освіти дітей. - М., 2005.
Висновки
Екскурсії -- це найцінніші заняття для фізичного розвитку, зміцнення здоров'я дітей, яке проводиться за межами школи. Їм надається особлива роль у формуванні пізнавальних процесів, їх розвитку, завдяки введенню нової інформації про зв'язки та залежності.
Сприймання яскравих пейзажів, поєднане з образним словом вчителя, пробуджує у дітей почуття краси, виховує любов до природи. Знання, що їх одержують діти під час екскурсій, про взаємозв'язки в природі, правила природокористування, цінність для людини тих чи інших об'єктів природи, з якими знайомляться діти, є важливими для екологічного виховання.
А, якщо екскурсія поєднує в собі красоту природи, пам’ятки рідного краю, зустрічі з видатними людьми міста, знайомство з їхньою діяльністю, творчістю, то діти дістають найбільш повні, реалістичні уявлення про різні об'єкти природи в їх взаємозв'язках, залежностях, що сприяє формуванню матеріалістичного світорозуміння, розвитку мови і мислення.
Саме відвідування парку кам‘яних фігур « Святогір» , дає можливість поглибити, поширити знання щодо об’єктів живої та неживої природи, рослинного й тваринного світу нашого міста, познайомитися з його пам’ятками, сформувати комунікативні навички та ключові компетентності у дітей молодшого шкільного віку.
Парк « Святогір» - це місце відпочинку мешканців і гостей Дружківки. Тому ознайомлення з ним має естетичну цінність, велике значенням для природи й людини. Ця екскурсія сприяє усвідомленню дітей про необхідність знань історії рідного міста, іі збереження, формує позитивне ставлення до навколишнього світу, виховує любов до краю, в якому вони живуть.
1