Екскурсія "Відвідування парку . Спостереження за змінами в природі навесні.

Про матеріал
Відвідування парку кам'яних скульптур «Святогір» м. Дружківка . Спостереження за змінами в природі навесні.
Перегляд файлу

 

G:\IMG_7789а.jpg

                                      

Блаженкова Ганна Валеріївна

Навчально - виховний комплекс

« Загальноосвітня школа 1 ступеня – дитячий садок» № 3

Дружківської міської ради

Донецької області

Вчитель початкових класів

26 років

 

 

                                         

                                         

                                     2. Пояснювальна записка

Назва  :      Відвідування  парку  кам'яних скульптур   «Святогір» 

                  м. Дружківка . Спостереження за змінами в природі  навесні.

Актуальність : на сьогоднішній день ми спостерігаємо спалах неабиякого інтересу до історії України, рідного краю,  витоків національної культури, непересічних досягнень минулого і сучасного нашого народу. Це зрозуміло, адже знання історичних і культурних надбань наших предків потрібне не тільки для відродження державності та піднесення національної гідності, а й для використання кращих традицій  минулих часів у практиці сьогодення.

     Сучасна нова українська школа  надає більше можливостей  розширювати кругозір дітей, отримувати   додаткові знання в різних областях науки й культури, розвивати основні життєві  компетентності учнів. Значне місце у вивченні історичного, народознавчого, краєзнавчого  матеріалу приділяється екскурсіям і  урокам, на яких предмети і явища розглядаються в природних умовах. Ціль таких уроків – ознайомити учнів з об'єктами і явищами природи за допомогою дослідів, спостереження, самостійної роботи.

    Екскурсія до парку  кам'яних скульптур   «Святогір»  -  це ознайомлення з одним із улюблених місць відпочинку мешканців Дружківки . Про нього  знають у місті та за його межами.  Парк відмічений у багатьох туристичних путівниках у мережі інтернет. Його відвідують  і гості міста.

   Парк  кам'яних скульптур   «Святогір»   -   є свого роду візитною карткою  міста Дружківки.

  Це унікальне місце, де поєдналися  краса природи,  неймовірна палітра фарб донецьких степів та  роботи майстрів, вмілі руки яких  створили  дивовижні  скульптури  із пісковику.  Фігури  присвячені історичним особам  Київської Русі, України. Саме, відвідавши цю пам’ятку,  можна відчути  дух  патріотизму, любов мешканців міста до рідної землі, пізнати більше про історію нашої   Батьківщини.

   Мета :

 -  ознайомити дітей із визначними пам’ятками міста Дружківки, а саме з парком  скульптур « Святогір». Викликати в  них бажання поповнювати свої знання про рідний край. Поглиблювати інтерес до історії  міста та його видатних діячів, їх творчість;

  • фор­мувати навички навчально-пізнавальної і практичної діяльності учнів;
  •  продовжувати роз­вивати вміння обстежувати об'єкти природи, аналізува­ти, описувати їх, виділяти істотні ознаки, порівнювати, групувати за істотними ознаками;
  • ознайомити учнів із правилами поведінки у природі та правилами поведін­ки під час екскурсії;
  • навчати  цінувати  красу при­роди;
  •  розвивати образну пам’ять, мислення;
  •  виховувати любов та повагу до своїх національних особливостей до культурного спадку свого народу, екологічну культуру.

  Завдання : 

  1. - поглиблювати, поширювати  знання щодо об’єктів живої та неживої природи, рослинного і тваринного світу;
  2. -  фор­мувати навички навчально-пізнавальної і практичної діяльності учнів під час проведення екскурсій;
  3. -  стимулювати  розумову  активність учнів  через виконання  творчих  групових та індивідуальних завдань;
  4. -  поповнювати активний лексичний запас;
  5. -  формувати  комунікативні  навички та ключові компетентності у дітей молодшого шкільного віку.

 

 

Очікувані результати :

  1. - розпізнає  пам’ятні місця свого краю, об’єкти живої та неживої природи під час екскурсії;
  2. - аналізує в групі власні спостереження;
  3. - дотримується правил поведінки в природі,  які спрямовані на її збереження, дотримується інструкцій і правил техніки безпеки під час екскурсій;
  4. -  презентує творче завдання;
  5. - висловлює оціночні судження про власну роботу та роботу, виконану однокласниками.
  1. Загальна частина

 Ключові компетентності:

вміння вчитися:

навчально-організаційні:

- співпрацює в групі;

загальномовленнєві:

- зосереджено слухає вчителя й товаришів, говорить не поспішаючи, чітко, вільно в процесі діалогічного і монологічного мовлення;

загальнопізнавальні:

- помічає  і запам ятовує спостережувані об’єкти,  виділяє в предметах ознаки та якості, розрізняючи їх за значущістю;

 контрольно-оціночніі:

          -  перевіряє результати праці, своєї і товаришів,  за орієнтирами , поданими вчителем; 

інформаційно-комунікативна:

- засвоює і усвідомлює інформацію подану вчителем, однокласником;

- планує створення повідомлення про спостереження у вигляді аплікації, малюнку;

 

загальнокультурна:

- поводиться згідно з прийнятими у суспільстві правилами поведінки у природі;

 

громадянська:

- прагне бути культурним у спілкуванні, поводженні з однокласниками та іншими людьми;

 

здоров’язбережувальна:

- дбає про збереження свого здоров’я та безпеку під час екскурсії;

    соціальна:

- підтримує чистоту відвідуваного місця. 

 

Назва екскурсії:

ГАСЛО:

Рідне місто пізнавай –

До парку « Святогір»  сміливо вирушай!

     Там  живуть богатирі,

     Сильні духом козаки.

     Там в  історії народу,

     Єдність,  дружба та свобода.

  

    

    

    

    

                      

                                        Сценарій екскурсії

Маршрут  :   НВК № 3  -  парк « Святогір» - НВК № 3 ( додаток   №1, №2).

Обладнання :  кошики та коробки, олівці, блокноти, лупи.

             Підготовка вчителя до екскурсії:

- ознайомлення з науковою літературою і методичними розробками екскурсії;

- складання орієнтовного плану екскурсії (дата, місце і час);

- обміркування організаційних заходів і шляхів підготовки учнів;

- ознайомлення з об'єктом екскурсії за 1-2 дні до її проведення;

- складання плану-конспекту екскурсії;

- продумування характеру роботи із зібраними  під час екскурсії об'єктами;

- продумування активного відпочинку учнів під час екскурсії.

 

Підготовка учнів до екскурсії:

- підготовка обладнання до екскурсії;

- вивчення допоміжного матеріалу (легенда, вірші), в якому відображе­на історія      рідного краю.

- розподілення класу на групи, призначення відповідальних і надан­ня конкретного   завдання кожній групі і кожному учневі;

- інструктаж учителя щодо екскурсії.

- звітність щодо результату.

 

Завдання для груп перед екскурсією:

1-ша група — метеорологи ( додаток 3)

Завдання:
• скласти опис погоди за планом.

План
1) Стан неба.
2) Температура повітря.
3) Опади.

4) Вітер.

• Визначити, які зміни відбулися у погоді навесні порівняно  із зимою;
2-га група — дослідники рослин ( додаток 4)

Завдання:
• розглянути гілочки з бруньками, визначити, які зміни відбулися порівняно із    зимовим спостереженням;
• дослідити, на яких деревах і кущах бруньки розпустилися, а на яких — ще ні;
• визначити, у якому стані знаходяться трав’янисті рослини;
• з’ясувати, які трав’янисті рослини вже зацвіли.

3-тя група — дослідники тварин ( додаток 5 )

Завдання:
• дослідити, які комахи ведуть активний спосіб життя;
• яких птахів можна побачити;
• з’ясувати, чи прилетіли вже певні птахи з вирію;
• пригадати, яких інших тварин можна спостерігати ранньої весни;
• порівняти свої спостереження із зимовими.

4-та група — народознавці ( додаток 6)

Завдання:
 скласти опис камяної скульптури за поданим планом.

План

  1. Назва скульптури.
  2.  До якої теми належить.
  3.  Розмір.
  4. Значення  скульптури ( практичне, декоративне)

   Наприкінці уроку проводиться обговорення результатів досліджень, спостережень, узагальнюються матеріали, підбиваються підсумки проведеної роботи.

ХІД ЕКСКУРСІЇ

І.    ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ

1. Коротка бесіда про правила поведінки в парку

- Діти, зараз ми з вами вирушимо в гості до природи -  в парк. Але парк цей незвичайний. Чим він незвичайний ми дізнаємося пізніше. А  зараз давайте згадаємо правила поведінки на природі.

  • Не ламати гілки дерев і кущів;
  • гілки для колекції обережно зрізати ножем або ножицями;
  • для навчального гербарію збирати лише найбільш розповсюдже­ні рослини;
  • не псувати кору дерев;
  • не їсти ягід незнайомих рослин;
  • не залишати сміття;
  • виконувати правила безпеки;
  • не залишати самовільно екскурсію;
  • не відставати від групи.

2.Розподіл обладнання і нагадування завдань кожній дослідницькій групі.

3.Згрупований  вихід  на  подвір'я.

4. Повторення правил  дорожнього руху вулицями міста. пішохідного переходу.

ІІ. Дорога до парку.

1 Зупинка  біля  бібліотеки  ім. Л. Українки.

  • Діти, зверніть, будь ласка,  увагу на це приміщення. Хто знає, що в ньому розташовано?
  • Так. Це наша міська бібліотека. Вона названа на честь української письменниці поетеси  Л.Українки, яка написала такі рядки:

Стояла я і слухала весну,
Весна мені багато говорила,
Співала пісню дзвінку, голосну
То знов таємно-тихо шепотіла.

  • Про яку пору року цей вірш ? Які  ще вірші цієї поетеси ви знаєте?
  • Давайте підемо далі.

2  Зупинка  на майданчику проти парку,  біля спортивної школи «Святогір».

  • Ось ми з вами знаходимося біля парку. Подивиться уважно і скажіть, що крім  рослин, ви бачите в парку?  Так.  Це скульптури, які  виготовлені із природного каменя, руками людей. Сьогдні  познайомимося із засновником цього парку скульптур  -  Юрієм Артемовим.

3    Розповідь вчителя

  •  Юрія Артемова називають «дружківським богатирем»: він має виняткову фізичну силу, із легкістю жонглює залізними кулями та гирями, рве залізні кайдани... Ім’я цієї людини відоме за межами рідного міста – пан Юрій виступав на святах, демонструючи свою майстерність, у багатьох містах Донецької області, його декілька разів запрошували до Києва.

      Юрію Артемову багато разів пропонували працювати в  різних містах, але  він  залишився вірним Дружківці. Тут – його коріння, ця земля дає йому силу та міць. Справою усього свого життя він вважає спортивну школу «Святогір», яку було створено ще у середині 90-х років ( зараз саме біля неї ми знаходимося).  Молоді люди, які відвідують спортивну школу, не лише зміцнюють своє тіло, але й вчаться любити рідну землю, шанувати історію та традиції свого народу.   Це головна мета  всієї справи, якою займається наш замляк.                                                                                                              

   «Дружківський богатир» мріяв не просто про парк, а про своєрідний музей просто неба. Його однодумці – місцеві майстри з різьби по каменю Юрій Топуз та Сергій Білоусов – створили кам’яні скульптури, у яких знаходить відображення історія нашої землі.  

                                                                          Похожее изображение

4    Зустріч з  Юрієм Володимировичем. Розповідь щодо створення парку.

   Ми звозили із різних місць величезні камені, що мільйони років пролежали у землі, увібрали її силу, життєдайну енергію сонця, вітру, дощу. Вони дихають, вони живі. Ми повинні вчити наших дітей жити, пишатися нашим героїчними минулим й створювати нове, прекрасне, щоби зміцнювалася наша держава, а в ній жив великий, могутній, славний народ, – з натхненням розповідає  пан Юрій.

                                  Відповіді на запитання дітей.

ІІІ.  Екскурсія парком . Ознайомлення  із скульптурами . ( додаток 7)

  1. Слово вчителя .
  • Діти, зараз ми  познайомимося  з роботами  наших дружківських майстрів. А потім  проведемо дослідницьку роботу у групах.
  1. Підготовлені діти читають вірш Цапок Лини «Козак  Дружко»                      

Картинки по запросу козак дружко дружківкаЖив у сиву давнину

Козак у нашім краї.

Боронив він рідну землю,

Збирав урожай.

І з сусідами дружив.

Був він не ледачій

І Дружко його прозвали

За такую вдачу.

Дуже гарним чоловіком

Був козак той, діти.

Тож ім’ям його назвали

Наше місто світле.

  •  Цей вірш присвячений козаку Дружко, який був засновником нашого міста.( додаток № 8)  На площі Соборній  знаходиться  скульптура  Дружку, яка створена місцевими майстрами. А ми знаходимося біля  одного із найяскравіших образів – Козака-Дуба, що символізує могутність українського народу. Поряд – богатирі часів Київської Русі та запорізькі козаки.
  •     А ось цю  ліричну скульптуру, що має назву «Кохання», дуже полюбляють молодята: хлопець ніжно обіймає заквітчану дівчину, а казкова Жар-птиця оберігає закоханих. В місті вже стало традицією приїжджати сюди після офіційної церемонії одруження й давати обіцянку кохати одне одного усе життя. Улюбленці дітлахів – персонажі народних казок: Котик, Ведмедик, Лисичка, Вовк. Трошки поодаль гріється на камені цар звірів – Лев, розправляє крила Лебідь. Жевріє на тлі трави жовтогаряча купальська квітка папороті, вирізьблена з кам’яної брили вагою понад 20 тон!
  •   Це  Сонячний годинник -  зібралися в ньому  і сонце, і небо, і вода, і земля, і вітер, зібралися в них всі дванадцять місяців, щоб українці повернулися до своїх витоків, до свого коріння. І знатимуть вони завдяки цьому годиннику, коли сіяти урожай, коли збирати, коли гуляти весілля, коли дітей народжувати, коли зиму проводжати, весну зустрічати.

  Усі ці скульптури – наче кам’яні співи донецьких степів, й почути їх може лише людина, щиро закохана у рідну землю.

  •    Я сподіваюсь, що ви ще не один раз прийдете до парку скульптур «Святогір» разом з батьками.  Ще детальніше роздивитесь всі  фігури і відчуєте єдність  козацького духу  минулого, сьогодення та світлого майбутнього українського народу, нашої Дружківки.

ІV. Виконання дослідницької  роботи в групах.

  1. Обговоріть правила роботи в групі:

Уважно читати завдання, інструкцію.

Вислуховувати думки кожного члена групи.

    Користуватися додатковою літературою.

    Дотримуватись відведеного часу.

    Розподілити завдання та ролі між членами групи.

     Презентувати виконане завдання.

    Дотримуватись правила піднятої руки.

        2.  Виконання учнями поставленого завдання.

3. Аналіз та узагальнення результатів спостереження за об’єктами живої або неживої природи.

  1. Обговоріть в групі результати спостережень за природою навесні.
  2. Представте результати свого спостереження у вигляді малюнку. 
  3. Презентуйте  виконану роботу.
  4. Висловіть оціночні судження про власну роботу та роботу, виконану     однокласниками ( додаток 9)

V. Підсумок  екскурсії.

-  Діти, в якому незвичайному місці нашої Дружківки ми побували?

-  З якою видатною людиною нашого міста ми познайомилися?

-  Що вам найбільше сподобалось, зацікавило?

- Які враження викликала у вас екскурсія?

-  Якщо б ви привели сюди своїх друзів, щоб ви розповіли про парк фігур «Святогір»?

VI. Рефлексія

  • Якщо би були екскурсоводом , щоб порадили всім мешканцям і гостям нашого міста?

 

 

 

 

 

Додаток 1

 

 

 

  Додаток  2

 

 

Дружківський  парк камяних фігур  «Святогір» розташований  напроти будинку за адресою :  вулиця Козацькая, 72.  Координати парку  «Святогір» на картах Google 48.5998978 37.5354742.

 

 

                                                                                                   

 

 

  Додаток 3

1-ша група

Метеорологи

  1.  Стан неба.Хмарність (ясно, змінна хмарність, хмарно)

______________________________________________________

   2) Температура  повітря.

______________________________________________________________

     3 ) Опади. (дощ, сніг, немає опадів)

 

_________________________________________________________________

  1. )  Вітер(немає вітру, слабий вітер, вітер середньої сили, сильний вітер)

 

_______________________________________________________________

 ВИСНОВКИ

_____________________________________________________________________

Робота в групі

                                             Похожее изображение



                                                                                                                  

 

                                                                                                            Додаток 4

2-га група

Дослідники рослин.

Які зміни відбулися з  гілочками на деревах:

__________________________________________________

Яких деревах і кущах бруньки розпустилися, а на яких — ще ні:

__________________________________________________________

У якому стані знаходяться трав’янисті рослини:

_______________________________________________
 

Які трав’янисті рослини вже зацвіли:

_________________________________________________

ВИСНОВКИ

 

Робота в групі

                                            Похожее изображение

 

 

 

                                                                                                              Додаток  5

3-тя група

Дослідники тварин.

Які комахи ведуть активний спосіб життя:

_______________________________________________________________

Яких птахів можна побачити:

   Зимуючі  птахи  _______________________________________________

   Перелітні  птахи  _______________________________________________

 Яких тварин можна спостерігати ранньою весною:

____________________________________________________________________

ВИСНОВКИ:

________________________________________________________________

Робота в групі

                                             Похожее изображение

                                                                                                             

 

 

 

 

                                                                                                             Додаток  6

4-та група

Народознавці.

Назва скульптури:

________________________________________________

            До якої теми належить:

 Історичне минуле України  ___________________________;

 Емоції, почуття ____________________________________;

Персонаж  казки ________________________________________;

Інше ______________________________________________.

 

       Розмір.

_______________________________________________________

 

Значення  скульптури: ( підкреслити)

 Практичне                                      декоративне

ВИСНОВКИ

Робота в групі :

                                            Похожее изображение                                 

                                                                                                                    Додаток  7


 

Картинки по запросу парк святогір дружківка

Картинки по запросу парк святогір дружківка

Картинки по запросу парк святогір дружківка Князь Киевский Святослав Игоревич

Картинки по запросу парк святогір дружківка

https://druisp.gov.ua/images/pasport/5.jpg

Картинки по запросу парк святогір дружківка

 

Могучий лев как символ наших земель

Сказочный медведь в многотонном камне

 

Сказочные персонажи в парке камней

 

Солнечные часы в Дружковке

 

Додаток 8

Легенда про Дружківку

Було це, діти. Дуже давно, понад двісті років тому. Жив собі чоловік на ім’я Дружко. Був він і сильний, і сміливий, і роботящий, і красивий. Почув, що десь у мирі і злагоді живуть люди, що звуться козаками. І вирішив Дружко знайти тих козаків. Одягнув білу вишивану сорочку, сині шаровари, капелюх, узув червоні чоботи та вирушив у дорогу. Три дні і три ночі йшов через ліси, через степи, через гори, через річки. Чоботи стоптав, сорочку зносив, але дістався-таки до козаків. Отаман наказав нагодувати Дружка, переодягнути, а потім випробувати його. Не здригнувся наш Дружко. Усі завдання виконав з честю. І прийняли козаки його у свою сім’ю. А ще дали завдання: поставити козачий курінь і пильно стежити кордон. Дали козаку коня, зброю, провіант. І поїхав він. Швидко дістався до місця. Яке воно було гарне! Чиста широка річка, зелений ліс та чорне поле. Є де і рибалити, і дичину стріляти, і хліб сіяти. Збудував він сторожий курінь і назавжди оселився тут. Людям, які проїжджали повз нього, коли їхали по сіль, дуже подобалося це місце. Деякі залишалися тут, будували собі житло і допомагали Дружку. Ось так потроху – помалу і росло містечко, яке потім назвали Дружківкою на честь сильного і хороброго козака Дружка.                                         

                                                                                         Додаток 9 .

                            Оцінювання роботи в групі

   Чи ми допомагали один одному?

   Чи ми поважали думки, ідеї кожного?

   Чи всі ми брали участь у виконанні окреслених завдань?

   Чи цікаво ми представили результати своїх спостережень?

Обґрунтуйте ваші  оцінки.

             

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                   Література

Офіційний сайт Дружківської міської ради.

Ільченко В.Р., Гуз К.Ж., Ільченко О.Г., Водолазька Т.В. Викладання довкілля в 4 класі. Посіб. для вчителів. − Полтава: НМЦ ІЗО. − 2002.

Л. Н. Добровольська,  Пізнавально-дослідницька робота молодших школярів під час навчальних екскурсій

На урок. Екскурсія. Спостереження за природою восени.

Олена Лазарева   журналіст «ХайВей»

  Главная/Украина/Дружковка/.

Парк каменных скульптур «Святогор»

На урок  Дослідницький практикум. Як орієнтуватися у лісі?

Державне інформаційно-виробниче підприємство видавництво "Педагогічна преса".

 Алексей Федоров   Путешествия, Удивительные места.

Куцаєва Т.О.  Методичні рекомендації щодо проведення типової оглядової екскурсії:

 Куцаєва Т. О. Національний музей історії України

 Кондратьєва М.М. Програма екологічного освіти дітей. - М., 2005.

 

 

 

 

 

 

Висновки

    Екскурсії -- це найцінніші заняття для фізичного розвитку, зміцнення здоров'я  дітей,  яке проводиться за межами школи. Їм надається особлива роль у формуванні  пізнавальних процесів, їх розвитку, завдяки введенню нової інформації про зв'язки та залежності.

  Сприймання яскравих пейзажів, поєднане з образним словом вчителя, пробуджує у дітей почуття краси, виховує любов до природи. Знання, що їх одержують діти під час екскурсій, про взаємозв'язки в природі, правила природокористування, цінність для людини тих чи інших об'єктів природи, з якими знайомляться діти, є важливими для екологічного виховання.

   А, якщо екскурсія поєднує в собі красоту природи, пам’ятки рідного краю, зустрічі з видатними людьми міста, знайомство з їхньою  діяльністю, творчістю, то діти дістають найбільш повні, реалістичні уявлення про різні об'єкти природи в їх взаємозв'язках, залежностях, що сприяє формуванню матеріалістичного світорозуміння, розвитку мови і мислення.

  Саме відвідування парку кам‘яних фігур « Святогір» , дає можливість поглибити, поширити знання щодо об’єктів живої та неживої природи, рослинного й  тваринного світу нашого міста, познайомитися з  його пам’ятками, сформувати  комунікативні  навички та ключові компетентності у дітей  молодшого шкільного віку.

   Парк « Святогір»  -  це місце відпочинку мешканців і гостей Дружківки. Тому ознайомлення з  ним має естетичну цінність,  велике значенням для природи й людини. Ця екскурсія сприяє усвідомленню дітей про необхідність знань історії рідного міста, іі збереження, формує позитивне ставлення до навколишнього світу, виховує любов до краю, в якому  вони живуть.

 

1

 

docx
Додано
6 травня 2020
Переглядів
3056
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку