Експертний висновок
на Розділ 3 «Опрацювання текстових даних»
підручника « Інформатика»
для 8 класу загальноосвітніх навчальних закладів
(автори Й.Я.Ривкінд, Т.І.Лисенко, Л.А.Чернікова, В.В.Шакотько)
-
Зміст Розділу 3 повністю відповідає навчальній програмі курсу «Інформатика» для 8 класу загальноосвітніх навчальних закладів, яка спрямована на реалізацію мети та завдань інформаційно-технологічного компонента освітньої галузі «Технології», визначених у Державному стандарті базової і повної загальної середньої освіти.
На вивчення теми «Опрацювання текстових даних» за програмою виділено 6 годин. У підручнику, відповідно, автор створив 6 параграфів, які повністю відповідають програмі. Матеріал викладено доступно. Вважаю, що задоволено потреби усіх користувачів: для вчителя – це основа для складання плану уроку; для учнів – матеріал викладено цікаво, автор виклав додатковий поглиблений матеріал, для тих, хто захоплюється інформатикою у рубриці «Для тих, хто хоче знати більше»; батьки зможуть допомогти дитині у вивченні матеріалу завдяки алгоритмам дій, які присутні у кожному параграфі (покрокові алгоритми з малюнками). В розділі автор не забуває про те, що учні працюють в різних операційних системах і з різними версіями текстових редакторів. Для цих учнів створено спеціальні розділи: «Для тих, хто працює з LibreOffice» та «Для тих, хто працює з Microsoft Office 2010».
-
Автор систематизував матеріал, виклав всю інформацію послідовно. Актуальність роботи визначається тим, що автор дібрав найуживаніші та найнеобхідніші для роботи в MS Word операції над різними об’єктами. Завдяки цьому учні будуть добре підготовлені для роботи в середовищі MS Word і знатимуть ази роботи, для подальшого поглиблення знань.
-
В роботі повною мірою реалізовано особистісно-орієнтований підхід: автор пропонує на вирішення декілька видів завдань різної складності, які позначені умовними знаками (кожен знак відповідає рівню складності завдання чи питання. Всі знаки з розтлумаченням наведено на початку підручника). Автор демонструє декілька видів вирішення завдання (наприклад: демонстрація декількох способів оформлення фрагменту тексту у вигляді списку). Учні мають можливість ознайомитися з усіма варіантами, та обрати найбільш зрозумілішій для кожного з них. Компетентісний підхід реалізовано у можливості застосування набутих знать та вмінь у реальному житті: наведено приклади складання списків, таблиць та редагування графічний об’єктів не міфічних, а пов’язаних з життям школяра-підлітка. Діяльнісний підхід реалізовано через систему завдань, що спонукають учня до активної діяльності: є достатня кількість завдань, які учні виконують на кожному уроці за допомогою комп’ютера, також пояснено, як застосувати набуті знання на практиці за допомогою алгоритмів.
-
На початку кожного підрозділу теми автор мотивує учнів до навчання порівнянням раніше набутих знань та вмінь з знаннями, які учні отримають, вивчаючи нову тему. Автор завжди наводить приклади матеріалу, який вивчався у попередніх класах, та показує на який рівень піднімуться знання учнів після вивчення нового матеріалу даної теми зараз.
-
Відображення нової філософії шкільної освіти бачимо через розвиток ключових і предметних компетентностей: написання математичних та хімічних формул за допомогою спеціальних знаків та символів, створення розкладу занять за допомогою таблиць.
-
Заслуговує на схвалення побудова й структура текстів: матеріал викладено послідовно, логічно поділено на параграфи, прослідковується зв’язок всього матеріалу, чіткість висловлювань, надання основних положень і термінів, в кінці кожного параграфу зроблено висновки та виділено найбільш головний матеріал у рубриці «Найважливіше в цьому пункті». Після кожного розділу є питання для перевірки знань, а на початку кожного розділу питання для актуалізації знань учнів з теми. Мова текстів лаконічна, зрозуміла, відповідає нормам української літературної мови, не містить молодіжного сленгу. Присутня діалогічність: автор завжди звертається до учня, спонукає його до діалогу. В матеріалі відсутні елементи змісту й вимоги, які призвели б до перевантаження учнів. Матеріал розраховано на учнів з всіма рівнями знань.
-
Автор приділив велику увагу ілюстрованому матеріалу. Цей матеріал надано у формі малюнків, скріншотів вікон і т.д Завжди текст доповнюється ілюстраціями, що сприяє кращому засвоєнню матеріалу та швидшому виконанню завдань на комп’ютері (учні в підручниках наочно бачать що, де і як потрібно зробити в текстовому редакторі MS Word, щоб правильно виконати завдання).
-
В розділі 3 реалізовано можливості методичного апарату в забезпеченні організації навчально–пізнавальної діяльності учнів: доцільно використано алгоритми – після викладення теоретичного матеріалу, автор надає алгоритм виконання практичного завдання на комп’ютері. Але хотілося, щоб в підручнику були більш різноманітні вправи не за рівнем, а за змістом та за типом. Також в розділі немає вправ для виконання групою учнів. Присутні тільки вправи для самостійного індивідуального виконання.
-
Забезпечення виховної, розвивальної та здоров’язбережувальної функцій реалізовано через: самостійну роботу учнів, розділи «Для тих, хто хоче знати більше» та нагадування про дотримання правил безпеки та санітарно-гігієнічних норм перед роботою на комп’ютері. Працюючи самостійно, учні виховують в собі характер, звичку доводити роботу до кінця не покладаючись на інших. Знайомлячись з розділом «Для тих, хто хоче знати більше», учні розширюють свої знання з предмета, що сприяє закріпленню любові до вивчення інформатики.
-
Підручник відповідає вимогам гендерного підходу в освіті. В розділі 3 відсутня сегрегація за ознакою статі, жінки та чоловіки не протиставлені один одному. Тільки в таблиці у завдання №1 на стр.89 в прикладах вказано тільки прізвища чоловіків, які отримують заробітну плату. Хотілося б там бачити і жіночі прізвища, адже жінки в нашій країні теж працюють.
Висновок
В цілому розділ 3 підручника відповідає всім вимогам Державного стандарту. Достатньо матеріалу, матеріал цікавий та доступно викладений. Навчаючись за цим підручником можна досягти цілей та завдань, які поставлені в програмі навчання.
У плані побажань можна зауважити таке: доповнити розділ 3 різноманітними вправами, в т.ч. для групового виконання (після кожного підрозділу є вправи, але вони однотипні); терміни, надані в розділі 3, які присутні також в словничку в кінці підручника, можна позначити особливим знаком або кольором, адже в словничку зібрані найбільш важливі терміни, які учні обов’язково повинні знати та використовувати, тому вважаю доцільним звернути на них особливу увагу саме при вивченні параграфу; доповнити розділ 3 тестовими завданнями після вивчення всього розділу для самоперевірки учнів; доповнити розділ 3 рубриками «Чи знаєте Ви, що …» та «Цікаві факти з історії», вважаю, якщо в підручнику в цілому запропоновано ці рубрики, вони мають бути у всіх розділах.
Вчитель інформатики Міньківського
НВК «ЗНЗ І-ІІІ ступенів-ДНЗ» Д.Ю.Жилєнков
11.11.2016р.