Тема уроку: Електричний опір. Питомий опір провідника
Мета уроку:
Навчальна: ввести поняття електричного опору, установити залежність від матеріалу, з якого виготовлений провідник, довжиною провідника, та площею його поперечного перерізу; формування уміння аналізувати фізичні задачі та обчислювати опір провідника.
Розвиваюча: розвивати уміння розв’язувати задачі на обчислення опору провідника; розвивати логічне мислення, пізнавальний інтерес до вивчення фізики.
Тип уроку: комбінований
Обладнання: джерело струму, амперметр, вольтметр, вимикач, з’єднувальні проводи, дроти: мідний, залізний, нікеліновий, які мають однаковий переріз і довжину, ноутбук.
Хід уроку
І. Організаційний етап
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
ІІІ. Актуалізація опорних знань:
IV. Вивчення нового матеріалу
Давайте ми з вами розглянемо декілька випадків та проаналізуємо два види рухів:
А) ви йдете по дорозі у безвітряну погоду.
Б) ви йдете по дорозі і вам вітер дме в лице.
У якому із цих випадків вам буде важче іти? Чому?
(У випадку Б, тому що вітер чинить протидію вашому рухові.
Давайте розглянемо ще один випадок:
А) ви їдете на велосипеді по гарній дорозі без вибоїн
Б) ви їдете на велосипеді по дорозі із вибоїнами
У якому із цих випадків вам буде легше рухатись? ( так звичайно у А. тому що вибоїни чинять вам протидію).
Те саме відбувається і в провіднику по якому тече струм. Частинки з яких складається провідник чинять протидію частинкам, що переносять електричний заряд.
Ця протидія і називається електричним опором.
Отже:
Електричний опір- це протидія, яку чинить провідник ( його частинки) електричному струмові.
А зараз ми розглянемо якою літерою позначають електричний опір, одиниці вимірювання, та від яких фізичних величин саме залежить електричний опір?
Давайте ми з вами розглянемо рух велосипедиста:
А) по дорозі де немає вибоїн
Б) по дорозі із невеликою кількістю вибоїн
В) по дорозі із великою кількістю вибоїн
Робимо висновок, чи залежить рух від наявності і кількості вибоїн?
Так залежить ми бачимо чим їх більше, тим з меншою швидкістю ми будемо рухатися.
Те саме відбувається і в провіднику: різні провідники виготовлені з різних матеріалів, кожен має свою густину, а отже і різний атомно-молекулярний склад і будову, у яких десь більше частинок, у котромусь менше, що в свою чергу впливатиме на швидкість руху частинки, що переносить електричний струм. Тобто чим більша густина речовини, тим буде більший опір.
Проводимо дослід беремо мідний і алюмінієвий провідники однакової площі поперечного перерізу, та однакової довжини.
Робимо висновок: чи залежить електричний опір від матеріалу, з якого виготовлений провідник? Так залежить.
Тут ми вводимо поняття питомого опору провідника ρ.
Щоб з’ясувати чи залежить електричний опір від довжини та площі поперечного перерізу провідника беремо три мідні провідники. Для початку однаковою площею поперечного перерізу, але різної довжини проводимо дослід. Робимо висновок: чим довший провідник, тим більший опір.
Проводимо наступний дослід: беремо мідні провідники однакового поперечної довжини, але різного поперечного перерізу. Робимо висновок: чим більша площа поперечного перерізу провідника, тим опір менший
https://phet.colorado.edu/sims/html/resistance-in-a-wire/latest/resistance-in-a-wire_uk.html
R= ρ*
[R]=Ом
[ρ]=
[l]=м
[S]=мм^2
V. Закріплення вивченого матеріалу
Кросворд: https://learningapps.org/display?v=pi23gp7pk23
Розв’язування задач
VI. Домашнє завдання: параграф 30, вправи: 14.32, 14.56