Електролітична дисоціація. Електроліти та неелектроліти. Ступінь дисоціації.

Про матеріал

Тема. Електролітична дисоціація. Електроліти та неелектроліти.

Ступінь дисоціації.

Мета.

- формувати поняття «електролітична дисоціація», «електроліти та неелектроліти», «гідратовані іони», «ступінь дисоціації», «константа дисоціації»;

- ознайомити з основними положеннями ТЕД;

- розкрити причину електролітичної дисоціації;

- ознайомити є життям С. Арреніуса;

- сприяти розвитку інтересу до науки;

- сприяти розвитку мислення;

- формувати матеріалістичний світогляд(єдність протилежностей, причино- наслідкові зв'язки).

Тип : засвоєння нових знань

Перегляд файлу

 

Урок № 1.

Тема. Електролітична дисоціація. Електроліти та неелектроліти.

Ступінь дисоціації.

Мета.

- формувати поняття «електролітична дисоціація», «електроліти та неелектроліти», «гідратовані іони», «ступінь дисоціації», «константа дисоціації»;

- ознайомити з основними положеннями ТЕД;

- розкрити причину електролітичної дисоціації;

- ознайомити є життям С. Арреніуса;

- сприяти розвитку інтересу до науки;

- сприяти розвитку мислення; 

- формувати матеріалістичний світогляд(єдність протилежностей, причино- наслідкові зв’язки).

Слайд 1

Тип: урок засвоєння нових знань.

Обладнання: таблиця  «Хімічний зв'язок »,  «Розчинність кислот, основ і солей у воді», мультимедійна підтримка.

Очікувані результати.

Учні повинні  вміти: 

- давати визначення наступних понять: «електролітична дисоціація», «електроліти та неелектроліти», «гідратовані іони», «ступінь дисоціації», «константа дисоціації»;

- пояснювати причину електролітичної дисоціації;

- розкривати основні положення ТЕД.

Хід уроку:

 

   І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

А. Дати визначення «хімічний зв'язок». Які види хімічного зв’язку вам відомі? Чим відрізняється ковалентний полярний зв'язок від ковалентного неполярного зв’язку?      Чим відрізняється ковалентний полярний зв'язок від іонного?   Який зв'язок міцніший?

Б. Проведемо цифровий диктант. Слайд 2-3

Якщо ви згодні напишіть 1, якщо ні – 0.

Я стверджую, що:

1.Йонний зв’язок виникає в речовинах між йонами.

2.Йони – це нейтральні частинки.

3.Це заряджені частинки.

4.Ковалентний зв’язок не має різновидів.

5.Молекули з ковалентним полярним зв’язком електронейтральні.

6.Молекули з ковалентним неполярним зв’язком не мають заряду.

7.Речовини з ковалентним полярним зв’язком мають молекулярну будову.

8.Речовини молекулярної будови мають високі температури плавлення.

9.Речовини з йонним зв’язком мають низькі температури плавлення.

10.Електронегативність – це здатність атома притягувати електрони.

11.Ковалентний полярний зв’язок виникає між атомами неметалів з різним значенням електронегативності.

12.у вузлах молекулярної кристалічної гратки знаходяться неполярні або полярні молекули.

 

Вивісити код: 101001100111

Учні обмінюються зошитами, перевіряють.

 

В. Визначити тип зв’язку. Слайд 4

Визначити тип зв’язку. Данні занести до таблиці.

неполярний ковалентний зв'язок

полярний ковалентний зв'язок

іонний зв'язок

 

 

 

 

CH4 ,  HCI,  KCI,  H2S,  CI2, SO3 ,  I2,  NaI, CaCI2 , CO2,  O2, NH3 .

2. Мотивація навчальної діяльності учнів

Тип хімічного зв'язку впливає на властивості речовин, на процеси, які відбуваються у розчинах.

Речовини з ковалентним полярним зв’язком та з іонним зв’язком являються електролітами. Електроліти мають дуже велике значення в науці та техніці. Вони є середовищем для проведення електролізу і багатьох хімічних синтезів. Електроліти містяться в усіх рідинних системах живих організмів.

 

3. Повідомлення  теми і мети.

Тема нашого уроку: «Електроліти та неелектроліти. Електролітична дисоціація».

Сьогодні на уроці ми будемо знайомитися з  основними положеннями ТЕД, з’ясуємо причину електролітичної дисоціації, ознайомимося з класифікацією електролітів.

 

 

  Фронтальна бесіда.   

 

 

 

 

 

Робота з картками.

ІІІ. Засвоєння нового матеріалу. Слайд 5

Речовини поділяються на: електроліти та неелектроліти.

                                                        Речовини

                                                        /               \

                                        електроліти           неелектроліти

                      (ковалентний полярний        (інший тип зв’язку.)

                       зв'язок, іонний зв'язок.)

                      -- кислоти;                               -- спирти;        

                      -- основи;                                 -- ефіри;

                       --солі;                                      --  вуглеводи.

Електроліти  - це речовини, які проводять електричний струм в розчиненому або в розплавленому стані. Неелектроліти – це, які не проводять електричного струму.

HCI,  H2SO4 , NaOH,   Na2SO4 , Ca(OH)2 

 

    Завдання. Слайд 6

Складіть формули електролітів, користуючись таблицею розчинності.

КАТІОНИ/АНІОНИ

H+

K+

Na+

Ba2+

Ca2+

OH-

 

 

 

 

 

Cl-

 

 

 

 

 

SO42-

 

 

 

 

 

CO32-

 

 

 

 

 

NO3-

 

 

 

 

 

 

Хлорид натрію – електроліт – в твердому стані не проводить електричний струм тільки в розчиненому або розплавленому стані. Чому?                                        

Пригадайте, який тип зв’язку має молекула хлориту натрію. Що таке іони?

    Відповідь.                                                                                                                    

Іони Na + та  CI -  мають протилежні заряди і тому міцно зв’язані між собою, що обмежує їх рух. При розчиненні в полярному розчиннику утворюються гідратовані іони (іони оточені полярними молекулами), що зумовлюють розпад електроліту на іони. Процес розпаду електроліту на іони називається  дисоціація.

     Проблемне питання.

Що є причиною дисоціації ?                                                                        

Причина дисоціації – полярність розчинника. Якщо через такий розчин пропустити електричний струм, то позитивно заряджені частинки (катіони) – рухаються до катоду, а негативно заряджені (аніони)  - до аноду і таким чином, проводить електричний струм. Такий процес називається  електролітична дисоціація.

Електролітична дисоціація – це процес розпаду електроліту на іони в розплавленому або в розчиненому стані під впливом полярного розчинника.

Дисоціацію електролітів у розчині вперше пояснив учений

С. Арреніус у 1887 р.

(біографія). Слайд 7

 Механізм процесу розкрили російські вчені Кістяковський та Каблуков.

Слайд 8

Основні положення ТЕД:

-- електроліти під впливом полярного розчинника розпадаються (дисоціюють) на іони (заряджені частинки).

-- при пропусканні електричного струму позитивно заряджені катіони рухаються до катоду (−), а негативно заряджені аніони – до аноду (+).

-- розпад електроліту на іони  залежить від температури, його концентрації, та природи електроліту.

-- дисоціація – зворотній процес.

 

Загальний вигляд рівняння дисоціації: АВ ↔ А+ + В-.                                                            

 

Для того щоб визначити кількість молекул, що розпались на іони, використовують поняття – ступінь дисоціації.

        n

ά  = −                         n – число молекул, які розпалися на іони;

       N                        N  - загальне число молекул. 

 

 

Теоретично ступінь дисоціації може бути 100%, але практично – ніколи.

Чим більше розбавлений розчин – тим ступінь дисоціації більша.

 

 

 

                                                  Електроліти

 

                                               /              |             ‌\

                                          слабі      середні    сильні

                                           >3%                         <30%

 

Ступінь дисоціації  не може бути показником сили електроліту. Існує ще константа дисоціації.

К ДИС.= [А+ ][В- ] / [ АВ] 

Значення К ДИС  експериментальні числа.

К ДИС  (HBr) =109

К ДИС  (HCI)= 107

Чим К ДИС  більше, тим кислота сильніша.

 

Пояснення вчителя.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Мозковий штурм.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Коло ідей. 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІV. Закріплення.  

1. Що нового ви дізналися на сьогоднішньому уроці? Які речовини називаються електролітами? Наведіть приклади. Яке значення мають електроліти? Дайте  визначення «електролітична дисоціація», «електроліти та неелектроліти», «гідратовані іони», «ступінь дисоціації», «константа дисоціації»

 

2. Робота в парах. Навести приклади  єдності та боротьби протилежностей.

 

V. Рефлексія Слайд  9

 

Мікрофон.

 

VI. Дом. зав.. §9, 11. стор. 66 №1, 2, 3.Слайд 10

Творче завдання. Написати умовну схему «ТЕД».

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, Розробки уроків
Додано
26 березня 2018
Переглядів
16783
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку