Електромагнітні коливання і хвилі
Мета: закріпити, поглибити, систематизувати в студентів вміння і
навики по даній темі, сформувати навики колективної роботи в поєднанні з індивідуальною.
Тип заняття: заняття - конкурс.
Обладнання: джерело світла, дифракційна гратка, лінійки, мікрокалькулятор, таблиці з сітками кросвордів, посудина з водою, калейдоскоп, дзеркало, закритий ящик, лінза, ртутний термометр, таблиці із зображенням дерева - ялини, картки із змістом питань для конкурсу кмітливих, інструкції для лабораторної роботи на тему “Визначення довжини світлової хвилі з допомогою дифракційної гратки.”
План заняття
1. Вступне слово викладача. Ознайомлення студентів з темою, метою, планом проведення заняття.
2. Конкурс “Чи знаєш ти фізику?”
3. Конкурс ерудитів.
4. Конкурс “Фізична пауза”.
5. Конкурс “Таємниця чорних скриньок”.
6. Конкурс кмітливих.
7. Конкурс капітанів “Швидкість, швидкість, швидкість”.
Вступ
Студентів попередньо розбито на дві команди, приблизно однакових по силах.
Кожна команда вибирає собі капітана. Три студенти представляють лічильну комісію. Лічильна комісія спостерігає за роботою всіх членів команди. Після конкурсу вона визначає найактивніших учасників гри.
Заняття складається із кількох конкурсів. Підготовлені відомості кожної команди. В них викладач заносить оцінки за відповідь кожному студенту. В резутьтаті перемагає команда, що набрала більше балів.
І конкурс “Чи знаєш ти фізику?”
Цим конкурсом проводять повторення і систематизацію знань.
На таблиці для кожної команди зображено дерево-ялина. На його стовбурі викладач робить надпис, що означає назву теми: “Електромагнітні коливання”, “Фотометрія”.
Студенти по черзі пишуть на гілках назви понять, що входять до даної теми, і “розвішують на гілки” відповідні їм іграшки, це означає намалювати ялинкові кульки, на яких написані формули, що стосуються даних понять.
ІІ. Конкурс ерудитів
Для кожної команди пропонують розгадати чайнворд.
Сітку чайнворда виготовляють на плакаті і почергово учасники команд вписують по горизонталі:
Правильно вписавши слова по вертикалі прочитайте назву частинки, якою переноситься світло.
1 і |
н |
т |
е |
р |
ф |
е |
р |
е |
н |
ц |
і |
я |
|
|
|
|
|
2 о |
п |
т |
и |
к |
а |
|
|
|
|
3 ч |
а |
с |
т |
о |
т |
а |
|
|
|
|
|
|
|
|
4 ф |
о |
к |
у |
с |
|
|
|
|
|
|
|
5 Е |
н |
ш |
т |
е |
й |
н |
|
|
|
Сітка чайнворда для другої команди
По горизонталі:
По вертикалі:
|
|
|
|
|
|
|
1 л |
ю |
к |
с |
|
|
2 д |
и |
ф |
р |
а |
к |
ц |
і |
я |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3Н |
ь |
ю |
т |
о |
н |
|
|
|
|
|
4 р |
е |
з |
о |
н |
а |
н |
с |
|
5 с |
е |
к |
у |
н |
д |
а |
|
|
|
|
|
ІІІ. Фізична пауза
На стіл кладуть посудину з водою, на дні якої гербом вверх лежить монета розміром в десятикопієчну. Через одну хвилину, не виймаючи монети з води дати відповідь на питання: яка її вартість?
(Вказівка для підготовки реквізиту: десятикопієчну монету завчасно закопчують і опускають на дно посудини, потім наливають в посудину води).
Відповідь: закопчена монета має на поверхні багато повітряних бульбашок. Тому на межі повітря з водою відбувається відбиття світла, що падає на монету. В результаті монета здається срібною і її вартість можна прийняти за 2 копійки.
Для другої команди пропонують таке завдання.
З допомогою збільшуваної лінзи наведіть промінь Сонця на кінчик термометра із ртуттю. Що спостерігається? Чому?
Відповідь: Температура швидко підвищилась, тому що з допомогою збільшуваної лінзи ми фокусуємо промені Сонця, його енергію на маленьку поверхню ртутного балончика.
ІV. Конкурс “Таємниця чорних скриньок”
На стіл кладуть закриту скриньку і для першої команди пропонують відгадати що в ній.
Дивлюся я - і що ж переді мною?
В фігурах різних і зорях
Смарагди, перли і алмази,
І аметиси, і топази,
І перламутр - все бачу зразу!
Зроблю лиш я найменший порух -
Вже зовсім інші є узори!
Відповідь: Калейдоскоп. Він складається із трубки і з дзеркальних осколків кольорового скла. Призначений для спостереження швидкозмінюючих узорів. Винайдений в 1817 році шотланським фізиком Д. Брюстером.
Для другої команди пропонується відгадати тайну іншої скриньки.
В скринці знаходиться агрегат для моментальних знімків.
Відповідь: дзеркало.
Для другої команди пропонується дати відповідь на питання: “Де і для чого застосовують в медицині плоскі і сферичні дзеркала?”
V. Конкурс кмітливих
А в середині розмова.
(Радіонавушники)
VІ. Конкурс капітанів “Швидкість, швидкість, швидкість”
Для капітанів пропонують визначити довжину світлової хвилі за допомогою дифракційної гратки.
Капітан першої команди визначає довжину хвилі синього світла, а капітан другої команди - червоного. Конкурс оцінюється за точність і швидкість.
Відповідь: Лс = 440 - 470 нм, Лч = 640 - 750 нм
Підсумок заняття
Лічильна комісія підбиває бали. Оголошуються переможці гри. Найактивнішим учасникам конкурсу викладач виставляє оцінки.