Електронні засоби та сучасні форми роботи в освітньому процесі Христинівської ЗОШ І-ІІІ ступенів №2 – з досвіду роботи
Вимушене дистанційне навчання в квітні-травні 2020 року поставило вчителів перед непростими викликами: як організувати навчання дітей в умовах карантину, коли вчитель не може бути поруч. І як зрозуміти, чи вивчила щось дитина, коли традиційні способи оцінювання недоступні.
З початком карантину перше, що зробила наша школа – внесли зміни до структури навчального року. Канікули, заплановані в період з 30 березня по 12 квітня були перенесені на раніше: з 16 по 29 березня. Саме ці два тижні канікул дали можливість нам розробити стратегію організації дистанційного навчання в нашій школі.
В 2019 році частина учителів нашої школи взяли участь у тренінгу «Використання хмарних технологій в управлінській та освітній діяльності», організованому ЧОІПОПП і мали базові знання щодо дистанційних технологій навчання. Для решти вчителів школи було організовано інтенсив з вивчення роботи з Google-додатками, які необхідні для організації дистанційного навчання учнів.
Але до організації дистанційного навчання в Христинівській ЗОШ І-ІІІ ступенів №2 вирішили підійти системно. Адже необхідно було здійснювати керування процесом навчання дітей. З цією метою на сайті школи було створено розділ «Дистанційне навчання». В цьому розділі ми розмістили розклад уроків кожного класу та вказали коди доступу до всіх Google-класів. Вчителів вантажили свої матеріали і завдання згідно розкладу і діти здавали виконані завдання також згідно розкладу.
Проаналізувавши відгуки учителів, учнів та батьків за наслідками перших двох навчальних тижнів в умовах дистанційного навчання, розклад уроків був дещо модифіковано – для зручності учнів навчальні предмети було об’єднано у певні «модулі». Таким чином кожного дня учню необхідно попрацювати не в шести-семи класах, а в трьох-чотирьох.
Так само організовано і навчання учнів за індивідуальною форою навчання.
Також для забезпечення можливості зворотного зв’язку на сайті школи створено список електронних адрес всіх учителів закладу.
Таким чином всі педагоги школи змогли створити віртуальні класи Google-класи і долучити до них учнів через спеціальний код.
Google-клас – це інструмент, що зв’язує Google Docs, Google Drive і Gmail, допомагає створювати і впорядковувати завдання, виставляти оцінки, коментувати і організовувати ефективне спілкування з учнями в режимі реального часу або в режимі дистанційного навчання.
У сформовані Google-класи вчитель викладає свої матеріали (текстові файли, презентації, таблиці, аудіо та відеоматеріали, посилання на сайти, YouTube канали) та коментарі, що робити з цими матеріалами, ставить запитання, створює тести, контрольні, завдання на спільну діяльність. Щодня учні отримують завдання Google-Класі згідно з розкладом уроків і календарним плануванням, а також рекомендації, необхідні посилання, коментарі, які мають допомогти у виконанні завдань, аудіо- та відео- пояснення вчителів. Учень виконує завдання, знайомиться з матеріалами, у відповідь викладає свої матеріали і здає свої роботи, які вчитель оцінює і повертає уже з оцінкою. Учень може працювати як на комп’ютері, так і на телефоні, при чому на телефон приходять сповіщення про всю активність в системі, всі його оцінки і нагадування, що потрібно виконати якесь завдання. Вчитель автоматично отримує звіт про активність учнів, відомість їх успішності.
У багатьох вчителів є необхідність при організації навчання поспілкуватись з учнями в реальному часі, для цього вони використовують платформу Zoom. Вчителі створюють групові бесіди з можливістю відеоконференції і, таким чином, проводять відеоурок, на якому учні бачать і чують пояснення вчителя, а вчитель має змогу бачити і чути всіх учнів. Здавати вірші «напам'ять» чи «говоріння» з іноземних мов дуже зручно.
Платформа Zoom. дозволяє вчителю не тільки створити відеоконференцію, але й демонструвати під час неї матеріали, які відображені на моніторі його комп’ютера. Учень бачить презентацію, текст, схему чи малюнок, чує коментар вчителя і має можливість задати питання чи відповісти вчителю.
Для перевірки та контролю засвоєння навчального матеріалу окремі вчителі використовують сервіс Classtime, який дає більше можливостей для керування процесом он-лайн тестів та контрольних, особливо стосовно академічної доброчесності.
Також широко використовуються учителями різноманітні освітні платформи, які застосовувалися в освітньому процесі ще до карантину, і продовжують працювати з цими платформами і для організації дистанційного навчання і під час карантину: це використання конструктора тестів Quizizz, Classtime, які поряд із Google Формами дають більше можливостей для керування процесом он-лайн тестів та контрольних. Також учні проходять он-лайн тестування на платформах «На урок», «Мій клас», «Всеосвіта», «LearningApps».
Учителі нашої школи створюють також свої власні електронні ресурси, посилання на які знаходяться в цій статті (Додаток 1).
Звичайно, в процесі роботи виникала велика кількість зауважень, запитань. Ми вирішили цю проблему шляхом проведення нарад, засідань методичних об’єднань, атестаційної комісії, педради і навіть батьківських зборів в форматі відеоконференцій Zoom.
З метою обліку навчальних досягнень учнів зареєструвалися на порталі E–schools і почали використовувати систему електронний журнал – електронний щоденник. Батьки, учні та педагоги отримали запрошувальні коди до системи: вчителі можуть фіксувати там уроки та результати оцінювання дітей, а учні й батьки - слідкувати за виконанням завдань та оцінками. Також, на запит батьків, ми долучаємо їх в ролі «опікунів» в систему Classroom, і вони отримують змогу відслідковувати активність та успіхи своїх дітей.
Створена «віртуальна учительська», у якій вчителі отримують та діляться методичними матеріалами. Ми створюємо та викладаємо на нашому сайті навчальні відео для вчителів та учнів по роботі з сервісами он-лайн освіти.
Оскільки освітній процес включає в себе не лише навчання учнів, а й виховання, розвиток, соціалізацію, на сайті можна побачити також реалізацію шкільного учнівського проекту «Тільки Хороші Новини», скоординувати виховний процес… дистанційно.
Під час роботи в дистанційному режимі у класного керівника клопотів не менше, а можливо і навпаки…потрібно скоординувати роботу, налагодити взаємозв’язок між учнем і вчителем. Тому з цією метою продовжуємо працювати у додатку “Viber”, розміщувати важливу інформацію в календарі подій на Google-диску” та підтримувати зв’язок з учнями в реальному часі за допомогою відеочатів Viber, Skype, Zoom.
Маємо надію, що карантин скоро мине, і наші учні повернуться до школи. А зараз робимо все, щоб процес навчання був максимально ефективним, і щоб не залишати наших дітей та їх батьків наодинці з великим обсягом навчального матеріалу.