Елементи петриківського розпису на уроках образотворчого мистецтва

Про матеріал
Розробка уроку, де подано основні елементи петриківського розпису та особливості виконання цих елементів.
Перегляд файлу

 

Мета уроку: ознайомити учнів з поняттям «петриківський розпис»,прийомами,
які використовуються в ньому;вчити учнів передавати на малюнку чарівний світ квітів за допомогою основних прийомів «петриківки»: «зернятко», «гребінець», «горішок», удосконалювати зорову пам’ять, образне мислення, фантазію;виховувати любов і бережливе ставлення до квітів, інтерес до народної творчості.

Обладнання: картинки з петриківським розписом, схеми основних мазків, фарби, альбоми, олівці, пензлики, презентація « Петриківський розпис»

 

Хід уроку:

. І Організація класу.

2. Актуалізація знань учнів.

- Чи знаєте ви кольори райдуги? (Червоний, помаранчевий, жовтий, зелений, голубий, синій, фіолетовий)

- А які вам подобаються найбільше?

- Чи знаєте ви, що кольори бувають теплими і холодними?

До теплих ми відносимо червоний, помаранчів і жовтий, а до холодних – зелений, голубий, синій та фіолетовий. А білий, чорний і сірий – то нейтральні кольори.

Кажуть, що червоний колір вибирають ті, хто прагне до влади. Жовтий – це колір цілеспрямованих людей. Оранжевий для тих, хто любить життя, різноманітність. Синій і голубий вибирають ті, хто відчуває незримий світ. Зелений колір вказує, що людина вперта. Фіолетовий – колір сюрпризів.

ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку. За вікном вже холодно. Стало одноманітно і похмуро. І так хочеться повернутись назад в літо, в царину тепла і яскравих кольорів. Тому ми і помандруємо сьогодні у чарівний світ літа. І допоможе нам в цьому Чарівна квітка Петриківки – саме так називається тема нашого уроку. Під час цих мандрів ми станемо майстрами Петриківки, опануємо секрети майстерності розпису, створимо свої малюнкові неповторні твори.

ІV. Пояснення нового матеріалу

1. Вступна бесіда.  Анограма слова « Розпис»

Петриківський розпис – один із видів народного мистецтва.

Виник він на Лівобережній Україні в с. Петриківка, Дніпропетровської області.. Він зароджується як одне з найперших орнаментальних мистецтв, проте широкого поширення набув у ХІХ ст. Розпис зосереджувався на печі, комині, потім малюнок переходив на стіну, продовжувався над вікнами, по кутках, ним прикрашали посуд, предмети побуту. Зображували переважно птахів, дерево життя з ними,  рослинні орнаменти.

Малюнок Петриківки створювався без попередніх ескізів, без розподілу на етапи, здійснювався одразу, а найчастіше просто поновлювався.

Фарби були переважно натурального походження: сажа, сік лободи, ягоди бузини, пелюстки соняшника, біла перетерта глина, а також анілові фарби.

Пензлі робилися із кошачої шерсті, в залежності від необхідності малювати просто ганчіркою.

2. Демонстрація і обговорення малюнків. Презентація.

.        

       

3. Основи Петриківки

- Щоб навчитись малювати квітку Петриківки, потрібно опанувати техніку і основи петриківського розпису.

Основним елементом в Петриківському розписі є зернятко або мазок. Саме воно покладається в основу всіх елементів.

Зернятко може бути прямим, похилим, видовженим, подвійним.

 Зернятко – мазок, який наносять починаючи  з легкого дотику до сильного натиску пензлем.. Коли мазки “зернятко” положенні по обидві сторони стебла, кінчиком наружу, зображення нагадує колос.

Горішок” – складається з двох гребінцевих мазків, зігнутих полу лунками та поставлених один проти одного.

“Грібенець” – мазок, який починається з потовщення, зробленого натиском пензля та завершується тонким вусиком ,який виконується легким дотиком кінчика пензлика.

Гляньмо на таблицю. Зараз ми з вами спробуємо малювати. А ось ці елементи вже складніші: гребінець, травичка,  колосок, горішок, пуп’янок, ягода.

Vprava20[3]         

    

4. Підготовчі вправи( на палітрі).

Ми зараз з вами будемо розписувати таріль чарівними квітами. Але кожен кольори добирає сам. Сьогодні вам буде трохи незвично працювати: адже ви малюватимете без олівців.Але спочатку виконаємо основні елементи на палітрі. ( Виконуємо елемент зернятко, горішок , ягода)

5.Визначення самооцінки учнів.

Перед дітьми малюнок річки з двома берегами і місточком.

Зараз ви будете малювати. Перед цим визначте свою майстерність. Якщо ви впевнені в собі, то наклейте папірець на острів, де зображений різноманітний рослинний світ, а якщо ви невпевнені, то наклейте папірець на острів, де лише пісок., а якщо ви вважаєте свої успіхи на середньому рівні, то наклейте листочок на місток. В кінці уроку ми побачимо, як у вас вийшла робота,  і можливо , ви захочете переклеїти свій листок у інше місце на малюнку.

. Практична робота. По ходу виконання індивідуальна допомога учням, поточний інструктаж.

-Отже, ми прикрашаємо свою таріль петриківським розписом.

VІІ. Підсумок уроку

1.Аналіз робіт учнів, виставка кращих робіт..

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додав(-ла)
Шугай Наталя
Додано
30 квітня 2021
Переглядів
2036
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку