"Емма Андієвська. "Казка про яян"

Про матеріал

Урок української літератури в 6 класі на тему" Емма Андієвська. "Казка про яян""

Мета: - ознайомити учнів із життям і творчістю письменниці; осмислити поняття притчевості в мистецтві; опрацювати зміст твору, його виховне і повчальне значення; удосконалювати вміння виразно читати казки;

- розвивати культуру зв'язного мовлення, пам'ять, логічне мислення, творчу уяву; вміння фантазувати, узагальнювати, робити власні висновки; формувати світогляд, творчу компетентність учнів;

- виховувати почуття поваги, любові до творчості Емми Андієвської, шанувати красу і приваби світу; прищеплювати інтерес до пізнання нового.

Перегляд файлу

Українська література, 6клас

 

Тема :  Емма Андієвська. "Казка про яян"

 

Мета: - ознайомити учнів із життям і творчістю  письменниці; осмислити поняття притчевості в мистецтві; опрацювати зміст твору, його виховне і повчальне значення; удосконалювати вміння виразно читати казки;

- розвивати культуру зв’язного мовлення, пам’ять, логічне мислення, творчу уяву; вміння фантазувати, узагальнювати, робити власні висновки; формувати світогляд, творчу компетентність учнів;

- виховувати почуття поваги, любові до творчості Емми Андієвської, шанувати красу і приваби світу; прищеплювати інтерес до пізнання нового.

 

Тип уроку - урок формування знань, умінь і навичок.

 

Форма проведення уроку  - урок-презентація

 

Обладнання:  підручник, роздатковий матеріал, електронна презентація, мультимедійна дошка

 

Методи і прийоми: інтерактивні вправи: "Мозковий штурм", "Мозкова атака", виразне читання твору, словникова робота, робота в групах, компаративний аналіз творів, міні-дискусія

 

Очікувані результати:

- учні знатимуть:

  • життєвий і творчий шлях Емми Андрієвської;
  • визначення літературного терміну "притча";

- учні вмітимуть:

  • визначати головну думку твору, відшукавши в ньому ключові фрази;
  • характеризувати літературні образи;
  • формулювати власні висновки про цей твір і про його ідеї;
  • усвідомлювати морально-етичні цінності, що допомагають бачити і розуміти красу світу.

 

Епіграф: "Ніколи не будьте спрямовані лише на своє "я", зберігайте в собі чистоту помислів дитинства і доля вам віддячить

новими відкриттями, повнотою життя".  (Е.Андієвська)

 

Література: Програма для ЗНЗ. Українська література.  5 – 12 класи за заг. редакцією Р. В. Мовчан. – К.- Ірпінь: Перун 2005;

Чупринін О. О. Усі уроки української літератури в 6 класі. –Х. Основа, 2007;

Андієвська Емма, В. Оліференко. Література рідного краю. www.donbaslit.skr1.net; www.emma-andievska.com.

 

ПЕРЕБІГ УРОКУ

I. Організація класу

 

II. Актуалізація опорних знань учнів

 

1. Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»

 

- Чому окремі українські письменники вимушені були виїхати за кордон і там жити? Кого з них ви знаєте? (В. Королів-Старий)

- Що вам відомо про казку як літературний жанр?

- З якими казками ви познайомилися, навчаючись у 5-ому класі? Які з них вам запам’яталися? Чим саме?

- Як підрозділяються казки?

- Назвіть особливості казкового твору.

- За що ми полюбляємо казки?

- У чому повчальне та виховне значення казки?

 

III. Повідомлення теми і мети уроку

 

IV. Мотивація навчальної діяльності школярів

 

1. Визначення очікуваних результатів . Інтерактивна вправа «Мозкова атака»

- Чого ви очікуєте від цього уроку?

- Які знання ви сподіваєтесь здобути?

- Які вміння і навички хотіли б удосконалити?

 

Ви знатимете:  життєвий і творчий шлях Емми Андієвської; визначення літературного терміну “притча”.

Ви вмітимете:

визначати головну думку твору, відшукавши в ньому  ключові фрази; характеризувати літературні образи; формулювати власні висновки про цей твір і про його ідеї; усвідомлювати морально-етичні цінності, що допомагають бачити і розуміти красу світу.

 

2. Створення ситуації успіху .

 

Я – шестикласник!

Я – особистість творча!

Я хочу все знати, все уміти!

Я досягну успіху!

 

3. Робота з епіграфом .

Ніколи не будьте спрямовані

лише на своє “Я”,

зберігайте в собі чистоту

помислів дитинства,

і доля вам віддячить

новими відкриттями,

повнотою життя.

                                                         Емма Андієвська

 

V. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу

 

1. Слово вчителя про біографічні відомості письменниці

Поетеса, прозаїк, художниця. Народилася 19.03.1931 року у  м. Сталіно (тепер Донецьк). З 1943 року родина виїхала за кордон. Жила в м. Парижі, Нью-Йорку. Уже багато років проживає у м. Мюнхені (Німеччина).  Літературну діяльність розпочала у 50-х роках. Автор близько 25 поетичних збірок, трьох романів, 5 книжок новел і казок. Створила понад 2000 (!) сонетів. За «Роман про людське призначення» одержала престижну міжнародну премію Антоновичів. Як живописець Емма Андієвська працює з 1956 року. Її доробок-більше 9000 картин. Виставки в Україні з 1992 року (Київ, Львів, Кам’янець-Подільський). Окремі роботи експонуються за кордоном (Нью-Йорк, Мюнхен).

 

2. Теорія літератури

- Учні записують у словничок літературознавчих термінів визначення поняття «притча».

Притча – коротенький фольклорний або літературний розповідний твір повчального характеру, орієнтований переважно на алегоричну форму доведення змісту етичних цінностей буття.

- Знайдіть спільне і відмінне між казкою і притчею.

 

3. Виразне читання казок.

 

4. Авторські ілюстрації до твору.

 

- Якою технікою виконано I і II малюнок?

 

5. Словникова робота.

 

- З’ясувати значення нових для учнів слів:

 

Яянин – мешканець;

Кельма – будівельний матеріал, лопата;

Здолали немощі – напала слабкість;

Брама – міські ворота;

По гузир – по зав’язку.

 

6. Об’єднання в 3 групи.

 

Учитель роздає картки із словами «Ерудити», «Літературознавці», «Художники».

 

7. Ознайомлення з правилами роботи в групах

 

1. Потрібно дотримуватися правила активного слухання: коли хтось говорить, усі слухають і не переривають.

2. Утримуватись від оцінок та образ членів групи.

3. Намагатися дійти спільної думки. Поважати й обов’язково фіксувати осібну думку, пам’ятаючи, що вона має право на існування.

 

 8.  Робота в групах.

І група – «Літературознавці»

- Знайти казково-притчеві ознаки твору

 

ІІ група – «Ерудити»

- Підготувати цитатну характеристику образу яян

 

ІІІ група – «Художники»

- Скласти план до образу пастушка

 

9. Захист групами власних досліджень.

 

10. Компаративний аналіз творів.

 

- Емма Андієвська

“Казка про яян”

- Біблійна легенда

про Вавілонську вежу

- Чарльз Діккенс

“Різдвяна пісня у прозі”

 

 

(У центрі 3-х творів використовується егоїзм)

 

Висновок: Людина ніколи не зможе ВИЙТИ за межі однотипного монотонного буття, поки буде орієнтуватися лише на власні інтереси й чути лише себе.

 

VI. Закріплення вивченого матеріалу

 

1. Міні-дискусія.

- Чому, на ваш погляд, герої казки не мають власного імені ?

-  Дайте власну оцінку стосовно того, добре чи погано бути яянином?

-  “Я” і “ти” – це особові займенники. Чому ж автор їх протиставляє?

- Поміркуйте, хто ж був насправді той дідусь, який незабаром хутко зник?

- За що хлопець отримав винагороду?

 

VII. Підсумки уроку

 

1. Рефлексія.

- Чи є яяни серед вашого учнівського колективу?

-  Що необхідно для того, щоб бути яянином у доброму розумінні цього слова?

-  Чого вчить ця казка?

- Які знання ви здобули за урок?

-  Що було для вас складним?

-  Що далося легко?

-  Що на уроці вам найбільше сподобалось?

 

2. Оцінювання навчальних досягнень учнів.

 

VIII. Домашнє завдання

Перечитати казку  ст. 142 – 143,

І варіант – намалювати ілюстрації до твору;

ІІ варіант – скласти усний твір на тему: “Чи схожий я чимось на яянина?” ;

ІІІ варіант – написати твір-мініатюру на тему: “Я у країні Яянії”.

                                               

                                                                                  

                                                                                    У чому призначення людини?

                                                                                     Бути людиною!

                                                                                                                     С. Є. Лєц

 

 

docx
Додано
24 березня 2021
Переглядів
891
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку