Тарас Шевченко. Повторення життєпису поета. " Мені тринадцятий минало..."

Про матеріал
Презентація стане в нагоді на уроці української мови при вивченні життєвого і творчого шляху великого генія України - Тараса Григоровича Шевченка. Вона допоможе семикласникам прослухати та ознайомитися з поезією " Мені тринадцятий минало...", усвідомити тему, ідею вірша, зрозуміти як жила незахищена дитяча душа у великому та складному світі.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Т. Г. Шевченко. Повторення життєпису поета. “ Мені тринадцятий минало”. Незахищена дитяча душа у великому і складному світі. Підготувала вчитель української мови і літератури Ульянич В. Б. 2020 р.

Номер слайду 2

Номер слайду 3

“Обличчя української історії. Тарас Шевченко”1. Перегляд відеофільму «Обличчя української історії. Тарас Шевченко»https://www.youtube.com/watch?v=u. Jd2aj. OPo. H8

Номер слайду 4

Номер слайду 5

Цікаві факти про поета

Номер слайду 6

Теорія літератури. Контраст —художній прийом, побудований на різко окресленій протилежності в чомусь: рисах характеру, властивостях предметів чи явищ. Ця фігура побудована на використанні антонімічних пар.

Номер слайду 7

“ Мені тринадцятий минало” ( 1847 р.)3.1. Виразне читання поезії (аудіозапис)https://www.youtube.com/watch?v=y. Eh. EKX7 Sh1w

Номер слайду 8

Мої враження

Номер слайду 9

Тема творуІсторія написання

Номер слайду 10

Іван Франко про невольничий період творчості написав так:«Під впливом непривітних людей і ще більше непривітної природи степів Шевченко заглиблюється в своє нутро, аналізує себе самого і виливає на папір свою власну журбу і муку. Богдан Лепкий так оцінив особливість «невольничого періоду» « Поет, запроторений в чужі, далекі степи, відтятий від свого товариства, від літературного світу, не маючи певності, чи його поезії попадуться коли-небудь в руки ширшого читацького загалу, пише їх неначе з іншого світу…це розмова з власним своїм серцем із Богом, душевна сповідь, поезія і більше нічого».

Номер слайду 11

Ланцюжок змін душевного стану маленького пастушка. Спокій , лагідність, приязнь розчарування. Образа, відчай утіха,радість, добро. ПРИЙОМ КОНТРАСТУ – кольори: Сонце почервоніло, село почорніло, небо голубеє і те помарніло…

Номер слайду 12

Прийом контрасту1. Вживання антонімів: Рай – почорніле село, помарніле небо, чужі ягнята.2. Протиставлення: Поглянув я на ягнята – не мої ягнята; обернувся я на хати – нема в мене хати.

Номер слайду 13

Художні особливості твору. Риторичні оклики. Риторичні запитання. Порівняння. Метафори. Епітети

Номер слайду 14

Проблемне запитання- Чи можемо ми стверджувати, що ліричний герой поезії є, власне, автопортретом поета? - Як видумаєте: ліричний герой – дитина чи доросла людина?

Номер слайду 15

Ідея цього твору

Номер слайду 16

Тестування1. Яку роботу виконував малий Т. Шевченко? а) Випасав ягнят; б) доглядав паненя; в) малював картини для продажу. 2. Яка пора року відображена в поезії? а) Осінь; б) літо; в) весна. 3. Через що малий Тарас заплакав, перебуваючи в бур’янах? Бо він: а) заблукав; б) не отримав нічого від бога; в) боявся грози, дощу.

Номер слайду 17

4. Що робила дівчина неподалік від Тарасика? а) Копала картоплю; б) плоскінь вибирала; в) жито жала. 5. Після чого «неначе сонце засіяло...» для хлопчика-пастушка? Бо: а) дівчина його поцілувала; б) заспівав соловейко; в) дядько дав йому цукерку. 6. У якого пана служив поет-кріпак? а) Польського; б) Новгородського; в) Енгельгардта.

Номер слайду 18

7. Жорстока дійсність часів кріпацтва відображена в поезії у частині: а) першій; б) другій; в) третій. 8. Чим закінчується твір Т. Шевченка? а) Тяжким стражданням хлопця-пастушка; б) пропозицією пана надати герою вільну; в) радісні хлопець і дівчина погнали худобу до води. 9. Поезія «Мені тринадцятий минало» була написана Т. Шевченком у: а) 1847 р.; б) 1874 р.; в) 1784 р.

Номер слайду 19

10. Герой твору молився Богу, сидячи: а) на великому камені; б) у бур’яні; в) біля річки. 11. Небо і село у творі названо: а) щирим; б) господнім; в) веселим. 12. Сонце гріло, а потім запалило: а) копицю сіна; б) сухе бадилля; в) рай.

Номер слайду 20

Підсумок уроку Чому Шевченка називають українським пророком? Чому, читаючи і сьогодні його рядки, ми відчуваємо їх актуальність? 

Номер слайду 21

Номер слайду 22

Домашнє завдання. Уміти аналізувати поезію «Мені тринадцятий минало», прочитати твір Т. Шевченка «Тополя», скласти до нього тестові питання.

pptx
Додано
24 березня 2021
Переглядів
1757
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку