ЕМПІРИЧНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ ПРОЯВІВ ДЕВІАНТНОЇ ПОВЕДІНКИ У ПІДЛІТКІВ

Про матеріал
На підставі результатів теоретичного аналізу проблеми девіантної поведінки, враховуючи роль зовнішніх і внутрішніх факторів, що впливають на сприйняття підлітків, проведене експериментальне дослідження. Мета дослідження: експериментально вивчити особливості девіантної поведінки підлітків, а також визначити та розробити корекційно-розвиткову програму для роботи з даною категорією дітей.
Перегляд файлу

ЕМПІРИЧНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ

 ПРОЯВІВ  ДЕВІАНТНОЇ ПОВЕДІНКИ У ПІДЛІТКІВ

 

       На підставі результатів теоретичного аналізу проблеми девіантної поведінки, враховуючи роль зовнішніх і внутрішніх факторів, що впливають на сприйняття підлітків, проведене експериментальне дослідження. Мета дослідження: експериментально вивчити особливості девіантної поведінки підлітків, а також визначити та розробити корекційно-розвиткову програму для роботи з даною категорією дітей.

      В експериментальному дослідженні взяли участь 15 учнів 10-го класу (вік учнів-15 років, 7 дівчат та 8 хлопців) Барвінківської ЗОШ І-ІІІ ступенів №3 Барвінківської районної ради.

 

Гіпотеза: якщо виявити схильності до залежної поведінки і провести комплекс психопрофілактичних заходів, то можна уникнути формування відхилень.

 

Основні методи емпіричного дослідження

 

        Для вирішення поставлених завдань були застосовані методи діагностичного дослідження: експеримент (ведучий метод емпіричного дослідження); спостереження; допоміжні методи психодіагностики (тестування, анкетування).:

  •  Характерологічний тест Шмішека;
  •  Тест Спілбергера-Ханіна на виявлення тривожності;
  •  Методика діагностики міжособистісних відносин Лірі;
  •  Опитувальник Басса-Дарки на виявлення агресії;
  •  Тест «Чи достатні ваші контакти з дітьми?» (Автор Р. В. Овчарова).

 

       Дослідження проводилося у два етапи.

       На першому етапі  проведене тестування з учнями, в рамках якого застосовувалися чотири методики: характерологічний тест Шмішека; тест Спілбергера-Ханіна,  методика діагностики міжособистісних відносин Лірі; опитувальник Басса-Дарки на виявлення агресії.

        На другому етапі тестування батьків учнів «Чи достатні ваші контакти з дітьми (Автор Р. В. Овчарова).

 

Результати діагностики за тестом Шмішека.

 Загальні результати з діагностики акцентуацій особистості по всій групі  

 

№ за п/п

Тип акцентуації

 

Кількість осіб у %

 

1

Демонстративний 

23

2

Застряючий 

6

3

Педантичний

6

4

Збудливий  

 

5

Гипертимічний 

 

6

Дистиміческий 

0

7

Тривожно-боязливий 

6

8

Екзальтований

40

9

Емотивний  

33

10

Циклотимічний

53

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Результати з діагностики акцентуацій особистості

       У результаті дослідження встановлено, що у більшості групи учнів (9 чоловік) переважає кількість балів за шкалами «збудливість» і «гипертимності» (60%). Аналіз загальних табличних даних дозволяє зробити висновок, що даній групі учнів властива велика рухливість, товариськість, балакучість, вираженість жестів, міміки, надмірна самостійність. Велике прагнення до самостійності може служити в них джерелом конфлікту. Для них характерні спалаху гніву, роздратування, особливо коли вони зустрічають сильну протидію, зазнають невдачі. Схильні до аморальних вчинків, підвищеної дратівливості. Вони нерідко можуть важко переносити умови жорсткої дисципліни, монотонну діяльність, вимушена самотність. Також для цієї групи характерні спалаху гніву, роздратування, особливо коли вони зустрічають сильну протидію, зазнають невдачі.

 

Тест Спілбергера-Ханіна

       За результатами тесту було встановлено, що у респондентів помірний рівень ситуативної тривожності, так як показники у більшості (80%) не перевищували середній рівень (31 - 44 бали). Це говорить про те, що в даній групі випробуваних у різних випадках їх життєдіяльності рівень тривожності знаходиться в нормі, тобто вони здатні адекватно реагувати на різноманітні ситуації.

Опитувальник Басса-Дарки.

  Загальні результати  діагностики агресивності і ворожості по всій групі  

 

     № з/п                                                                      

Види реакцій

Кількість осіб у %

1

Ворожість

66

2

Агресивність

6

 

 

       У результаті аналізу отриманих даних, можна визначити, що в даній групі учнів індекс «ворожості» перевищує норму (6,5-7 ± 3) у 10 учнів (66%). Це говорить про те, що в даній групі учнів часто можуть відбуватися конфліктні, ворожі ситуації. Це варто врахувати при складанні психопрофілактичної програми для запобігання подібних ситуацій і зменшення рівня ворожості в даній групі випробуваних. Рівень за шкалою «агресивність» у даній групі учнів перебуває в нормі (21 ± 4).

 

Методика діагностики міжособистісних відносин Лірі

     Загальні результати з діагностики міжособистісних відносин по всій групі  

 

№ за п/п

Типи міжособистісних відносин

Кількість осіб у%

1

Авторитарний  

6

2

Егоїстичний

6

3

Агресивний

53

4

Підозрілий  

0

5

Покірний 

0

6

Залежний  

0

7

Доброзичливий  

6

8

Альтруїстичний  

0

 

       

          За результатами методики було виявлено, що в даній групі учнів вираженою акцентуацією є агресивність, тому що за шкалою «агресивність» у 8 учнів (53%) показники перевищують або дорівнюють 8 балам. Така виражена міжособистісна акцентуація може свідчити про завищену вимогливості до оточуючих, різкості в оцінці інших, непримиренності, схильності у всьому звинувачувати оточуючих.  Люди з такою акцентуацією характеру часто глузливі, дратівливі, іноді уперті, наполегливі і наполегливі.

 Слід зазначити, що дана вираженість акцентуації властива в даній групі виключно хлопчикам. Також необхідно відзначити, що в результатах досить багато низьких показників. Це могло бути результатом  невідвертості респондентів.

Тест  «Чи достатні ваші контакти з дітьми?» (Р. В. Овчарова)

       Аналізуючи результати тесту, можна зробити висновок, що «благополучними» свої відносини з дітьми вважають 4 батьків (26%). Задовільними вважають свої відносини з дітьми 11 батьків (74%) - варто більше звертати свою увагу до різних сторін життя своїх дітей - що їм подобається, які в них є захоплення, здійснювати якомога більше спільних заходів, які б доставляли дитині радість.

Висновки за результатами дослідження:

        У даній групі учнів виявлені такі девіації як агресивність, ворожість, асоціальна поведінка.   На тлі уявлень батьків про свої взаємини з дітьми, які можна охарактеризувати як задовільні, відзначаються прояви девіантної поведінки, властиві індивідуумам чоловічої статі.  У цій групі помірний рівень ситуативної тривожності, так як показники в більшості не перевищували середній рівень.

        Аналіз загальних табличних даних дозволяє зробити висновок, що даній групі учнів властива надмірна самостійність, яка може служити в них джерелом конфлікту. Характерні спалахи гніву, роздратування, особливо коли вони зустрічають сильну протидію, зазнають невдачі.

 

doc
Додано
10 жовтня 2019
Переглядів
2624
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку