Енергоефективність – це реально!

Про матеріал
комбінований бінарний урок з інтеграцією предметів інформаційні технології, фізики та основ енергозбереження.
Перегляд файлу

Тема: Енергоефективність – це реально!

Мета: дати поняття про енергоефективність та енергозберігаючі технології, розглянути їх використання в сучасному будівництві та у побуті споживачами, розвивати еко-поведінку свідомого споживача;  вдосконалювати вміння працювати в середовищі Sparkol VideoSkribe з метою розробки скрайбінг-презентації для пропаганди енергозбереження в суспільстві.

Методи: Бесіда з елементами розповіді, дидактична гра «Так чи Ні», метод «Мікрофон», перегляд відеоматеріалу, візуальний супровід.

Тип уроку: урок навчання умінням і навичкам

Вид уроку: комбінований бінарний урок з інтеграцією предметів інформаційні технології, фізики та основ енергозбереження.

Обладнання: мультимедійне забезпечення, персональні компютери, презентаційний матеріал, мікрофон, відеоматеріал, програмне забезпечення.

Учасники: учні групи 2 курсу професії «Штукатур. Лицювальник-плиточник. Маляр».

Викладачі:

Корж Олена Федорівна – викладач фізики та астрономії

 Мусіхіна Ольга Юріївна – викладач інформаційних технологій.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Анотація

Сучасний світ дарує нам безліч можливостей – комп’ютерні технології,  web-ресурси, нано-технології, комунікаційні технології. Проте ми, як споживачі, для цього витрачаємо непомірно багато природних ресурсів.

Актуальність обраної теми: обрана тема стала об’єктом дослідження, тому що сьогодні енергозбереження є одним з пріоритетних напрямків не тільки на державному рівні, а й на рівні кожної окремо взятої родини. Це пов'язано з дефіцитом основних енергоресурсів, зростаючої вартістю їх видобутку, а також з глобальними екологічними проблемами.

Дана розробка містить матеріал для виховання в учнів еко-поведінки, відносно щоденного використання природних ресурсів, свідомої поведінки людини у суспільстві.

Мета: розширення знань про енергозбереження для подальшого їх використання в цілях економії бюджету та енергоресурсів.

Завдання: розглянути види енергозберігаючих технологій, створити соціальну рекламу, застосовувати подані знання на практиці.

Матеріали уроку підібрані для знайомства учнів з основами енергозберігаючих технологій, вчать розраховувати енергозбереження в побуті та використовувати  отриманні знання з інформаційних технологій для пропаганди еко-поведінки в суспільстві.

 

 

 

 

 

 

 

 

Хід уроку.

І. Організація початку уроку

1. Привітання

Викладач фізики

-  Доброго дня. Ми з викладачем інформаційних технологій запрошуємо вас на урок «Енергоефективність – це реально!»

2. Перевірка готовності учнів до уроку

ІІ. Актуалізація опорних знань

Викладач інформатики

  • Чи залежимо ми від сучасних технологій? Яких?
  • Як часто вимикали світло у вашому домі? Які незручності при цьому ви відчували?
  • Чи уявляєте ви своє життя без води в крані

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

  •                   Сьогодні на уроці ви дізнаєтесь, як ми можемо взаємодіяти з природою, користуючись її благами, заощаджувати природні ресурси та які інноваційні технології використовують в сучасному будівництві.

ІV. Подання нового матеріалу

(Інформація подається разом з презентаційним матеріалом)

  1. Розповідь «Енергозберігаючі технології у будинку»

Викладач фізики

- На сьогоднішній день енергозбереження займає одну з ключових позицій у розвитку та економіці ринків споживчих послуг і матеріалів.

- Використання альтернативних джерел енергії стає все більш популярним, особливо у світлі енергозберігаючих технологій. Сонячні батареї в сукупності з застосуванням вітрогенераторів, можуть виступати як в якості додаткового, так і основного джерела енергії, звільняючи таким чином споживача від гострої залежності в централізованих енергетичних мережах. Скорочується споживання інших видів палива та енергії.

Застосування енергозберігаючих матеріалів є практичною гарантією скорочення витрат на експлуатацію та обслуговування будь-яких об'єктів, раніше вимагали великих матеріальних витрат на енергообслужіваніе, в тому числі з теплоенергетики.

Підвищення енергоефективності у виробництві, у побуті і в сфері ЖКГ, вимагає добре продуманого і чіткого визначення конкретних цілей і методів їх досягнення, які можуть стати основою програми енергозбереження. Практична реалізація такої програми у великій мірі може знайти опору в прямій матеріальній вигоді між суб'єктами відносин. Порівняльні характеристики енергозберігаючих матеріалів дозволяють робити оптимальний вибір з урахуванням необхідних властивостей і якостей при плануванні робіт з підвищення рівня енергозбереження об'єктів.

- Питання енергозбереження та енергоефективності не можуть не торкатися питань екологічної безпеки. У сучасній свідомості екологія тісно переплітається з усіма аспектами нашого спільного життєвого простору, не рідко виступаючи в якості основного аргументу. Рішення оптимізації наростаючих енерговитрат не можливо без урахування екологічної сфери енергоспоживання. В оптимальне рішення виникаючих проблем входить і жорстка екологічна експертиза, яка дозволяє здійснити практичну оцінку планованого ефекту в повному обсязі.

Умовно, сучасні енергозберігаючі технології можна поділити на кілька видів, залежно від сфер вживання:
- Енергозберігаючі технології на виробництві;
- Енергозберігаючі технології на транспорті;
- Енергозберігаючі технології індивідуального споживання;
- Енергозберігаючі технології загального споживання.

  1. Розповідь. Основні напрями і способи енергозбереження.

Викладач інформатики

Основні напрями і способи енергозбереження:

  •               Економія електричної енергії (освітлення, електропривод, електрообігрів та електроплити, холодильні установки та кондиціонери, споживання побутових і промислових пристроїв, зниження втрат в електромережі);
  •               Економія тепла (зниження тепловтрат, підвищення ефективності систем теплопостачання);
  •               Економія води (водозабір, споживання у побуті та на виробництві, зниження втрат і підвищення ефективності систем водопостачання);
  •               Економія газу (споживання в побуті та на виробництві, зниження втрат і підвищення ефективності систем газопостачання);
  •               Економія палива (зниження споживання в двигунах внутрішнього згоряння, альтернативні види та гібридні системи, зниження втрат і підвищення ефективності виробництва електричної та теплової енергії).
  1. Бесіда з елементами розповіді «Економія це можливо?»

3.1.ЕЛЕКТРОЕНЕРГІЯ

Викладач інформатики

- А як це  - економити? Чи можливо це в сучасному ритмі життя?

- Витрати на електроенергію складають значну частину бюджету сім'ї, тому цей пункт вимагає ретельного опрацювання. Спроби скоротити витрату електроенергії розумними і сучасними методами відчутний в перші ж місяці, тому енергозберігаючі технології охоче впроваджуються споживачами.

Освітлення

- Прямі рішення пропонують максимальне використання сонячних променів. Освітлення за допомогою природного світла може застосовуватися не тільки для приватних будинків, але і для навчальних закладів, офісів, супермаркетів і будь-яких приміщень, в яких люди перебувають на протязі світлового дня. Метод ґрунтується на доставці сонячних променів в місце, яке потребує освітленні. Така енергозберігаюча технологія зводить до нуля споживання електроенергії на освітлення днем.

Для цього в дах монтують спеціальні короби, всередині яких розміщений товстий оптичний світлодіод. Його верхня частина виводиться на саму світлу частину даху, а нижня виходить в кімнату. Таким чином можна передати близько 99% уловленого світла. У цього методу є маса незаперечних плюсів, головні серед яких - відсутність подальших витрат після монтажу і виняткова пожежна безпека. Така система не дає іскри і не перегрівається, що підвищує безпеку експлуатації всього будинку.

Розвивається і використання світлодіодного обладнання, як одного з найбільш екологічних методів освітлення будинку в темний час доби. Воно дозволяє скоротити витрати електроенергії в 10 - 4 рази в порівнянні з енергозберігаючими лампами, які активно використовувалися раніше. За останні роки придбання світлодіодів збільшилася в 2 рази, і не останню роль в цьому зіграло зменшення їх вартості та тривалий термін експлуатації.

До непрямих методів відносять використання світлих кольорів в декорі і обробці кімнат, джерела світла з направленим в зону роботи потоками, датчики руху або акустичні датчики, які включають освітлювальні прилади тільки під час наближення людини і т. д.

Електроприлади

Викладач фізики

- Без яких приладів ви не уявляєте свій день?

- Основними енергозберігаючими технологіями, що стосуються електроприладів, є своєчасне придбання і заміна старих моделей на нові, з високим класом енергоспоживання. Мультиварки, скороварки або індукційні плити допоможуть готувати їжу не тільки швидко і якісно, а й без марнотратних витрат на електрику.

В електрообігрівання зменшити витрати теж не складно: для цього електроприлади повинні бути розташовані в правильних місцях (нижні точки кімнат, під віконними прорізами), прекрасні результати дає використання локального устаткування (наприклад, інфрачервоних випромінювачів або переносних обігрівачів). Тимчасові таймери, які вимикають обігрів в той час, коли він не потрібен, допомагають не витрачати електроенергію в момент, коли вдома нікого немає.

Навіть найпростіші заходи, такі як своєчасне очищення опалювальних приладів від пилу, збереже зайві кіловати. Якщо електроприлад не використовується тривалий час, то його варто виключати повністю, а не залишати в сплячому режимі, оскільки при цьому відбувається постійне споживання електроенергії. Не менш важливо прочищати фільтр кондиціонера і не допускати його сильного засмічення, що знижує ефективність роботи.

3.2.ТЕПЛО

Викладач фізики

- В яку пору року ми витрачаємо найбільше грошей на комунальні послуги? Чи в усіх будинках взимку тепло? Чому ні?

- У зимові місяці велика частина сімейного бюджету йде на оплату саме такого роду рахунків. Через те, що ресурси, необхідні для опалення, постійно зростають в ціні, а запас їх на землі постійно скорочується, енергозберігаючі технології, що дозволяють забезпечити оптимальну температуру в приватному будинку, стають все більш актуальними. В першу чергу потрібно звернути знімання на тепловтрати і знизити їх до мінімуму. Для цього завжди застосовувалися утеплювальні матеріали, різноманітність яких зростає з кожним роком. Це пояснюється тим фактом, що при зими середніх широт з тривалими морозами шар утеплювача в 200 - 250 мм дає економію в 60% тепла.

На зміну стандартному утепленню скловатою прийшли нові методи, один з яких виділяється особливою екологічністю. Для виробництва даного утеплювача переробляють використану паперову продукцію, таку як книги, газети, буклети тощо. А також бавовняну одяг. За всіма характеристиками такі утеплювачі не відстають від класичних і дозволяють зберігати тепло усередині опалювальних кімнат.

Прекрасно зарекомендували себе енергозберігаючі технології для віконних конструкцій. В першу чергу це використання низькоемісійного скла, результатом якого стає економія 20% тепла.

Не менш ефективно, але набагато доступніше для всіх власників приватних будинків є утеплення із застосуванням термоусадочної плівки на вікна. Вона дуже швидко клеїться, практично не перешкоджає попаданню променів сонця в приміщення і зовсім не помітна. Застосування термоусадочної плівки з внутрішньої сторони вікна дозволяє підняти температуру всередині кімнати на 3 - 5 ° С, але ідеальним варіантом буде одночасне наклеювання і на внутрішню поверхню, і зовні. Це дозволить при рівному витраті палива підняти температуру на 10 ° С або заощадити 60 - 70% палива.

Дуже добре в енергозберігаючих технологіях, що стосуються опалення, працює заміна старих і неефективних джерел опалення на нові, такі як піролізні котли-утилізатори або сучасні системи з тепловими баками-акумуляторами.

Але найефективніше в цьому напрямку зарекомендували себе альтернативні джерела енергії, які можуть використовуватися як допоміжні або основні:

  •                   Ґрунтовий тепловий насос. Завдяки новим розробкам працює навіть в регіонах з дуже низькими температурами в зимовий період. Облаштування грунтового теплового насоса робить житло автономним, що особливо актуально для заміського житла далеко від налагодженої інфраструктури та теплових комунікацій. Недоліками вважаються висока вартість системи, велика площа ділянки для грунтового колектора і тривалий термін окупності (не менше 10 років).
  •                   Повітряний тепловий насос. Системи такого типу набагато дешевше і простіше монтуються. Вони відмінно справляються з заміною газового опалення, але після того, як на вулиці встановлюються постійні морози, ККД повітряного теплового насоса різко знижується. В якості основного джерела його можна застосовувати тільки в південних регіонах, а в інших областях його роль зводиться до допоміжного.
  •                   Геліосистеми. Сонячні колектори перш використовувалися тільки в сонячної місцевості для отримання гарячої води, але нові енергозберігаючі технології зробили можливим їх використання в якості основного джерела тепла в суворих кліматичних умовах. Вартість таких систем продовжує знижуватися, крім того, їх використання активно підтримується урядом багатьох країн у вигляді компенсацій, інвестицій і особливих тарифів.

Використовуються і автоматизовані системи, які контролюють температуру в кожній кімнаті і вимикають подачу тепла після досягнення заданого градуси. Це працює за рахунок зонування: кімнати, в яких мешканці проводять більшу кількість часу, обігріваються краще, а температура в прохідних приміщеннях може бути набагато нижче. Регулюється обігрів і в залежності від часу доби, припиняючись на моменти відсутності всіх членів сім'ї або знижуючись в нічний час.

3.3 ВОДОКОРИСТУВАННЯ

Викладач інформатики

- Вода - ресурс, який часто витрачається вкрай марнотратно. Якщо витрата теплої води ще якось намагаються контролювати, то холодна часто перевитрачається через більш низьку вартість.Однак застосування енергозберігаючих технологій в цій сфері відразу дає відчутний ефект в плані економії.

Основними методами економії води є:

  •                   установка лічильників гарячої та холодної води;
  •                   використання води тільки в ті моменти, коли це потрібно. Наприклад, виключення крана під час чищення зубів допомагає заощадити за рік близько 3500 літрів;
  •                   установка ричаговими кранів, які перекривають потік за 1 секунду;
  •                   покупка нової пральної машини, яка витрачає оптимальну кількість води на 1 прання;
  •                   в бачок унітазу можна помістити дволітрову пляшку з водою, що після кожного зливу збереже 2 л води;
  •                   на крани можна встановити розпилювачі;
  •                   збір зливових стоків скоротить витрату на полив рослин в будинку, саду і городі.

Апофеозом використання енергозберігаючих технологій в приватній оселі є так звані «пасивні будинки», де енергія на освітлення та опалення зовсім не споживається.

Звичайно, вони були побудовані з «нуля» і проектувалися з певною метою, але частково скористатися їхнім досвідом може кожен, наблизивши свою оселю до максимальної енергоефективності.

  1. Перегляд відео «Енергоефективність – це реально!»

Викладач інформатики

  •                   Пропонуємо до Вашої уваги енергоефективний будинок – проект, виконаний Вашими одногрупницями Басистою Рімою та Коптєвою Анастасією.

(перегляд відеоролика)

  1. Практична частина.

Створення відеоролика соціальної реклами з енергозбереження.

Викладач інформатики

- Пропонуємо вам долучитись до творчої групи дівчат та створити власні відео соціальної реклами з енергоефективності та енергозбереження.

6. Метод «Мікрофон»

- Які програмні додатки можна для цього обрати?

(здобувачі освіти по черзі передаючи мікрофон пропонують програмні додатки, мотивуючи їх доцільність).

- Я пропоную Вам виконати цю роботу в середовищі вже відомої для нас програми Sparkol VideoSkribe. Ця програма дозволяє створювати прості для розуміння та візуального сприйняття скрайбінг-презентації.

  1. Інструктаж перед виконанням практичної роботи.
  2. Виконання практичного завдання.
  3. Оцінювання і підсумок

- Для оцінювання скрайбінг презентацій Вам необхідно опублікувати свій проект на власному YouTube каналі.

V. Підсумок уроку

  1. Гра «Так чи ні?»

(після кожної відповіді на екрані з’являється візуалізація правильної відповіді).

Викладач фізики

- Пропонуємо до Вашої уваги такі твердження. Визначте, наскільки вони є вірними.

Необхідно передбачити або усунути всі моменти, які ведуть до нераціональної витрати джерел енергії. Роблять це за допомогою таких рішень:

  1. Необхідно забезпечити герметичності будівлі.
  2. Використовувати інноваційні склопакети із заповненням міжскляного простору інертними газами, з селективним покриттям спеціальним напиленням.
  3. Вікна мають бути затемненими, для того, щоб світло не потрапляло в оселю.
  4. Ізолювати оболонку зовнішнього периметра будинку з сучасних утеплювачів, яка виконана цілісно, без проміжків.
  5. Радіатори опалення мають бути щільно закритими.
  6. Системи вентиляції з рекуперацією тепла в зимовий час або прохолоди влітку бажані для використання в енергоефективному будинку.
  7. Одночасне утеплення як зовнішніх, так і внутрішніх поверхонь дозволяє підвищити температуру всередині приміщення на 6 - 10 ° С або значно знизити витрати на опалення.
  8. Не рекомендовано використання джерел, розташованих поза будівлею (сонячна енергія, тепло водойм і землі);
  9. Електроприлади в оселі мають бути увімкненими цілодобово!
  10. Енергоефективні технології дозволяють заощадити 70% тепла.

(після гри на екрані складається путівник еко-поведінки людини).

  1. Висновок
  •                   Енергозбереження - це зменшення споживання енергії за рахунок використання меншої кількості енергетичних послуг і важливо для кожного свідомого користувача раціонально використовувати природні ресурси.
  •                   Сьогодні ми зробили перші кроки по формуванню власної еко-поведінки та пропоганді енергонфнктивного способу життя.

 

 

 

 

 

 

 

 

Список використаних джерел

  1. https://ua.electricity-saving-box.com
  2. Відеоролик «Енергоефективність – це реально!»

http://qrcoder.ru/code/?https%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3DNCGd_vo78sE%26feature%3Dyoutu.be&4&0

  1. https://drive.google.com/file/d/1p0PY41r6btUIzQgWlGNz1AYdRF8YxAwa/view?usp=sharing

 

docx
Додав(-ла)
Корж Олена
Додано
3 січня 2023
Переглядів
1301
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку