Тема: Енергоефективність – це реально!
Мета: дати поняття про енергоефективність та енергозберігаючі технології, розглянути їх використання в сучасному будівництві та у побуті споживачами, розвивати еко-поведінку свідомого споживача; вдосконалювати вміння працювати в середовищі Sparkol VideoSkribe з метою розробки скрайбінг-презентації для пропаганди енергозбереження в суспільстві.
Методи: Бесіда з елементами розповіді, дидактична гра «Так чи Ні», метод «Мікрофон», перегляд відеоматеріалу, візуальний супровід.
Тип уроку: урок навчання умінням і навичкам
Вид уроку: комбінований бінарний урок з інтеграцією предметів інформаційні технології, фізики та основ енергозбереження.
Обладнання: мультимедійне забезпечення, персональні компютери, презентаційний матеріал, мікрофон, відеоматеріал, програмне забезпечення.
Учасники: учні групи 2 курсу професії «Штукатур. Лицювальник-плиточник. Маляр».
Викладачі:
Корж Олена Федорівна – викладач фізики та астрономії
Мусіхіна Ольга Юріївна – викладач інформаційних технологій.
Анотація
Сучасний світ дарує нам безліч можливостей – комп’ютерні технології, web-ресурси, нано-технології, комунікаційні технології. Проте ми, як споживачі, для цього витрачаємо непомірно багато природних ресурсів.
Актуальність обраної теми: обрана тема стала об’єктом дослідження, тому що сьогодні енергозбереження є одним з пріоритетних напрямків не тільки на державному рівні, а й на рівні кожної окремо взятої родини. Це пов'язано з дефіцитом основних енергоресурсів, зростаючої вартістю їх видобутку, а також з глобальними екологічними проблемами.
Дана розробка містить матеріал для виховання в учнів еко-поведінки, відносно щоденного використання природних ресурсів, свідомої поведінки людини у суспільстві.
Мета: розширення знань про енергозбереження для подальшого їх використання в цілях економії бюджету та енергоресурсів.
Завдання: розглянути види енергозберігаючих технологій, створити соціальну рекламу, застосовувати подані знання на практиці.
Матеріали уроку підібрані для знайомства учнів з основами енергозберігаючих технологій, вчать розраховувати енергозбереження в побуті та використовувати отриманні знання з інформаційних технологій для пропаганди еко-поведінки в суспільстві.
Хід уроку.
І. Організація початку уроку
1. Привітання
Викладач фізики
- Доброго дня. Ми з викладачем інформаційних технологій запрошуємо вас на урок «Енергоефективність – це реально!»
2. Перевірка готовності учнів до уроку
ІІ. Актуалізація опорних знань
Викладач інформатики
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
ІV. Подання нового матеріалу
(Інформація подається разом з презентаційним матеріалом)
Викладач фізики
- На сьогоднішній день енергозбереження займає одну з ключових позицій у розвитку та економіці ринків споживчих послуг і матеріалів.
- Використання альтернативних джерел енергії стає все більш популярним, особливо у світлі енергозберігаючих технологій. Сонячні батареї в сукупності з застосуванням вітрогенераторів, можуть виступати як в якості додаткового, так і основного джерела енергії, звільняючи таким чином споживача від гострої залежності в централізованих енергетичних мережах. Скорочується споживання інших видів палива та енергії.
Застосування енергозберігаючих матеріалів є практичною гарантією скорочення витрат на експлуатацію та обслуговування будь-яких об'єктів, раніше вимагали великих матеріальних витрат на енергообслужіваніе, в тому числі з теплоенергетики.
Підвищення енергоефективності у виробництві, у побуті і в сфері ЖКГ, вимагає добре продуманого і чіткого визначення конкретних цілей і методів їх досягнення, які можуть стати основою програми енергозбереження. Практична реалізація такої програми у великій мірі може знайти опору в прямій матеріальній вигоді між суб'єктами відносин. Порівняльні характеристики енергозберігаючих матеріалів дозволяють робити оптимальний вибір з урахуванням необхідних властивостей і якостей при плануванні робіт з підвищення рівня енергозбереження об'єктів.
- Питання енергозбереження та енергоефективності не можуть не торкатися питань екологічної безпеки. У сучасній свідомості екологія тісно переплітається з усіма аспектами нашого спільного життєвого простору, не рідко виступаючи в якості основного аргументу. Рішення оптимізації наростаючих енерговитрат не можливо без урахування екологічної сфери енергоспоживання. В оптимальне рішення виникаючих проблем входить і жорстка екологічна експертиза, яка дозволяє здійснити практичну оцінку планованого ефекту в повному обсязі.
Умовно, сучасні енергозберігаючі технології можна поділити на кілька видів, залежно від сфер вживання:
- Енергозберігаючі технології на виробництві;
- Енергозберігаючі технології на транспорті;
- Енергозберігаючі технології індивідуального споживання;
- Енергозберігаючі технології загального споживання.
Викладач інформатики
Основні напрями і способи енергозбереження:
3.1.ЕЛЕКТРОЕНЕРГІЯ
Викладач інформатики
- А як це - економити? Чи можливо це в сучасному ритмі життя?
- Витрати на електроенергію складають значну частину бюджету сім'ї, тому цей пункт вимагає ретельного опрацювання. Спроби скоротити витрату електроенергії розумними і сучасними методами відчутний в перші ж місяці, тому енергозберігаючі технології охоче впроваджуються споживачами.
Освітлення
- Прямі рішення пропонують максимальне використання сонячних променів. Освітлення за допомогою природного світла може застосовуватися не тільки для приватних будинків, але і для навчальних закладів, офісів, супермаркетів і будь-яких приміщень, в яких люди перебувають на протязі світлового дня. Метод ґрунтується на доставці сонячних променів в місце, яке потребує освітленні. Така енергозберігаюча технологія зводить до нуля споживання електроенергії на освітлення днем.
Для цього в дах монтують спеціальні короби, всередині яких розміщений товстий оптичний світлодіод. Його верхня частина виводиться на саму світлу частину даху, а нижня виходить в кімнату. Таким чином можна передати близько 99% уловленого світла. У цього методу є маса незаперечних плюсів, головні серед яких - відсутність подальших витрат після монтажу і виняткова пожежна безпека. Така система не дає іскри і не перегрівається, що підвищує безпеку експлуатації всього будинку.
Розвивається і використання світлодіодного обладнання, як одного з найбільш екологічних методів освітлення будинку в темний час доби. Воно дозволяє скоротити витрати електроенергії в 10 - 4 рази в порівнянні з енергозберігаючими лампами, які активно використовувалися раніше. За останні роки придбання світлодіодів збільшилася в 2 рази, і не останню роль в цьому зіграло зменшення їх вартості та тривалий термін експлуатації.
До непрямих методів відносять використання світлих кольорів в декорі і обробці кімнат, джерела світла з направленим в зону роботи потоками, датчики руху або акустичні датчики, які включають освітлювальні прилади тільки під час наближення людини і т. д.
Електроприлади
Викладач фізики
- Без яких приладів ви не уявляєте свій день?
- Основними енергозберігаючими технологіями, що стосуються електроприладів, є своєчасне придбання і заміна старих моделей на нові, з високим класом енергоспоживання. Мультиварки, скороварки або індукційні плити допоможуть готувати їжу не тільки швидко і якісно, а й без марнотратних витрат на електрику.
В електрообігрівання зменшити витрати теж не складно: для цього електроприлади повинні бути розташовані в правильних місцях (нижні точки кімнат, під віконними прорізами), прекрасні результати дає використання локального устаткування (наприклад, інфрачервоних випромінювачів або переносних обігрівачів). Тимчасові таймери, які вимикають обігрів в той час, коли він не потрібен, допомагають не витрачати електроенергію в момент, коли вдома нікого немає.
Навіть найпростіші заходи, такі як своєчасне очищення опалювальних приладів від пилу, збереже зайві кіловати. Якщо електроприлад не використовується тривалий час, то його варто виключати повністю, а не залишати в сплячому режимі, оскільки при цьому відбувається постійне споживання електроенергії. Не менш важливо прочищати фільтр кондиціонера і не допускати його сильного засмічення, що знижує ефективність роботи.
3.2.ТЕПЛО
Викладач фізики
- В яку пору року ми витрачаємо найбільше грошей на комунальні послуги? Чи в усіх будинках взимку тепло? Чому ні?
- У зимові місяці велика частина сімейного бюджету йде на оплату саме такого роду рахунків. Через те, що ресурси, необхідні для опалення, постійно зростають в ціні, а запас їх на землі постійно скорочується, енергозберігаючі технології, що дозволяють забезпечити оптимальну температуру в приватному будинку, стають все більш актуальними. В першу чергу потрібно звернути знімання на тепловтрати і знизити їх до мінімуму. Для цього завжди застосовувалися утеплювальні матеріали, різноманітність яких зростає з кожним роком. Це пояснюється тим фактом, що при зими середніх широт з тривалими морозами шар утеплювача в 200 - 250 мм дає економію в 60% тепла.
На зміну стандартному утепленню скловатою прийшли нові методи, один з яких виділяється особливою екологічністю. Для виробництва даного утеплювача переробляють використану паперову продукцію, таку як книги, газети, буклети тощо. А також бавовняну одяг. За всіма характеристиками такі утеплювачі не відстають від класичних і дозволяють зберігати тепло усередині опалювальних кімнат.
Прекрасно зарекомендували себе енергозберігаючі технології для віконних конструкцій. В першу чергу це використання низькоемісійного скла, результатом якого стає економія 20% тепла.
Не менш ефективно, але набагато доступніше для всіх власників приватних будинків є утеплення із застосуванням термоусадочної плівки на вікна. Вона дуже швидко клеїться, практично не перешкоджає попаданню променів сонця в приміщення і зовсім не помітна. Застосування термоусадочної плівки з внутрішньої сторони вікна дозволяє підняти температуру всередині кімнати на 3 - 5 ° С, але ідеальним варіантом буде одночасне наклеювання і на внутрішню поверхню, і зовні. Це дозволить при рівному витраті палива підняти температуру на 10 ° С або заощадити 60 - 70% палива.
Дуже добре в енергозберігаючих технологіях, що стосуються опалення, працює заміна старих і неефективних джерел опалення на нові, такі як піролізні котли-утилізатори або сучасні системи з тепловими баками-акумуляторами.
Але найефективніше в цьому напрямку зарекомендували себе альтернативні джерела енергії, які можуть використовуватися як допоміжні або основні:
Використовуються і автоматизовані системи, які контролюють температуру в кожній кімнаті і вимикають подачу тепла після досягнення заданого градуси. Це працює за рахунок зонування: кімнати, в яких мешканці проводять більшу кількість часу, обігріваються краще, а температура в прохідних приміщеннях може бути набагато нижче. Регулюється обігрів і в залежності від часу доби, припиняючись на моменти відсутності всіх членів сім'ї або знижуючись в нічний час.
3.3 ВОДОКОРИСТУВАННЯ
Викладач інформатики
- Вода - ресурс, який часто витрачається вкрай марнотратно. Якщо витрата теплої води ще якось намагаються контролювати, то холодна часто перевитрачається через більш низьку вартість.Однак застосування енергозберігаючих технологій в цій сфері відразу дає відчутний ефект в плані економії.
Основними методами економії води є:
Апофеозом використання енергозберігаючих технологій в приватній оселі є так звані «пасивні будинки», де енергія на освітлення та опалення зовсім не споживається.
Звичайно, вони були побудовані з «нуля» і проектувалися з певною метою, але частково скористатися їхнім досвідом може кожен, наблизивши свою оселю до максимальної енергоефективності.
Викладач інформатики
(перегляд відеоролика)
Створення відеоролика соціальної реклами з енергозбереження.
Викладач інформатики
- Пропонуємо вам долучитись до творчої групи дівчат та створити власні відео соціальної реклами з енергоефективності та енергозбереження.
6. Метод «Мікрофон»
- Які програмні додатки можна для цього обрати?
(здобувачі освіти по черзі передаючи мікрофон пропонують програмні додатки, мотивуючи їх доцільність).
- Я пропоную Вам виконати цю роботу в середовищі вже відомої для нас програми Sparkol VideoSkribe. Ця програма дозволяє створювати прості для розуміння та візуального сприйняття скрайбінг-презентації.
- Для оцінювання скрайбінг презентацій Вам необхідно опублікувати свій проект на власному YouTube каналі.
V. Підсумок уроку
(після кожної відповіді на екрані з’являється візуалізація правильної відповіді).
Викладач фізики
- Пропонуємо до Вашої уваги такі твердження. Визначте, наскільки вони є вірними.
Необхідно передбачити або усунути всі моменти, які ведуть до нераціональної витрати джерел енергії. Роблять це за допомогою таких рішень:
(після гри на екрані складається путівник еко-поведінки людини).
Список використаних джерел