ПРАКТИЧНИЙ УРОК
Тема: Енергозбереження в дії.
Дослідницький практикум. Як зменшити витрати тепла у побуті, школі?
Практична робота. Як зменшити витрати тепла, води та електроенергії у школі,класній кімнаті.
Творчий проект. Захисти природу (малюнки та плакати, що пропагують енергозбереження).
Мета: ознайомити учнів із заходами щодо енергозбереження, дати корисні поради.
Задачі уроку:
Урок розрахований на учнів 8-9 років (4 клас)
План - конспект уроку
Тема |
Час |
Використані матеріали, ілюстрації |
Результат (отримані знання,засвоєні взаємозязки у контексті зниження викидів парникових газів (ПГ) |
І. Організаційний момент. Емоційний настрій. Вірш (Додаток 1) |
2хв |
|
знаходить у тексті конкретні відомості про загострення проблеми зміни клімату |
ІІ. Мотивація навчальної діяльності . 1.Слово в ч и т е л я. Діти, на наших попередніх уроках ми неодноразово говорили про дбайливість, бережливість. Як ви вважаєте, бережливість – це вада чи чеснота? (Це чеснота). Отже, бути бережливим – це добре. Скажіть, у ставленні до чого нам потрібно виявляти дбайливість і бережливість? (у ставленні до шкільного майна, до своїх речей, до книг, до природи…). Так, звичайно, але сьогодні в нас мова піде не про цю бережливість. Давайте подумки вирушимо у свою оселю. Розкажіть, що у вас є вдома, наприклад на кухні. ( газова плита, холодильник, мікрохвильова піч, меблі..). Ось як багато помічників у нас вдома! І для нас важливо, щоб вони працювали. 2.Створення ситуації несподіванки. - Хтось стукає у двері. Це листоноша Печкін приніс лист. Лист-звернення Енергозберігайчика ( Додаток 2) 3. Повідомлення теми і мети уроку. А) Гра «Дешифрувальник» Розшифруйте слово і ви дізнаєтесь тему уроку . ( Додаток 3) Б)інтерактивна вправа «Передбачення» - Спробуйте здогадатися, про що буде мова на уроці (учні висловлюють припущення) - Тож сьогодні ми поговоримо про раціональне використання тих ресурсів, за допомогою яких наше життя стає більш комфортним і затишним – про енергозбереження. Ми вислухаємо інформацію, виконаємо цікаві вправи і зробимо певні висновки. Девіз нашого уроку: І треба вірні нам шляхи знайти, Щоб те, що є у людства, зберегти! |
3хв |
плакати
Картка
Лист звернення
|
під керівництвом учителя визначає мету роботи і план її виконання;
знаходить у тексті конкретні відомості про енергозбереження
використовує знання
під керівництвом учителя визначає тему уроку
|
IIІ. Основна частина 1.Бесіда «Що таке енергія?» Для будь-якого руху або процесу довкола необхідна рухома сила. Лампочка горить, якщо повернути вимикач і пустити потік електроенергії. Автомобіль їде, якщо залити в нього бензин або додати інше паливо. - Ми з вами можемо займатися спортом або навчатися, якщо гарненько «підзаправимося», тобто отримаємо енергію з їжею. Енергія – це те, що змушує матерію рухатися, звершувати роботу. Енергія – одна з основ існування нашого Всесвіту і кожної істоти у ньому. 2.Скласти речення . З поданих слів на дошці скласти речення. Енергія - це те, що змушує матерію рухатися, звершувати роботу. |
1хв
2хв |
смужки |
Закріплює знання про енергоресурси
Використовує межпредметні зв’язки |
3. Робота над повчальним оповіданням. А) читання учнем повчального оповідання «Тетянка» (Додаток 4) В) Інтерактивна вправа «Мікрофон». • Як поводилася Тетянка сама вдома. • Яке враження справила поведінка дівчинки на її батьків? • У чому звинуватила Тетянку мама? • Чи згодні ви з тим, що дівчинка поводилася недбайливо? Про що вона не дбала? Поясніть свою думку. • Якої шкоди і збитків через неекономне витрачання енергії завдасть родині Тетянка? |
2хв
2хв |
Картки з оповідан-ням
|
знаходить у тексті конкретні відомості про енергозбереження
узагальнює і систематизує отриманні знання
|
4. Складання порад • Як би ви вчинили на місці Тетянки? • Розкажіть, як ви бережете вдома електричну й теплову енергію. Давайте складемо для Тетянки поради на кожен день. 5. Поради на кожен день: (Додаток 5)
|
4хв |
Заготов лені поради на смужках |
Складає пам‘ятку, міркує взаємопов’язаними судженнями |
А) Бесіда.-У сучасному суспільстві люди звикли до комфортних умов проживання та полегшення побутових потреб, але це не завжди призводить до розумного споживання електроенергії, води та тепла. Разом з батьками ви вдома обговорили, як ви підготували житло до зимового періоду. Дослідили, які заходи щодо утеплення будинку проводились у вас вдома, як це вплинуло на температуру повітря в житловому приміщенні. Б)Вірш (Додаток 6) В)«Як зменшити втрати тепла в школі?» -А давайте поговорімо про нашу школу. Ви , об’єднавшись в групи, взяли інтерв’ю у технічних працівників нашої школи. Провели моніторинг вжитку енергоресурсів у нашому навчальному закладі. Результати дослідження зафіксували в таблиці. Підготуйте розповідь за результатами дослідження. Було у листопаді 2019р. Стало у листопаді 2020р. (Додаток 7) |
3хв |
Картки з віршем
Картка-таблиця |
розповсюджує моделі поведінки що сприяють зменшенню витрат електроенергії і тепла, зниженню викидів парникових газів |
Висновок: Дотримуючись цих правил, ми зберігаємо електроенергію, тепло і воду в школі та кошти наших батьків (платників податків) |
|
|
|
Руханка ( Додаток 8) IV. Закріплення та осмислення отриманих знань. 1. .Інтерактивна вправа «КОЛО ІДЕЙ» А) Формування груп для проведення практичної роботи Учні класу об’єднуються в групи за вибором емблеми. В)Форми представлення продукту проектної діяльності: група 1 – «Економні споживачі води». Обговоріть отриману на уроці інформацію про економне споживання води в побуті. Запропонуйте заходи щодо її збереження у класній кімнаті. Представте їх. група 2 – «Економні споживачі світла». Обговоріть отриману на уроці інформацію про економне споживання світла. . Запропонуйте заходи щодо збереження світла у класній кімнаті. Представте їх. група 3 – «Економні споживачі побутової електроенергії». Обговоріть отриману на уроці інформацію про економне споживання побутової електроенергії. . Запропонуйте заходи щодо енергозбереження у класній кімнаті. Представте їх. група 4– «Економні споживачі тепла». Обговоріть отриману на уроці інформацію про економне споживання тепла. Запропонуйте заходи щодо економного споживання тепла у класній кімнаті. Представте їх. 3. Практична робота (Додаток 9 ) |
1хв
1хв
5хв
7хв |
емблеми
Аркуші, ручки, альбоми, різнокольорові олівці, акв.фарби
Ножиці, клейстер, енергозбережувальні лампочки, вода, ганчірки |
Відпочиває, встановлює відповідність між словами і діями встановлює відповідність між способом запобігання витратам тепла в класній кімнаті та його зображенням; висловлює власну думку щодо збереження тепла та електроенергії у шкільному приміщенні;
у галузі енергозбереження
презентує освітній продукт, знаходить спосіб його практичного застосування; виконує практичну роботу щодо енергозбереження в класній кімнаті
|
4. Прочитайте кроссенс (Додаток 10 ) - Читаючи кроссенс, ви повинні дотримуватись принципу «знайти зв’язок з головним поняттям» --Яке головне слово? (енергія) За одну хвилину запишіть у стовпчик якнайбільше слів, які асоціюються зі словом «енергія» . Потім з першого стовпчика вибрати одне слово і записати в другий стовпчик всі слова, які асоціюються з ним (час обмежується). Аналогічно записується третій стовпчик. |
2хв |
картки |
Використовує отриманні знання
|
5.Інтерактивна вправа «Мозаїка» (завдання для груп).( Додаток 11) А) Скласти вірші за поданим початком В) Складання слогану. - Розташуйте слова так, щоб вийшов слоган - заклик (Додаток 12) |
2хв
1хв |
Картки
картки |
Використовує міжпредметні зв’язки співпрацює в команді
|
6. Інтерактивна вправа «Асоціативний кущ.» (дитячі малюнки про енергозбереження) (Додаток 13) Вчитель. Всім вам було завдання намалювати малюнки про енергозбереження. Ці малюнки ми передамо в дитячий садочок,щоб малеча теж привчалась до економії |
2хв |
малюнки |
сприяє комплексному сприйняттю природи; передає графічно свої знання |
. VI. Підсумок уроку. 1.Інтерактивна вправа « Мікрофон» - Сьогодні на уроці я дізнався… - Після цього уроку я зрозумів… - Надалі я буду … 2. Створення пазлу «Люди, будьте бережливі!» Учні читають вірш (Додаток 14) і складають пазл. VII. Домашнє завдання. Ознайомити батьків із пам’ятками по енергозбереженню,розповсюдити їх серед учнів школи,мешканців села. |
1хв
|
Мікрофон
Пазли
Пам’ятки |
робить висновок – узагальнення за допомогою вчителя; робить висновок – узагальнення за допомогою вчителя;
|
Опис практичної інтерактивної вправи
Назва «КОЛО ІДЕЙ»
Мета: показати можливості прийняття рішення, вибору та здійснення практичних кроків по енергозбереженню
Етапи вправи |
Необхідні матеріали |
Результат |
Формування груп |
емблеми |
співпрацює в команді |
Форми представлення продукту проектної діяльності: група 1 – «Економні споживачі води». Обговоріть отриману на уроці інформацію про економне споживання води в побуті. Запропонуйте заходи щодо її збереження у класній кімнаті. Представте їх група 2 – «Економні споживачі світла». Обговоріть отриману на уроці інформацію про економне споживання світла. . Запропонуйте заходи щодо збереження світла у класній кімнаті. Представте їх. група 3 – «Економні споживачі побутової електроенергії». Обговоріть отриману на уроці інформацію про економне споживання побутової електроенергії. . Запропонуйте заходи щодо енергозбереження у класній кімнаті. Представте їх. група 4– «Економні споживачі тепла». Обговоріть отриману на уроці інформацію про економне споживання тепла. Запропонуйте заходи щодо економного споживання тепла у класній кімнаті. Представте їх. |
Аркуші, ручки, альбоми, різнокольорові олівці, акварельні фарби
|
встановлює відповідність між способом запобігання витратам тепла в класній кімнаті та його зображенням;
висловлює власну думку щодо збереження тепла та електроенергії у шкільному приміщенні; популяризує заходи у галузі енергозбереження
|
3. Практична робота |
Ножиці, клейстер, економні лампочки, вода, ганчірки |
Поширили плакати про економне споживання води та електрики. Разом з батьками замінили електричні лампочки на економні. Подбали про чистоту вікон, прибрали квіти з підвіконня. Провели більш якісне утеплення вікон та дверей. Усунули протяги в приміщенні. Встановили захисні екрани з тепловідбивного матеріалу за батареями. Переставили меблі від вікна, щоб сонячне світло без перешкод надходило до кімнати та меблі не закривали батарею, яка опалює кімнату. |
Висновки:
Упродовж уроку учні побачили зв’язок між проблемою зміни клімату і використання енергії в побуті.
Вправа показала учням можливості економії енергії шляхом замін лампочок, перестановки меблів, встановлення захисних екранів з тепловідбивного матеріалу за батареями, миття вікон, усунення протягів, поширення плакатів.
Знання та навички,що отримані на уроці, допоможуть у практичній реалізації енергозбереження у родині, у школі.
Подібні дії можуть забезпечити зниження викидів парникових газів в атмосферу тим самим забезпечити чисте повітря навколо, зменшування парникового ефекту, усунення проблеми зміни клімату.
Додаток 1
Здавалося, що буде так завжди –
Зелене листя і блакитне небо,
І чистота джерельної води –
Всього доволі, стільки, скільки треба.
Здавалось, людям, що ось так весь час
Земля ділитись щедро буде з ними
Всім тим, що відкладала про запас –
Скарбами невичерпними своїми.
Та час минає, все ясніш стає:
Робити треба висновки належні.
Земля свої багатства віддає,
Вони ж, хоч і великі, небезмежні.
І треба вірні нам шляхи знайти,
Щоб те, що є у людства, зберегти.
Додаток 2 Лист - звернення
«Останніми роками все більше занепокоєння викликають зміни клімату Землі. Головний їх прояв –це підвищення температури повітря. А підвищення температури повітря змінить вигляд нашої планети. Вона потребує допомоги, бо люди використовують занадто багато енергії з невідновлюваних джерел. Для українців теж дуже важливо дбати про енергозбереження.
Разом ми зможемо зробити світ трохи чистішим, а майбутнє нашої країни – безпечнішим.
Любі діти,виконаємо практичну роботу щодо енергозбереження у нашій класній кімнат!. Намалюємо плакати та малюнки, присвячені енергозбереженню «Бережи енергію. Збережи Україну!”»
Ваш друг Енергозберігайчик
Додаток 3 Гра «Дешифрувальник»
Закресліть всі букви У і прочитайте слово : УУ ЕУНУУУЕРУГОЗУУБЕУРУУЕЖЕУУУННУУУ
Додаток 4 «Тетянка» (повчальне оповідання)
-Діти, послухайте повчальну історію:
Сьогодні Тетянка до школи не йде,
Болить в неї горло, першить аж пече.
Матуся Тетянку удома лишила,
Щоб донька серйозніше не захворіла.
Пішли на роботу і мама, і тато,
І вирішила дівчинка свято влаштувати.
Спочатку всі лампи в кімнатах ввімкнула,
Так буде видніше – Тетянка збагнула.
«Ввімкну телевізор, дивитимусь фільм
Про хлопчика, що лишивсь вдома один.»
Фільм закінчився, мультфільмів нема.
Телевізор працює собі задарма.
Тихенько і час промайнув без упину,
Батьки повернулись і бачать картину:
Світло сіяє, мов в царських палатах,
Телевізор із залу говорить завзято,
На кухні – плита, на ній чайник кипить,
А свист на всю хату, аж у вухах бринить.
Вода стіка цівкою з крану тоненькою,
Дівча - за планшетом
Не бачить ні тата, ні неньки.
Тато нахмурився, дивиться грізно.
Мама говорить сердито, не ніжно:
«Не думала, доню, що ти не дбайлива.»
Тетянка здивовано: «Що я зробила?»
Додаток 5. Поради на кожен день:
Запитаємо у Енергозберігайчика чи подобаються йому такі поради.
- Вимикати світло, виходячи з кімнати.
- Без потреби не вмикати електроприлади.
- Не залишати електроприлади без догляду.
- Більш якісно провести утеплення вікон та дверей.
- Усунути протяги в приміщеннях.
- Встановити захисні екрани з тепловідбивного матеріалу за батареями.
- Подбати про чистоту вікон.
- Надмірна кількість квітів на підвіконні не пропускають природне світло.
Додаток 6
Зібрались усі ви тут не спроста:
Енергозбереження – наша мета.
Запам’ятайте назавжди, люди:
Невичерпних ресурсів на Землі не буде
Багато залежить від нашого вміння!
Що ми залишимо новим поколінням?
Хочемо їм зберегти тепла,
Щоб наша Земля яскраво розквітла,
Щоб у віконце у нашій оселі
Веселка дивилась весело-весело!
Додаток 7 Інтерв’ю с технічними працівниками школи
|
листопад 2019р. |
листопад 2020р. |
Газ |
300 куб.м |
280 куб.м |
Електроенергія |
1880 кВт |
1680 кВт |
Шкільна кухня |
520 кВт |
468 кВт |
вода |
208 кВт |
163 кВт |
світло |
62 кВт |
60 кВт |
тепло |
1090 кВт |
989 кВт |
Секрети економії ( на думку працівників школи) :
1. Заміна вікон на склопакети;
2. Заміна електроламп потужністю 100 Вт на енергозберігаючі лампи.
3.Заміна старих електроплит на нові, енергозберігаючі.
4. Провітрювання приміщень в осінній та зимовий період швидко та ефективно протягом кількох хвилин.
5. Вимикання світла в кабінетах на перервах, в сонячну погоду.
6. Уникнення в кабінетах протягів.
7.Спостереження , щоб крани з водою не протікали
Додаток 8 Руханка
Два школярики-брати
Стали воду берегти.
Економили без бід весь обід.
Руки цілий день не мили,
Ні компот, ні чай не пили.
По краплинці всю водичку
позбирали в рукавичку,
потім сіли на метро
і все вилили в Дніпро.
Додаток 9 Практична робота
група 1 – «Економні споживачі води»
група 2 – «Економні споживачі світла»
Подбати про чистоту вікон.
Надмірна кількість квітів на підвіконні не пропускають природне світло
група 3 – «Економні споживачі побутової електроенергії»
За кошти, отримані за здану макулатуру (1800 грн.), закуплені секційні енергозберігаючі лампи для монтажу в коридорах початкової школи
група 4– «Економні споживачі тепла»
Розповсюдження листівок
|
||||||||||||
|
||||||||||||
|
||||||||||||
|
||||||||||||
|
||||||||||||
|
||||||||||||
|
Додаток 10 Кроссенс «Енергія»
Вправа «Енергозберігаюча ялинка». Учитель пропонує учням за одну хвилину записати в стовпчик якнайбільше слів, які асоціюються зі словом «енергія». Потім з першого стовпчика вибрати одне слово і записати в другий стовпчик всі слова, які асоціюються з ним (час обмежується). Аналогічно записується третій стовпчик. Наприклад: Енергія Будинок Вода Життя Стіни Здоров’я Світло Їжа Джерело Тепло Холодильник Прання Ресурс Комфорт Миття Транспорт Вода Фільтр Будинок Вікна Річка Телевізор Меблі Дощ
|
|
|
|||||||||
|
|
|
|
|||||||||
Додаток 9 Скласти вірші за поданим початком
1.Не марнуй багатств природи,
Не роби їй більше шкоди.
Щоб країна процвітала,
Зберігай тепла немало!!!
2.Не марнуй багатств природи,
Щоб всім пити чисті води,
Щоб країна процвітала
І красу велику мала.
Ти природу бережи
І з усім живим дружи !
3.Не марнуй багатств природи,
І не буде тобі шкоди.
Щоб країна процвітала,
Не марнуй, що вона тобі дала.
Пам’ятай, що надра не бездонні,
І бережи великі цінності природи!
4. Не марнуй багатств природи,
Не завдай природі шкоди.
Щоб країна процвітала,
Став лічильників чимало.
Пам’ятай, що надра не бездонні,
Використай їх не тільки сьогодні
Додаток 10 Скласти слоган – заклик «Енергозбереження – не економія, а розумне споживання!»
Додаток 11. Інтерактивна вправа «Асоціативний кущ.»
Бережи енергію. Збережи Україну!
Додаток 12 Складання пазлу малюнка «Зберегай енергію, зберегай Планету!»
Учні читають вірш по одному рядочку та складають пазл малюнка «Зберегай енергію, зберегай Планету!»
На землі, у домі вселюдському
Протиріч і негараздів тьма.
Будьте, люди,бережливі у всьому.
І тоді достатньо буде всім тепла.