Тема: Ернст Теодор Амадей Гофман «Крихітка Цахес на призьвісько Цинобер». Протиставлення філістерів та ентузіастів як провідний конфлікт творчості Е.Т.А.Гофмана.
Мета: Ознайомити учнів з переплетінням реальності та фантастики, контраст прекрасного і потворного; Показати протистояння філістерів та ентузіастів в образах Балтазара і Цахеса; Розвивати критичне мислення, толерантне ставлення до думок інших. Виховувати кращі риси людського характеру.
Тип уроку: урок з елементами дослідницької роботи.
Хід уроку
І. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
Слово вчителя.
- Літературна галерея портретів найвидатніших митців ХІХ століття дуже багата. Але обов’язково серед них має бути Е.А.Т.Гофман, один із найвидатніших романтиків, з творчістю якого ми маємо змогу познайомитися на прикладі його повісті-казки «Крихітка Цахес на призьвісько Цинобер». Особливу увагу ми звернемо на провідний конфлікт твору : протиставлення філістерів та ентузіастів через порівняння образів Бальтазара та Цахеса.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Робота з портретом письменника
- Поясніть, чому художниця Ніка Гольц, малюючи портрет письменника, зобразила його саме на такому тлі, в оточені таких предметів інтнр’єру? (багатогранність талантів Гофмана)
2. Слово вчителя з елементами бесіди
- Е.Т.А.Гофман – автор двох романів, сімдесяти повістей і оповідань, двох симфоній, трьох опер, численних камерних творів. Крім того, постановник вистав. Його постать – відображення універсалізму, в якому романтики вбачали високе втілення особистості, і при цьому – надзвичайно нещасна людина.
- Що ж було причиною страждань Е.Т.А.Гофмана?
- Можливо, причиною страждань була роздвоєність: роздвоєність його життя, тогочасної німецької культури і романтизму взагалі. Адже ключовий конфлікт романтизму: між мрією, яка недосяжна, і дійсність, яка неприйнятна. Цей конфлікт є і у долі автора, і у його казці «Крихітка Цахес на прізвисько Цинобер»
ІІІ. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ
1. Робота за ментальною картою. ( сервіс для створення ментальної карти https://coggle.it/ )
- Через подвійність життя Гофман майже завжди в центрі його уваги присутнє протистояння двох світів – романтичного й буденного, ілюзорного й реального. Герої митця теж поділяються на два табори – «філістерів» та «ентузіастів».
2. Словникова робота.
ФІЛІСТЕРИ – самовдоволена й обмежена особа з вузьким міщанським кругозором і святенницькою поведінкою; обиватель.
ЕНТУЗІАСТИ – це, на думку автора, митець, творець краси, над яким не мають влади ті життєві блага, що хвилюють «філістерів», він глибоко духовна особистість з відчуттям краси, він захищає духовність, бореться проти обмеженості сприйняття світу філістерів.
3. Робота зі схемою « Філістери та ентузіасти у тпорах Е.Е.А.Гофмана»
ЕНТУЗІАСТИ |
ФІЛІСТЕРИ |
МИТЦІ, ТВОРЦІ КРАСИ |
ОБИВАТЕЛІ, МІЩАНИ |
НЕВДОВОЛЕНІ ДІЙСНІСТЮ |
ЗАДОВОЛЕНІ ЖИТТЯМ |
ЦІНУЮТЬ КРАСУ І СВОБОДУ |
БАЙДУЖІ ДО КРАСИ І СВОБОДИ |
ЦІНУЮТЬ ДУХОВНЕ |
ЦІНУЮТЬ МАТЕРІАЛЬНЕ |
МРІЙНИКИ І ФАНТАЗЕРИ |
САМОВДОВОЛЕНІ, БЕЗДУХОВНІ |
БАЧАТЬ КРАСУ ПРИРОДИ |
ПРАГМАТИЧНІ, КОРИСЛИВІ |
САМОТНІ ВТІКАЧІ У СВІТ ФАНТАЗІЇ |
МЕШКАНЦІ СВІТУ РЕАЛЬНОГО |
4. Система образів у повісті-казці «Кризітка Цахес на прізвисько Цинобер»
- Із якими героями знайомить нас автор на початку твору?
- Що ви вважаєте описом фантастичного, а що – реального світу?
- Як ви вважаєте, навіщо автор поєднав реальне й фантастичне?
- Кого із героїв можна назвати головним у творі? Якою є його постать – фантастичною чи реальною?
- Герої Гофмана поділяються на дві групи персонажів. Заповніть стовпці таблиці розділивши героїв за належністю до одного з таборів. ( Філістери: Мош Терпін, Кандида, Фабіан, князі, міністри, міщани. Ентузіасти: Бальтазар, фея Рожабельверде, маг Проспер Альпанус, скрипаль Сбіока, референдарій Пульхер)
5. Порівняльна характеристика образів Бальтазара і Цинобера
- Спробуємо порівняти двох головних героїв : студента Бальтазаро та його антипода карлика Цахеса
IV. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКУ УРОКУ
1. Коло ідей.
2. Інтерактивний прийом «Незакінчене речення»
«Мені було відомо….»
«Проте я навіть не здогадувався, що ….»
«Відтепер я знатиму про…..»