Ернст Теодор Амадей Гофман «Крихітка Цахес на призьвісько Цинобер». Протиставлення філістерів та ентузіастів як провідний конфлікт творчості Е.Т.А.Гофмана.

Про матеріал
Ознайомити учнів з переплетінням реальності та фантастики, контраст прекрасного і потворного; Показати протистояння філістерів та ентузіастів в образах Балтазара і Цахеса; Розвивати критичне мислення, толерантне ставлення до думок інших. Виховувати кращі риси людського характеру.
Перегляд файлу

Тема:  Ернст Теодор Амадей Гофман «Крихітка Цахес на призьвісько Цинобер». Протиставлення філістерів та ентузіастів як провідний конфлікт творчості Е.Т.А.Гофмана.

Мета: Ознайомити  учнів з переплетінням реальності та фантастики, контраст прекрасного і потворного; Показати протистояння  філістерів та ентузіастів в образах Балтазара і Цахеса; Розвивати критичне мислення, толерантне ставлення до думок інших. Виховувати кращі риси людського характеру.

Тип уроку: урок з елементами дослідницької роботи.

 

Хід уроку
 
І. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

Слово вчителя.

- Літературна галерея портретів найвидатніших митців ХІХ століття дуже багата. Але обов’язково серед них має бути Е.А.Т.Гофман, один із найвидатніших романтиків, з творчістю якого ми маємо змогу познайомитися на прикладі його повісті-казки «Крихітка Цахес на призьвісько Цинобер».  Особливу увагу ми звернемо на провідний конфлікт твору : протиставлення філістерів та ентузіастів через порівняння образів Бальтазара та Цахеса.

 

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Робота з портретом письменника

- Поясніть, чому художниця Ніка Гольц, малюючи портрет письменника, зобразила його саме на такому тлі, в оточені таких предметів інтнрєру? (багатогранність талантів Гофмана)

2. Слово вчителя з елементами бесіди

 - Е.Т.А.Гофман – автор двох  романів, сімдесяти повістей і оповідань, двох симфоній, трьох опер, численних камерних творів. Крім того, постановник вистав. Його постать – відображення універсалізму, в якому романтики вбачали високе втілення особистості, і при цьому – надзвичайно нещасна людина.

 - Що ж було причиною страждань Е.Т.А.Гофмана?

 - Можливо, причиною страждань була роздвоєність: роздвоєність його життя, тогочасної німецької культури і романтизму взагалі. Адже ключовий конфлікт романтизму: між мрією, яка недосяжна, і дійсність, яка неприйнятна. Цей конфлікт є і у долі автора, і у його казці «Крихітка Цахес на прізвисько Цинобер»

 

ІІІ. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ

1. Робота за ментальною картою. ( сервіс для створення ментальної карти https://coggle.it/ )

- Через подвійність життя Гофман майже завжди в центрі його уваги присутнє протистояння двох світів – романтичного й буденного, ілюзорного й реального. Герої митця теж поділяються на два табори – «філістерів» та «ентузіастів».

2. Словникова робота.

ФІЛІСТЕРИ – самовдоволена й обмежена особа з вузьким міщанським кругозором і святенницькою поведінкою; обиватель.

ЕНТУЗІАСТИ – це, на думку автора, митець, творець краси, над яким не мають влади ті життєві блага, що хвилюють «філістерів», він глибоко духовна особистість з відчуттям краси, він захищає духовність, бореться проти обмеженості сприйняття світу філістерів.

3. Робота зі схемою « Філістери та ентузіасти у тпорах Е.Е.А.Гофмана»

ЕНТУЗІАСТИ

ФІЛІСТЕРИ

МИТЦІ, ТВОРЦІ КРАСИ

ОБИВАТЕЛІ, МІЩАНИ

НЕВДОВОЛЕНІ ДІЙСНІСТЮ

ЗАДОВОЛЕНІ ЖИТТЯМ

ЦІНУЮТЬ КРАСУ І СВОБОДУ

БАЙДУЖІ ДО КРАСИ І СВОБОДИ

ЦІНУЮТЬ ДУХОВНЕ

ЦІНУЮТЬ МАТЕРІАЛЬНЕ

МРІЙНИКИ І ФАНТАЗЕРИ

САМОВДОВОЛЕНІ, БЕЗДУХОВНІ

БАЧАТЬ КРАСУ ПРИРОДИ

ПРАГМАТИЧНІ, КОРИСЛИВІ

САМОТНІ ВТІКАЧІ У СВІТ ФАНТАЗІЇ

МЕШКАНЦІ СВІТУ РЕАЛЬНОГО

4. Система образів у повісті-казці «Кризітка Цахес на прізвисько Цинобер»

- Із якими героями знайомить нас автор на початку твору?

- Що ви вважаєте описом фантастичного, а що – реального світу?

- Як ви вважаєте, навіщо автор поєднав реальне й фантастичне?

- Кого із героїв можна назвати головним у творі? Якою є його постать – фантастичною чи реальною?

- Герої Гофмана поділяються на дві групи персонажів. Заповніть стовпці таблиці розділивши героїв за належністю до одного з таборів. ( Філістери: Мош Терпін, Кандида, Фабіан, князі, міністри, міщани. Ентузіасти: Бальтазар, фея Рожабельверде, маг Проспер Альпанус, скрипаль Сбіока, референдарій Пульхер)

 5.  Порівняльна характеристика образів Бальтазара і Цинобера

- Спробуємо порівняти двох головних героїв : студента Бальтазаро та його антипода карлика Цахеса


IV. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКУ УРОКУ

1. Коло ідей.

 

2. Інтерактивний прийом «Незакінчене речення»

  • Завершіть речення:

«Мені було відомо….»

«Проте я навіть не здогадувався, що ….»

«Відтепер я знатиму про…..»

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Оришкевич Ірина Василівна
    Дякую за урок. Чітко, конкретно, зрозуміло для учнів.
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
16 листопада 2019
Переглядів
15142
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку