Естери, жири, мила, СМЗ

Про матеріал
Презентація до заняття включає в себе поняття про естери (будову молекул, властивості, отримання і застосування). Також жири розглядаються як представники естерів. Реакція омилення жирів. Мила, їхня миюча дія
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Естери, жири, мила. СМЗДніпровський фаховий коледж технологій та дизайну. Підготувала : викладачка Левченко Н. М.

Номер слайду 2

Тема:“Естери, жири, мила. СМЗ.”Девіз заняття: « Не в кількості знань міститься освіта, а в повному розумінні та мистецькому застосуванні всього того , що ти знаєш .» А. Дистервег (німецький педагог)

Номер слайду 3

Мета заняття: Дидактична:• ознайомити здобувачів освіти зі складом і властивостями естерів та жирів, їх розповсюдженням і застосуванням; а також біологічним значенням;• розкрити поняття про вітаміни з точки зору хімії жирів;• ознайомити зі складом і властивостями мила та СМЗ;• з’ясувати яким вимогам повинен відповідати сучасний СМЗ з екологічної точки зору.

Номер слайду 4

Мета заняття: Навчально-розвиваюча:• стимулювати зацікавленість здобувачів освіти у вивченні предмета шляхом упровадження інноваційних технологій (відео презентація, міні-проекти)• формувати хімічну мову, вміння самостійно складати рівняння хімічних процесів;• розвивати у здобувачів освіти самостійність у навчанні, вміння узагальнювати факти, використовуючи знання про склад, будову та властивості естерів, жирів та мил;• розвивати творче мислення, вміння порівнювати та аналізувати;• розглядати набуті знання не в площині отримання нових знань в окремому предметі, а розширювати свій світогляд, розуміючи міжпредметні взаємозв’язки . Формувати загальнонаукове сприйняття всесвіту.

Номер слайду 5

Мета заняття: Виховна:• заохочувати здобувачів освіти допомагати один одному вчитися навчаючи;• сприяти формуванню активної життєвої позиції, вмінню висловлювати і аргументовано відстоювати свою точку зору;• розвивати вміння як самостійної роботи , так і роботи в групах, ефективно використовуючи знання і час;• формувати у здобувачів освіти розуміння важливості отриманих знань з наданої теми, можливості їх використання у житті.

Номер слайду 6

Тема:« Естери, жири, мила. СМЗ»План :1. Естери (фізичні властивості та знаходження в природі; будова та отримання; хімічні властивості та застосування).2. Жири (знаходження в природі та класифікація; біологічні функції ; фізичні властивості; добування та хімічні властивості; застосування).3. Мила ( історія виникнення; склад та добування; властивості).4. СМЗ ( склад; порівняння властивостей та мийної дії мила та СМЗ; мийні засоби та навколишнє середовище).

Номер слайду 7

Знаходження естерів в природі. Бензилформіат. НСООСН2 С6 Н52-фенилетилформіат. НСОО(СН2 )2 С6 Н5

Номер слайду 8

Загальна формула естерів. Загальна формула: Сn. Н2n. О2 Структурнаформула: R та R’ – вуглеводневі радикали. Естери можуть бути отримані при взаємодії карбонових кислот із спиртами ( реакція естерифікації). Каталізаторами являються мінеральні кислоти.

Номер слайду 9

Реакція естерифікації.

Номер слайду 10

Номенклатура естерів. Назви естерів утворюються із назв відповідних кислот та спиртів. Спочатку вказується група R’,приєднана до кислоти, потім назва кислоти з суфіксом – ат. Іноді вживають тривіальні назви ,виходячи з того, що естер розглядається як продукт карбонової кислоти та спирту. Наприклад: етилетаноат , або етиловий естер оцтової кислоти.

Номер слайду 11

Ізомерія та номенклатура естерів.Ізомерія карбонового скелету: CH3 – COO – CH2 – CH2 – CH3пропилацетат ,або пропилетаноат, абопропиловий естер оцтової кислоти. CH3 – COO – CH – (CH3)2ізопропилацетат, або ізопропилетаноат , абоізопропиловий естер оцтової кислотиІзомерія положення функціональної групи: C2 H5 – COO – C2 H5 Етилпропіонат, або етилпропаноат, абоетиловий естер пропіонової кислоти. CH3­ – CH2 – CH2 – COO – CH3 Метилбутират, або метилбутаноат, або метиловий естермасляної кислоти

Номер слайду 12

Хімічні властивості естерів.1. Реакція естерифікації: Зворотний процес – розщеплення естеру при дії води, зутворенням карбонової кислоти та спирту – називаютьгідролізом естеру. 2. Реакція гідролізу: 

Номер слайду 13

Хімічні властивості естерів. Гідроліз в присутності лугу перебігає необоротно ( утворюється від'ємно заряджений карбоксилат-аніон RCOO– , який не вступає в реакцію з нуклеофільним реагентом - спиртом). 3. Реакція омилення: 

Номер слайду 14

Застосування естерів. В промисловості в якості розчинників (етилформіат, етилетаноат) та проміжних продуктів при синтезі різноманітних органічних сполук;В парфумерній та харчовій промисловості (ароматизатори )В фармакології (воски входять до складу косметичних кремів і лікарських мазей).

Номер слайду 15

Мішель Ежен Шеврель. Французський хімікорганік, іноземнийчлен-кореспондент. Петербурської АН. (31 серпня1786—9 квітня1889)

Номер слайду 16

Жири. Жири – це суміш естерів, утворених трьохатомним спиртом гліцерином та вищими карбоновими (жирними) кислотами. Загальна формула отримання жирів має наступний вигляд: Де R – можуть бути як однаковими, так і різними.

Номер слайду 17

Класифікація жирів. Жири / \ насичені ненасичені | | тваринні рослинні(тверді; викл.-риб.жир) (рідкі олії; викл.- кокосова та пальмова )

Номер слайду 18

Розчинність жирів. Висновки записуємо в таблицю:№з/п Назва розчинника Спостереження Етиловий спирт Олія погано розчинилася С2 Н5 ОН 2. Бензин Олія розчинилася добре3. Вода Н2 О Олія не розчинилася; легша за воду, утворює в ній емульсію. 

Номер слайду 19

Біологічні функції жирів.• Енергетична• Будівельна (структурна) • Резервна •Захисна •Теплоізоляційна •Регуляторна•Видільна

Номер слайду 20

Хімічні властивості жирів.1. Гідрування жирів. Гідрування жирів проводять для перетвореннярідких олій на тверді ( більш коштовні) за рахунокприєднання Гідрогену до залишків ненасиченихкислот за місцем кратних зв'язків. Хімічні властивості жирів.

Номер слайду 21

Хімічні властивості жирів.2. Гідроліз жирів.3. Омилення жирів (лужний гідроліз).

Номер слайду 22

Вітаміни. Вітаміни – біологічно активні низькомолекулярнісполуки, які мають різну хімічну природу, алемають одну спільну рису – жоден з них не можесинтезувати в достатній кількості сам організм , ітому повинен отримувати їх з їжею. Вітаміни є жиророзчинними, або водорозчинними.

Номер слайду 23

Застосування жирів.•   Харчова промисловість. Жири як коштовний харчовий продукт ; одержання маргарину.•    Медицина. Жири лікарського значення (риб'ячий жир, обліпихова олія та ін.) , а також як основи для лікарських препаратів, або їх компоненти.•   Миловаріння. Одержання мила. •    Виробництво свічок.•    Виробництво гліцерину та карбонових кислот.•    Лакофарбова промисловість. Одержання оліфи, лаків, фарб, мастил, а також леноліумів.• Парфумерно-косметична промисловість.

Номер слайду 24

Мило.

Номер слайду 25

Історія виникнення мила.

Номер слайду 26

Отримання мила. Мило – це натрієва або калієва сіль ВКК: С17 Н35 СООΝа, С17 Н35 СООК. Мило одержують омиленням жирів.

Номер слайду 27

Мило своїми руками (на заняттях хімічного гуртка)

Номер слайду 28

Мило своїми руками.

Номер слайду 29

Мийна дія мила. Як відомо, молекули води полярні і утримуються між собою водневими зв'язками, які виникають між протилежно зарядженими частинами молекул води. Цим зумовлений великий поверхневий натяг води . І в такому стані вода не змочує бруд.

Номер слайду 30

Мийна дія мила.1ё111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111 Ё Мийна дія мила. Молекула мила містить полярні й неполярні частини іорієнтуються в водному розчині неполярною (гідрофобною)частиною на бруд, а полярною (гідрофільною) – намолекули води. Ці групи – гідрофільні та гідрофобні –знаходяться на різних кінцях довгої молекули мила . Такімолекули прикріплюються своїми гідрофобними кінцями добруду, а гідрофільні тирчать назовні , як голки у їжака.

Номер слайду 31

Синтетичні мийні засоби. Отримання: R-СН2-ОН + НО-SО2-ОН → R-СН2-О-SО2-ОН + Н2 О  спирт сульфатна кислота кислий естер спирту і сульфатної кислоти R-СН2-О-SО2-ОН + Νа. ОН → R-СН2-О-SО2-ОΝа + Н2 О натрієва сіль естеру ( СМЗ ) 

Номер слайду 32

Мийний процес.       а- частка бруду на поверхні тканини;б- адсорбція мийної речовини на частці бруду;в- відрив частки бруду від забрудненої поверхні;г- частка бруду в мийному розчині;д- пухирці повітря з адсорбованими молекулами мийної речовини (піна);е- злиплі пухирці піни й частки бруду;ж- адсорбційний прошарок мийного розчину на межі розподілу: повітря – вода.

Номер слайду 33

Порівняння властивостей мила та СМЗ.{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}пробірки. Кількість крапель. Стійкість піни. Висота піни1% -й розчин миланезначнанизька1 % -й розчин СМЗстійкависока

Номер слайду 34

Систематизація отриманих знань.1. Дайте назву наведеним естерам:1) С4 Н9-СОО-С5 Н11; 2) С3 Н7-СОО-С2 Н5; 3) СН3-СОО-С2 Н5; 4) Н-СОО-С2 Н5.2. Загальна формула естерів: 1) Cn. H2n. O 2) Cn. H2n. O2 3)Cn. H2n+2 O 4) Cn. H2n3. Естери – це продукт взаємодії: 1) карбонових кислот та альдегидів; 2) спиртів та альдегидів; 3) карбонових кислот та спиртів;4. Хто із наступних вчених займався вивченням жирів? 1) Менделєєв; 2) Шеврель; 3) Бутлеров; 4) Бертло.5. Серед наведених речовин укажіть можливі продукти гідролізу жирів: 1) гліцерин; 2) вода; 3) стеаринова кислота; 4) карбон (ІV) оксид.6. Назвіть речовину, з допомогою якої рідкі жири перетворюються на тверді:1) вода; 2) питна сода; 3) водень; 4) оцтова кислота.7. Яка з наведених структур відповідає молекулі жиру? 1) 2) 3) 8. Назвіть основні біологічні функції жирів.9. Мило належить до класу: 1) солей; 2) спиртів; 3) естерів; 4) карбонових кислот.10. Яка особливість будови молекул мил та СМЗ зумовлює їх миючу дію?  

Номер слайду 35

Рефлексія.• Сьогодні я дізнався…• Мене здивувало…• Було цікаво…• Було складно…• Я виконував завдання…• Я зрозумів, що…• Тепер я можу…• Я відчув, що…• Я набув…• Я навчився…• У мене вийшло…• Я зміг…• Я спробував…• Мене здивувало…• Урок дав мені для життя…• Мені захотілося…

Номер слайду 36

Дякую за увагу та співпрацю!

Номер слайду 37

Література.1. Н. М. Буринська, Л. П. Величко. Хімія 11. Київ, Ірпінь: ВТФ "Перун", 2019.2. Грандберг И. И. Органічна хімія. Розділ: “Ліпіди” М.: “Вища школа” 1990р. 3. 3. Мартиненко Б. В. Хімія й здоров'я М.: Освіта 1988р. Розділ “Жири й здоров'я”. 4.  Волков В. А. й ін. Хіміки « Біографічний довідник». Київ 1984 р.5. 5. Загальна та органічна хімія: конспект лекцій: у 2 ч. / уклад.: Л.І. Марченко, С. Б. Большаніна. – Суми : Сумський державний університет, 2014 – . – Ч. 2. – 2014. – 105 с. 8. Комов В. П. Биохимия: учеб6. Гроссе Е.  «Хімія для допитливих»Л.: “Хімія” 1987р. 7. Біологія : 10 кл. : Підруч. для загальноосвіт. навч. закл. : П. Г. Балан, Ю. Г. Вервес, В. П. Поліщук. – К. : Генеза, 2019. – 288 с. : іл.8. Органічна хімія і екологія: навчальний посібник: у 2 ч. / А. П. Ранський. – Вінниця : ВНТУ, 2012 –. – Ч.1 : Теоретичні основи органічної хімії. Аліфатичні вуглеводні. – 2012. – 120 с. 9. О. Ольгин. "Опыты без взрывов". М., "Химия", 1986 Інформаційні ресурси1. Основні поняття, закони й теорії хімії. − Режим доступу: http://shkolnik.in.ua/2009-09-03-16-48-01.html

pptx
Пов’язані теми
Хімія, Презентації
Додано
14 квітня
Переглядів
212
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку